Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Proces rozdziału materiału pocztowego. Pocztowe maszyny rozdzielcze

EKA.08 Świadczenie usług pocztowych i finansowych oraz wykonywanie zadań rozdzielczo‑ekspedycyjnych – technik usług pocztowych i finansowych 421108

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści:

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik usług pocztowych i finansowychWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik usług pocztowych i finansowych

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1
bg‑azure

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: Technik usług pocztowych i finansowych 421108. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji:
EKA.08 Świadczenie usług pocztowych i finansowych oraz wykonywanie zadań rozdzielczo‑ekspedycyjnych. Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji EKA.08 Świadczenie usług pocztowych i finansowych oraz wykonywanie zadań rozdzielczo‑ekspedycyjnych: wykonywanie zadań rozdzielczych, wykonywanie zadań ekspedycyjnych. E‑materiał wspiera osiąganie efektu kształcenia z jednostki efektów kształcenia: EKA.08.6 Opracowanie przesyłek.

Uczeń:
6) wykorzystuje urządzenia techniczne stosowane przy opracowywaniu przesyłek pocztowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: opisu e‑materiału, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Opis e‑materiału

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał multimedialny dotyczący e‑materiału Proces rozdziału materiału pocztowego. Pocztowe maszyny rozdzielcze składa się z trzech komponentów: filmu instruktażowego, sekwencji filmowych oraz wycieczki wirtualnej.

  • Film instruktażowy (tutorial) - Pocztowe maszyny rozdzielczeD16aHbm6JFilm instruktażowy (tutorial) - Pocztowe maszyny rozdzielcze - obejmuje kolejne czynności wykonywane w ramach procedury i realizacji zadań zawodowych;  kolejne etapy procesu technologicznego od momentu wejścia materiału pocztowego do węzła edycyjno‑rozdzielczego, poprzez opracowanie, przygotowanie do sortowania, proces sortowania, przygotowanie do ekspedycji;  przedstawienie dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności zawodowych ze szczególnym uwzględnieniem RODO, tj. ochrony danych osobowych nadawców i adresatów przesyłek, jak również tajemnicy korespondencji oraz tajemnicy pocztowej

  • Sekwencje filmowe - Pocztowe maszyny rozdzielczeDrAeRqu1LSekwencje filmowe - Pocztowe maszyny rozdzielcze - obejmują 5 sekwencji filmowych opisujących etapy przejścia materiału pocztowego przez kolejne fazy wejścia/sortowania/wyjścia, prezentując czynności wykonywane odpowiednio przez pracownika i przez maszynę sortującą z uwzględnieniem sortowania ręcznego; prezentację obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych.

  • Wycieczka wirtualna - Hala sortowniDigadZ5OzWycieczka wirtualna - Hala sortowni - materiał prezentuje obiekty, opisy zwiedzanych stanowisk, opisy czynności technologicznych wykonywanych na poszczególnych stanowiskach pracy.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDCkqTZDDPInteraktywne materiały sprawdzające - pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy merytorycznej z zakresu rozdziału materiału pocztowego i stosowanych w nim maszyn oraz urządzeń.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDHFK1XmzYSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD1H4V7FyrPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD1ESYQzo4Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Bibliografia i netografiaD9I7yl9LBBibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD1DsCw2JoInstrukcja użytkowania objaśniająca działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik usług pocztowych i finansowych

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom na zapoznanie się z czynnościami wykonywanymi w procesie sortowania i opracowywania przesyłek pocztowych za pomocą maszyn rozdzielczych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Film edukacyjny - Proces rozdziału materiału pocztowego i stosowane w nim maszyny i urządzenia

Przed zapoznaniem się z materiałami multimedialnymi  można zaproponować uczniom znalezienie w internecie  zdjęć maszyn rozdzielczych z prośbą, by spróbowali je samodzielnie opisać, opowiedzieć, co widzą na fotografiach, jakie ciekawostki na temat maszyn znaleźli. Najciekawsze informacje można zapisać np. w formie plakatu. Uczniowie poznają kolejne etapy procesu technologicznego: od momentu wejścia materiału pocztowego do węzła ekspedycyjno‑rozdzielczego, poprzez opracowanie, przygotowanie do sortowania, proces sortowania, przygotowanie do ekspedycji. Nauczyciel komentuje poszczególne sceny, zatrzymuje film, odpowiada na pytania. Uczniowie po obejrzeniu filmu opisują pocztowy proces produkcyjny ze szczególnym uwzględnieniem Wydziałów Ekspedycyjno‑Rozdzielczych.

