Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1
Przeanalizuj opis poniższego schematu. Zastanów się, czy wyczerpuje on możliwe podejścia do zagadnienia poświęcenia jednostki dla dobra ogółu. Rozważ różnicę między ofiarą na rzecz ducha obiektywnego a ofiarą na rzecz ducha absolutnego.
Przeanalizuj opis poniższego schematu. Zastanów się, czy wyczerpuje on możliwe podejścia do zagadnienia poświęcenia jednostki dla dobra ogółu. Rozważ różnicę między ofiarą na rzecz ducha obiektywnego a ofiarą na rzecz ducha absolutnego.
RuPvfn5GUkfwp
(Uzupełnij).
R1DzlZE5LpQjQ1
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat blokowy. Na samej górze schematu znajduje się hasło: człowiek (duch subiektywny) poświęca się lub bywa poświęcany dla: narodu i państwa (istnienia i przetrwania ducha obiektywnego). Opis punktów: 1. O tym poucza nas filozofia polityki., 2. Jednostka ma dzięki państwu zagwarantowane prawo do racjonalnej wolności, jest zatem winna swemu państwu pełne posłuszeństwo. Ogólny wniosek wynikający z heglowskiej filozofii polityki: WOLNOŚĆ ≠ SZCZĘŚCIE, postępu koniecznego procesu uświadamiania idei wolności (potrzeb ducha absolutnego). Opis punktów: 3. O tym poucza nas filozofia dziejów., 4. Za pomocą chytrości rozumu duch absolutny wykorzystuje duchy obiektywne (narody), a nawet duchy subiektywne (jednostki), których cele są zbieżne z jego celem (pełną realizacją idei wolności w świecie). Ogólny wniosek wynikający z heglowskiej filozofii dziejów: WOLNOŚĆ ≠ SZCZĘŚCIE. Na drugim poziomie schematu pojawia się hasło: Możliwe postawy w odniesieniu do kwestii niemożliwości osiągnięcia trwałego szczęścia, permanentnego zaspokojenia wszystkich potrzeb i konieczności poświecenia samego siebie. Postawy te to: Postawa pana – opis punktów: 5. W obliczu świadomości, że nie jest w stanie osiągnąć pełnego i trwałego szczęścia, skupia się na chwili obecnej. Przyjmuje postawę osoby żyjącej „tu” i „teraz”, jest panem samego siebie., 6. Wraz z postawą niewolnika współwystępuje w każdym duchu subiektywnym (człowieku). Różnica pomiędzy duchami subiektywnymi polega tylko na tym która z nich dominuje w danej chwili czy sytuacji., Postawa niewolnika – opis punktów: 7. Postawa człowieka załamanego w obliczu niemożliwości zachowania swej egzystencji i osiągnięcia trwałego szczęścia. Niewolnik załamuje się na skutek świadomości, że żadne z jego potrzeb i pragnień nie doczeka się trwałej realizacji., 8. Wraz z postawą pana współwystępuje w każdym duchu subiektywnym (człowieku). Różnica pomiędzy duchami subiektywnymi polega tylko na tym która z nich dominuje w danej chwili czy sytuacji., Na trzecim poziomie schematu pojawia się hasło: Możliwe rodzaje świadomości, jakie przejawiają się w obliczu niemożliwości osiągnięcia trwałego szczęścia i konieczności poświęcenia człowieka w imię Człowieka. Poniżej tego hasła znajduje się pięć bloków: świadomość nieszczęśliwa – opis punktu: 9. Wie o niemożliwości osiągnięcia trwałego szczęścia i konieczności poświęcenia się, ale heroicznie spełnia swoją powinność., świadomość nikczemna – opis punktu: 10. Nie interesuje jej wspólne dobro, nie chce się poświęcać dla dobra ogółu, patrzy tylko na własny, egoistyczny zysk., świadomość pobożna – opis punktu: 11. W obliczu niemożliwości osiągnięcia szczęścia i konieczności ponoszenia ofiary naiwnie wierzy, że zostanie wynagrodzona po śmierci., świadomość stoicka – opis punktu: 12. W obliczu niemożliwości odnalezienia trwałego szczęścia i konieczności poświęceń przestaje szukać szczęścia w świecie zewnętrznym i szuka go w sobie., świadomość sceptycka – opis punktu: 13. W wyniku niemożliwości osiągnięcia szczęścia i potrzeby poświęceń przestaje gonić za szczęściem.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Jeszcze raz przeanalizuj powyższy schemat. Następnie wskaż, która z wymienionych przez Hegla postaw jest tobie najbliższa. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RuPvfn5GUkfwp
(Uzupełnij).