Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z grafiką interaktywną, a następnie odpowiedz własnymi słowami na zawarte poniżej pytania.

RWlECI7AiGDa21
W jaki sposób powstawanie i znoszenie się świata jest związane z heglowską dialektyką? (Uzupełnij). Do czego prowadzi takie działanie? (Uzupełnij). Czy proces ten może się kiedyś zakończyć? (Uzupełnij).
R1CnOkU96wPCy1
Ilustracja interaktywna. Ilustracja przedstawia czarną dziurę. Elementy ilustracji interaktywnej: 1. Dlaczego raczej coś aniżeli nic, przecież nic jest o wiele prostsze? pytał Hegel. {audio}Georg Wilhelm Friedrich Hegel
Fenomenologia ducha
Od strony zaś ducha ogólnego jako substancji nie oznacza to nic innego, jak tylko to, że substancja nadaje sobie swoją samowiedzę, że wytwarza swoje stawanie się i swe refleksyjne kierowanie się ku sobie.
Źródło: Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Fenomenologia ducha, tłum. A. Landman, Warszawa 1963, s. 39. 2. Akt Stworzenia powstaje w wyniku określania się świata. Zdjęcie przedstawia ręce, które lepią naczynie z gliny. Licencja: CC 0, Pixabay

{audio}Wtedy właśnie z Niczego wyodrębniony zostanie mocą Bożego aktu – Byt. Cały stworzenie świata jest przejściem od nieokreśloności do pełni określoności. To spostrzeżenie nazwał Hegel refleksją absolutną. Kształtowanie się świata jest nieskończonym odnoszeniem się do siebie w ruchu powstawania i znoszenia siebie samego przez świat. W ten sposób Hegel doszedł do prawdy, że: creatio est aliquid ex nihilo facere – stworzenie jest kreacją czegoś z niczego. 3. Zdjęcie przedstawia starożytną budowlę, która składa się z wysokich kolumn. Ruiny Akropolu w Atenach
Licencja: CC 0, Pixabay


{audio}W systemie Hegla zawarta jest również kultura – wytwór człowieka. System ten jest tak skonstruowany, że kultura jest zorientowana na cel. Ważnym elementem świata jest pojęcie ducha który w pewien sposób kieruje kulturą. 4. lustracja przedstawia zwielokrotniony napis o treści Będzie. Napis staje się coraz mniejszy. Następny zwielokrotniony napis to Było, który staje się coraz większy. Licencja: CC BY SA 4.0, Wikimedia Commons

{audio}Wojciech Chudy
Metafizyka Hegla byt a refleksja twórcza Absolutu
Heglowskie twierdzenie o prymacie ducha jako przyczyny celowej dziejów świata nie musi być odczytywane w sensie nazbyt teologicznym. To właśnie fakt, że różne sfery ludzkiego działania wpływają na siebie, choć żadnej z nich nie można przypisać roli ostatecznie determinującej, skłonił Hegla do wysunięcia hipotezy ducha jako celowej przyczyny biegu dziejów.
Źródło: Wojciech Chudy, Metafizyka Hegla byt a refleksja twórcza Absolutu, „Poznanie bytu czy ustalanie sensów? Zadania Współczesnej Metafizyki” 2019, s. 103–117.. 5. Jorge Luis Borges w jednym ze swoich opowiadań zawarł żartobliwy dowód na istnienie Boga, który pokazuje w jaki sposób Hegel myślał o określaniu się. Zdjęcie przedstawia morze podczas zachodu słońca. Na niebie lecą ptaki. Licencja: CC 0, Pixabay

{audio}Jorge Luis Borges
Twórca
Zamykam oczy i widzę stado ptaków. Wizja trwa sekundę albo i mniej; nie wiem, ile ptaków widziałem. Czy ich liczba była określona czy też nie określona? Zagadnienie to pociąga za sobą inne: istnienie Boga. Jeżeli Bóg istnieje, liczba jest określona, bowiem Bóg wie, ile ptaków widziałem. Jeżeli Bóg nie istnieje, liczba jest nieokreślona, nikt bowiem nie może dokonać rachunku. W takim wypadku widziałem (przypuśćmy) mniej niż dziesięć ptaków, a więcej niż jednego, ale nie widziałem dziewięciu, ośmiu, siedmiu, sześciu, pięciu, czterech, trzech czy też dwóch ptaków. Widziałem ilość pomiędzy dziesięcioma a jednym, która nie była jednak liczbą dziewięć, osiem, siedem, sześć, pięć i tak dalej. Taka liczba całkowita jest nie do pomyślenia, ergo, Bóg istnieje.
Źródło: Jorge Luis Borges, Twórca, tłum. Z. Chądzyńska, K. Rodowska-Wiesiołowska, Warszawa 1974, s. 15.. 6. Ilustracja przedstawia ułożony stos bloczków. Marian Bogusz Krzysztof Coriolan, Henryk Gała,"forma przestrzenna bez tytułu", projekt, dokumentacja z wystawy w Muzeum Architektury we Wrocławiu
Licencja: CC BY SA 4.0, Wikimedia Commons


{audio}Hegel pytał na czym polega to, co jest określone? I sam sobie odpowiadał, że określone jawi się jako coś pozytywnego i negatywnego zarazem. Ta opozycja powoduje ruch umysłu, w którym to, co pozytywne, jest ciągle wzbogacane, poprzez to, co negatywne. Każda określoność jest określonością tylko wobec (albo przeciwko) innej określoności". Dookreślanie zachodzi w konflikcie, który jest podstawowym elementem gry określania się, która konstytuuje byt i stwarza świat.
Polecenie 2

Podaj przykład, w jaki sposób duch (w sensie heglowskim) może wpływać na kształtowanie się świata człowieka.

RLpIry9s0ZjVf
(Uzupełnij).
R12CNujrk1WuY
Ćwiczenie 1
Zaznacz elementy właściwe Heglowskiej dialektyce. Możliwe odpowiedzi: 1. historia, 2. Duch, 3. rewolucja, 4. społeczeństwo
R1THbSdEJFwd21
Ćwiczenie 2
Dopasuj atrybuty do elementów Helgowskiej antynomii: Boga i świata. Bóg Możliwe odpowiedzi: 1. przeciwieństwo Boga, 2. wolność, 3. teza, 4. antyteza, 5. lustro, w którym przegląda się Absolut, 6. Absolut, 7. samowiedza świat Możliwe odpowiedzi: 1. przeciwieństwo Boga, 2. wolność, 3. teza, 4. antyteza, 5. lustro, w którym przegląda się Absolut, 6. Absolut, 7. samowiedza
Praca domowa

Odpowiedz na pytanie, czy zgadzasz się z tezą Hegla, że określanie i dookreślanie się wpływa na kształtowanie się świata? Napisz notatkę na ten temat. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1HTZEusUfueP
(Uzupełnij).