bg‑azure

Each room in a school has a specific function. Where are these rooms and what do we use them for? Work with the picture in this section to find out.

Każde pomieszczenie w szkole pełni określoną funkcję. Gdzie znajdują się te pomieszczenia i czemu służą? Pracuj z obrazkiem w tej sekcji, żeby się tego dowiedzieć.

Exercise 1

Match the words with their translations:

Połącz wyrazy z ich tłumaczeniami.

R3h9D6z41nAkP
classroom Możliwe odpowiedzi: 1. stołówka, 2. toalety, 3. biblioteka, 4. pokój nauczycielski, 5. sala lekcyjna, 6. sala gimnastyczna, 7. szafki dla uczniów staffroom Możliwe odpowiedzi: 1. stołówka, 2. toalety, 3. biblioteka, 4. pokój nauczycielski, 5. sala lekcyjna, 6. sala gimnastyczna, 7. szafki dla uczniów library Możliwe odpowiedzi: 1. stołówka, 2. toalety, 3. biblioteka, 4. pokój nauczycielski, 5. sala lekcyjna, 6. sala gimnastyczna, 7. szafki dla uczniów gym Możliwe odpowiedzi: 1. stołówka, 2. toalety, 3. biblioteka, 4. pokój nauczycielski, 5. sala lekcyjna, 6. sala gimnastyczna, 7. szafki dla uczniów canteen Możliwe odpowiedzi: 1. stołówka, 2. toalety, 3. biblioteka, 4. pokój nauczycielski, 5. sala lekcyjna, 6. sala gimnastyczna, 7. szafki dla uczniów toilets Możliwe odpowiedzi: 1. stołówka, 2. toalety, 3. biblioteka, 4. pokój nauczycielski, 5. sala lekcyjna, 6. sala gimnastyczna, 7. szafki dla uczniów lockers Możliwe odpowiedzi: 1. stołówka, 2. toalety, 3. biblioteka, 4. pokój nauczycielski, 5. sala lekcyjna, 6. sala gimnastyczna, 7. szafki dla uczniów
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 1

Find the words listed below. Search up, down, forward, backward, and on the diagonal to find the hidden words.

Znajdź wyrazy podane poniżej. Możesz ich szukać pionowo, poziomo, od góry do dołu, od dołu do góry oraz na ukos.

R19kyS7S9VA2m
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1

Work with the illustration and then, do the exercises.

Pracuj z ilustracją, a następnie wykonaj poniższe ćwiczenia.

R1TuQz3NN30vF1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja interaktywna przedstawia grafikę prezentującą rozplanowanie budynku szkoły oraz jego otoczenia. Budynek ma kształt litery L. Na planie budynku zaznaczono osiem pomieszczeń oraz teren rekreacyjny. Wejście do szkoły znajduje się po lewej stronie, na krótszej ścianie budynku. Tuż przy wejściu widoczne są szafki z napisem w języku angielskim: LOCKERS.

Do każdego pomieszczenia oraz terenu rekreacyjnego przypisano jeden punkt interaktywny oznaczony numerem od 1 do 9. Po naciśnięciu numerka można przeczytać nazwę pomieszczenia oraz odsłuchać nagranie przypisane do danego punktu interaktywnego.

Transkrypcja do nagrań znajduje się poniżej.

11
CANTEEN

Pomieszczenie opisane jako CANTEEN jest zlokalizowane po prawej stronie budynku. Jest to duże, otwarte pomieszczenie, do którego prowadzi długi korytarz biegnący przez całą szkołę. W środku pomieszczenia widoczne jest sześć okrągłych stolików. Przy każdym stoliku stoi po cztery krzesła. Do pomieszczenia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 1.

CLASSROOM

Pomieszczenie opisane jako CLASSROOM jest zlokalizowane pośrodku dłuższego skrzydła budynku, na prawo od toalet i na lewo od biblioteki. Jest to pomieszczenie zamknięte. Wewnątrz pomieszczenia widoczne są cztery szkolne ławkami ustawione w dwóch rzędach. Przy każdej ławce widoczne jest jedno krzesło. Pod ścianą naprzeciw wejścia widoczne jest biurko dla nauczyciela, za którym zaznaczona jest tablica szkolna. Do pomieszczenia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 2.

GYM

Pomieszczenie opisane jako GYM jest zlokalizowane po lewej stronie dłuższego skrzydła budynku, w górę od rzędu szafek znajdujących się przy wejściu. Jest to duże, zamknięte pomieszczenie. Wewnątrz pomieszczenia widoczne są kontury boiska do gry w piłkę nożną oraz koszykówkę. Do pomieszczenia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 3.

HEAD TEACHER'S OFFICE

Pomieszczenie opisane jako HEAD TEACHER’S OFFICE jest zlokalizowane na krótszym skrzydle budynku, poniżej pokoju nauczycielskiego, naprzeciw wejścia do budynku. Jest to pomieszczenie zamknięte. Wewnątrz pomieszczenia widoczne jest duże biurko ustawione przodem do drzwi wejściowych znajdujących się po lewej stronie. Przy biurku widoczny jest jeden fotel. Pod ścianą przy wejściu do pomieszczenia widoczne są: drukarka i kwiatek. Do pomieszczenia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 4.

LIBRARY

Pomieszczenie opisane jako LIBRARY jest zlokalizowane pośrodku dłuższego skrzydła budynku, na prawo od klasy i na lewo od gabinetu pielęgniarki. Jest to pomieszczenie zamknięte. Wewnątrz pomieszczenia widoczne są rzędy regałów oraz sześć biurek zestawionych po dwa. Przy każdym biurku widoczne jest jedno krzesło. Przy wejściu do pomieszczenia widoczne jest biurko z jednym krzesłem. Do pomieszczenia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 5.

NURSE'S OFFICE

Pomieszczenie opisane jako NURSE’S OFFICE jest zlokalizowane po prawej stronie dłuższego skrzydła budynku, na prawo od biblioteki i na lewo od stołówki. Jest to pomieszczenie zamknięte. Wewnątrz pomieszczenia widoczne jest w biurko z krzesłem stojące w narożniku oraz kozetka. Do pomieszczenia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 6.

PLAYGROUND

Teren opisany jako PLAYGROUND jest zlokalizowany poza budynkiem, na prawo od biura dyrektora oraz pokoju nauczycielskiego. Jest to teren otwarty, na którym widoczne są: kwadratowa piaskownica, huśtawka wagowa, zjeżdżalnia oraz pojedynczo rozlokowane drzewa. Do terenu przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 7.

STAFFROOM

Pomieszczenie opisane jako STAFFROOM jest zlokalizowane na krótszym skrzydle budynku, powyżej gabinetu dyrektora, naprzeciw wejścia do budynku. Jest to pomieszczenie zamknięte. Wewnątrz pomieszczenia widoczny jest duży, owalny stół, przy którym ustawiono osiem krzeseł. Pod ścianą naprzeciw wejścia do pomieszczenia widoczna jest kserokopiarka. Do pomieszczenia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 8.

TOILETS

Pomieszczenie opisane jako TOILETS jest zlokalizowane po lewej stronie dłuższego skrzydła budynku, na prawo od sali gimnastycznej i na lewo od klasy. Jest to wąskie pomieszczenie zamknięte. Wewnątrz pomieszczenia widoczne są muszla klozetowa i umywalka. Do pomieszczenia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 9.

TRANSCRIPTazurewhite
Exercise 2

Pair the names of rooms with their function.

Połącz nazwy pomieszczeń z funkcjami, jakie pełnią.

R11m8gJWDPMS3
You study in this room. Możliwe odpowiedzi: 1. library, 2. canteen, 3. playground, 4. classroom, 5. nurse’s office You eat in this room. Możliwe odpowiedzi: 1. library, 2. canteen, 3. playground, 4. classroom, 5. nurse’s office You can read in this room. Możliwe odpowiedzi: 1. library, 2. canteen, 3. playground, 4. classroom, 5. nurse’s office You visit this room when you’re ill. Możliwe odpowiedzi: 1. library, 2. canteen, 3. playground, 4. classroom, 5. nurse’s office You can play here after classes. Możliwe odpowiedzi: 1. library, 2. canteen, 3. playground, 4. classroom, 5. nurse’s office
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3

Study the picture and drag the words from the box to fill in the gaps.

Na podstawie ilustracji przeciągnij wyrazy z ramki w odpowiednie luki.

Rh6z5n1eP5iz6
1. The staffroom is opposite the 1. playground, 2. gym, 3. library, 4. canteen, 5. lockers.
2. The 1. playground, 2. gym, 3. library, 4. canteen, 5. lockers is next to the toilets.
3. The 1. playground, 2. gym, 3. library, 4. canteen, 5. lockers is next to the classroom.
4. The 1. playground, 2. gym, 3. library, 4. canteen, 5. lockers is outside.
5. The nurse’s office is next to the 1. playground, 2. gym, 3. library, 4. canteen, 5. lockers.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Based on the text below, fill in the gaps in the email to your friend.

Na podstawie poniższego tekstu uzupełnij luki w e‑mailu do swojej koleżanki. Wszystkie luki powinny być wypełnione wyrazami w języku polskim.

R1C8fU4PCEbec
When you enter the school, you can see the head teacher’s office. It’s next to the staffroom. The staffroom is opposite the lockers. Your classroom is between the toilets and the library. Droga Kasiu, jutro jest twój pierwszy dzień w naszej szkole. Kiedy do niej wejdziesz, zobaczysz gabinet dyrektora.     1. Tu uzupełnij     niego znajduje się pokój nauczycielski. Szafki są     2. Tu uzupełnij     pokoju nauczycielskiego. Twoja klasa jest     3. Tu uzupełnij     toaletami a biblioteką. Jeśli chcesz, żeby cię oprowadzić, daj mi znać! Pozdrawiam, XYZ
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.