E-materiały do kształcenia zawodowego

Okrętowe silniki spalinowe

TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
– technik mechanik okrętowy 315105

bg‑blue

Praca okrętowego silnika spalinowego dwusuwowego

SYMULATOR

1
Kliknij, aby dowiedzieć się, jaka jest różnica pomiędzy symulatorem silnika dwusuwowego a symulatorem silnika czterosuwowegobluewhite
1
Kliknij, aby wyświetlić instrukcję do symulatora

E‑materiał zawiera dwa symulatory o podobnej zasadzie działania. Pierwszy symulatorDlkV5NwrPierwszy symulator pozwala na zapoznanie się z pracą okrętowego silnika spalinowego dwusuwowego, a drugiD1EuqFwE2drugi z pracą silnika czterosuwowego. Instrukcje są również zamieszczone na stronie z multimediami.

Zasada działania symulatorów jest taka sama, dlatego też instrukcja jest dla nich wspólna. Symulatory różnią się nieznacznie instalacjami.

Ekrany startowe symulatorów wyglądają następująco:

1,11
RyWLIQhwRwfCu
Przykładowy ekran startowy symulatora silnika dwusuwowego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RKiiQAlhPuzkj
Przykładowy ekran startowy symulatora silnika czterosuwowego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po naciśnięciu przycisku „start” wyświetli się właściwy ekran symulatora.

R3khLkXabqiPI
Przykładowy ekran symulatora z widocznym silnikiem i instalacjami.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na ekranie symulatora widoczne są instalacje, które należy uruchomić, a następnie otworzyć zawory prowadzące od danej instalacji do silnika. Na końcu należy uruchomić silnik przyciskiem.

Każda instalacja symbolizowana jest innym kolorem:

  • czerwony – instalacja paliwowa,

  • bladoniebieski – instalacja chłodzenia,

  • żółty – instalacja olejowa,

  • niebieski – instalacja świeżego powietrza,

  • jasnoczerwony – instalacja chłodzenia wysokiej temperatury (występuje w symulatorze silnika dwusuwowego).

Po kliknięciu na daną instalację wyświetli się ekran ją przedstawiający. W przypadku instalacji paliwowej, chłodzenia, olejowej i chłodzenia wysokiej temperatury ekran składa się z dwóch kart. Na karcie „instalacja” otwiera się zawory, a na karcie „tablica rozdzielcza” – pompy. Aby przejść do danej karty, należy kliknąć na jej nazwę, widoczną w prawej części symulatora.

1,11
R1284YuRh0hB91
Przykładowy ekran karty „instalacja”
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R10uCkjBeK6IP1
Przykładowy ekran karty „tablica rozdzielcza”
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W dolnej części symulatora widoczne są cztery kwadratowe przyciski:

R1VGqcavnVM9E
Przykładowe przyciski funkcyjne symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • przycisk „i” służy do wyświetlania instrukcji, która w punktach przedstawia, jakie kroki należy wykonać, aby pozytywnie ukończyć zadanie;

  • przycisk „L” wyświetla legendę, czyli przedstawia istotne oznaczenia w symulatorze;

  • przycisk „?” pozwala na ponowne wyświetlenie polecenia;

  • przycisk domku przenosi użytkownika z powrotem do ekranu startowego.

Zadaniem użytkownika jest otwarcie konkretnych zaworów i uruchomienie odpowiednich pomp w danej instalacji, aby wykonać zadanie z polecenia. Po poprawnym otwarciu czterech instalacji należy uruchomić silnik.

Po wykonaniu zadania (czy to otwarcia danej instalacji, czy uruchomieniu silnika) należy kliknąć przycisk z zieloną strzałką, znajdującą się w dolnym prawym rogu. Wyświetli się wtedy komunikat z pozytywną informacją zwrotną (jeśli zadanie zostało wykonane prawidłowo) lub z negatywną informacją (jeśli zadanie było wykonane nieprawidłowo.

1,1
RgPtnVRV0ZveC
Ekran pozytywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R188G5vz5Ojgu
Ekran negatywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kliknięcie przycisku „dalej” pozwala na przejście do kolejnego zadania lub na powrót do ekranu startowego. „Spróbuj ponownie” wyświetla ekran symulatora z zaznaczonymi czerwonym krzyżykiem miejscami, w których zostały popełnione błędy.

R1MzGPCCudi9E1
Symulator pod tytułem „Praca okrętowego silnika spalinowego dwusuwowego”.
Praca okrętowego silnika spalinowego dwusuwowego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Opisowa alternatywa symulatora

Symulator pracy okrętowego silnika spalinowego dwusuwowego pozwala na uruchomienie tytułowego silnika. Aby go uruchomić, konieczne jest otwarcie pięciu instalacji. Są to instalacja chłodzenia razem z instalacją chłodzenia wysokiej temperatury, instalacja paliwowa, instalacja olejowa i świeżego powietrza. Cztery pierwsze instalacje składają się z systemu rur i zaworów oraz z tablicy rozdzielczej, na której uruchamia się urządzenia. W instalacji świeżego powietrza należy otworzyć żaluzje, które umożliwiają dopływ powietrza do silnika.

