Ilustracja interaktywna
Zapoznaj się z ilustracją interaktywną, na której przedstawiono różne rodzaje niepełnosprawności i związane z nimi aspekty dostępności. Następnie zastanów się, czy i w jaki sposób opisane udogodnienia mogą ułatwić wszystkim korzystanie z internetu.
- Ruchowa
W przypadku osób z niepełnosprawnością ruchową (ale także w przypadku użytkowników chwilowo mających ograniczenia ruchowe, związane np. ze złamaną ręką) należy wprowadzić usprawnienia umożliwiające obsługę stron tylko myszką, tylko klawiaturą, a także za pomocą specjalistycznych urządzeń i sterowania głosem. - Wzrokowa
- Niewidomi
W przypadku osób niewidomych strona internetowa musi być dostosowana do obsługi przez czytnik; w jej kodzie HTML powinny znajdować się tekstowe informacje na temat elementów graficznych (tekst alternatywny) oraz struktury dokumentu (tytuł, nagłówki, akapity, odnośniki itd.). Stosowana jest również audiodeskrypcja, opisująca obrazy pojawiające się w elementach audiowizualnych, takich jak film czy animacja. - Niedowidzący
Osoby, których wady wzroku nie da się poddać całkowitej korekcie za pomocą okularów, potrzebują możliwości powiększenia tekstu na stronie oraz prawidłowego kontrastu. - Osoby z zaburzeniem widzenia barw
Istnieje wiele rodzajów tego zaburzenia: niektórzy nie widzą koloru czerwonego (protanopia), inni zielonego (deuteranopia zwana daltonizmem) lub niebieskiego (tritanopia); osoby z monochromatyzmem nie widzą jakichkolwiek kolorów; w przypadku wszystkich tych schorzeń ważne jest, aby na stronie internetowej kolor nie był jedynym sposobem przekazywania informacji.
- Niewidomi
- Słuchowa
Aby uwzględnić potrzeby osób z różnymi stopniami uszkodzenia słuchu, należy do wszelkiego rodzaju materiałów audio‑wideo dodawać napisy i/lub tłumaczenie na język migowy; należy również pamiętać, że dla części osób niesłyszących naturalnym językiem jest polski język migowy, którego składnia i gramatyka jest inna od języka mówionego. Dlatego w kontekście dostępności istotne jest, aby teksty pisane były w sposób możliwie jak najprostszy. - Poznawcza
Grupa osób wykluczonych z dostępu do informacji jest bardzo różnorodna, obejmuje zarówno osoby z obniżonym ilorazem inteligencji, jak i dyslektyków, chorych z zaburzeniami utrudniającymi skupienie czy osoby po udarze itd.; podstawowymi problemami w tym wypadku są skomplikowane teksty oraz nielogiczna, zaskakująca nawigacja; strony powinny więc być zbudowane w taki sposób, aby informacje na nich były łatwo dostępne i zrozumiałe.
Otwórz stronę ZPE w trybie dostępności (ikona ludzika z rozpostartymi ramionami w prawym górnym rogu) i zapoznaj się z kilkoma e‑materiałami z różnych przedmiotów, a następnie obejrzyj te same materiały w wersji podstawowej. Zwróć uwagę, jakie zmiany wprowadzono w wersji przystosowanej do wymagań osób ze szczególnymi potrzebami.
Poszukaj informacji o tym, jak należy przygotować stronę internetową, aby była dostępna również dla osób z padaczką fotogenną.
Jest to szczególny rodzaj epilepsji, której napady wywoływane są na skutek kontaktu z szybko zmieniającymi się bodźcami świetlnymi, takimi jak telewizja, gry komputerowe, światła dyskotekowe, a nawet określone wzory geometryczne, np. czarno‑biała szachownica.