Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Planowanie indywidualnego wsparcia osoby z niepełnosprawnością

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201

SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

bg‑azure

Indywidualny Plan Wsparcia

MAPA MYŚLI

1

Spis treści

2

Instrukcja obsługi

Mapę myśli możesz dowolnie modyfikować: rozbudowywać ją, dokładać gałęzie i węzły, wpisywać własne teksty albo dodawać grafiki, tworząc autorskie rozwiązania.

W centralnym punkcie mapy myśli znajduje się pierwszy węzeł. Po najechaniu na niego kursorem pokazują się przyciski funkcyjne, które umożliwiają modyfikację lub usunięcie elementu, a także dodanie nowego. Dwukrotne kliknięcie napisu na elemencie sprawia, że staje się on aktywny. Najechanie kursorem na ikony powoduje wyświetlenie opisów ich funkcjonalności. Można zmieniać położenie węzłów poprzez ich przeciągnięcie.

R1ahDbv0gd1dh1
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Biblioteka

Podstawowe obszary IPW
  • cele osoby z niepełnosprawnością

  • bariery, trudności

  • wsparcie (rodzaj, ilość, miejsce)

  • odpowiedzialność asystenta

  • odpowiedzialność osoby z niepełnosprawnością

Rodzaje niepełnosprawności
  • osoba z niepełnosprawnością intelektualną

  • osoba z niepełnosprawnością ruchową

  • osoba niewidoma

  • osoba słabowidząca

  • osoba niesłysząca

  • osoba słabosłysząca

  • osoba głuchoniewidoma

  • osoba z niepełnosprawnością sprzężoną

  • osoba z autyzmem

  • osoba z Zespołem Aspergera

  • osoba przewlekle chora

Choroby
  • nadciśnienie

  • choroba Parkinsona

  • niewydolność żylna

  • otyłość

  • cukrzyca

  • osteoporoza

  • reumatyzm

Czynności opiekuńcze
  • pomoc w wykonywaniu czynności życia codziennego

  • pomoc w użytkowaniu sprzętu ortopedycznego i rehabilitacujnego

  • pomoc w adaptacji do zmian związanych np. z przewlekłą chorobą

  • udzielanie wsparcia emocjonalnego i informacyjnego w sytuacjach trudnych

  • pomoc w podtrzymaniu aktywności ruchowej

Czynności pielęgnacyjne i higieniczne
  • pomoc w toalecie ciała i zabiegach pielęgnacyjnych

  • pomoc w zmianie bielizny i ubrania

  • pomoc w czynnościach fizjologicznych

Wsparcie
  • pomoc w robieniu zakupów

  • wsparcie podczas przemieszczania się poza miejscem zamieszkania

  • pomoc w czytaniu

  • wsparcie podczas kontaktów z innymi osobami

  • pomoc w porządkowaniu otoczenia

  • asystowanie podczas podróżowania

  • pomoc w załatwianiu spraw urzędowych

  • wsparcie podczas korzystania z obiektów uzyteczności publicznej

  • wsparcie podczas wizyt u lekarza/specjalisty

  • pomoc w przygotowaniu dokumentów

Współpracę z osobami z otoczenia
  • rodzina

  • lekarz

  • psycholog

  • terapeuta

  • sąsiedzi

  • znajomi

  • fundacje

  • duchowni

  • Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

Formy porozumiewania się
  • znaki graficzne

  • alfabet Lorma

  • Polski Język Migowy

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Indywidualny Plan Wsparcia

Polecenie

Przygotuj Indywidualny Plan Wsparcia w formie mapy myśli. W centrum mapy umieść skrót IPW oraz imię i nazwisko osoby, dla której go sporządzasz. Wokół centralnego punktu zamieszczaj obszary związane z planowanym wsparciem, celami i trudnościami osoby z niepełnosprawnością. Plan możesz uzupełniać o dowolne elementy, które uznasz za konieczne. Możesz umieścić osoby, z którymi będziesz współpracować, formy porozumiewania i inne informacje, które uznasz za konieczne podczas planowania wsparcia. Mapę myśli skomponuj według własnego uznania wpisując unikatowe treści. Pamiętaj, aby IPW zawierał co najmniej podstawowe obszary, znajdziesz je w bibliotece. Możesz skorzystać z innych gotowych bibliotek: rodzaje niepełnosprawności, choroby, czynności pielęgnacyjne, opiekuńcze i higieniczne, przykładowe formy wsparcia i formy porozumiewania się oraz osoby, z którymi możesz współpracować. Poniżej zamieszczony jest IPW w formie mapy myśli (dotyczy pierwszej sekwencji filmowej), możesz go dowolnie modyfikować, rozbudować, dokładać gałęzie i węzły, wpisywać własne teksty, aby stworzyć IPW dla osoby, dla której planujesz wsparcie.

Twoja mapa myśli

1
R1MeiVWjby0rC1
RrsgPCR5HHej8
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj elementy Indywidualnego Planu Wsparcia do odpowiedniego obszaru. Cele osoby z niepełnosprawnością Możliwe odpowiedzi: 1. elastyczność, 2. informowanie o zmianach planów, 3. informowanie o zagrożeniach, 4. korzystanie z usług, 5. wsparcie podczas korzystania z komunikacji miejskiej, 6. spędzanie czasu wolnego, 7. reagowanie w sytuacjach nietypowych, 8. brak możliwości samodzielnego poruszania się w przestrzeni publicznej, 9. zapewnienie bezpieczeństwa, 10. poruszanie się na wózku inwalidzkim, 11. informowanie o zmianach stanu zdrowia, 12. rehabilitacja, 13. robienie zakupów, 14. asystowanie podczas załatwiania spraw urzędowych, 15. asystowanie podczas przemieszczania się poza domem Bariery i trudności Możliwe odpowiedzi: 1. elastyczność, 2. informowanie o zmianach planów, 3. informowanie o zagrożeniach, 4. korzystanie z usług, 5. wsparcie podczas korzystania z komunikacji miejskiej, 6. spędzanie czasu wolnego, 7. reagowanie w sytuacjach nietypowych, 8. brak możliwości samodzielnego poruszania się w przestrzeni publicznej, 9. zapewnienie bezpieczeństwa, 10. poruszanie się na wózku inwalidzkim, 11. informowanie o zmianach stanu zdrowia, 12. rehabilitacja, 13. robienie zakupów, 14. asystowanie podczas załatwiania spraw urzędowych, 15. asystowanie podczas przemieszczania się poza domem Odpowiedzialność asystenta Możliwe odpowiedzi: 1. elastyczność, 2. informowanie o zmianach planów, 3. informowanie o zagrożeniach, 4. korzystanie z usług, 5. wsparcie podczas korzystania z komunikacji miejskiej, 6. spędzanie czasu wolnego, 7. reagowanie w sytuacjach nietypowych, 8. brak możliwości samodzielnego poruszania się w przestrzeni publicznej, 9. zapewnienie bezpieczeństwa, 10. poruszanie się na wózku inwalidzkim, 11. informowanie o zmianach stanu zdrowia, 12. rehabilitacja, 13. robienie zakupów, 14. asystowanie podczas załatwiania spraw urzędowych, 15. asystowanie podczas przemieszczania się poza domem Odpowiedzialność osoby z niepełnosprawnością Możliwe odpowiedzi: 1. elastyczność, 2. informowanie o zmianach planów, 3. informowanie o zagrożeniach, 4. korzystanie z usług, 5. wsparcie podczas korzystania z komunikacji miejskiej, 6. spędzanie czasu wolnego, 7. reagowanie w sytuacjach nietypowych, 8. brak możliwości samodzielnego poruszania się w przestrzeni publicznej, 9. zapewnienie bezpieczeństwa, 10. poruszanie się na wózku inwalidzkim, 11. informowanie o zmianach stanu zdrowia, 12. rehabilitacja, 13. robienie zakupów, 14. asystowanie podczas załatwiania spraw urzędowych, 15. asystowanie podczas przemieszczania się poza domem Rodzaj wsparcia Możliwe odpowiedzi: 1. elastyczność, 2. informowanie o zmianach planów, 3. informowanie o zagrożeniach, 4. korzystanie z usług, 5. wsparcie podczas korzystania z komunikacji miejskiej, 6. spędzanie czasu wolnego, 7. reagowanie w sytuacjach nietypowych, 8. brak możliwości samodzielnego poruszania się w przestrzeni publicznej, 9. zapewnienie bezpieczeństwa, 10. poruszanie się na wózku inwalidzkim, 11. informowanie o zmianach stanu zdrowia, 12. rehabilitacja, 13. robienie zakupów, 14. asystowanie podczas załatwiania spraw urzędowych, 15. asystowanie podczas przemieszczania się poza domem

Propozycja wykonania mapy myśli

1
Pokaż przykładowe rozwiązanie1azurewhite

Przykładowa mapa myśli przedstawia Indywidualny Plan Wsparcia. W centrum mapy znajduje się pole tekstowe z treścią: IPW czyli Indywidualny Plan Wsparcia, wykropkowany wiersz i informacja w nawiasie - imię i nazwisko osoby z niepełnosprawnością. Elementy planu zostały podzielone w pierwszym rzędzie na pięć kategorii.

  1. Pierwsza kategoria to odpowiedzialność osoby z niepełnosprawnością. Składa się na nią punktualność, informowanie o zmianach planów oraz informowanie o zmianach stanu zdrowia. Punktualność została zobrazowana zdjęciem, które przedstawia zegarek elektroniczny założony na nadgarstek. 

