Boska komedia Dantego

Poeta – bohater Boskiej komedii – odbywa wędrówkę po piekle i czyśćcu, prowadzony przez rzymskiego twórcę Wergiliusza (w średniowieczu ceniony najwyżej spośród poetów starożytnych, jest tu symbolem ludzkiej wiedzy). Przewodniczką bohatera po niebie jest jego ukochana, Beatrycze. Przechodząc przez dziewięć kręgów piekielnych, poeta poznaje dusze skazane na męki. Wśród doświadczających grozy piekła znajdują się także ludzie szlachetni, którzy jednak żyli w czasach przed Chrystusem, a więc HomerHomerHomer, HoracyHoracyHoracy, OwidiuszOwidiuszOwidiusz. Oprócz wybitnych twórców starożytności grecko‑rzymskiej przywołana została w tej pieśni również postać z mitologii greckiej – Charon, przewoźnik dusz do krainy zmarłych. W Boskiej komedii pełni on tę samą funkcję co w opowieściach starożytnych Greków – przewozi dusze zmarłych na „drugą stronę”.

Homer
Horacy
Owidiusz

Znaczenie tytułu

Dante zatytułował swoje dzieło Komedia – w jego czasach nie oznaczało to utworu zabawnego, ale opowieść prowadzącą do szczęśliwego końca – opisana w nim wędrówka wiedzie bowiem do raju, a więc do miejsca zbawienia, ostatecznego zwycięstwa dobra. Przymiotnik boska dodali potomni, podkreślając w ten sposób wspaniałość dzieła, jego poważny temat i fakt, że fabuła ukazuje dążenie człowieka do Boga.

R1b6A4EKYNcoI
Karta Boskiej komedii, 1472
Źródło: domena publiczna.

Symbolika liczb i doskonałość świata

Boska komedia Dantego była i wciąż jest przedmiotem różnych interpretacji. Dzieło to stanowi poetycki wykład teologii późnego średniowiecza, w ogromnej mierze inspirowanej myślą św. Tomasza z Akwinu. Ukazuje ono świat jako doskonałą konstrukcję. Rzeczywistością rządzi hierarchia, jedne byty są nadrzędne wobec drugich. Doskonałość budowy świata – dzieła Bożego znajduje odbicie w precyzyjnej kompozycji poematu Dantego.

Boska komedia składa się z trzech części zatytułowanych: Piekło, CzyściecNiebo, kompozycja całości stanowi więc tryptyktryptyktryptyk. Każda z trzech części Boskiej komedii liczy 33 pieśni, co daje ich razem 99. Do Piekła dołączona jest dodatkowo pieśń wstępna, cały poemat liczy więc sto pieśni.

tryptyk
RExV7goHrHZUH1
Sandro Botticelli, Ilustracja do części Piekło, 1480-1490
Źródło: domena publiczna.

Każda przestrzeń opisana w dziele: piekło, czyściec i raj, ma idealny, geometryczny kształt. Ponadto struktura utworu podporządkowana została liczbom. Szczególne znaczenie w Boskiej komedii mają trójka i dziesiątka. Pierwsza z nich stanowi symbol Trójcy Świętej, druga jest znakiem doskonałości.

Wszystkie światy przedstawione w utworze zbudowane są z dziewięciu części: kręgów, pięter lub nieb (9 jest cyfrą uprzywilejowaną, jako iloczyn dwóch trójek). Każdą z tych przestrzeni uzupełnia dodatkowy element. Dla piekła jest to przedpiekle, dla czyśćca – raj ziemski, a dla raju niebiańskiego – Empireum (siedziba Boga). W ten sposób tworzy się doskonała pełnia, symbolizowana liczbą 10. Geometryczna i arytmetyczna precyzja w ukazywaniu kosmosu odzwierciedla harmonię świata, w którym obowiązuje reguła sprawiedliwości – za każdy grzech człowiek poniesie karę, a każda zasługa będzie mu policzona na drodze do świętości.

Podporządkowanie dzieła liczbom i kształtom, ukazanie jednoznacznej sprawiedliwości jako zasady kierującej ludzkim życiem są wyrazem racjonalnej, scholastycznejscholastycznejscholastycznej teologii. Jej ambicją było objaśnienie wszystkich zasad rządzących światem.

scholastycznej

Mistyczny i alegoryczny wymiar Boskiej komedii

Dzieło Dantego ma także charakter mistycznymistycznymistyczny – za pomocą wizji i symboli przekazuje treści niepoddające się jednoznacznemu objaśnieniu. Celem Boskiej komedii jest ukazanie wszechmocy Boga, doskonałego Stwórcy. AlegorycznyalegoriaAlegoryczny sens utworu obrazuje drogę życia człowieka zagubionego w gąszczach grzechu, poznającego wszelkie winy rodzaju ludzkiego i stopniowo oczyszczającego się ze zła.

R3yJmTIkusaEm
Eugène Delacroix, Dante i Wergiliusz w piekle, 1822
Źródło: domena publiczna.
mistyczny

Dydaktyczna rola poematu

Dante oddziałał na wyobraźnię ludzi swojej epoki. Jego plastyczne, sugestywne wizje inspirowały nie tylko autorów kazań, lecz także malarzy, których dzieła umieszczano w kościołach. Doktryna teologów średniowiecznych zyskała dzięki temu naoczny wyraz. Dantejskie obrazy piekła niejednokrotnie budziły strach grzeszników przed nieuniknioną karą.

Ra780bIb3qeNq
Cristóbal Rojas, Dante i Beatrycze nad brzegiem rzeki Lete, 1889
Źródło: domena publiczna.

Komentarz Dantego do czasów mu współczesnych

R1bC54HLDduCU1
William Blake, Beatrycze przemawiająca do Dantego, 1826
Źródło: domena publiczna.

W dziele Dantego można także widzieć realistyczny obraz epoki. Dante umieszcza w zaświatach postacie znane z historii czy literatury, ale też osoby sobie współczesne. W poemat wpisany został epicki obraz Włoch początku XIV w. W dużej mierze utwór ma charakter polityczny. Autor – sam mocno zaangażowany w walkę polityczną, z powodu której musiał uchodzić z rodzinnej Florencji – dokonuje w nim rozrachunku ze swoimi przeciwnikami ideowymi: umieszcza ich w piekle. Dante w Boskiej komedii dokonał syntezy światopoglądu późnego średniowiecza, a zarazem przekroczył jego granice, gdyż wprowadził do poematu wiele motywów antycznych, w jego epoce uznawanych za pogańskie.

RvtLgcqZkUzLj
Nagranie dźwiękowe Dante Alighieri Piekło Pieśń III (fragmenty).
Dante Alighieri Piekło Pieśń III (fragmenty)

Dante i Wergili przekraczają bramę piekieł i zatrzymują się w przedsionku, gdzie cierpią dusze ludzi, którym na ziemi dobro i zło było równie obojętne; następnie docierają do brzegów Acherontu i obserwują Charona przewożącego dusze potępione. Oślepiony błyskawicą Dante pada – „jako pada człowiek senny” – i w tym omdleniu zostaje przeniesiony na drugi brzeg rzeki.

„Przeze mnie droga w miasto utrapienia,
Przeze mnie droga w wiekuiste męki,
Przeze mnie droga w naród zatracenia.
Jam dzieło wielkiej, sprawiedliwej ręki.
Wzniosła mię z gruntu Potęga wszechwłodna,
Mądrość najwyższa, Miłość pierworodna1Mądrość najwyższa, Miłość pierworodna;
Starsze ode mnie twory nie istnieją,
Chyba wieczyste – a jam niepożyta2niepożyta!
Ty, który wchodzisz, żegnaj się z nadzieją…”
Na odrzwiach bramy ten się napis czyta,
O treści memu duchowi kryjomej.
„Mistrzu – szepnąłem – z tych słów groza świta!”
A on mi na to, jak człowiek świadomy:
„Tu oczyść serce podłością zatrute,
Tu zabij w sobie wszelki strach znikomy.
Do miejsc my przyszli, gdzie czynią pokutę
Owi, com mówił, boleści dziedzice,
Duchy ze skarbu poznania wyzute”.

2 Źródło: Dante Alighieri, Piekło Pieśń III (fragmenty), tłum. Edward Porębowicz.
R60gKdaBGwSJW1
1. Objaśnij sens metafor „miasto utrapienia” i „naród zatracenia”. 2. Czym są „wiekuiste męki” w przytoczonym fragmencie Boskiej komedii? 3. Jak rozumiesz określenia: „sprawiedliwa ręka”, „Potęga wszechwłodna”, „Mądrość najwyższa”, „Miłość pierworodna”? Wskaż źródło, z którego zostały zaczerpnięte tego rodzaju sformułowania. 4. Jak rozumiesz treść napisu na bramie piekła: „Ty, który wchodzisz, żegnaj się z nadzieją...”? Sformułuj parafrazę wypowiedzi, w której Wergiliusz tłumaczy Dantemu treść napisu. 5. Do jakich przekonań na temat życia pozagrobowego odwołuje się poemat?
1
2

Słownik

alegoria
alegoria

(gr. allēgoréo – mówię w przenośni, obrazowo) – postać, idea lub wydarzenie, które poza dosłownym sensem mają również stałe i umowne znaczenie przenośne; w odróżnieniu od symbolu, jej rozumienie musi być jednoznaczne, np. kobieca postać z kosą jest alegorią śmierci

mistycyzm
mistycyzm

(gr. mystikos – tajemny) – pogląd zakładający możliwość ponadzmysłowego kontaktu z bóstwem (Bogiem), zwłaszcza za pomocą intuicji, objawienia

pareneza
pareneza

(gr. paraínesis – zachęcanie) – pouczanie, przedstawianie wzorca osobowego w tekście; porada, napominanie

scholastyka
scholastyka

(łac. schola – szkoła, scholasticus – uczony, nauczyciel, student, uczeń) – w średniowiecznej filozofii chrześcijańskiej kierunek dążący do rozumowego wyjaśnienia dogmatów religijnych

teologia
teologia

(gr. theós – Bóg, lógos – słowo, nauka) – nauka o Bogu (bogach), jego naturze i relacji do świata i ludzi, odrębna dla każdej religii

tryptyk
tryptyk

(gr. triptychos – złożony we troje) – trójskrzydłowy ołtarz, także trójdzielna kompozycja malarska lub rzeźbiarska

uniwersalny
uniwersalny

(łac. universal) – o wszechstronnym zastosowaniu, powszechny, ogólny