Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Media społecznościowe – definicja

Media społecznościowemedia społecznościoweMedia społecznościowe to technologie internetowe i mobilne, które umożliwiają kontakt między użytkownikami. Wykorzystują rozbudowany zestaw narzędzi komunikacyjnych, pozwalających na dzielenie się materiałami tekstowymi, dźwiękowymi, a także obrazami oraz filmami.

Od tradycyjnych mediów różnią się m.in. interaktywnością – dają możliwość komentowania materiałów i udostępniania ich dalej. Wyróżniają się także egalitarnością – nadawcą może być każdy. Przewagą mediów społecznościowych nad tradycyjnymi jest szybkość publikowania treści. Przekazywane informacje docierają do odbiorców nawet kilka minut po ich nadaniu, tymczasem np. na przygotowanie materiału telewizyjnego potrzeba przynajmniej kilku godzin, a na komentarz w tygodniku można czekać nawet kilka dni.

RsRbwE1Fm9UMe
Źródło: Pexels, domena publiczna.

Rozwój mediów społecznościowych

Początki mediów społecznościowych sięgają 1978 roku, kiedy Ward ChristensenRandy Suess założyli Chicago Bulletin Board Systems. Wydarzenie to uznaje się za początek BBSBulletin Board System – BBSBBS, czyli usługi polegającej na udostępnianiu na własnym komputerze osobistym miejsca, na którym inni mogą umieszczać i czytać ogłoszenia, przekazywać pliki, obsługiwać skrzynkę pocztową itd.

W latach 90. XX wieku zaczęły powstawać portale społecznościowe, na których użytkownicy mogli tworzyć listy znajomych i komunikować się z osobami o podobnych zainteresowaniach. Należały do nich m.in. popularny serwis Classmates.com służący do odnajdywania znajomych ze szkoły (w Polsce podobny format utworzono w 2006 roku i nazwano nasza‑klasa.pl) czy SixDegress.com, na którym można było znaleźć znajomych i wysłać im zaproszenia. Nazwa tego ostatniego nawiązywała do teorii, że wystarczy sześć kroków, by poznać dowolną osobę na świecie.

Największy rozkwit branży przyniósł początek XXI w. Wśród gigantów zrzeszających miliony użytkowników na całym świecie można wymienić MySpace, później na scenę wkroczyły: Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, TikTok itd. Na przestrzeni lat portale te rosły w siłę i stały się przyczyną zmian w sposobie komunikacji międzyludzkiej.

RR7f9sJ9jJblO
Źródło: Mika Baumeister, domena publiczna.
Ważne!

Rewolucję mediów społecznościowych zapoczątkowało wprowadzenie serwisów Web 2.0Web 2.0Web 2.0. Zmieniła się wówczas koncepcja klasycznie rozumianej komunikacji. Odbiorcy dostali możliwość współtworzenia treści dzięki mechanizmom typu wikiwikiwiki. Wpłynęło to na rozwój blogosfery (w tym takich zjawisk jak vlogi i podcasty), wielu aplikacji internetowych czy wreszcie portali społecznościowych.

Rodzaje mediów społecznościowych

Mówiąc o mediach społecznościowych, najczęściej mamy na myśli portale społecznościowe. W rzeczywistości zjawisko to jest znacznie szersze. Badacze Thomas Aichner i Frank Jacob wśród mediów społecznościowych wyróżnili:

  • blogi,

  • mikroblogi,

  • sieci biznesowe,

  • projekty zbiorowe,

  • korporacyjne sieci społecznościowe,

  • fora,

  • portale służące udostępnianiu zdjęć,

  • serwisy służące do wystawiania ocen,

  • serwisy społecznościowe,

  • zakładki społecznościowe,

  • gry społecznościowe,

  • platformy służące udostępnianiu filmów,

  • światy wirtualne.

Funkcje mediów społecznościowych

RWpkIJvjbbzzp1
Źródło: Karsten Winegeart, domena publiczna.

Media społecznościowe pełnią różnorodne funkcje w wielu obszarach naszego życia. Niektóre z nich są oczywiste i widoczne na pierwszy rzut oka. Wśród nich możemy wymienić:

  • nawiązywanie kontaktów,

  • podtrzymywanie więzi oraz tworzenie wspólnoty,

  • komunikacja użytkowników,

  • wymiana informacji,

  • publikacja swojej twórczości,

  • ocenianie treści,

  • współdzielenie zasobów (zdjęć, filmów itd.)

Mniej oczywiste są aspekty społeczne czy polityczne. Warto mieć świadomość, że media społecznościowe spełniają funkcję opiniotwórczą. Wpływają na naszą ocenę rzeczywistości poprzez przekazywanie odpowiednio wybranych informacji, ale mogą służyć także dezinformacji. W wielu przypadkach można mówić o propagandowym wydźwięku treści dostarczanych użytkownikom.

Kolejnym obszarem związanym z rozwojem mediów społecznościowych jest wykorzystywanie działalności internetowej do zarabiania. Twórcy internetowi (podcasterzy, vlogerzy, influencerzy itd.) otrzymują wynagrodzenie m.in. z reklam, niektórzy decydują się na wprowadzenie na rynek własnych produktów, znajdując klientów wśród odbiorców swoich treści. Natomiast tradycyjne firmy wykorzystują media społecznościowe do budowania wizerunku swojej marki, a także do reklamowania i sprzedawania produktów.

Pisze o tym Katarzyna Żak:

Katarzyna Żak Media społecznościowe jako narzędzie budowania relacji przedsiębiorstwa z klientem

Świadome wykorzystywanie mediów społecznościowych stwarza przedsiębiorstwom duże szanse i nieznane do tej pory możliwości w docieraniu do klientów i prowadzenia z nimi dialogu. Staje się to możliwe dzięki indywidualizacji procesu komunikacji przedsiębiorstwo - klient. Dzięki uczestnictwu w dyskusjach prowadzonych w mediach społecznościowych przedsiębiorstwa mogą lepiej poznać potrzeby klientów i się do nich dopasować. Uczestnicy wymieniają się w nich nie tylko suchymi informacjami o ofercie, ale przede wszystkim doświadczeniami, z jednej strony związanymi z przygotowaniem oferty, z drugiej związanymi z jej użytkowaniem. Dzięki temu oferta może być lepiej dopasowana. Ponadto potrzeby klientów zmieniają się - zatem media społecznościowe pozwalają także na szybsze ich zauważenie i dostosowanie się do nich.

1 Źródło: Katarzyna Żak, Media społecznościowe jako narzędzie budowania relacji przedsiębiorstwa z klientem, „Ekonomiczne Problemy Usług” 2015, nr 117, s. 315.
R1TY5IopVbGir
Źródło: George Milton, domena publiczna.

Słownik

Bulletin Board System – BBS
Bulletin Board System – BBS

usługa umożliwiająca udostępnienie miejsca w pamięci komputera osobistego innym użytkownikom; proces ten odbywał się za pomocą łącza modemowego jednej lub wieli publicznej sieci telefonicznej

media społecznościowe
media społecznościowe

technologie internetowe i mobilne umożliwiające kontakt pomiędzy użytkownikami poprzez wymianę informacji, opinii i wiedzy

Web 2.0
Web 2.0

rodzaj serwisów internetowych, w których najważniejszą rolę odgrywa treść tworzona przez użytkowników; termin spopularyzowany na początku XXI wieku

wiki
wiki

rodzaj serwisu internetowego, w którym treści tworzone i zmieniane są z poziomu przeglądarki internetowej; wykorzystywany do pracy nad wspólnymi projektami (np. repozytoria wiedzy, projekty dużych grup); nazwa pochodzi od hawajskiego powiedzenia „wiki wiki” oznaczającego „bardzo szybko”