E-materiały do kształcenia zawodowego

Serwis i naprawa urządzeń elektronicznych

ELM.05 Eksploatacja urządzeń elektronicznych – Technik elektronik 311408

bg‑azure

Instrukcja użytkowania

7

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

  3. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

R1FCd6LULzIsm
Przykład przycisku służącego do powrotu do poprzedniej strony
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

R4Jm6mVTYEJdS
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.

R1LMEuoJsH8OJ
Widok przykładowego przycisku ćwiczeń powiązanych z danym multimedium
Źródło: Contentplus.pl sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

W prawej, górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.

RL5vcXMUxOUGC
Widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Odpowiednio od lewej strony: zmniejsz rozmiar czcionki, zwiększ rozmiar czcionki, wyłącz tryb wysokiego kontrastu, włącz czarno‑biały tryb wysokiego kontrastu, włącz żółto‑czarny tryb wysokiego kontrastu, włącz czarno‑żółty tryb wysokiego kontrastu, przełącz tryb dostępności.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.

Wszystkie elementy e‑materiału, czyli tekst, opisy alternatywne, przyciski nawigacyjne i funkcyjne, elementy dokumentacji, linki i odnośniki można odczytać za pomocą czytnika ekranu. Funkcjonalność ta działa zarówno w trybie dostępności, jak i w standardowym widoku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

WprowadzenieDbzeLEGkBWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Zawiera również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.

R1aSAJlbCFKzS
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą: film instruktażowy (tutorial), gra edukacyjna, program ćwiczeniowy i galeria grafik interaktywnych.

Film instruktażowy

Film instruktażowyDpdDfKmnyFilm instruktażowy przedstawia procedurę lokalizowania uszkodzeń w układach urządzeń elektronicznych: wzmacniaczach tranzystorowych, układach wzmacniaczy operacyjnych, filtrach, modulatorach AM, FM, PM, generatorach, prostownikach, stabilizatorach, poprzez wykonywanie oceny wizualnej i na podstawie wykonywanych obserwacji i pomiarów sygnałów.

Ekran wyświetlacza filmów i sekwencji wygląda jak na zdjęciu poniżej:

R1GoBiuGjIA53
Wygląd ekranu odtwarzania filmu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć multimedium, należy kliknąć na ikonkę trójkąta znajdującą się w dolnym lewym rogu:

RE8OveZkhayTJ
Ikona włączenia odtwarzania animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać odtwarzanie, należy go kliknąć.

Rh1OUC2bb3RBu
Ikona zatrzymania odtwarzania animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

RdC0nJ2ZychNo
Widok ikon nawigacyjnych odtwarzacza filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.

ReHYc7PMwNioO
Ikona do włączenia wersji filmu z audiodeskrypcją
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.

RP2r2Y50VRYVF
Ikona do wyłączenia trybu audiodeskrypcji
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

R1DtFPI1rltVq
Panel włączania i wyłączania napisów w animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

RyoYbWSZBOGaf
Panel zmiany jakości animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

R3vYfCa3AUIt7
Panel zmiany prędkości animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

R3lnulJxIA7lm
Ikona włączenia trybu pełnoekranowej animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Gra edukacyjna

Gra edukacyjnaDe8XzpX8WGra edukacyjna pomaga lokalizować usterki w układach urządzeń elektronicznych na podstawie zaprezentowanych objawów, obserwacji i wyników pomiarów charakterystycznych sygnałów.

RBdSU75i4gteZ
Przykładowy widok gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Poniżej znajduje się grafika przedstawiająca ekran rozpoczętej gry. Aby przejść do następnego etapu gry, należy pod daną rolą kliknąć prostokąt z napisem „Rozpocznij grę”.

RReDanSbBuEf3
Przykładowy widok okna gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Uczeń w pierwszej kolejności wybiera jedną z dwóch roli – serwisanta komputerowego lub serwisanta RTV. Aby przejść do następnego etapu gry, należy pod daną rolą kliknąć prostokąt z napisem „Rozpocznij”.

R147KgdKLsWht
Ekran wyboru roli
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

A następnie przechodzi do wyboru poziomu trudności. W tym wypadku na początku dostępny jest poziom łatwy – trudny uczeń musi dopiero odblokować. Po dokonanym wyborze, uczeń przechodzi dalej, klikając znów w przycisk z napisem „Rozpocznij”.

R1WgSSRw4MZ5R
Okno wyboru poziomu gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Na wybranym przez siebie poziomie odpowiada na pytania. Tylko jedna odpowiedź jest poprawna. Po zaznaczeniu odpowiedzi, klika przycisk „Zatwierdź odpowiedź”. Uczeń dostaje informację zwrotną po każdym pytaniu.

RgjFM0fLOd4Fc
Widok gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po każdej udzielonej odpowiedzi, uczeń otrzymuje informację zwrotną.

R1F9rgBtzbDKx
Informacja zwrotna dla ucznia, widoczna na ekranie
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Na koniec uczeń otrzymuje wynik swojej gry – pozytywny bądź negatywny. Może zapisać wynik i przejść do wyboru innego poziomu lub może powtórzyć poziom i poprawić swój wynik.