Sekwencje filmowe - Rozdział materiału pocztowego

Uczniowie poznają etapy przejścia materiału pocztowego przez kolejne fazy wejścia/sortowania/wyjścia. Nauczyciel komentuje kolejne sekwencje i odpowiada na pytania. Zadaniem uczniów jest opisanie poszczególnych czynności wykonywanych na różnych etapach opracowywania przesyłek. Pracę tę można wykonać także metodą stacji, każda stacja to jeden etap, który uczniowie muszą opisać, np. na samoprzylepnych karteczkach, później karteczki te przyklejone zostaną do klasowego plakatu.

Wycieczka wirtualna - Wydział Ekspedycyjno‑Rozdzielczy

Uczniowie zapoznają się z materiałem, który prezentuje obiekty, opisy zwiedzanych stanowisk, opisy czynności technologicznych wykonywanych na poszczególnych stanowiskach pracy. Nauczyciel komentuje poszczególne sceny i odpowiada na pytania. Zadaniem uczniów jest omówienie poszczególnych stanowisk pracy w WER, uczniowie robią to w grupach, każda grupa omawia jedno stanowisko, ale nie mówi, jak ono się nazywa, pozostali uczniowie muszą odgadnąć nazwę. Uczniowie sporządzają notatki.

Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, możliwość pracy w grupach i praktykę dzielenia się wiedzą, konsultacje między uczniami, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych.

Ważnym elementem jest angażowanie uczniów do współprowadzenia zajęć, przygotowywanie np. krótkich opracowań, czy własnych komentarzy do prezentowanych treści. Po prezentacji np. filmu instruktażowego - Pocztowe maszyny rozdzielcze uczniowie otrzymują polecenie: opisz działanie wybranych pocztowych maszyn rozdzielczych.

Po obejrzeniu sekwencji filmowych każda grupa przygotowuje wykaz środków transportu wewnętrznego, ze szczegółowym opisem ich działania oraz stosowanych do transportu przesyłek opakowań zbiorczych. Należy pamiętać, by równo rozdzielić zakres prac na wszystkich uczniów w grupie. Nauczyciel, przed wykonaniem zadania przez uczniów, może poinformować ich, że sam wybierze osobę, która będzie referowała wybrane zagadnienie. To powoduje, że każdy uczeń musi być w równym stopniu zaangażowany w pracę zespołową.  Takie wspólne działanie wspiera rozwój kluczowych umiejętności: komunikacji, pracy zespołowej, negocjacji i uczy przywództwa. Podczas pracy w grupie uczący się pracują razem, dzielą się swoimi pomysłami, wiedzą, a także ustalają wspólne rozumienie zagadnień, będących przedmiotem kształcenia. Uczą się zatem nie tylko od nauczyciela, ale także od siebie nawzajem.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel może zaproponować uczniom zapoznanie się w domu z materiałem multimedialnym pt. Wydział Ekspedycyjno‑Rozdzielczy - wycieczka wirtualna. Po wstępnym podsumowaniu w czasie lekcji najważniejszych zagadnień dla danego etapu procesu przesyłania i sortowania przesyłek nauczyciel proponuje uczniom pracę w grupach. Każda grupa otrzyma do opracowania zadanie odnoszące się do jednego z sześciu etapów procesu przesyłania i sortowania przesyłek, które będzie polegało na wskazaniu cech charakteru i kompetencji wymaganych od pracownika w odniesieniu do konkretnego etapu procesu, od recepcji przesyłek do ich ekspedycji. Uczniowie wymieniają czynności zawodowe wykonywane w ramach danego etapu oraz wskazują kompetencje i cechy charakteru wymagane od pracownika. Nauczyciel w trakcie dyskusji proponuje uczniom, by odnieśli się do przedstawionych list kompetencji i cech charakteru oraz zaproponowali działania, które pomogą im  jak najlepiej wykonywać zadania zawodowe technika usług pocztowych i finansowych.

Praca indywidualna

Uczniowie samodzielnie zapoznają się z filmem instruktażowym. Zadaniem każdego ucznia jest np. opisanie stanowisk pracy w WER, przyporządkowanie ich poszczególnym strefom w WER, wymienienie rodzaju i opis obsługi maszyn występujących w WER, wybranie jednego ze stanowisk i przygotowanie dla pracownika przydziału wykonywanych czynności. Uczniowie mogą to zrobić w postaci osi, na której zostaną przedstawione kolejne informacje.

Nauczyciel może zaproponować uczniom inną formę pracy. Po zapoznaniu z filmem instruktażowym, każdy z nich przygotowuje mapę myśli dotyczącą kolejnych etapów procesu przesyłania i sortowania przesyłek. Uczniowie mogą w sposób ikonograficzny, z zastosowaniem słów kluczy, przedstawić poszczególne etapy, od strefy recepcji  i wstępnego rozdziału materiału pocztowego, poprzez strefę segregacji listów i strefę ręcznego rozdziału listów, skończywszy na strefie ręcznego rozdziału paczek i strefie ekspedycji. Po wykonaniu przez uczniów tego zadania nauczyciel prosi ich o przedstawienie propozycji dotyczących poszczególnych etapów przesyłania i sortowania przesyłek. Podczas burzy mózgów uczniowie podają swoje propozycje z krótkim uzasadnieniem słów kluczy lub zaproponowanego obrazka przedstawiającego dany etap procesu lub konkretne czynności. Wszystkie pomysły zapisywane są na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i ustalenie ostatecznej wersji mapy, która może być sfotografowana przez każdego ucznia lub w inny sposób przeniesiona do zeszytu.

Praca w grupach

Uczniowie zapoznają się w grupach z treściami sekwencji filmowych. Każda z grup - do wybranej sekwencji - przygotowuje rozszerzone opracowanie tematu. Po dokonaniu prezentacji uczniowie potrafią opisać znaczenie każdego z etapów opracowywania przesyłek w WER. Proponujemy, aby grupy pracowały w zróżnicowany sposób, jedna z grup wykonuje mapę myśli, druga notatkę wizualną, trzecia drzewko, na którym zaznaczone zostaną etapy. Wszystkie materiały finalnie zostają zebrane i zostaje z nich stworzony plakat.

Indywidualna praca z uczniem

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Prowadząc zajęcia nauczyciel powinien stosować różnorodne metody pracy, np. w przypadku uczniów zdolnych unikać metod podających. W czasie zajęć dydaktycznych nauczyciel powinien umożliwiać uczniom pracę indywidualną, zespołową, grupową, należy unikać w nadmiernym wymiarze pracy z całą klasą. E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie  istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. E‑materiał  może ułatwić dostęp do informacji oraz zlikwidować niektóre bariery społeczne lub komunikacyjne. Uczniowie, którzy pracują szybciej oraz zdolni mogą przygotować dodatkowe notatki, także na podstawie materiałów, które samodzielnie znajdą w sieci (warto skorzystać z bibliografii i netografii), w notatkach mogą wypisać najciekawsze informacje na temat procesu rozdziału materiału pocztowego oraz maszyn. Warto zachęcić takich uczniów, aby wyszukiwali też np. informacji o działaniu węzłów w innych krajach. Uczniowie, którzy pracują wolniej mogą mieć cały czas otwarty słownik (na własnym urządzeniu lub na szkolnym komputerze), w którym znajdą liczne wskazówki. Dla takich uczniów warto też przygotować obszerniejsze notatki szkieletowe, które będą przez nich tylko wypełniane, a nie tworzone od początku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Rw5tgLvpFm5ns
(Uzupełnij).