Polecenie 1

Zapoznaj się z grafiką interaktywną. Jakie ukryte w niej znaczenia można połączyć z historią o Tristanie i Izoldzie? Zapisz swoje wnioski.

Zapoznaj się z opisem grafiki interaktywnej. Zastanów się, jakie ukryte w niej znaczenia można połączyć z historią o Tristanie i Izoldzie? Zapisz swoje wnioski.

RqGI63t8qOrDk
(Uzupełnij).
RclqXbuHmAVTI
Ilustracja interaktywna przedstawia leśną polanę otoczoną krzewami i drzewami. Znajduje się na niej młoda, siedząca kobieta w wytwornej, średniowiecznej sukni. Kobieta ma zasmuconą twarz. Naprzeciw niej stoi mężczyzna w średniowiecznym stroju i pelerynie na ramionach. Trzyma w prawej dłoni małe, czerwone serce. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Dekoracyjne tkaniny ścienne, zwane arrasami, swoją nazwę zawdzięczają miastu Arras w północnej Francji. Znajdował się tam ośrodek manufaktur produkujących gobeliny. Z niego pochodzi tkanina Ofiarowanie serca, ciesząca się światową sławą. 2. Dzieło zachwyca niezwykłą dekoracyjnością, symetrią kompozycji oraz sposobem ujęcia sceny spotkania kochanków. Na ciemnym tle artysta umieścił drzewa, mniejsze rośliny i zwierzęta. 3. Siedząca w błękitnej sukni dama trzyma w ręku sokoła, który podczas polowań pomagał łapać zwierzynę. Rycerz w czerwonej szacie podbitej gronostajem zbliża się eleganckim, wytwornym krokiem do ukochanej. 4. Niesie jej w darze serce – symbol swoich uczuć. Przedstawione obok zające oraz pies nasuwają skojarzenie, że nie jest to prawdziwe polowanie, że ma znaczenie przenośne – łowów miłosnych., 5. Dzieło Mistrza z Arras doskonale oddaje atmosferę świeckiej miłości w rycerskim duchu. Według jej zasad kochanek był niewolnikiem swojej damy, której wdzięk i urodę czynił przedmiotem uwielbienia. Wzniosła miłość przybierała w średniowieczu formę dworskiego ceremoniału. Arras ukazuje ideał miłości rycerskiej w tej epoce.
Mistrz szkoły z Arras, Ofiarowanie serca, ok. 1410
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RKwhje0wYutBv
Ćwiczenie 1
Rozpoznaj znaczenie symboli znajdujących się na arrasie. pies Możliwe odpowiedzi: 1. uczucia, 2. szlachetne pochodzenie, 3. szlachetność, 4. wierność, 5. płodność, dobrobyt, 6. czystość, niewinność jastrząb Możliwe odpowiedzi: 1. uczucia, 2. szlachetne pochodzenie, 3. szlachetność, 4. wierność, 5. płodność, dobrobyt, 6. czystość, niewinność zając Możliwe odpowiedzi: 1. uczucia, 2. szlachetne pochodzenie, 3. szlachetność, 4. wierność, 5. płodność, dobrobyt, 6. czystość, niewinność płaszcz gronostajowy Możliwe odpowiedzi: 1. uczucia, 2. szlachetne pochodzenie, 3. szlachetność, 4. wierność, 5. płodność, dobrobyt, 6. czystość, niewinność serce Możliwe odpowiedzi: 1. uczucia, 2. szlachetne pochodzenie, 3. szlachetność, 4. wierność, 5. płodność, dobrobyt, 6. czystość, niewinność niebieski kolor szat Możliwe odpowiedzi: 1. uczucia, 2. szlachetne pochodzenie, 3. szlachetność, 4. wierność, 5. płodność, dobrobyt, 6. czystość, niewinność
Polecenie 2

Zapoznaj się z obrazem Salvadora Dalego zatytułowanym Tristan i Izolda. Zinterpretuj symboliczną wymowę dzieła. Zwróć uwagę na datę powstania obrazu.

Zapoznaj się z opisem obrazu Salvadora Dalego Tristan i Izolda. Zinterpretuj symboliczną wymowę dzieła. Zwróć uwagę na datę powstania obrazu.

RqGI63t8qOrDk
(Uzupełnij).
RhuXAh8g15MMj
Salvador Dali, Tristan i Izolda, 1944
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1
Ćwiczenie 2

Wymyśl inny tytuł dla dzieła Salvadora Dalego. Odnieś się w nim do historii Tristana i Izoldy, ale w mniej oczywisty sposób niż oryginalny tytuł obrazu.

RqGI63t8qOrDk
(Uzupełnij).