  2. Druga kategoria to cele wsparcia osoby z niepełnosprawnością. Wyróżniono cztery cele główne wraz z przykładami.

a) Pierwszy cel to korzystanie z usług - na przykład wizyty u lekarza i sprawy urzędowe. Wizyty u lekarza zostały zobrazowane zdjęciem, które przedstawia lekarza i pacjenta w gabinecie lekarskim. Lekarz wskazuje na zdjęcie rentgenowskie powieszone na podświetlanym panelu. Ubrany jest w biały fartuch. Pacjent patrzy na zdjęcie. Ma ciemną marynarkę.

b) Drugi cel to spędzanie czasu wolnego - na przykład spacery. Ten cel został zobrazowany dwoma zdjęciami. Jedno przedstawia mężczyznę i kobietę z małym psem. Idą po plaży wzdłuż linii brzegu. Drugie zdjęcie przedstawia dwie osoby na chodniku w mieście. Jedna osoba siedzi na wózku inwalidzkim, a druga osoba pcha wózek.

c) Trzeci cel to robienie zakupów. - Wsparcie może dotyczyć na przykład dojścia do sklepu, wybierania towarów i powrotu ze sklepu.

d) Czwarty cel to rehabilitacja. - Wsparcie może obejmować dojazdy i powroty komunikacją miejską. Rehabilitacja została zobrazowana zdjęciem, które przedstawia kobietę i rehabilitanta. Kobieta siedzi. ma głowę pochyloną w lewą stronę. Rehabilitant jedną rękę trzyma na jej ramieniu, a drugą odchyla głowę w lewo.

  1. Trzecia kategoria to trudności i bariery, jakie może napotkać osoba z niepełnosprawnościami. Dla przykładu zostały podane dwie trudności: choroba oczu i poruszanie się na wózku inwalidzkim. Obie bariery skutkują brakiem możliwości samodzielnego poruszania się w przestrzeni publicznej. Dodatkowo, choroba oczu została zobrazowana zdjęciem przedstawiającym oko z brązową tęczówką. Natomiast poruszanie się na wózku inwalidzkim zostało zobrazowane zdjęciem, przedstawiającym kobietę poruszającą się na wózku inwalidzkim.

  2. Czwarta kategoria to potrzebne wsparcie dla osoby z niepełnosprawnością. Została zobrazowana zdjęciem, które przedstawia mężczyznę siedzącego na kanapie i trzymającego się za głowę. Naprzeciwko niego siedzi druga osoba, widziana od tyłu. W ręku ma podkładkę z kartką.

Kategoria została podzielona na trzy elementy.

a) Pierwszy to rodzaj wsparcia. Wymieniono trzy rodzaje:

  • asystowanie podczas przemieszczania się poza miejscem zamieszkania,

  • wsparcie podczas korzystania z komunikacji miejskiej,

  • asystowanie podczas spacerów, załatwiania spraw urzędowych i zakupów. - Ten rodzaj wsparcia został zobrazowany zdjęciem mężczyzny, który siedzi na wózku inwalidzkim. Widać jego nogi i część tułowia. Obok wózka widać nogi innej osoby. 

b) Drugie jest miejsce wsparcia, które może być potrzebne poza miejscem zamieszkania. Zaznaczono także, że każda usługa zaczyna się i kończy w miejscu zamieszkania.

c) Trzecim elementem jest ilość wsparcia. Został on zobrazowany zdjęciem, przedstawiającym dłonie dwóch osób. Jedna osoba trzyma dłoń na dłoniach drugiej. Wsparcie może być:

  • w stałych godzinach, na przykład od poniedziałku do piątku w godzinach od dziewiątej trzydzieści do jedenastej trzydzieści. Dodatkowo w poniedziałki i czwartki odbywa się dojazd na zajęcia rehabilitacyjne na dziesiątą, a powrót jest o godzinie jedenastej. 

  • w zależności od potrzeb, na przykład podczas zakupów, załatwiania spraw urzędowych, spacerów lub wizyt u lekarza. Wizyty u lekarza zostały zobrazowane zdjęciem przedstawiającym lekarza w białym fartuchu, ze stetoskopem zawieszonym na szyi. Lekarz w rękach trzyma książkę. 

  1. Piątą kategorią jest odpowiedzialność asystenta. Składa się na nią:

  • zapewnienie bezpieczeństwa podopiecznemu;

  • punktualność;

  • zachowanie relacji zawodowych - ta cecha została zobrazowana zdjęciem przedstawiającym trzy osoby w maseczkach; dwóch mężczyzn stoi naprzeciwko siebie, a w tle widoczna jest kobieta - lekarka;

  • elastyczność;

  • informowanie o zagrożeniach;

  • obserwacja otoczenia;

  • reagowanie w sytuacjach nietypowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia