E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.
Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
R11uHOnUxA15W
Ilustracja przedstawia przykład przycisku służącego do przejścia do poprzedniej strony. Napis: "Poprzednia strona. Interaktywne materiały sprawdzające".
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
RPxQfl6FTUegz
Ilustracja przedstawia przykład przycisku służącego do przejścia na poprzednią stronę e‑materiału. Napis: "Następna strona. Przewodnik dla nauczyciela".
Przykład przycisku służącego nawigowaniu do następnej strony
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wprowadzenie
WprowadzenieDujx2DTEvWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.
W ich skład wchodzą: galeria grafik, film edukacyjny, atlas interaktywny, plansze interaktywne.
Galeria grafik
Galeria grafikDiugjNIzdGaleria grafik przedstawia elementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznych. Na początku galerii znajduje się spis treści z odsyłaczami do poszczególnych sekcji, na które podzielony jest materiał. Każda dotyczy elementów znajdujących się w innych częściach płatowca. W każdej sekcji znajdują się ilustracje interaktywne, grafiki i zdjęcia oraz krótki tekst uzupełniający.
RIOabtxErclG6
Ilustracja przedstawiająca wygląd spisu treści w multimedium. Od góry znajduje się nazwa rodzaju multimedium, czyli Galeria grafik. Poniżej nagłówek Spis treści. Poniżej wypunktowane są tytuły kolejnych sekcji, które są odsyłaczami przenoszącymi do danej części materiału.
Spis treści w galerii grafik
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pod każdą sekcją znajduje się odsyłacz „Powrót do spisu treści”, po którego kliknięciu przeniesiemy się na górę strony do spisu treści.
R1Ubrk63q8f3u
Zrzut ekranu przedstawia klikalny odsyłacz do spisu treści. Po jego wybraniu, użytkownik jest przenoszony na górę strony do spisu treści.
Przycisk powrotu do spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ilustracje interaktywne zawierają główną planszę oraz punkty klikalne.
RoA93FKcnlVXl
Przykładowa ilustracja interaktywna przedstawia rysunek wewnętrznej konstrukcji skrzydła samolotu. Na planszy znajdują się dwa punkty interaktywne. Jeden przedstawia przekreślone oko w kółku, drugi cyfrę jeden w kółku.
Przykładowa ilustracja interaktywna
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.
Po wybraniu punktu interaktywnego pojawia się treść oraz nagranie dźwiękowe z nim tożsame. Pod tekstem znajduje się przycisk powrotu do planszy głównej.
R154BqAjc2YVg
Przykładowa ilustracja interaktywna przedstawia rysunek wewnętrznej konstrukcji skrzydła samolotu. Na planszy znajdują się dwa punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu rozwinęła się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
Przykładowy wygląd ilustracji interaktywnej z treścią
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.
Po otwarciu punktu interaktywnego, wyświetla się pozioma lista wszystkich punktów. Pierwszy z nich wyłącza podgląd pozostałych numerowanych punktów. Klikając na punkty z listy, przełączamy się między nimi, otwierając przypisaną im treść.
RV1RdadHZVxLs
Wygląd menu punktów interaktywnych. Widoczne jest przekreślone oko w kółku i jedynka w kółku.
Przykładowy wygląd menu ilustracji interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o.
W galerii znajdują się grafiki. Po kliknięciu na grafikę, wyświetla się ona w powiększeniu. W prawym górnym rogu znajduje się lupka dzięki, której możemy swobodnie przybliżać grafikę, a po prawej stronie jest przycisk zamykający ilustrację.
R1boh8jrSDGF1
Ilustracja przedstawia przykładową grafikę lecącego samolotu. Pod grafiką znajduje się podpis, źródło oraz licencja.
Przykładowy wygląd grafiki
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film edukacyjny
Film edukacyjnyDg0UngX7MFilm edukacyjny przedstawia podstawowe elementy płatowca, jego struktur oraz typów konstrukcyjno‑wytrzymałościowych.
Ekran filmu wygląda jak na zdjeciu poniżej:
RUJm6GKfiJwUz
Przykładowy widok planszy filmu. Tytuł: Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych płatowców statków powietrznych w tle znajduje się zdjęcie lotniska. Poniżej znajduje się menu w poziomie, a w nim od lewej: przycisk uruchomienia i pauzowania filmu, przycisk włączania i wyłączania dźwięku, wybór poziomu głośności, ścieżka z audiodeskrypcją, napisy, jakość obrazu, szybkość odtwarzania, tryb pełnoekranowy.
