bg‑azure

Keep your chin up! I'm all ears. Give me a hand, please. Where do these popular phrases come from? What’s the meaning behind them? Study the interactive illustration in this section to find out.

Głowa do góry! Zamieniam się w słuch. Pomóż mi proszę. Skąd pochodzą te popularne wyrażenia? Co oznaczają? Przenalizuj ilustrację w tej sekcji, żeby się tego dowiedzieć.

R1NVP99B8S3Tm
How much do you know about idioms?
Ile wiesz o idiomach?
Źródło: dostępny w internecie: https://freepik.com/ [dostęp 14.01.2022], domena publiczna.
Exercise 1

Match the words to their definitions.

Połącz wyrazy z ich definicjami.

RGAIq0tuPQ6Dt
ear Możliwe odpowiedzi: 1. it’s where your heart is, 2. it helps you hear, 3. there is a hand at the end of it, 4. it’s at the top of your body, 5. you grab things with it hand Możliwe odpowiedzi: 1. it’s where your heart is, 2. it helps you hear, 3. there is a hand at the end of it, 4. it’s at the top of your body, 5. you grab things with it head Możliwe odpowiedzi: 1. it’s where your heart is, 2. it helps you hear, 3. there is a hand at the end of it, 4. it’s at the top of your body, 5. you grab things with it chest Możliwe odpowiedzi: 1. it’s where your heart is, 2. it helps you hear, 3. there is a hand at the end of it, 4. it’s at the top of your body, 5. you grab things with it arm Możliwe odpowiedzi: 1. it’s where your heart is, 2. it helps you hear, 3. there is a hand at the end of it, 4. it’s at the top of your body, 5. you grab things with it
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 1

Find the words listed below. Search up, down, forward, backward, and on the diagonal to find the hidden words.

Znajdź poniższe wyrazy. Możesz ich szukać pionowo, poziomo, od góry do dołu, od dołu do góry oraz na ukos.

RWAbSfb30ZtB4
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 2

Match the words with their translations.

Połącz wyrazy z ich tłumaczeniami.

RQp3rWScJyw2v
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Study the interactive illustration and do the exercises.

RWevNo9myyFCz
Ilustracja przedstawia uśmiechniętego chłopca, ubranego w samą bieliznę i rozkładającego ręce na boki. Po jego lewej i prawej stronie jest łącznie siedem ilustracji stanowiących zbliżenie na poszczególne części ciała chłopca. Każda z tych ilustracji posiada własny punkt interaktywny, po naciśnięciu którego pojawiają się angielska nazwa danej części ciała, oraz nagranie ją odczytujące. Transkrypcja do nagrań znajduje się poniżej. Punkt numer 1 head uśmiechnięta buzia chłopca. Punkt numer 2 chin zbliżenie na brodę chłopca. Punkt numer 3 ears lewe i prawe ucho chłopca. Punkt numer 4 shoulder lewe ramię chłopca. Punkt numer 5 chest klatka piersiowa chłopca. Punkt numer 6 arm lewa ręka chłopca. Punkt numer 7 hand prawa dłoń chłopca
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/ [dostęp 19.10.2023], https://unsplash.com/ [dostęp 19.10.2023], https://www.pexels.com/ [dostęp 19.10.2023], domena publiczna.

Ilustracja interaktywna przedstawia rysunek chłopca stojącego w rozkroku, z rękami opuszczonymi i rozłożonymi na boki, ubranego w niebieskie majtki. Z siedmiu części ciała chłopca wychodzą linie zakończone szarymi kwadratami, w które wpisane są rysunki wskazywanych części ciała. Do każdej części ciała został przypisany jeden punkt interaktywny ponumerowany od 1 do 7. Po naciśnięciu każdego numeru można przeczytać nazwę oraz odsłuchać nagranie przypisane do danego punktu interaktywnego.

Transkrypcja do nagrań znajduje się poniżej.

Na lewo od chłopca widoczne są (od góry): rysunek głowy chłopca, do którego przypisano punkt interaktywny oznaczony numerem 1, pod którym znajduje się nagranie oraz napis: head; rysunek podbródka do którego przypisano punkt interaktywny oznaczony numerem 2, pod którym znajduje się nagranie oraz napis: chin; rysunek klatki piersiowej, do którego przypisano punkt interaktywny oznaczony numerem 5, pod którym znajduje się nagranie oraz napis: chest; oraz rysunek przedramienia, do którego przypisano punkt interaktywny oznaczony numerem 6, pod którym znajduje się nagranie oraz napis: arm.

Na prawo od chłopca widoczne są (od góry): rysunek uszu, do którego przypisano punkt interaktywny oznaczony numerem 3, pod którym znajduje się nagranie oraz napis: ears; rysunek ramienia, do którego przypisano punkt interaktywny oznaczony numerem 4, pod którym znajduje się nagranie oraz napis: shoulder; oraz rysunek dłoni, do którego przypisano punkt interaktywny oznaczony numerem 7, pod którym znajduje się nagranie oraz napis: hand.

TRANSCRIPTazurewhite
Exercise 2

Match parts of the words or phrases to create idioms.

Dopasuj do siebie podane zwroty tak, aby utworzyć idiomy. 

RGmyUDokAgiYq
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3

Decide if the following sentences are true or false based on the information from the interactive illustration.

Zdecyduj, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe w oparciu o informację z ilustracji interaktywnej.

ROZISBRDIDHs5
1. “Off the top of one’s head” means the first idea that comes to us.
TRUEFALSE
2. The phrase “keep one’s chin up” comes from an American newspaper.
TRUEFALSE
3. Giving someone the cold shoulder is a part of an old custom.
TRUEFALSE
4. Shakespeare created the phrase “give someone a hand”.
TRUEFALSE
5. Two of the phrases come from famous authors.
TRUEFALSE
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Write answers to the questions below in one sentence each.

Odpowiedz na poniższe pytania jednym zdaniem.

R1OfAWULeqWxn
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Complete the puzzles and write one‑sentence answers to questions about them.

Ułóż puzzle i odpowiedz pisemnie jednym zdaniem na dotyczące ich pytania.

Rd0dnpep7dW0u
Źródło: dostępny w internecie: https://freepik.com/ [dostęp 17.01.2022], domena publiczna.
  1. The picture above symbolises a famous phrase. Who created it?

R1VppkFM0TgAz
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Show hintazurewhite
Show answerazurewhite
R14bZvLMa8IX6
Źródło: dostępny w internecie: https://freepik.com/ [dostęp 17.01.2022], domena publiczna.
  1. What idiom is this picture about?

RND9ESt5Sf3e3
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Show hintazurewhite
Show answerazurewhite
  1. What do we call the action in the picture?

R1VefIZwYVN3E
Źródło: dostępny w internecie: https://freepik.com/ [dostęp 28.11.2023], domena publiczna.
RXVcC07bFvx6B
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Show hintazurewhite
Show answerazurewhite