RyBMeDwqpbqkU

In Plato's dark cave…

Plato's Allegory of the Cave
Source: Jan Sanredam, 1604, domena publiczna.

Link to the lesson

You will learn
  • you will understand basic assumptions of Plato's philosophy

  • you will consider the categories of beautybeautybeauty and goodnessgoodnessgoodness

  • you will explain the meaning of the metaphorsmetaphormetaphors in „The Republic” by Plato

  • you will understand the meaning of the concepts ontologyontologyontology and epistemologyepistemologyepistemology

  • you will reflect on different worldviews

RaEjOwQ4ICVJM
nagranie abstraktu

Before the lesson

Exercise 1

Using an available source, look up the meaning of the concepts ontology and epistemology.

Plato's Philosophy

The Greeks created philosophy. One of the most eminent ancient philosophers was Plato, who was Socrates' student and Aristotle's teacher. The closing of the AcademyacademyAcademy founded by Plato − the first school of philosophyschool of philosophyschool of philosophy in the history of Europe − in A.D. 529 is considered by some to be the symbolic end of Antiquity, which proves how important Plato's role was.

Exercise 2
Think about your sources of knowledge about the world.Then name a few worldviews you are familiar with. In what circumstances is one of them more important than the other ones?
Think about your sources of knowledge about the world.Then name a few worldviews you are familiar with. In what circumstances is one of them more important than the other ones?

Talk in pairs about your reflections.

Rezqnvt4WnZuY
Exercise 3
Explain meaning of epistemology and ontology.

Plato lived in the years 427 − 347 B.C. He was the most famous student of Socrates whose teachings he wrote down in the so‑called philosophical dialoguesdialoguedialogues, e.g. in The Symposium, Socrates' Defence and The Republic. He is the author of 35 dialogues in total. His master's death convinced Plato, who belonged to the Athenian aristocracy, that democracy was not the best political system. This was one of the reasons why he left his home country for many years and travelled to gain knowledge and experiences.

RYWPsNkquK6VP1
Exercise 4
What do you know about Greek philosophy? Do you know Diogenes, Plato, Socrates, Aristotle? Try to characterize each of them.
RlScSgZCETCp6
Exercise 5
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

In the most famous part of his dialogue entitled The Republic, Plato presented his views on the ideal political system and the ideal citizen. This was by no means a democratic system. In his reflections written in the form of a dialogue between Socrates and Glaucon (Plato's brother), he presented among other things his allegory of the cave.

Exercise 6

Read carefully the two extracts from The Republic by Plato and answer the questions:

a) Is it justified to call The Republic a dialogue?
b) Do you notice any features of parableparableparable in the text? If so, what are they?
c) Could the text be called an elaborate metaphor? Justify your opinion.

Platon Państwo

Zobacz! Oto ludzie są niby w podziemnym pomieszczeniu na kształt jaskini. Do groty prowadzi od góry wejście zwrócone ku światłu, szerokie na całą szerokość jaskini. W niej oni siedzą od dziecięcych lat w kajdanach; przykute mają nogi i szyje tak, że trwają w miejscu i patrzą tylko przed siebie; okowy nie pozwalają im obracać głów. Z góry i z daleka pada na nich światło ognia, który się pali za ich plecami, a pomiędzy ogniem i ludźmi przykutymi biegnie górą ścieżka, wzdłuż której widzisz murek zbudowany równolegle do niej, podobnie jak u kuglarzów przed publicznością stoi przepierzenie, nad którym oni pokazują swoje sztuczki.

– Widzę – powiada.

– Więc zobacz, jak wzdłuż tego murku ludzie noszą różnorodne wytwory, które sterczą ponad murek; i posągi, i inne zwierzęta z kamienia i z drzewa, i wykonane rozmaicie i, oczywiście, jedni z tych, co je noszą, wydają głosy, a drudzy milczą.

– Dziwny obraz opisujesz i kajdaniarzy osobliwych.

– Podobnych do nas – powiedziałem. – Bo przede wszystkim czy myślisz, że tacy ludzie mogliby z siebie samych i z siebie nawzajem widzieć cokolwiek innego oprócz cieni, które ogień rzuca na przeciwległą ścianę jaskini?

– Jakimże sposobem? – powiada – gdyby całe życie nie mógł żaden głową poruszyć?

[...]

– Więc gdyby mogli rozmawiać jeden z drugim, to jak sądzisz, czy nie byliby przekonani, że nazwami określają to, co mają przed sobą, to, co widzą?

– Koniecznie.

– No, cóż. A gdyby w tym więzieniu jeszcze i echo szło od im przeciwległej ściany, to, ile razy by się odezwał ktoś z przechodzących, wtedy, jak myślisz? Czy oni by sądzili, że to się odzywa ktoś inny, a nie ten cień, który się przesunął?

– Na Zeusa, nie myślę inaczej – powiada.

– Więc w ogóle – dodałem – ci ludzie tam nie co innego braliby za prawdę, lecz tylko cienie pewnych wytworów.

– Bezwarunkowo i nieuchronnie – powiada.

[...]

– A rozpatrz sobie – dodałem – ich wyzwolenie z kajdan i uleczenie z nieświadomości. Jak by to było, gdyby im naturalny bieg rzeczy coś takiego przyniósł: ile razy by ktoś został wyzwolony i musiałby zaraz wstać i obrócić szyję, i iść, i patrzeć w światło, cierpiałby, robiąc to wszystko, a tak by mu w oczach migotało, że nie mógłby patrzeć na te rzeczy, których cienie poprzednio oglądał. Jak myślisz, co on by powiedział, gdyby mu ktoś mówił, że przedtem oglądał ni to, ni owo, a teraz coś bliższego bytu, że zwrócił się do czegoś, co bardziej istnieje niż tamto, więc teraz widzi słuszniej; i gdyby mu teraz ktoś pokazywał każdego z przechodzących i pytaniami go zmuszał, niech powie, co to jest. Czy nie myślisz, że ten by może był w kłopocie i myślałby, że to, co przedtem widział, prawdziwsze jest od tego, co mu teraz pokazują?

– Z pewnością – powiada.

– Nieprawdaż? A gdyby go ktoś zmuszał, żeby patrzał w samo światło, to bolałyby go oczy, odwracałby się i uciekał do tych rzeczy, na które potrafi patrzeć, i byłby przekonany, że one są rzeczywiście jaśniejsze od tego, co mu teraz pokazują?

– Tak jest – powiada.

– A gdyby go ktoś – dodałem – gwałtem stamtąd pod górę wyciągał po kamieniach i stromiznach ku wyjściu i nie puściłby prędzej, ażby go wywlókł na światło słońca, to czy on by nie cierpiał i nie skarżyłby się i nie gniewał, że go wloką, a gdyby na światło wyszedł, to miałby oczy pełne blasku i nie mógłby widzieć ani jednej z tych rzeczy, o których by mu teraz mówiono, że są prawdziwe?

– No nie – powiada – tak nagle przecież.

– I myślę, że musiałby się przyzwyczajać, gdyby miał widzieć to, co na górze. Naprzód by mu najłatwiej było dojrzeć cienie, potem w wodach odbicia ludzi i innych przedmiotów, ciała niebieskie i niebo samo po nocy łatwiej by mógł oglądać patrząc na światło gwiazd i księżyca, niż po dniu widzieć słońce i światło słoneczne.

– Jakżeby nie?

– Dopiero na końcu, myślę, mógłby patrzeć w słońce; nie na jego odbicie w wodach i nie mieć go tam, gdzie ono jest u siebie, ale słońce samo w sobie i na swoim miejscu mógłby dojrzeć i mógłby oglądać, jakie ono jest.

– Koniecznie – powiada.

– Potem by sobie wymiarkował o nim, że od niego pochodzą pory roku i lata, i że ono rządzi wszystkim w świecie widzialnym, i że jest w pewnym sposobie przyczyną także i tego wszystkiego, co oni tam poprzednio widzieli.

– Jasna rzecz, że do tego by potem przyszedł. […]

– A jeszcze nad tym się zastanów. Gdyby taki człowiek z powrotem na dół zszedł i w tym samym szeregu usiadł, to czy nie miałby oczu napełnionych ciemnością, gdyby nagle wrócił ze słońca?

– I bardzo – powiada. […]

platon1 Source: Platon, Państwo , tłum. Władysław Witwicki, Warszawa 2010, s. 530.
RIFI8PArf63JW
Exercise 7
Individual elements of the tale of the cave have double meanings – literal and figurative. Try to find the sense of the metaphors. Which elements of the fictional universe match proposed definitions? shadow Możliwe odpowiedzi: 1. erroneous judgements and convictions; 2. person who does not know the truth about the world; 3. those who transmit opinions (pseudo-knowledge); 4. disciplines providing pseudo-knowledge; 5. reason; 6. material world. prisoner Możliwe odpowiedzi: 1. erroneous judgements and convictions; 2. person who does not know the truth about the world; 3. those who transmit opinions (pseudo-knowledge); 4. disciplines providing pseudo-knowledge; 5. reason; 6. material world. people pointing at objects casting shadows Możliwe odpowiedzi: 1. erroneous judgements and convictions; 2. person who does not know the truth about the world; 3. those who transmit opinions (pseudo-knowledge); 4. disciplines providing pseudo-knowledge; 5. reason; 6. material world. fire in the cave Możliwe odpowiedzi: 1. erroneous judgements and convictions; 2. person who does not know the truth about the world; 3. those who transmit opinions (pseudo-knowledge); 4. disciplines providing pseudo-knowledge; 5. reason; 6. material world. the Sun Możliwe odpowiedzi: 1. erroneous judgements and convictions; 2. person who does not know the truth about the world; 3. those who transmit opinions (pseudo-knowledge); 4. disciplines providing pseudo-knowledge; 5. reason; 6. material world. cave Możliwe odpowiedzi: 1. erroneous judgements and convictions; 2. person who does not know the truth about the world; 3. those who transmit opinions (pseudo-knowledge); 4. disciplines providing pseudo-knowledge; 5. reason; 6. material world.
Exercise 8

Read another extract from The Republic to find out whether your intuition was right. Verify your propositions of interpreting elements of the fictional universe. Correct your original choices if necessary.

Platon Państwo

– Otóż ten obraz – powiedziałem – kochany Glaukonie, trzeba w całości przyłożyć do tego, co się poprzednio mówiło. […] Więc jeżeli o to chodzi, co mnie się zdaje, to zdaje mi się tak, że na szczycie świata myśli świeci idea Dobra i bardzo trudno ją dojrzeć, a kto ją dojrzy, ten wymiarkuje, że ona jest dla wszystkiego przyczyną wszystkiego, co słuszne i piękne, że w świecie widzialnym pochodzi od niej światło i jego pan, a w świecie myśli ona panuje i rodzi prawdę i rozum w życiu prywatnym lub w publicznym.

– Mniemam i ja tak samo – powiedział – tak, jak tylko potrafię. […]

– Gdyby ktoś miał rozum – dodałem – to by pamiętał, że dwojakie bywają zaburzenia w oczach. Jedne u tych, którzy się ze światła do ciemności przenoszą, drugie dla tych, co z ciemności w światło. Więc gdyby wiedział, że to samo dzieje się i z duszą, to kiedykolwiek by widział, że się któraś miesza i nie może niczego dojrzeć, nie śmiałby się głupio, tylko by się zastanowił, czy ona wraca z życia w większej jasności i teraz ulega zaćmie, bo nie jest przyzwyczajona, czy też z większej ciemności weszła w większą jasność i zbytni blask ją olśnieniem napełnia; wtedy by tej [drugiej duszy] stan i jej życie uważał za szczęście, a litowałby się nad tamtą. A gdyby się miał i z niej śmiać, to mniej śmieszny byłby jego śmiech nad nią niż pod adresem tamtej, która z góry, ze światła przychodzi.

– Mówisz w sam raz – powiada. […]

– A nasza myśl obecna – ciągnąłem – wskazuje zdolność tkwiącą w duszy każdego człowieka i to narzędzie, którym się każdy człowiek uczy. Tak samo, jak oko nie mogło się z ciemności obrócić ku światłu inaczej, jak tylko wraz z całym ciałem, tak samo całą duszą trzeba się odwrócić od świata zjawisk, które powstają i giną, aż dusza potrafi patrzeć na byt rzeczywisty i jego pierwiastek najjaśniejszy i potrafi to widzenie wytrzymać. Ten pierwiastek nazywamy Dobrem.

platon1 Source: Platon, Państwo , tłum. Władysław Witwicki, Warszawa 2010, s. 530.
Exercise 9

In Plato's work, the word Goodness is capitalised. Try to explain why.

Combining physical and intellectual fitness was an ideal recommended in Greece. Kalokagathos meant striving for fitness in both these areas of human activity, as the name itself suggests: in Greek kalós means 'beautiful' (also in the physical sense), k(ai) − 'and', and agathós − 'good'. Plato often combined the concepts of beauty, goodness and truth in his philosophical works. This means that he did not consider ethics and aesthetics to be separate domains: what is good is beautiful, and what is beautiful is good.

Keywords

Plato, ontology, epistemology, kalokagathiakalokagathiakalokagathia, academy, Plato's cavePlato's cavePlato's cave

Glossary

ontology
ontology
R1H95dFuL2Ogu
Nagranie słówka: ontology

ontologia

epistemology
epistemology
RB5rUDX8LnUS6
Nagranie słówka: epistemology

epistemologia

being
being
R1VoKDlumyCWG
Nagranie słówka: being

byt

essence
essence
R1CHu30GwYacz
Nagranie słówka: essence

istota

existence
existence
REjbQPcyXolzN
Nagranie słówka: existence

istnienie

kalokagathia
kalokagathia
RsPZYmrTCYref
Nagranie słówka: kalokagathia

kalokagatia

beauty
beauty
RwFag1Zk6AMaF
Nagranie słówka: beauty

piękno

goodness
goodness
R17PbpXR9jzLg
Nagranie słówka: goodness

dobro

academy
academy
R6qlmDiSJhWKo
Nagranie słówka: academy

akademia

Plato's cave
Plato's cave
RC4T3bFs44FmQ
Nagranie słówka: Plato's cave

jaskinia Platona

parable
parable
R1FWvVCrIlRDL
Nagranie słówka: parable

przypowieść

dialogue
dialogue
RDjJLzTARXCd8
Nagranie słówka: dialogue

dialog

metaphor
metaphor
RbLAnSckr4Hem
Nagranie słówka: metaphor

metafora

prison
prison
R1SS6zfVkx7bZ
Nagranie słówka: prison

więzienie

shadow
shadow
RDP68V3ivyTck
Nagranie słówka: shadow

cień

school of philosophy
school of philosophy
RrU6IptGQ5Td6
Nagranie słówka: school of philosophy

szkoła filozoficzna