E-materiały do kształcenia zawodowego

Prace dekoratorskie w tapicerstwie

DRM.05. Wykonywanie wyrobów tapicerowanych - Tapicer 753402

bg‑green

Instrukcja użytkowania

Informacje ogólne

E‑materiał złożony jest z siedmiu elementów: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Przy użyciu przycisku „Następna strona” znajdującego się na dole, zostaniemy przekierowani do kolejnego materiału. Kliknięcie przycisku „Poprzednia strona” usytuowanego na górze pozwala z kolei na powrót do poprzedniego materiału.

Wprowadzenie

Zawiera informację, dla jakiego zawodu i kwalifikacji przeznaczony jest e‑materiał. Znajduje się tam również spis treści pozwalający na przejście do wybranego materiału po kliknięciu w jego ikonę.

Ra5MU8iv63Cbm
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą: program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie oraz galeria zdjęć.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Program ćwiczeniowyDDqBkL6PUProgram ćwiczeniowy umożliwia zaprojektowanie wnętrza sali konferencyjnej lub gabinetu, wyciszenia pomieszczenia lub drzwi poprzez dobór gotowych elementów lub parametrów eksploatacyjnych, wytrzymałościowych.

Program składa się z trzech poziomów trudności. Wyboru dokonujemy poprzez kliknięcie w pożądany poziom na ciemnym pasku na górze ekranu.

RdvMGIN7e3Eta
Pasek z wyborem poziomu trudności programu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W prawym górnym rogu znajdziemy również przycisk uruchamiania trybu pełnoekranowego.

RpHJ5ZXXHNoun
Ikona uruchamiania trybu pełnoekranowego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Tuż pod paskiem z możliwością wyboru poziomu trudności znajduje się przycisk pozwalający na wyświetlenie polecenia.

RMOOHXPhmZzbP
Przycisk pozwalający na wyświetlenie polecenia
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Wizualizacja pomieszczenia pokazuje nanoszone zmiany i dobierane parametry. Elementy dedykowane do wyboru znajdują się po lewej stronie w rozwijanych harmonijkach.

RvtNUUUmGGwcO
Przykładowy wygląd ekranu programu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po zaznaczeniu odpowiedzi wyświetlą się one pod wizualizacją. Pod tabelą z wybranymi parametrami znajdziemy opcję sprawdzenia odpowiedzi oraz skorzystania z kalkulatora powierzchni pokoju.

Rk0ceLcAoF8RN
Przykładowy wygląd tabeli z udzielonymi odpowiedziami
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Powierzchnię pokoju wyliczamy, przeciągając paski szerokości i długości pokoju lub wpisując konkretną liczbę po prawej stronie pasków.

RaVhrqu5qG2py
Przykładowy wygląd kalkulatora powierzchni pokoju
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Na dole ekranu znajdziemy pasek menu z dodatkowymi funkcjami opisanymi pod ikonami. Jedna z ikon: baza wiedzy - zawiera dokładne informacje tekstowe oraz graficzne, ułatwiające wykonanie poszczególnych zadań. Baza wiedzy rozbudowana została między innymi o tabele z parametrami, danymi eksploatacyjnymi oraz instrukcję wykonania prac dekoratorskich.

RHq73GurnW4gR
Przykładowy wygląd menu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Szczegółowa instrukcja korzystania z programu znajduje się bezpośrednio przy materiale.

Galeria zdjęć

Galeria zdjęćD12m1NSTzGaleria zdjęć przedstawia stanowisko pracy tapicera, narzędzia i maszyny, na których pracuje tapicer, przygotowaną przez niego dokumentację i rysunki technologiczne; można tu również zobaczyć zdjęcia prezentujące procesy technologiczne i wyrób końcowy pracy tapicera.

Podzielona jest na dwanaście plansz. Przemieszczanie się między nimi następuje poprzez spis treści, który znajduje się na początku galerii zdjęć.

RTK31C9VNVaaJ
Spis treści
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Galeria jest wzbogacona o cyfrowe znaczniki. Kliknięcie znacznika pozwala na wyświetlanie opisów oraz nagrań audio. Nagrania audio i opisy są ze sobą tożsame.

RK7QlVSNbFyxQ
Przykładowy wygląd planszy ze znacznikami
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RRd0ULZovHXLY
Przykładowy wygląd wyświetlenia opisu elementu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDRGKBIW8RInteraktywne materiały sprawdzające składają się z szeregu zadań pozwalających uczniom na sprawdzenie stanu swojej wiedzy. Każde ćwiczenie zawiera polecenie wraz z wyjaśnieniem, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi. Po prawej stronie każdego polecenia znajduje się ikonka informująca o poziomie trudności zadania: zielona – łatwe, żółta – średnie, czerwona – trudne.

RCgavfKIyzQ4B
Ikony z oznaczeniem poziomu trudności zadania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W zakładkach znajdują się pogrupowane zadania. Kliknięcie zakładki z wybranym tematem umożliwia jego wyświetlenie.

RKt8QUPyVPpfo
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozwiązaniu zadania należy użyć przycisku „Sprawdź”.

R1Xj81LlXRbxb
Ikona sprawdzenia poprawności odpowiedzi
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Wyświetli się informacja zwrotna dotycząca poprawności odpowiedzi. Poniżej tego przycisku znajduje się kolejny – „Pokaż odpowiedź”, umożliwiający wyświetlenie poprawnego rozwiązania danego zadania.

Po lewej stronie widnieje ikona gumki; po jej kliknięciu możemy wrócić do formy wyjściowej zadania – bez zaznaczonych odpowiedzi.

R1D20ehClA9rm
Ikona usunięcia wprowadzonych odpowiedzi
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W interaktywnych materiałach sprawdzających znajdują się też zadania testowe, składające się z pytań jedno- oraz wielokrotnego wyboru. Panel z testem zawiera tytuł, liczbę pytań, czas, jaki uczeń ma na jego rozwiązanie, oraz ostatni wynik, jeśli jest to kolejne podejście. Aby rozpocząć test, należy kliknąć przycisk „Uruchom”.

R10Z4ZYQU2PZg
Przykładowy ekran początkowy testu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozpoczęciu testu na górze panelu wyświetla się numer pytania, licznik czasu oraz ostatni uzyskany wynik. Poniżej znajduje się pytanie oraz odpowiedzi do wyboru. Wyświetlenie informacji zwrotnej następuje po kliknięciu przycisku „Sprawdź”. W przypadku błędnej odpowiedzi użytkownik otrzyma wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego może uzupełnić swoją wiedzę. Aby przejść do następnego pytania, należy skorzystać z przycisku „Dalej”.

RFxOwANIyaVD7
Przykładowy ekran pytania testowego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćDUXzZF44gSłownik pojęć pozwala na zapoznanie się z kluczowymi pojęciami dotyczącymi e‑materiału oraz ich definicjami. Prostokątne pole zamieszczone na górze strony umożliwia wyszukiwanie pojęć. Pod każdą definicją znajdują się odnośniki do materiałów multimedialnych, w których użyte zostało dane pojęcie.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDOqAvKfomPrzewodnik dla nauczyciela zawiera dokładne informacje o celach i efektach kształcenia, które ma zapewnić dany e‑materiał, a także o jego strukturze oraz powiązaniach między elementami. Znajdują się tam również wskazówki, w jaki sposób e‑materiał może zostać wykorzystany w pracy dydaktycznej, a także spis wymagań technicznych.

Na górze strony widnieje spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑materiału jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDiARU9rkuPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki, w jaki sposób e‑materiał może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia. Przedstawia również jego strukturę oraz spis wymagań technicznych.

Na górze strony znajduje się spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑materiału jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDMRdbQauXNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których powstał e‑materiał.

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiału

W przypadku problemów z wyświetlaniem materiałów należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Problemy z łączem internetowym mogą spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy zawierają one rozbudowane multimedia. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet jest otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (mnogość aplikacji, które działają jednocześnie). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.