RXzd76KQyjROn
Ilustracja przedstawia fragment obrazu, na którym jest dwóch nagich mężczyzn. Jeden z nich gryzie w odchyloną do tyłu szyję drugiego mężczyzny. Trzyma go za prawą rękę. Dugi mężczyzna broniąc się, trzyma za włosy swojego oprawcę, żeby odciągnąć jego głowę do tyłu. Ciała mężczyzn są dobrze zbudowane, muskularne.

Ostateczny cel życia. Wizja zaświatów w Boskiej komedii Dantego

William Bouguereau, Dante i Wergiliusz w piekle, 1850
Źródło: domena publiczna.

Dla religijności średniowiecznej charakterystyczne było przeświadczenie, że życie człowieka na ziemi jest tylko etapem w drodze ku wieczności. Od tego, jakich wyborów moralnych człowiek dokonywał, zależało jego zbawienie bądź potępienie. U schyłku epoki lęk przed wieczną karą stał się przeżyciem zbiorowym. Wyrażał się np. w postaci masowych praktyk pokutnych, które miały stanowić zadośćuczynienie za grzechy. Wyobraźnia i wrażliwość ludzi średniowiecza potrzebowały przedstawiania przyszłego życia zarówno w grozie piekła, jak w nadziei czyśćca i chwale raju. Bardzo sugestywna wizja zaświatów została ukazana w poemacie Dantego Alighieri Boska komedia. Zobrazowana w nim wędrówka przez piekło, czyściec i niebo stanowi poetycki wyraz teologii wypracowanej w tamtej epoce. Zarazem jednak Boska komedia – dzieło uniwersalne, wyrażające ważne prawdy o ludzkim życiu – ma charakter przenośny i może być odczytywana na wiele sposobów.

Twoje cele
  • Wskażesz treści alegoryczne i symboliczne Boskiej komedii Dantego.

  • Wyjaśnisz sens metafor pojawiających się w Pieśni III poematu Dantego.

  • Scharakteryzujesz wyobrażenia o życiu pozagrobowym, do których odwołuje się Dante.

  • Określisz, na czym polegała dydaktyczna rola Boskiej komedii.

  • Porównasz fragmenty poematu z tryptykiem Hansa Memlinga Sąd Ostateczny.