Przykładowy ekran filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:
RChMEqpcHGt2G
Zdjęcie przedstawia ikonę włączenia odtwarzania filmu. Ikona składa się z trójkąta wpisanego w okrąg. Wierzchołek trójkąta wskazuje w prawo. Oba kształty są białe. Tło zdjęcia jest czarne.
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.
RRZ2ncp9MnXMd
Zdjęcie przedstawia ikonę zatrzymania odtwarzania filmu. Są to dwie pionowe kreski wpisane w okrąg. Ikona ma biały kolor. Tło zdjęcia jest czarne.
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby przejść do poprzedniego filmu należy kliknąć ikonę strzałki zwróconej w lewą stronę. Analogicznie, aby przejść do kolejnego filmu należy kliknąć strzałkę zwróconą w prawą stronę. Ikony te pozwalają przechodzić pomiędzy polską i angielską wersją językową filmu.
R11ozabuKhnBF
Dwie strzałki - jedna zwrócona w lewo, a druga w prawo. Strzałka w lewo służy do przejścia do poprzedniego filmu, a strzałka w prawo do następnego.
Strzałki służące do przechodzenia pomiędzy polską a angielską wersją filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.
R1PS467fb3ic4
Zdjęcie przedstawia pasek zmiany głośności dźwięku w filmie. Składa się on z ikony megafonu skierowanego w prawo, od którego odchodzą dwie półokrągłe linie symbolizujące fale dźwiękowe. Po prawej stronie megafonu znajduje się niebieski pasek, który umożliwia zmianę poziomu głośności.
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.
R12RuWVakjpTn
Grafika przedstawia ikonkę głowy i górnej części tułowia człowieka. Obok niej widać dwie kreski symbolizujące falę dźwiękową odchodzącą od głowy postaci.
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.
RVPqi46SrhtwE
Grafika przedstawia ikonkę sylwetki człowieka. Rozkłada ona ramiona szeroko na boki.
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
RULOnZhQnGb7k
Zdjęcie przedstawia ikonę włączania i wyłączania napisów w filmie wraz z rozwiniętymi opcjami. Ikona napisów to biały prostokąt z kropkami i kreskami w jego dolnej części, które mają symbolizować napisy. Ikona napisów jest kliknięta, można to stwierdzić po bardziej białym kolorze niż znajdujące się obok inne ikony, które są szare. Nad ikonami widać szary panel zatytułowany napisy. Pod nim są dwie opcje: napisy oraz wyłączone. Klikniętą opcją są wyłączone. Można to stwierdzić po niebieskim kolorze napisu. Obok ikony napisów widać jeszcze trzy inne ikony. Są to auto, 1x oraz kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
R2l4PXLCxc3X3
Zdjęcie przedstawia ikonę oraz panel zmiany jakości filmu. Ikona to biały napis auto. Po kliknięciu na nią wyświetla się powyżej panel zatytułowany jakość. Na zdjęciu widać trzy opcje do wyboru: auto, tysiąc osiemdziesiąt pikseli oraz czterysta osiemdziesiąt pikseli. Obok ikony auto widać dwie inne ikony, czyli 1x oraz kwadrat włączania trybu pełnoekranowego.
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:
RFHktLPn03ELj
Zdjęcie przedstawia ikonę oraz panel zmiany prędkości odtwarzania filmu. Ikona składa się z jedynki i małego iksa. Nad ikoną wyświetlony jest panel zatytułowany prędkość i zawierający różne opcje prędkości do wyboru. Opcje od góry to: po klatce, dwadzieścia pięć setnych, pięć dziesiątych, siedemdziesiąt pięć setnych, normalna, jeden i dwadzieścia pięć setnych, jeden i pięć dziesiątych, jeden i siedemdziesiąt pięć setnych, dwa. Zaznaczoną opcją jest prędkość normalna. Można to stwierdzić po niebieskim kolorze tego napisu. Obok ikony zmiany prędkości widać po lewej stronie ikonę auto, a po prawej kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.
R1dAAtR2YzEfv
Zdjęcie przedstawia ikonę włączenia trybu pełnoekranowego filmu. Składa się ona z czterech kątów prostych, które tworzą kształt kwadratu. Ikona jest biała, a tło zdjęcia czarne.
