Ilustracja interaktywna
Konteksty
Zapoznaj się z kontekstami potrzebnymi do zrozumienia dzieła plastycznego.
Albrecht Dürer (1471‑1528) – niemiecki malarz, rysownik, grafik, uważany
za najwybitniejszego przedstawiciela sztuki renesansowej w północnej Europie.
Urodził się w Norymberdze, gdzie
do piętnastego roku życia kształcił się w rzemiośle złotnictwa. Zdecydował się jednak porzucić tradycję rodzinną (jego ojciec był złotnikiem) i podjąć naukę malarstwa. Terminował w warsztacie znanego malarza Wolgemuta, a następnie odbył podróże m.in. do Strasburga i Bazylei, gdzie poznał tajniki drzeworytnictwa i zdobył pierwsze zamówienia. W następnych latach rozwijał swoją sztukę, tworząc drzeworyty i obrazy. Kolejne podróże do Włoch, w szczególności do Wenecji, i zetknięcie się z dziełami oraz malarzami włoskiego renesansu były decydującymi doświadczeniami dla jego artystycznego rozwoju. Przyswojenie i przetworzenie sztuki włoskiej miało znaczenie nie tylko dla jego dzieła. Dürer zyskał jeszcze za życia popularność większą niż którykolwiek artysta Europy, z wyjątkiem największych Włochów. Sława i oddziaływanie jego sztuki były tak ogromne dzięki nowej technice graficznej, w której się wypowiadał. Od Hiszpanii po górę Atos i od Francji po Polskę stał się Dürer źródłem natchnienia artystów szukających nowej inwencji. Łącząc w swej sztuce tradycję północno‑średniowieczną z nowymi założeniami renesansu włoskiego, tłumacząc niejako na zrozumiały dla północnoeuropejskich artystów język klasyczne piękno Odrodzenia i starożytności osiągnął Dürer to, czego pragnął w młodości, do czego dążył w swej sztuce i pracy teoretycznej: sprawił, iż Odrodzenie sztuki – Wiedererwachsung, jak je nazywał w swym nowatorskim języku – które nastąpiło we Włoszech, rozciągnęło się na inne kraje Europy. Tak jak marzył – z «płomienia» przezeń rozpalonego «rozniecił się wielki ogień i oświecił cały świat».
(J. Białostocki).
Dürer był prawdziwym artystą renesansu, człowiekiem wykształconym, przyjacielem znakomitych pisarzy‑humanistów, kolekcjonerem, miłośnikiem muzyki, znawcą pięknych strojów. Pasjonowało go wiele dziedzin sztuki i kultury, przez całe życie rozwijał się jako człowiek i artysta. Większość jego dzieł malarskich powstawała
na zamówienie, jak np. Madonna z czyżykiem, Święto Różańcowe, Ołtarz Paumgärtnerów, Męczeństwo dziesięciu tysięcy chrześcijan, Adoracja Trójcy Świętej.
Tworzył także znakomite portrety i autoportrety. Jego prace graficzne powstawały najczęściej bez wcześniejszych zamówień, z potrzeby serca. W dziedzinie drzeworytu osiągnął mistrzostwo, w którym do dzisiaj niewielu artystów mu dorównuje. Dowodem tego są cykle: Apokalipsa, Wielka Pasja i Życie Marii. Odbitki tych dzieł, w szczególności Apokalipsy, były doskonale znane w całej Europie. Również w technice miedziorytu pozostawił po sobie wybitne dzieła. Najwyżej cenione są trzy ryciny, stanowiące całość myślową: Rycerz ze śmiercią i diabłem, Święty Hieronim w celi i Melancholia. Ich bogata symbolika i siła oddziaływania nadal intryguje badaczy i inspiruje do tworzenia nowych interpretacji.
W bogatym dorobku niemieckiego malarza znajdują się także akwarele, znakomite rysunki natury – roślin i zwierząt, projekty przedmiotów, jak również naukowe rozprawy o geometrii, fortyfikacjach i proporcjach ciała ludzkiego.
Praca z dziełem plastycznym
Etap 1: Zapoznanie się z dziełem
Zapoznaj się z reprodukcja obrazu, poznaj ją z bliska i z oddali, w różnym świetle; poświęć na zapoznanie się z dziełem odpowiednią ilość czasu,
nie spiesz się.„Poddaj się” atmosferze dzieła, tylko w ten sposób doznasz wrażenia estetycznego, pamiętaj, aby wykonywanie ćwiczeń interpretacyjnych
nie odebrało ci przyjemności oglądania obrazu.Zapisz imię i nazwisko autora, tytuł, technikę, w jakiej obraz został namalowany, czas powstania, epokę, prąd lub szkołę, jaką reprezentuje.
Zapoznaj się z różnymi, dostępnymi w sieci opisami obrazu. Poświęć na to odpowiednią ilość czasu, nie spiesz się. „Poddaj się” atmosferze dzieła, tylko w ten sposób doznasz wrażenia estetycznego - zastanów się, co szczególnie uderza cię w różnych opisach obrazu, co je łączy, a co różni. Zapisz imię i nazwisko autora, tytuł, technikę, w jakiej obraz został namalowany, czas powstania, epokę, prąd lub szkołę, jaką reprezentuje.
Etap 2: Zrozumienie treści
Zanotuj i odpowiedz na pytania: Jak rozumiem to dzieło? Jak oddziałuje na mnie?
Zapisz swoje pierwsze rozumienie, wstępną hipotezę interpretacyjną.
Opisz, które elementy dzieła wydają ci się najważniejsze, dominujące?
Co jest tematem rysunku?
Etap 3 i 4: Analiza i interpretacja
Zbadaj stronę formalną dzieła (malarskie środki wyrazu).
Zaznacz (jeśli są) wszelkie osobliwości, nazwij je i skomentuj.
Zastanów się i opisz, jakimi środkami wyrazu dysponują malarze.