Zapoznaj się z opisem obrazu. Zwróć uwagę na związki między wizją malarza a treściami alegorycznymi i metaforycznymi Boskiej komedii Dantego. Zanotuj swoje spostrzeżenia.
Zapoznaj się z opisem obrazu. Zwróć uwagę na związki między wizją malarza a treściami alegorycznymi i metaforycznymi Boskiej komedii Dantego. Zanotuj swoje spostrzeżenia.
Zapoznaj się z opisem obrazu. Zwróć uwagę na związki między wizją malarza a treściami alegorycznymi i metaforycznymi Boskiej komedii Dantego. Zanotuj swoje spostrzeżenia.
Zapoznaj się z galerią interaktywną. Jak rozumiesz treść napisu na bramie piekła: Ty, który wchodzisz, żegnaj się z nadzieją...? Sformułuj parafrazę wypowiedzi, w której Wergiliusz tłumaczy Dantemu treść napisu.
R1MXzXCLZnBCx
RMrFLFgULPzSt1
Polecenie 2
Obejrzyj obraz Hansa MemlingaSąd Ostateczny w galerii interaktywnej. Zwróć szczególną uwagę na związki między wizją malarza a treściami alegorycznymi i metaforycznymi Boskiej komedii Dantego. Zanotuj swoje spostrzeżenia.
Zapoznaj się z opisem obrazu Hansa MemlingaSąd Ostateczny w galerii interaktywnej. Zwróć szczególną uwagę na związki między wizją malarza a treściami alegorycznymi i metaforycznymi Boskiej komedii Dantego. Zanotuj swoje spostrzeżenia.
RtcYOnNo05TPj
R1YRubOQPuT1F1
1
Ćwiczenie 1
Wyjaśnij, w jaki sposób Hans Memling ukazuje na obrazie sąd ostateczny. Zwróć uwagę na lewą i prawą stronę tryptyku, na symbolikę góry i dołu obrazu.
R1auLCh6ze5TT
Opisz podział przestrzeni na obrazie. Co jest przedstawione w poszczególnych częściach dzieła?
Sprawdź, czy w twojej odpowiedzi pojawiła się informacja, jak został ukazany Chrystus oraz jaka scena rozgrywa się w centralnej części obrazu.
Ćwiczenie 2
RjDtuyu32PVUp
1
Ćwiczenie 2
Porównaj scenę ukazaną przez Memlinga z opisami w Boskiej komedii Dantego (we fragmentach zamieszczonych w e‑materiale). Wskaż po trzy podobieństwa i różnice.
RKZLcWRF759d3
Zwróć uwagę na przykłady realizmu w dziele Memlinga i zastanów się, jaką odgrywa on rolę.
Sprawdź, czy w twojej odpowiedzi pojawiły się podobieństwa dotyczące między innymi tematyki obu dzieł oraz różnice wynikające z konwencji przyjętej przez twórców (symbolizm, alegoryzm, elementy obrazowania realistycznego u Memlinga).
1
Ćwiczenie 3
Wyjaśnij, jak rozumiesz dydaktyczny cel ukazywania piekła tak, jak zrobili to Dante i Memling. W uzasadnieniu użyj terminu pedagogika strachu.
R1LAtW3e6rvsH
Zwróć uwagę na znaczenie związku frazeologicznego „dantejskie sceny”, a także na mistyczny i alegoryczny wymiar poematu Dantego. Możesz skorzystać z informacji podanych w dołączonym do lekcji bloku tekstowym.
Sprawdź, czy w twojej odpowiedzi został uwzględniony na przykład parenetyczny aspekt literatury i sztuki średniowiecza.