Przewodnik dla uczącego się
Spis treści:
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Celem e‑materiału jest ułatwienie przyswojenia wiedzy przez ucznia, należy jednak pamiętać, że e‑materiał nie wyczerpuje opracowanego tematu, a jedynie daje podstawy do zdobycia pogłębionej wiedzy na temat „Pocztowych maszyn rozdzielczych”.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: opisu e‑materiału, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Opis e‑materiału
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału. W opisie znajdują się odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał „Pocztowe maszyny rozdzielcze” składa się z trzech materiałów multimedialnych.
Film instruktażowy (tutorial) - Pocztowe maszyny rozdzielczeFilm instruktażowy (tutorial) - Pocztowe maszyny rozdzielcze - obejmuje kolejne czynności wykonywane w ramach procedury i realizacji zadań zawodowych; kolejne etapy procesu technologicznego od momentu wejścia materiału pocztowego do węzła edycyjno‑rozdzielczego, poprzez opracowanie, przygotowanie do sortowania, proces sortowania, przygotowanie do ekspedycji; przedstawienie dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności zawodowych ze szczególnym uwzględnieniem RODO, tj. ochrony danych osobowych nadawców i adresatów przesyłek, jak również tajemnicy korespondencji oraz tajemnicy pocztowej
Sekwencje filmowe - Pocztowe maszyny rozdzielczeSekwencje filmowe - Pocztowe maszyny rozdzielcze - obejmują 5 sekwencji filmowych opisujących etapy przejścia materiału pocztowego przez kolejne fazy wejścia/sortowania/wyjścia, prezentując czynności wykonywane odpowiednio przez pracownika i przez maszynę sortującą z uwzględnieniem sortowania ręcznego; prezentację obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych.
Wycieczka wirtualna - Hala sortowniWycieczka wirtualna - Hala sortowni - materiał prezentuje obiekty, opisy zwiedzanych stanowisk, opisy czynności technologicznych wykonywanych na poszczególnych stanowiskach pracy.
3. Obudowa dydaktyczna
[Interaktywne materiały sprawdzające]=link={D11pv7sX1} - pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy merytorycznej z zakresu rozdziału materiału pocztowego i stosowanych w nim maszyn oraz urządzeń.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Bibliografia i netografiaBibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśniająca działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Proces rozdziału materiału pocztowego i stosowane w nim maszyny i urządzenia
Film edukacyjny
- Rozdział materiału pocztowego
Sekwencje filmowe
- Wydział ekspedycyjno-rozdzielczy
Wycieczka wirtualna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie technik usług pocztowych i finansowych.
Wycieczka wirtualna, film instruktażowy i sekwencje filmowe zawierają najistotniejsze informacje z zakresu usług pocztowych i finansowych. Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają zweryfikowanie poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.
Materiał multimedialny zawiera m.in. 5 sekwencji filmowych, opisujących kolejne etapy przejścia materiału pocztowego od fazy wejścia, poprzez sortowanie, do fazy wyjścia, prezentując czynności wykonywane odpowiednio przez pracownika i przez maszynę sortującą z uwzględnieniem sortowania ręcznego. Poniżej znajdziesz pytania do poszczególnych sekwencji filmowych w następujących porządku: nazwa sekwencji filmowej/pytanie lub pytania sprawdzające.
Sekwencja nr 1 - Przyjęcie materiału pocztowego do sortowania i rozdziału. Pytanie: Jaką funkcję w rozdziale materiału pocztowego pełni Wydział Ekspedycyjno‑Rozdzielczy (WER)?
Sekwencja nr 2- Maszynowy i ręczny rozdział materiału pocztowego. Pytanie: W jakich sytuacjach ma miejsce ręczne sortowanie materiału pocztowego?
Sekwencja nr 3 - Obsługa i działanie maszyny sortującej. Pytania: W jaki sposób działa sorter? Co to jest PNA i jakie informacje zawiera?
Sekwencja nr 4 - Transport wewnętrzny posortowanego materiału. Pytanie: Wymień najważniejsze środki transportu wewnętrznego?
Sekwencja nr 5 - Ekspediowanie przygotowanych przesyłek i odsyłek. Pytanie: Wymień pocztowe opakowania zbiorcze. Czym różnią się przesyłki od odsyłek?
Na podstawie sekwencji filmowych stwórz listę dziesięciu najważniejszych słów/terminów, które będą ilustrować proces przechodzenia materiału pocztowego od przyjęcia do sortowania i rozdziału do ekspediowania przesyłek i odsyłek.
Wyobraź sobie, że zostałeś kierownikiem Zespołu ds. Operacji Wydziału Ekspedycyjmo‑Rozdzielczego (WER). Masz za zadanie przeszkolić nowego pracownika na temat funkcjonowania Zespołu. Na jakie aspekty pracy zwrócisz szczególną uwagę? Wykorzystaj dostępny w e‑materiałach materiał multimedialny.
W związku z tym, że materiał pocztowy dotrze do adresata z opóźnieniem, powinieneś przesłać do niego informację mailową wyjaśniająca zaistniałe zdarzenia. W przesłanej informacji możesz zwróć uwagę na wyjaśnienie okoliczności zdarzenia, podjęte działania i starania ze strony firmy oraz zapewnienie, że zostały podjęte czynności eliminujące podobne zdarzenia w przyszłości. W swoim piśmie możesz użyć innych argumentów niż sugerowane.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści