Infografika
Polecenie 1
- Piktogram pierwszy – Kontakty międzyludzkie – Szanse: Media społecznościowe ułatwiły kontakty międzyludzkie. Umożliwiają one szybką i tanią komunikację w każdych okolicznościach z osobami znajdującymi się w dowolnym miejscu na świecie. Dzięki mediom społecznościowym możemy zawierać nowe znajomości, m.in. z osobami o podobnych zainteresowaniach.
- Piktogram pierwszy – Kontakty międzyludzkie – Zagrożenia: Gdy poznajemy kogoś w internecie, czerpiemy całą wiedzę na temat tej osoby z jej własnych wypowiedzi. W związki z tym łatwo możemy zostać ofiarami oszustwa, a czasem nawet przestępstwa. Zawierając znajomości przez internet, warto zachowywać szczególną ostrożność.
- Piktogram drugi – Wiedza – Szanse: Rozwój blogów, forów, a także kanałów eksperckich na platformach takich jak YouTube czy Instagram sprawia, że dostęp do wiedzy stał się łatwy. Wielu specjalistów dzieli się swoją wiedzą w internecie za darmo, dbając przy tym, by treści były przedstawiane w sposób atrakcyjny.
- Piktogram drugi – Wiedza – Zagrożenia: W mediach społecznościowych na dany temat wypowiedzieć może się każdy, niezależnie od tego, czy faktycznie posiada odpowiednią wiedzę. Wielu użytkowników nie weryfikuje informacji, które ktoś im dostarcza. W konsekwencji dokonują wyborów dotyczących np. zdrowia, opierając się na nierzetelnych źródłach.
- Piktogram trzeci – Marketing – Szanse: Dla wielu przedsiębiorstw media społecznościowe stały się sposobem na docieranie do potencjalnych klientów. Firmy budują swoje marki nie tylko w oparciu o własne kanały czy korzystając z reklam wyświetlanych przez użytkowników, lecz także wchodzą we współpracę z tzw. influencerami.
- Piktogram trzeci – Marketing – Zagrożenia: Media społecznościowe są przesycone reklamami. Odpowiednie algorytmy dobierają treści marketingowe w oparciu o historię wyszukiwań użytkownika, co wpływa na jego przyszłe wybory zakupowe. Dodatkowym aspektem jest działalność części influencerów. Polecają oni swoim obserwatorom produkty takie jak kosmetyki, suplementy, ubrania itp., często nie informując przy tym, że otrzymali za to pieniądze.
- Piktogram czwarty – Newsy – Szanse: Współcześnie informacje o wydarzeniach docierają do nas błyskawicznie. Wiele z nich możemy śledzić na żywo dzięki relacjom osób biorących w nich udział. Nigdy wcześniej wiedza o tym, co się dzieje, nie była tak powszechnie dostępna.
- Piktogram czwarty – Newsy – Zagrożenia: Użytkownikom mediów społecznościowych często trudno jest zweryfikować prawdziwość informacji, które otrzymują. Ogromnym współczesnym problemem są tzw. "fake newsy", czyli wiadomości, które celowo wprowadzają w błąd internautów.
- Piktogram piąty – Interaktywność – Szanse: Media społecznościowe dają możliwość rozmowy twórcy z odbiorcami. Pod każdym zamieszczonym postem, filmem, zdjęciem itd. można zostawić komentarz, dzięki któremu twórca otrzymuje informację zwrotną. Wie, co podoba się odbiorcom, co jest jego mocną stroną, a nad czym powinien popracować.
- Piktogram piąty – Interaktywność – Zagrożenia: Twórcy internetowi często muszą mierzyć się ze zjawiskiem hejtu. Hejterzy krytykują w sposób krzywdzący, obraźliwy i agresywny. Niemal zawsze są to osoby, które czują się w sieci anonimowe, a nienawistne komentarze zostawiają, nie podpisując ich imieniem i nazwiskiem.
- Piktogram szósty – Personalizacja – Szanse: Algorytmy mediów społecznościowych zapamiętują treści, z którymi najchętniej się zapoznajemy, które komentujemy, zapisujemy na później. Dzięki temu wyświetlają materiały potencjalnie atrakcyjne, mające szanse nam się spodobać.
- Piktogram szósty – Personalizacja – Zagrożenia: Personalizacja treści powoduje, że poruszamy się w bańce informacyjnej. Oglądając i czytając treści dopasowane do nas, utwierdzamy się w swoich przekonaniach o świecie, nie przyjmujemy do wiadomości, że istnieją ludzie żyjący i myślący inaczej od nas.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2
Media społecznościowe zmieniły tradycyjne podejście do przekazywania informacji – kiedyś zajmowali się tym tylko specjaliści, dziś nadawcą może być każdy. Omów, jakie szanse i zagrożenia są związane z tym zjawiskiem.
Media społecznościowe zmieniły tradycyjne podejście do przekazywania informacji – kiedyś zajmowali się tym tylko specjaliści, dziś nadawcą może być każdy. Opisz, jakie szanse i zagrożenia są związane z tym zjawiskiem.