Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1
Przeanalizuj informacje zawarte w schemacie, na którym pokazana jest analiza fragmentów Wielkiej Improwizacji w Dziadach części trzeciej. Zanotuj w formie wniosków, jak swoją szczególną misję widzi Konrad. 
Przeanalizuj informacje zawarte w schemacie, na którym pokazana jest analiza fragmentów Wielkiej Improwizacji w Dziadach części trzeciej. Zanotuj w formie wniosków, jak swoją szczególną misję widzi Konrad. 
R11Y1jY8oNL6X
(Uzupełnij).
Polecenie 2

a) Podaj trzy nawiązania biblijne w Widzeniu ks. Piotra. Wypisz je i określ, do jakich sytuacji w Biblii się odnoszą.

b) Zapoznaj się z kwestią Kordiana i odnieś się do wybranych wersów, tłumacząc ich sens i przesłanie. Improwizacja, czyli monolog Konrada, ma charakter poetycki, a we fragmentach przeradza się w formy profetyczneprofetyzmprofetyczne (widzenie, sen, modlitwę).

RQg5llbymKQL5
a) (Uzupełnij) b) (Uzupełnij).

Więzień – Konrad – pielgrzym – mąż czterdzieści i cztery to różne wcielenia bohatera, który ponad wszystko umiłował ojczyznę. Jego rola ukształtowana jest na dwóch planach: realnym i metafizycznym. We wskazanym fragmencie przedstawia motywację i cel swojej misji. Konfrontuje się z Bogiem, oczekując od niego mocy i pomocy – bezowocnie.

Indeks górny Źródło: Adam Mickiewicz, Dziady cz. III, Kraków 2005, 122–126. Indeks górny koniec

1
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z definicją mesjanizmu, a następnie odpowiedz na pytania.

Mesjanizm

Pogląd religijno‑społeczny, głoszący wiarę w przyjście zbawiciela jednostkowego lub zbiorowego, który wybawi ludzkość od nieszczęść po okresie cierpień i różnorodnych katastrof. Pogląd ten łączy się najczęściej z millenaryzmem, czyli ideą Królestwa Bożego na ziemi, przynoszącego ludzkości wyzwolenie od zła i realizującego tym samym opatrznościowy plan Boski.

Koncepcje i tendencje mesjanistyczne rodzą się w społeczeństwach, narodach czy grupach etnicznych, które znalazły się w trudnej sytuacji społeczno‑polityczno‑historycznej. Nosicielami idei są zazwyczaj grupy migracyjne, ludzie wyalienowani, wyrwani ze wspólnoty. Mesjanizm jest ideologią oraz światopoglądem uciśnionych i nieszczęśliwych. Korzeni mesjanizmu europejskiego upatrywać można w judaizmie i mesjanizmie żydowskim, który jednak był przykładem mesjanizmu partykularnego, mowa była bowiem o zbawieniu wyłącznie jednej grupy, jednego narodu – wybranego do cierpienia, ale i do zbawienia.

W  romantyzmie koncepcje mesjanistyczne rozwinęły się szczególnie we Francji […] i w Polsce (romantyzm polski), głównie w tonie emigracji polskiej po  powstaniu listopadowym (Wielka Emigracja). Czynnikiem przyspieszającym ich rozwój była ówczesna historia, położenie Polaków, tragedia powstania listopadowego, „paryski bruk”, na którym w zwielokrotniony sposób odczuwano gorycz porażki i tułactwa. Mesjanizm polski jest wybitnie tworem emigracyjnym, wynika z zaszłości historycznych, z faktu, iż Polska utraciła państwowość, a część Polaków musiała szukać schronienia poza granicami kraju. Charakterystycznym rysem mesjanizmu polskiego było połączenie religii i polityki.

Wyróżniamy dwie główne odmiany mesjanizmu polskiego: mesjanizm literacki wieszczów: Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego,  Zygmunta Krasińskiego oraz mesjanizm filozoficzny […]. Mesjanizm Mickiewicza ma dwie główne fazy: oryginalną stanowią Dziadów cz. III z koncepcją mesjanizmu jednostkowego („czterdzieści i cztery”) i narodowego (Polska Mesjaszem narodów) […]. U Słowackiego mesjanizm inspirujący np. Kordiana, przekształci się w mistyczny system genezyjsko‑historiozoficzny […].

Idee polskich mesjanistów romantycznych głoszących posłannictwo dziejowe Polski wobec narodów świata były polemiczne względem starotestarmentowej ideologii i koncepcji „narodu wybranego”. Mesjanizm spotykał się z dezaprobatą Watykanu, traktowany jako odejście od doktryn religijnych i nauki Kościoła. […]

3 Źródło: Mesjanizm, [w:] Epoki literackie. Wielki Leksykon Literatury Polskiej, red. J. Bajda, Wrocław 2004, s. 401–402.
R1JtYil5iVDYa
1. Dlaczego Polaków pochłonęła idea mesjanizmu? Co było główną przyczyną? (Uzupełnij) 2. Skąd pochodzi cytat paryski bruk i do czego się odnosi? (Uzupełnij) 3. Na czym polegało połączenie religii i polityki w mesjanizmie polskim? (Uzupełnij) 4. Kto w Dziadach cz. III kojarzony jest z koncepcją mesjanizmu jednostkowego (czterdzieści i cztery)? (Uzupełnij) 5. Jaką rolę odegrać miała Polska jako mesjasz narodów? (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Jeszcze raz zapoznaj się uważnie ze sceną: Improwizacji Konrada, Widzenie księdza Piotra oraz monolog Kordiana na górze Mont Blanc. Zwróć uwagę na wątki mesjanistyczne w podanych fragmentach. Zapisz, jaką wizję odzyskania niepodległości mają poszczególni bohaterowie.

R412Y1BSt7Fxi
Wizja mesjanizmu Konrada: (Uzupełnij) Wizja mesjanizmu Kordiana: (Uzupełnij) Wizja mesjanizmu ks. Piotra: (Uzupełnij).
Praca domowa

Która z postaw mesjanizmu jest ci bliższa i dlaczego? Rozważ problem.

transcendencja
profetyzm
profetyzm

(gr. prophḗtēs – tłumacz czyichś słów, wieszcz) – zjawisko polegające na głoszeniu proroctw przez ludzi powołujących się na natchnienie od Boga