Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Proces rozdziału materiału pocztowego. Pocztowe maszyny rozdzielcze

EKA.08 Świadczenie usług pocztowych i finansowych oraz wykonywanie zadań rozdzielczo‑ekspedycyjnych – technik usług pocztowych i finansowych 421108

bg‑azure

Instrukcja użytkowania

7

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  1. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

  2. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie materiału oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

R2N6TThvmIOFW
Przykład przycisku służącego nawigowaniu do poprzedniej strony
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

RRAZv7HTQIrxR
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.

RQHDLrVNVQRNA
Widok przykładowego przycisku powiązanych ćwiczeń
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W prawej, górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do zwiększenia lub zmniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.

RO1R0NCfz4qih
Widok panelu dostosowującego e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być sczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.

2

Wprowadzenie

We wprowadzeniuDocEZGJXowprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.

R1OGmS4LlDJ4v
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

Film edukacyjny i sekwencje filmowe

Ekran odtwarzania filmuD16aHbm6Jfilmu wygląda następująco:

RObrPyCBkclI1
Widok okna odtwarzacza filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ekran odtwarzania przykładowej sekwencji filmowejDrAeRqu1Lsekwencji filmowej wygląda następująco:

RLOjg44hImk1Z
Widok okna odtwarzacza sekwencji filmowej
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć film lub sekwencję filmową, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole:

RKUFn8HxfXiDw
Ikona odtwarzania filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie filmu lub sekwencji filmowej.

RZDcTY7VQ40RF
Ikona zatrzymywania filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.

R3GMmk3PWHQy4
Widok ikon nawigacyjnych odtwarzacza filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.

R7l9Oy9F2ugGS
Ikona do włączenia wersji filmu z audiodeskrypcją
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.

RXsYRXGoXg3bP
Ikona do wyłączenia trybu audiodeskrypcji
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kolejny symbol pozwala na włączenie napisów.

RwYriRJrFg9oe
Widok opcji włączenia/wyłączenia napisów
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.

R1NVdavqKMCw5
Widok opcji zmiany jakości filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.

RzAE99D4BIBTF
Widok opcji zmiany prędkości odtwarzania filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.

R1bphuDRSpds5
Widok ikony trybu pełnoekranowego
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wycieczka wirtualna

Aby rozpocząć wycieczkę wirtualnąDigadZ5Ozwycieczkę wirtualną należy kliknąć przycisk „uruchom” na ekranie startowym.

RWra0SaCMKLBH
Widok okna startowego wycieczki wirtualnej
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po uruchomieniu wycieczki wirtualnej otwiera się wstępny widok, na którym widoczny jest opis wprowadzający do wycieczki. Aby zamknąć opis i przejść do dalszych elementów wycieczki, należy kliknąć w tło tego widoku.

R1JbVOUs9ueju1
Widok pierwszego okna wycieczki wirtualnej
Źródło: Eduexpert sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po zamknięciu widoku wstępnego uaktywnia się możliwość obracania się wokół własnej osi oraz przybliżania i oddalania. Przemieszczać się można za pomocą przesuwania kursorem myszy.

R15OEoHtxPQOW1
Widok okna z symbolem przejścia do kolejnej sceny wycieczki wirtualnej
Źródło: Eduexpert sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W wycieczce wirtualnej pojawiają się dwa rodzaje symboli: symbol śladu stóp oraz symbol „i”. Symbol śladu stóp umożliwia przejście do kolejnej lokacji wycieczki. Symbol „i” otwiera okno informacyjne, które zawiera dodatkowe wiadomości o danej strefie sortowni pocztowej. Oba symbole posiadają podpowiedzi dotyczące ich funkcji, które wyświetlają po najechaniu kursorem na dany symbol. 

R1ODlSI9wInNe1
Widok okna wycieczki wirtualnej z symbolem przejścia do kolejnej sceny (ikona śladu stóp) oraz z symbolem okna informacyjnego (symbol "i")
Źródło: Eduexpert sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po otwarciu okna informacyjnego treści są przedstawione w formie tekstu, grafiki oraz pliku audio z odczytaniem opisu przez lektora, dodatkowo w niektórych oknach informacyjnych można odsłuchać dźwięki związane z pracą w sortowni. Aby odtworzyć nagranie, należy kliknąć ikonę trójkąta. Obok znajduje się informacja o czasie odtworzonego fragmentu i o całkowitej długości nagrania oraz pasek, dzięki któremu można zaznaczyć konkretny moment nagrania do otworzenia. W prawej części odtwarzacza znajduje się ikona głośnika służąca do wyłączenia/włączenia dźwięku. Po najechaniu na głośnik, pojawia się pasek, na którym można ustawić odpowiedni poziom głośności. Pod przyciskiem trzech kropek znajdują się opcje pobrania nagrania oraz zmiany szybkości odtwarzania.

R19JVTmIyWA7y1
Widok wycieczki wirtualnej po kliknięciu ikony "i" otwierającej okno z dodatkowymi informacjami w formie tekstowej, graficznej i audio
Źródło: Eduexpert sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby zamknąć dodatkowe okno z informacjami, należy kliknąć symbol „x”, znajdujący się w prawym, górnym rogu okna.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDCkqTZDDPInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

Rg82vVLeG8b5W
Przykładowy wygląd zakładek z ćwiczeniami
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

R4VcGR47Ju10k
Wygląd przykładowego zadania
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnego rozwiązania w informacji zwrotnej znajduje się wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego uczeń może uzupełnić swoją wiedzę. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.

R8buTk83nU6Nh
Widok na ikony obrazujące poziom trudności ćwiczenia
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przykładowe formy ćwiczeń interaktywnych zawartych w e‑materiale zostały zebrane poniżej.

Ćwiczenia typu prawda‑fałsz mają formę tabeli. W pierwszej kolumnie zebrane są opisy lub stwierdzenia. W drugiej i trzeciej kolumnie znajdują się interaktywne pola do wyboru prawdy lub fałszu. Aby wybrać odpowiednie pole, należy je kliknąć lewym przyciskiem myszy.

R1eyCOZkVQbri
Widok na ćwiczenie typu prawda‑fałsz
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ćwiczenia oparte na uzupełnianiu tekstu. W pierwszym przykładzie należy puste pola uzupełnić znajdującymi się pod tekstem kafelkami. W tym celu należy kliknąć wybrany kafelek lewym przyciskiem myszy i trzymając go, przeciągnąć do wybranego pustego pola.

R19ak49eJoTQQ
Widok przykładowego ćwiczenia opartego na wstawianiu kafelków w tekst
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Innym przykładem jest ćwiczenie, w którym należy wpisać z klawiatury do pustych pól tekst. W przypadku takich ćwiczeń należy zwrócić uwagę na odpowiednią formę gramatyczną słowa oraz wielkość liter.

Rxx4T9sma54AJ
Widok na przykładowe ćwiczenie, które polega na uzupełnieniu luk w tekście
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W ćwiczeniach polegających na przyporządkowaniu należy przeciągnąć prostokąt z danym wyrażeniem do prostokąta zbiorczego. W tym celu należy kliknąć na dane wyrażenie lewym przyciskiem myszy i przeciągnąć do wybranego prostokąta.

R1BIS3Q7fEKrA
Widok na przykładowe ćwiczenie, które polega na przyporządkowywaniu elementów
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W zadaniach polegających na przeciąganiu tekstu na obrazek należy kliknąć lewym przyciskiem myszy na prostokąt z tekstem i przeciągnąć go na określone kółko znajdujące się na obrazku.

ROU7veFbDiH6M
Widok na przykładowe ćwiczenie, które polega na przeciąganiu opisu na obrazek
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W ćwiczeniach, które polegają na dopasowywaniu tekstu do ilustracji, należy kliknąć na dany prostokąt z tekstem, a następnie przeciągnąć go tak, aby znajdował się obok konkretnej ilustracji.

RAOEL6uSHYjhW
Widok na przykładowe ćwiczenie, które polega na dopasowywaniu tekstu do ilustracji
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Słownik pojęć dla e‑materiału

SłownikDHFK1XmzYSłownik posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie. Po kliknięciu w hiperłącze otworzy się strona z odpowiednim multimedium.

W górnej części słownika znajduje się pole do filtracji pojęć. Aby wyszukać jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaD1H4V7FyrPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na cztery części. Każda z części jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika, wyświetli się jego odpowiedni fragment.

Pierwsza przedstawia cele i efekty kształcenia. Szczegółowo wymienia kwalifikacje, dla których e‑materiał został przeznaczony. Druga omawia strukturę e‑materiału. Wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część to wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza zajęciami oraz dla indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięD1ESYQzo4Przewodnik dla uczącego się składa się z trzech części. Każda z części jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika, wyświetli się jego odpowiedni fragment.

Pierwsza część przedstawia strukturę e‑materiału. Omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Druga część zawiera informacje, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Trzecia część przewodnika to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaD9I7yl9LBNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Aby przejść na daną stronę, należy skopiować do paska przeglądarki adres internetowy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się stron w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich takie multimedia, jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej lub przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).

Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

6
bg‑azure

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści