Okrętowe silniki spalinowe
TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
– technik mechanik okrętowy 315105
Okrętowy silnik spalinowy czterosuwowy
WIZUALIZACJA W GRAFICE 3D
W silniku czterosuwowym jeden cykl pracy realizowany jest w ciągu dwóch obrotów wału korbowego, czyli czterech suwów: napełniania (ssania), sprężania, pracy i wylotu.
Różnica pomiędzy silnikiem dwusuwowym a czterosuwowym:
Silnik dwusuwowy, w przeciwieństwie do czterosuwowego, posiada okna w cylindrze, a także nie widać u niego na głowicy rozrządu.
Silnik czterosuwowy posiada zawory i widać na głowicy rozrząd.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DjZeYjpoP
Wizualizacja przedstawia model 3D okrętowego silnika spalinowego czterosuwowego. Silnik jest dużą konstrukcją o nieregularnym kształcie. W niektórych miejscach widać znaczniki z numerami. Po kliknięciu na znacznik wyświetla się nazwa i opis elementu. W opisie zamieszczone są też nagrania audio. Są one tożsame z tekstem opisu. Elementy są następujące:
pokrywa głowicy – zakrywa głowicę,
głowica – zamyka od góry przestrzeń roboczą cylindra, pracują w niej wałki (lub wałek) rozrządu, sterujące pracą zaworów dolotowych, które doprowadzają powietrze z układu dolotowego, oraz wylotowych, które usuwają spaliny do układu wydechowego,
listwa elektroniki – połączenie czujników z silnika do sterownika silnika,
turbosprężarka – maszyna wirnikowa składająca się z turbiny i sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Turbina jest zasilana spalinami z silnika, a sprężone powietrze przez sprężarkę zasila silnik,
tablica sterowania lokalnego,
okna wizyjne – służą do kontrolowania działania,
koło zamachowe – okrągła tarcza z żeliwa. Stanowi istotny element silnika. Sprawia, że silnik pracuje płynnie, a w przypadku silników jednocylindrowych umożliwia powtarzanie cykli,
podstawa silnika,
wtryskiwacz – element, który odpowiada za podanie dawki paliwa pod odpowiednim ciśnieniem do komory spalania,
kolektor dolotowy – element doprowadzający powietrze do cylindrów silnika,
kolektor wydechowy – zespół przewodów, które odprowadzają spaliny z cylindrów silnika.