Okrętowe silniki spalinowe
TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
– technik mechanik okrętowy 315105
Praca okrętowego silnika spalinowego dwusuwowego
SYMULATOR

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DlkV5Nwr
Opisowa alternatywa symulatora
Symulator pracy okrętowego silnika spalinowego dwusuwowego pozwala na uruchomienie tytułowego silnika. Aby go uruchomić, konieczne jest otwarcie pięciu instalacji. Są to instalacja chłodzenia razem z instalacją chłodzenia wysokiej temperatury, instalacja paliwowa, instalacja olejowa i świeżego powietrza. Cztery pierwsze instalacje składają się z systemu rur i zaworów oraz z tablicy rozdzielczej, na której uruchamia się urządzenia. W instalacji świeżego powietrza należy otworzyć żaluzje, które umożliwiają dopływ powietrza do silnika.
Zadaniem, które należy wykonać w symulatorze, jest otwarcie wszystkich instalacji poprzez otwieranie różnych zaworów i uruchamianie pomp lub wirówek, a następnie uruchomienie silnika.
Instalacja chłodzenia
Zadaniem instalacji chłodzenia jest utrzymywanie odpowiedniej temperatury silnika. Składa się ona z trzech obiegów: wody słonej, wody słodkiej i wody słodkiej wysokotemperaturowej. Woda słodka przepływa przez silnik i odbiera od niego ciepło. W chłodnicy woda słodka oddaje ciepło pochodzącej zza burty wody słonej. Instrukcja do tej instalacji jest następująca:
Otwarcie instalacji wody morskiej
Otwórz zawory zaburtowy.
Otwórz zawory na wymiennikach ciepła.
Otwórz zawory ssania przy pompie wody morskiej.
Otwórz zawory tłoczenia przy pompie wody morskiej.
Uruchom jedną pompę wody morskiej.
Drugą pompę ustaw na stand by.
Otwarcie instalacji wody słodkiej (FW, czyli fresh water)
Otwórz zawory na wymiennikach ciepła.
Otwórz zawór z silnika.
Otwórz zawory ssania przy pompie wody słodkiej.
Otwórz zawory tłoczenie przy pompie wody słodkiej.
Uruchom jedną pompę FW.
Drugą pompę FW ustaw na stand by.
Otwarcie instalacji wody chłodzącej wysokotemperaturowej (HT, czyli high temperature)
Otwórz zawory na wymienniku ciepła.
Otwórz zawór z silnika.
Otwórz zawory ssania przy pompie HT.
Otwórz zawory tłoczenia przy pompie HT.
Otwórz zawory ssania przy pompie cyrkulacyjnej FW.
Otwórz zawory tłoczenia przy pompie cyrkulacyjnej FW.
Uruchom pompę cyrkulacyjną.
Uruchom pompę HT.
Instalacja olejowa
Instalacja olejowa dostarcza olej do silnika. Olej w tej instalacji przepływa przez dwie wirówki.
Otwarcie instalacji olejowej
Otwórz zawór z silnika.
Otwórz zawór ze zbiornika oleju.
Otwórz zawory doprowadzające do wirówek.
Otwórz zawory odprowadzające z wirówek.
Uruchom jedną wirówkę, drugą ustaw na stand by.
Instalacja paliwowa
Zadaniem instalacji paliwowej jest doprowadzenie paliwa do silnika. W instalacji znajdują się dwa typy paliw: paliwo lekkie i paliwo ciężkie. Każde paliwo przed dotarciem do silnika przepływa przez dwie wirówki. Następnie paliwa trafiają do systemu fuel unit. Stamtąd paliwo płynie do silnika. Dodatkowo przy zbiorniku paliwa ciężkiego i przy fuel unit system znajdują się dodatkowe zawory na parę.
Otwarcie instalacji paliwa lekkiego
Otwórz zawór z silnika.
Otwórz zawór ze zbiornika paliwa.
Otwórz zawory doprowadzające do wirówek.
Otwórz zawory odprowadzające z wirówek.
Uruchom jedną wirówkę, drugą ustaw na stand by.
Otwarcie instalacji paliwa ciężkiego
Otwórz zawór pary.
Otwór zawór z silnika.
Otwórz zawór ze zbiornika paliwa.
Otwórz zawory doprowadzające do wirówek.
Otwórz zawory odprowadzające z wirówek.
Uruchom jedną wirówkę, drugą ustaw na stand by.
Otwarcie instalacji fuel unit
Otwórz zawór z wirówek paliwa lekkiego.
Otwórz zawór z wirówek paliwa ciężkiego.
Otwórz zawór do silnika.
Otwórz zawory z parą.
Instalacja świeżego powietrza
Instalacja świeżego powietrza dostarcza do silnika powietrze. W tej instalacji jest tylko żaluzja, którą należy otworzyć.
Po poprawnym wyklikaniu powyższych punktów otrzymuje się komunikat o właściwym uruchomieniu danej instalacji. Następnie można wrócić do karty z silnikiem i go uruchomić. Po uruchomieniu na obrotościomierzu pojawia się wartość czterysta pięćdziesiąt obrotów na minutę.