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Atlas interaktywny
Atlas interaktywnyDxmMSnCp8Atlas interaktywny składa się z zatytułowanych sekcji, które po kliknięciu rozwijają się. W każdej zakładce znajduje się treść zilustrowana grafikami lub grafikami interaktywnymi.
R10fN0cRMxVEH
Atlas składa się z poziomych zakładek w formie pasków, na których zapisany jest tytuł danej sekcji. Po kliknięciu na zakładkę, rozwija się prostokątne pole, w którym umieszczona jest treść danej sekcji. Tutaj mamy:
Konstrukcja płatowca statku powietrznego
Elementy konstrukcyjne skrzydła, w nawiasie A T A 57,
Elementy konstrukcyjne kadłuba, w nawiasie A T A 52 ukośnik 53 ukośnik 56,
Elementy konstrukcyjne usterzenia, w nawiasie A T A 55,
Elementy konstrukcyjne podwozia, w nawiasie A T A 32,
Powierzchnie sterowe i mechanizacji skrzydła, w nawiasie A T A 55 ukośnik 57,
Zawieszenie i obudowa zespołów napędowych, w nawiasie A T A 54
Przykładowy wygląd atlasu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wewnątrz atlas składa się z grafik, na których umieszczone są znaczniki do kliknięcia.
RFNi3kYPcmY9P
Przykładowy wygląd atlasu interaktywnego. W górnej części tytuł. Elementy konstrukcyjne skrzydła, w nawiasie A T A pięćdziesiąt siedem. Poniżej nagłówek. Budowa skrzydła. Poniżej rysunek fragmentu skrzydła. Część jest odsłonięta, bez poszycia, część pokryta jest poszyciem. W odsłoniętej części widoczne są poprzeczne żeberka oraz dwa równoległe dźwigary umiejscowione wzdłuż skrzydła, w środkowej jego części. Liniami wskazano wybrane elementy. Brak podpisów poszczególnych elementów. Zamiast tego na końcach linii znajdują się punkty klikalne, czyli kolejne cyfry w kółkach.
Przykładowy wygląd atlasu interaktywnego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na znacznik wyświetla się opis oraz tożsame z nim nagranie dźwiękowe.
R1BI6wA51jtUt
Przykładowy wygląd infografiki z otwartym punktem klikalnym. Widoczne jest zbliżenie głównej grafiki z fragmentem skrzydła samolotu, które częściowo pokrywa poszycie, a częściowo jest odsłonięte, dzięki czemu widoczna jest wewnętrzna konstrukcja, a w niej dźwigary i żeberka. Wokół rysunku znajdują się punkty klikalne, czyli kolejne cyfry w okręgach. Kliknięto punkt szósty, co spowodowało pojawienie się prostokątnego dymku obok punktu. W dymku znajduje się podpis elementu: pasy dźwigarów. W górnym lewym rogu znajduje się osiem przycisków klikalnych. Pierwszy od lewej to przekreślone oko w okręgu, wyłączające podgląd dymków. Za oczkiem znajdują się kolejne punkty od 1 do siedem.
Przykładowy wygląd
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na schemacie. Poprzez kliknięcie na konkretny z nich wyświetli się dany opis. Ikona przekreślonego oka wyłącza widok znaczników. Aby wyłączyć widok opisu, należy kliknąć „Wróć”, znajdujące się w jego prawym dolnym rogu, lub kliknąć w dowolnym miejscu schematu.
Plansze interaktywne
Plansze interaktywneD1Fh00XLwPlansze interaktywne składają się z grafik (plansz), na których umieszczone są znaczniki do kliknięcia.
RKKq67NfGcZCD
Przykładowy wygląd planszy interaktywnej. Przedstawia ona rysunek samolotu pasażerskiego. Liniami wskazano jego wybrane elementy. Brak podpisów poszczególnych elementów. Zamiast tego na końcach linii znajdują się punkty klikalne, czyli kolejne cyfry w kółkach.
Przykładowy wygląd planszy interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na znacznik wyświetla się opis wraz z tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
RPZrIxdg9TJsF
Przykładowy wygląd planszy interaktywnej z otwartym punktem klikalnym. Widoczne jest zbliżenie głównej grafiki z samolotem pasażerskim. Wokół rysunku znajdują się punkty klikalne, czyli kolejne cyfry w okręgach. Kliknięto punkt dziewiąty, co spowodowało pojawienie się prostokątnego szerokiego pasa w prawej części ilustracji. Pas zajmuje całą wysokość ilustracji i około 40 procent jej szerokości. W pasie znajduje się podpis elementu: Klapy wewnętrzne, a pod podpisem znajduje się krótki tekst o klapach.Pod tekstem umieszczono nagranie dźwiękowe tożsame z treścią zawartą w ramce. W górnym lewym rogu znajduje się 14 przycisków klikalnych. Pierwszy od lewej to przekreślone oko w okręgu, wyłączające podgląd dymków. Za oczkiem znajdują się kolejne punkty od 1 do trzynaście.
Przykładowy wygląd planszy interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na schemacie. Poprzez kliknięcie na konkretny z nich wyświetli się dany opis. Ikona przekreślonego oka wyłącza widok znaczników. Aby wyłączyć widok opisu, należy kliknąć „Wróć”, znajdujące się w jego prawym dolnym rogu, lub kliknąć w dowolnym miejscu schematu.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceDgemptnK0Interaktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.
RNvwIiRRBLhIx
Grafika przedstawia wygląd zakładek z ćwiczeniami. Zakładki to poziome paski, na których zapisany jest tytuł wskazujący czego dotyczą zamieszczone w zakładce ćwiczenia. Za tytułem znajduje się oznaczenie poziomu. Przykład zakładki. Ćwiczenie 2 myślnik Kadłub belkowy, poziom łatwy.
Przykładowy wygląd zakładek z ćwiczeniami
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
RfGsgzJrdAzuV
Wygląd przykładowego ćwiczenia. Po kliknięciu zakładki o tytule ćwiczenie 3 myślnik Materiałoznawstwo lotnicze, poziom łatwy, rozwinęło się prostokątne pole z umieszczonym wewnątrz ćwiczeniem. Tu jest to ćwiczenie polegające na łączeniu par. Należy połączyć pojęcia z lewej kolumny z pojęciami z prawej kolumny. Pod kolumnami znajdują się przyciski. Od lewej: ikona gumki do ścierania, po kliknięciu której wprowadzone przez użytkownika zmiany są cofane. Po prawej stronie ikony znajduje się przycisk Sprawdź, a pod nim przycisk Pokaż odpowiedź.
Wygląd przykładowego zadania połącz w pary
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnego rozwiązania w informacji zwrotnej znajduje się wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego uczeń może uzupełnić swoją wiedzę. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.
Rne8qrSL9iKMy
Grafika przedstawia trzy ikony obrazujące poziom trudności ćwiczenia. Pierwsza od lewej to zielony kontur sześciokąta, którego jedna szósta jest wypełniona zielonym kolorem. Pośrodku jest żółty sześciokąt. Jego połowa jest wypełniona żółtym kolorem. Po prawej stronie znajduje się czerwony sześciokąt, w całości wypełniony czerwonym kolorem.
Ikony poziomu trudności
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przykładowe formy ćwiczeń interaktywnych zawartych w e‑materiale zostały zebrane poniżej.
Ćwiczenia oparte na uzupełnianiu tekstu. W pierwszym przykładzie należy puste pola uzupełnić znajdującymi się pod tekstem kafelkami. W tym celu należy kliknąć wybrany kafelek lewym przyciskiem myszy i trzymając go, przeciągnąć do wybranego pustego pola.
Rohw3lUmgl5LY
Widok na przykładowe ćwiczenie oparte na uzupełnianiu tekstu za pomocą kafelków, czyli prostokątów, w które wpisano pojęcia. W górnej części znajduje się nagłówek ćwiczenia. Po prawej stronie nagłówka znajduje się oznaczenie poziomu. Tu jest to zielony sześciokąt z zamalowaną jedną szóstą pola. Oznacza to poziom łatwy. Pod nagłówkiem polecenie. Pod nim treść ćwiczenia składająca się z tekstu z lukami. Luki uzupełnia się poprzez edycję i wybranie z listy rozwijalnej odpowiedniej propozycji z podanych pojęć. Luk jest tu 5, a propozycji 10, zatem 5 propozycji jest poprawnych i 5 niepoprawnych. Pod treścią ćwiczenia znajdują następujące przyciski: ikona gumki do ścierania, po kliknięciu której wprowadzone przez użytkownika zmiany są cofane. Po prawej stronie ikony znajduje się przycisk Sprawdź, a pod nim przycisk Pokaż odpowiedź.
Widok przykładowego ćwiczenia opartego na wstawianiu kafelków w tekst
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W ćwiczeniach polegających na przyporządkowaniu należy przeciągnąć prostokąt z danym wyrażeniem do prostokąta zbiorczego. W tym celu należy kliknąć na dane wyrażenie lewym przyciskiem myszy i przeciągnąć do wybranego prostokąta.
R1KbcMo0BCWWV
Widok na przykładowe ćwiczenie oparte na przyporządkowywaniu pojęć do odpowiedniej grupy. W górnej części znajduje się nagłówek ćwiczenia. Po prawej stronie nagłówka znajduje się oznaczenie poziomu. Tu jest to poziom średni. Pod nagłówkiem polecenie. Poniżej dwa duże prostokątne pola. Nad każdym nagłówek określający grupę. Po prawej stronie pól znajdują się pojęcia, każde w małym prostokącie. To tak zwane kafelki. Aby wykonać ćwiczenie, należy edytować pole i wybrać z listy rozwijalnej wszystkie elementy pasujące do danej grupy. Pod treścią ćwiczenia znajdują się następujące przyciski: ikona gumki do ścierania, po kliknięciu której wprowadzone przez użytkownika zmiany są cofane. Po prawej stronie ikony znajduje się przycisk Sprawdź, a pod nim przycisk Pokaż odpowiedź.
Widok na przykładowe ćwiczenie, które polega na przyporządkowywaniu elementów
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W ćwiczeniach, które polegają na dopasowywaniu tekstów należy kliknąć na dany prostokąt z tekstem, a następnie przeciągnąć go tak, aby znajdował się obok właściwego tekstu.
RcfMrJPiPJmZv
Widok na przykładowe ćwiczenie typu połącz w pary umieszczone w rozwijalnej zakładce. W górnej części na pasku zakładki znajduje się numer ćwiczenia i jego tytuł odnoszący się do części materiału, której dotyczy. Po prawej stronie nagłówka znajduje się oznaczenie poziomu. Tu jest to poziom łatwy. Pod nagłówkiem polecenie. Poniżej dwie kolumny. W każdej kolumnie znajdują się poziome paski z tekstem. Tu lewa kolumna zawiera pojęcia, a prawa ich definicje. Elementy obu kolumn należy połączyć w pary poprzez zaznaczenie elementu, następnie klikając kombinację klawiszy Shit i Enter otwieramy listę rozwijalną składającą się z elementów przeciwnej kolumny. Z listy należy wybrać parę do wybranego przez nas elementu. Pod treścią ćwiczenia znajdują się od lewej: ikona gumki do ścierania, po kliknięciu której wprowadzone przez użytkownika zmiany są cofane. Po prawej stronie ikony znajduje się przycisk Sprawdź, a pod nim przycisk Pokaż odpowiedź.
Widok na przykładowe ćwiczenie, które polega na dopasowywaniu tekstu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenia typu prawda‑fałsz mają formę tabeli. W pierwszej kolumnie zebrane są opisy lub stwierdzenia. W drugiej i trzeciej kolumnie znajdują się interaktywne pola do wyboru prawdy lub fałszu. Aby wybrać odpowiednie pole, należy je kliknąć lewym przyciskiem myszy.
R15gJQleAu4Cf
Widok na ćwiczenie typu prawda - fałsz. Ćwiczenie znajduje się w rozwijalnej zakładce. Na pasku zakładki znajduje się numer i nazwa ćwiczenia odnosząca się do części materiału, której dotyczy. Pod paskiem zakładki znajduje się ćwiczenia. Składa się ono z polecenia, treści oraz przycisków kontrolnych. W treści polecenia znajduje się tabela, w której umieszczono zdania (kolumna pierwsza). Należy zaznaczyć punkty w kolumnie drugiej, jeśli zdanie jest prawdziwe, a w kolumnie trzeciej, jeśli jest fałszywe. Pod tabelą znajdują się przyciski. Od lewej ikona gumki do ścierania, po kliknięciu której wprowadzone przez użytkownika zmiany są cofane. Po prawej stronie ikony znajduje się przycisk Sprawdź, a pod nim przycisk Pokaż odpowiedź.
Widok na ćwiczenie typu prawda‑fałsz
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W zadaniach polegających na przeciąganiu tekstu na obrazek należy kliknąć lewym przyciskiem myszy na prostokąt z tekstem i przeciągnąć go na określone kółko znajdujące się na obrazku.
RNERgwoKYYuHk
Widok na przykładowe ćwiczenie typu uzupełnij podpisy na ilustracji. Ćwiczenie jest w zakładce rozwijalnej. W górnej części, na pasku zakładki znajduje się nagłówek ćwiczenia. Po prawej stronie nagłówka oznaczenie poziomu. Tu jest to poziom trudny. Pod nagłówkiem polecenie. Poniżej rysunek skrzydła samolotu, którego część pokrywa poszycie, a część jest odsłonięta, dzięki czemu widoczna jest jego wewnętrzna konstrukcja. Pewne elementy skrzydła są wskazane za pomocą linii. Na końcu każdej z linii znajduje niewielki okrąg. Jest to luka, którą należy uzupełnić, przesuwając jedno z pojęć pod rysunkiem. Każde pojęcie otoczone jest niewielką ramką. Pod treścią ćwiczenia od lewej ikona gumki do ścierania, po kliknięciu której wprowadzone przez użytkownika zmiany są cofane. Po prawej stronie ikony znajduje się przycisk Sprawdź, a pod nim przycisk Pokaż odpowiedź.
Widok na przykładowe ćwiczenie, które polega na przeciąganiu opisu na obrazek
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Test składa się z pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Aby uruchomić test należy kliknąć przycisk: „Uruchom”.
R1QCrtuTUfEku
Grafika przedstawia widok ekranu startowego testu. Po lewej stronie znajduje się prostokąt z dekoracyjnym wzorem. Po jego prawej stronie jest napis Test, tytuł testu Elementy konstrukcyjne statków powietrznych 1 oraz informacja o tym, że składa się z piętnastu pytań. Obok jest informacja o braku limitu czasu oraz o ostatnim wyniku. W dolnej części znajduje się prostokątny przycisk Uruchom.
Widok okna startowego testu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Następnie pojawi się ekran z kolejnymi pytaniami. Sposób rozwiązania ćwiczeń w teście nie różni się od innych ćwiczeń jednokrotnego i wielokrotnego wyboru w e‑materiale. Każde ćwiczenie ma także wersję audio pytania, którą można odtworzyć w opisanym wcześniej odtwarzaczu.
Aby przejść do kolejnego pytania, najpierw należy sprawdzić poprawność rozwiązania danego ćwiczenia. Dopiero wtedy aktywny będzie przycisk „Dalej”. Za pomocą przycisku „Poprzednie” można wrócić do poprzednich pytań. Nie jest jednak możliwa zmiana odpowiedzi na poprzednie pytania.
Zaznaczanie pojęć kolorem, to ćwiczenie polegające na zaznaczeniu odpowiednich słów kolorem. Aby zaznaczyć wybrane słowa, należy je kliknąć lewym przyciskiem myszy.
R3zdhhTz1PzbG
Widok na ćwiczenie, polegające na zaznaczaniu tekstu kolorem. Poniżej zielony kwadrat z opisem czerwony oraz zaznaczonym, okrągłym polem. Poniżej tekst, w którym należy zaznaczyć na czerwono błędne informacje. Pod tekstem ikona gumki do usuwania odpowiedzi, przycisk Sprawdź oraz przycisk Pokaż odpowiedź.
Widok na przykładowe ćwiczenie, polegające na zaznaczaniu tekstu kolorem
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęćD19uC5dwZSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz.
Rv8CTw96TuYXw
Grafika przedstawia panel do wyszukiwania fraz. Na panelu znajduje się szary napis "filtruj pojęcie" oraz czarny krzyżyk do usunięcia wpisanej frazy.
Panel do wyszukiwania fraz
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.
RHVJaoseAiYX1
Przykładowy wygląd pojęcia ze Słownika z linkiem przekierowującym. Konstrukcja: pojęcie zapisane wytłuszczoną czcionką, pod nim definicja, a poniżej link przenoszący do rozdziału w materiale, w którym dane pojęcie zostało użyte.
Pojęcia ze słownika
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑zasobu oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaDi7t4QqAlNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Aby przejść na daną stronę, należy skopiować do paska przeglądarki adres internetowy.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.
Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.