Zadaniem, które należy wykonać w symulatorze, jest otwarcie wszystkich instalacji poprzez otwieranie różnych zaworów i uruchamianie pomp lub wirówek, a następnie uruchomienie silnika.

Instalacja chłodzenia

Zadaniem instalacji chłodzenia jest utrzymywanie odpowiedniej temperatury silnika. Składa się ona z trzech obiegów: wody słonej, wody słodkiej i wody słodkiej wysokotemperaturowej. Woda słodka przepływa przez silnik i odbiera od niego ciepło. W chłodnicy woda słodka oddaje ciepło pochodzącej zza burty wody słonej. Instrukcja do tej instalacji jest następująca:

Otwarcie instalacji wody morskiej

  • Otwórz zawory zaburtowy.

  • Otwórz zawory na wymiennikach ciepła.

  • Otwórz zawory ssania przy pompie wody morskiej.

  • Otwórz zawory tłoczenia przy pompie wody morskiej.

  • Uruchom jedną pompę wody morskiej.

  • Drugą pompę ustaw na stand by.

Otwarcie instalacji wody słodkiej (FW, czyli fresh water)

  • Otwórz zawory na wymiennikach ciepła.

  • Otwórz zawór z silnika.

  • Otwórz zawory ssania przy pompie wody słodkiej.

  • Otwórz zawory tłoczenie przy pompie wody słodkiej.

  • Uruchom jedną pompę FW.

  • Drugą pompę FW ustaw na stand by.

Otwarcie instalacji wody chłodzącej wysokotemperaturowej (HT, czyli high temperature)

  • Otwórz zawory na wymienniku ciepła.

  • Otwórz zawór z silnika.

  • Otwórz zawory ssania przy pompie HT.

  • Otwórz zawory tłoczenia przy pompie HT.

  • Otwórz zawory ssania przy pompie cyrkulacyjnej FW.

  • Otwórz zawory tłoczenia przy pompie cyrkulacyjnej FW.

  • Uruchom pompę cyrkulacyjną.

  • Uruchom pompę HT.

Instalacja olejowa

Instalacja olejowa dostarcza olej do silnika. Olej w tej instalacji przepływa przez dwie wirówki.

Otwarcie instalacji olejowej

  • Otwórz zawór z silnika.

  • Otwórz zawór ze zbiornika oleju.

  • Otwórz zawory doprowadzające do wirówek.

  • Otwórz zawory odprowadzające z wirówek.

  • Uruchom jedną wirówkę, drugą ustaw na stand by.

Instalacja paliwowa

Zadaniem instalacji paliwowej jest doprowadzenie paliwa do silnika. W instalacji znajdują się dwa typy paliw: paliwo lekkie i paliwo ciężkie. Każde paliwo przed dotarciem do silnika przepływa przez dwie wirówki. Następnie paliwa trafiają do systemu fuel unit. Stamtąd paliwo płynie do silnika. Dodatkowo przy zbiorniku paliwa ciężkiego i przy fuel unit system znajdują się dodatkowe zawory na parę.

Otwarcie instalacji paliwa lekkiego

  • Otwórz zawór z silnika.

  • Otwórz zawór ze zbiornika paliwa.

  • Otwórz zawory doprowadzające do wirówek.

  • Otwórz zawory odprowadzające z wirówek.

  • Uruchom jedną wirówkę, drugą ustaw na stand by.

Otwarcie instalacji paliwa ciężkiego

  • Otwórz zawór pary.

  • Otwór zawór z silnika.

  • Otwórz zawór ze zbiornika paliwa.

  • Otwórz zawory doprowadzające do wirówek.

  • Otwórz zawory odprowadzające z wirówek.

  • Uruchom jedną wirówkę, drugą ustaw na stand by.

Otwarcie instalacji fuel unit

  • Otwórz zawór z wirówek paliwa lekkiego.

  • Otwórz zawór z wirówek paliwa ciężkiego.

  • Otwórz zawór do silnika.

  • Otwórz zawory z parą.

Instalacja świeżego powietrza

Instalacja świeżego powietrza dostarcza do silnika powietrze. W tej instalacji jest tylko żaluzja, którą należy otworzyć.

Po poprawnym wyklikaniu powyższych punktów otrzymuje się komunikat o właściwym uruchomieniu danej instalacji. Następnie można wrócić do karty z silnikiem i go uruchomić. Po uruchomieniu na obrotościomierzu pojawia się wartość czterysta pięćdziesiąt obrotów na minutę.

Powiązane ćwiczenia