RqyfU2Nw9aEml
Ekran podsumowujący grę
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Na samej górze, od lewej strony znajdują się informacje dla ucznia o postępach gry, otrzymanych punktach i odznakach, zaś po prawej stronie uczeń może kliknąć w „Pomoc” dotyczącą gry lub może wyjść z niej poprzez kliknięcie opcji „Zakończ grę”.

Rb8Aqp81InqRY
Widok opcji gry oraz jej tytułu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranieDGODPmXT1Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie wskazuje, jak wymienić uszkodzony element, by usunąć usterkę w urządzeniu.

R1WRXYbRE9wSy
Przykładowy wygląd programu ćwiczeniowego do projektowania przez dobieranie
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Instrukcja obsługi do programu ćwiczeniowego „Dobieranie zamienników uszkodzonych elementów elektronicznych w celu usunięcia usterki urządzenia elektronicznego”:

Przed przystąpieniem do wykonania ćwiczenia zapoznaj się z poleceniem.

Dla wygody korzystania z programu ćwiczeniowego kliknij ikonę trybu pełnoekranowego. Umożliwia on przeglądarce zajęcie całego ekranu.

W celu odsłuchania treści zawartych w programie ćwiczeniowym wybierz ikonę „Odsłuchaj”. W dolnym menu znajdziesz również ikony, po kliknięciu na które będziesz mógł zapoznać się z innymi materiałami multimedialnymi z e‑zasobu.

Jeśli chcesz zapisać postępy swojej pracy, użyj ikony „Pobierz listę kroków”, a plik zapisz na dysku komputera.

Program ćwiczeniowy umożliwia również zapisanie całej twojej pracy, wykonanie zrzutu ekranu oraz ponownego wykonania ćwiczenia.

Po wykonaniu zadania, niezależnie od twojego wyniku, otrzymasz informację zwrotną.

W przypadku korzystania wyłącznie z klawiatury należy użyć poniższych klawiszy:

  1. Tab – poruszanie się do przodu po elementach

  2. Shift + Tab – poruszanie się do tyłu po elementach

  3. Spacja – podnoszenie i upuszczanie elementów

  4. Escape – anulowanie przeciągania

  5. Strzałki – przenoszenie elementów do sąsiadujących stref upuszczania

Plik można pobrać, a także zmienić jego prędkość odtwarzania, jeśli uczeń nie nadąża z rozumieniem informacji.

R11rtArhx6suv
Podgląd opcji odsłuchania instrukcji
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Można samodzielnie dobrać odpowiednie wartości, rozwijając listę.

R1FMtWNbpO9Gc
Przykładowy widok rozwiniętej listy
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po zaznaczeniu wszystkich wybranych elementów, można je zobaczyć w tabeli i sprawdzić, czy zostały dobrze wybrane poprzez kliknięcie przycisku „Sprawdź”.

Wówczas można się przekonać, czy zadanie zostało wykonane poprawnie.

RETLwrbPveSkD
Przykładowy widok rozwiązanego ćwiczenia
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ten program ma przygotowane dla ucznia dwa układy do ćwiczeń, które przełącza się nad multimedium.

R12IRDFwZnYhP
Ramka znajdująca się nad programem z wyborem układu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Galeria grafik interaktywnych

Galeria grafik interaktywnychDAtyXiBrEGaleria grafik interaktywnych pozwoli zaobserwować urządzenia pomiarowe w różnych konfiguracjach.

Multimedium składa się z dziesięciu części, między którymi można przemieszczać się za pomocą spisu treści widocznego poniżej.

R1FjpXiG77Pdr
Widok na spis treści galerii interaktywnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Każda grafika zawiera znaczniki oznaczone cyframi, dzięki którym uczeń zyskuje dostęp do szczegółowych informacji.

RV8BbJi1XPq9u
Przykładowy widok na jedną z grafik interaktywnych
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Opisy umieszczone są odpowiednio do danego elementu.

Po kliknięciu na znacznik dowolnego opisu w górnym lewym rogu infografiki wyświetlą się pozostałe, oznaczone cyframi. Dzięki nim w prosty sposób można przejść do innych opisów.

RxFBuZROkbnHY
Przykładowe wyświetlanie opisów umieszczonych pod znacznikami na grafice interaktywnej.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Przed znacznikami z cyframi, w górnym lewym rogu infografiki, znajduje się poniższa ikona:

RiEW7HuBELTkZ
Ikona ukrywająca widok znaczników
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Umożliwia ona ukrycie punktów ze znacznikami lub ich wyświetlenie, gdy są wyłączone.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Obudowa dydaktyczna

W jej skład wchodzą interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceD9mfBFL5bInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

RpWvH1gT0QtYy
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

RovUSFsscwq4D
Przykładowy widok zadania

Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego, czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średnie, czerwony – trudne.

R16Xn1YnQDT8d
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćDGGS7vdYLSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.

W górnej części słownika znajduje się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.

RBLoRSpl5H7b3
Widok na górną część słownika z polem filtrowania haseł słownika
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaD6zVJmuPUPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które ma zapewnić e‑materiał. Zawiera informacje o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia mają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDgoYqgCoQPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia mają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDI3qaKPoaNetografia i bibliografia zawierają spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzony był e‑materiał.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).

Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści