E-materiały do kształcenia zawodowego

Okrętowe silniki spalinowe

TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
– technik mechanik okrętowy 315105

bg‑blue

Instrukcja użytkowania

s

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

WprowadzenieD10zHOkHEWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.

R1WAOPcDgRiXy
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą: film instruktażowy, dwie wizualizacje 3D i dwa symulatory.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

31
Film instruktażowy

FilmD16AWTuDJFilm ukazuje uruchomienie i obsługę okrętowego silnika pomocniczego.

Ekran filmu wygląda jak na zdjęciu poniżej:

RizI3SRvwTLls
Wygląd ekranu odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

Rew4dzRQPjQvf
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

R1JqTMKylGNie
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

R1XIfDjJYG002
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

R1OYDIkHnVnCC
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

Rw8ydXZ1Dq7xI
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

R1PlCaw1whLAY
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

Rm2tyDQuB0mvx
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

R16MF7pDqfUvN
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

R1IkZ5M0VwkZS
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

32
Wizualizacje 3D

E‑materiał zawiera dwie wizualizacje. PierwszaDuFjVptUOPierwsza przedstawia okrętowy silnik spalinowy dwusuwowy, a drugaDjZeYjpoPdruga – okrętowy silnik spalinowy czterosuwowy.

Po wejściu na stronę z wizualizacją wyświetla się taki ekran:

RkTadvW7R4RM0
Ekran wyświetlający się po załadowaniu strony z wizualizacją
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Należy na niego kliknąć, aby ukazał się model 3D.

Jeśli model na stronie jest więcej, ponad czarnym oknem znajduje się belka z napisem „pokaż modele”. Po kliknięciu na nią ukażą się dostępne modele. Aby któryś wybrać, należy na niego kliknać.

Modele za pomocą myszki można dowolnie obracać i przeglądać, a za pomocą scrolla przybliżać. Na modelu widoczne są też okrągłe znaczniki:

R5wZIlzNn9gjr
Widok na przykładowe okno wizualizacji wyświetlające się po uruchomieniu modelu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na znacznik po prawej stronie modelu wyświetli się jego opis. Możliwe jest też odsłuchanie opisu poprzez kliknięcie na odtwarzacz audio.

RIVjUswHawR59
Widok na przykładowe okno wizualizacji z otwartym opisem

W lewym górnym rogu znajduje się ikona przekreślonej kamery. Kliknięcie na nią resetuje ułożenie modelu – wraca on do pozycji wyjściowej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

33
Symulatory

E‑materiał zawiera dwa symulatory o podobnej zasadzie działania. Pierwszy symulatorDlkV5NwrPierwszy symulator pozwala na zapoznanie się z pracą okrętowego silnika spalinowego dwusuwowego, a drugiD1EuqFwE2drugi z pracą silnika czterosuwowego. Instrukcje są również zamieszczone na stronie z multimediami.

Zasada działania symulatorów jest taka sama, dlatego też instrukcja jest dla nich wspólna. Symulatory różnią się nieznacznie instalacjami.

Ekrany startowe symulatorów wyglądają następująco:

1,11
RyWLIQhwRwfCu
Przykładowy ekran startowy symulatora silnika dwusuwowego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RKiiQAlhPuzkj
Przykładowy ekran startowy symulatora silnika czterosuwowego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po naciśnięciu przycisku „start” wyświetli się właściwy ekran symulatora.

R3khLkXabqiPI
Przykładowy ekran symulatora z widocznym silnikiem i instalacjami.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na ekranie symulatora widoczne są instalacje, które należy uruchomić, a następnie otworzyć zawory prowadzące od danej instalacji do silnika. Na końcu należy uruchomić silnik przyciskiem.

Każda instalacja symbolizowana jest innym kolorem:

  • czerwony – instalacja paliwowa,

  • bladoniebieski – instalacja chłodzenia,

  • żółty – instalacja olejowa,

  • niebieski – instalacja świeżego powietrza,

  • jasnoczerwony – instalacja chłodzenia wysokiej temperatury (występuje w symulatorze silnika dwusuwowego).

Po kliknięciu na daną instalację wyświetli się ekran ją przedstawiający. W przypadku instalacji paliwowej, chłodzenia, olejowej i chłodzenia wysokiej temperatury ekran składa się z dwóch kart. Na karcie „instalacja” otwiera się zawory, a na karcie „tablica rozdzielcza” – pompy. Aby przejść do danej karty, należy kliknąć na jej nazwę, widoczną w prawej części symulatora.

1,11
R1284YuRh0hB91
Przykładowy ekran karty „instalacja”
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R10uCkjBeK6IP1
Przykładowy ekran karty „tablica rozdzielcza”
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W dolnej części symulatora widoczne są cztery kwadratowe przyciski:

R1VGqcavnVM9E
Przykładowe przyciski funkcyjne symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • przycisk „i” służy do wyświetlania instrukcji, która w punktach przedstawia, jakie kroki należy wykonać, aby pozytywnie ukończyć zadanie;

  • przycisk „L” wyświetla legendę, czyli przedstawia istotne oznaczenia w symulatorze;

  • przycisk „?” pozwala na ponowne wyświetlenie polecenia;

  • przycisk domku przenosi użytkownika z powrotem do ekranu startowego.

Zadaniem użytkownika jest otwarcie konkretnych zaworów i uruchomienie odpowiednich pomp w danej instalacji, aby wykonać zadanie z polecenia. Po poprawnym otwarciu czterech instalacji należy uruchomić silnik.

Po wykonaniu zadania (czy to otwarcia danej instalacji, czy uruchomieniu silnika) należy kliknąć przycisk z zieloną strzałką, znajdującą się w dolnym prawym rogu. Wyświetli się wtedy komunikat z pozytywną informacją zwrotną (jeśli zadanie zostało wykonane prawidłowo) lub z negatywną informacją (jeśli zadanie było wykonane nieprawidłowo.

1,1
RgPtnVRV0ZveC
Ekran pozytywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R188G5vz5Ojgu
Ekran negatywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kliknięcie przycisku „dalej” pozwala na przejście do kolejnego zadania lub na powrót do ekranu startowego. „Spróbuj ponownie” wyświetla ekran symulatora z zaznaczonymi czerwonym krzyżykiem miejscami, w których zostały popełnione błędy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceD158r9nJvInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

RJQfmlnyANWbl
Przykładowy wygląd zakładek z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

R1QWytFevx34L
Widok przykładowego zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.

R1JBlemflmI6m
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćDZUG4yia7Słownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Można wpisać w prostokątne pole określoną literę lub ciąg znaków, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDuAjHKDnvPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDR3ssnOlPPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDhBSaLaTHNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

10

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści