Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowa płatowca statku powietrznego

Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych — Technik mechanik lotniczy

bg‑azure

Instrukcja użytkowania

7

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.

Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

R11uHOnUxA15W
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

RPxQfl6FTUegz
Przykład przycisku służącego nawigowaniu do następnej strony
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wprowadzenie

WprowadzenieDujx2DTEvWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą: galeria grafik, film edukacyjny, atlas interaktywny, plansze interaktywne.

Galeria grafik

Galeria grafikDiugjNIzdGaleria grafik przedstawia elementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznych. Na początku galerii znajduje się spis treści z odsyłaczami do poszczególnych sekcji, na które podzielony jest materiał. Każda dotyczy elementów znajdujących się w innych częściach płatowca. W każdej sekcji znajdują się ilustracje interaktywne, grafiki i zdjęcia oraz krótki tekst uzupełniający.

RIOabtxErclG6
Spis treści w galerii grafik
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod każdą sekcją znajduje się odsyłacz „Powrót do spisu treści”, po którego kliknięciu przeniesiemy się na górę strony do spisu treści.

R1Ubrk63q8f3u
Przycisk powrotu do spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Ilustracje interaktywne zawierają główną planszę oraz punkty klikalne.

RoA93FKcnlVXl
Przykładowa ilustracja interaktywna
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Po wybraniu punktu interaktywnego pojawia się treść oraz nagranie dźwiękowe z nim tożsame. Pod tekstem znajduje się przycisk powrotu do planszy głównej.

R154BqAjc2YVg
Przykładowy wygląd ilustracji interaktywnej z treścią
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Po otwarciu punktu interaktywnego, wyświetla się pozioma lista wszystkich punktów. Pierwszy z nich wyłącza podgląd pozostałych numerowanych punktów. Klikając na punkty z listy, przełączamy się między nimi, otwierając przypisaną im treść.

RV1RdadHZVxLs
Przykładowy wygląd menu ilustracji interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o.

W galerii znajdują się grafiki. Po kliknięciu na grafikę, wyświetla się ona w powiększeniu. W prawym górnym rogu znajduje się lupka dzięki, której możemy swobodnie przybliżać grafikę, a po prawej stronie jest przycisk zamykający ilustrację.

R1boh8jrSDGF1
Przykładowy wygląd grafiki
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film edukacyjny

Film edukacyjnyDg0UngX7MFilm edukacyjny przedstawia podstawowe elementy płatowca, jego struktur oraz typów konstrukcyjno‑wytrzymałościowych.

Ekran filmu wygląda jak na zdjeciu poniżej:

RUJm6GKfiJwUz
Przykładowy ekran filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

RChMEqpcHGt2G
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

RRZ2ncp9MnXMd
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby przejść do poprzedniego filmu należy kliknąć ikonę strzałki zwróconej w lewą stronę. Analogicznie, aby przejść do kolejnego filmu należy kliknąć strzałkę zwróconą w prawą stronę. Ikony te pozwalają przechodzić pomiędzy polską i angielską wersją językową filmu.

R11ozabuKhnBF
Strzałki służące do przechodzenia pomiędzy polską a angielską wersją filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

R1PS467fb3ic4
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

R12RuWVakjpTn
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

RVPqi46SrhtwE
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

RULOnZhQnGb7k
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

R2l4PXLCxc3X3
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

RFHktLPn03ELj
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

R1dAAtR2YzEfv
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Atlas interaktywny

Atlas interaktywnyDxmMSnCp8Atlas interaktywny składa się z zatytułowanych sekcji, które po kliknięciu rozwijają się. W każdej zakładce znajduje się treść zilustrowana grafikami lub grafikami interaktywnymi.

R10fN0cRMxVEH
Przykładowy wygląd atlasu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wewnątrz atlas składa się z grafik, na których umieszczone są znaczniki do kliknięcia.

RFNi3kYPcmY9P
Przykładowy wygląd atlasu interaktywnego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na znacznik wyświetla się opis oraz tożsame z nim nagranie dźwiękowe.

R1BI6wA51jtUt
Przykładowy wygląd
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na schemacie. Poprzez kliknięcie na konkretny z nich wyświetli się dany opis. Ikona przekreślonego oka wyłącza widok znaczników. Aby wyłączyć widok opisu, należy kliknąć „Wróć”, znajdujące się w jego prawym dolnym rogu, lub kliknąć w dowolnym miejscu schematu.

Plansze interaktywne

Plansze interaktywneD1Fh00XLwPlansze interaktywne składają się z grafik (plansz), na których umieszczone są znaczniki do kliknięcia.

RKKq67NfGcZCD
Przykładowy wygląd planszy interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na znacznik wyświetla się opis wraz z tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.

RPZrIxdg9TJsF
Przykładowy wygląd planszy interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na schemacie. Poprzez kliknięcie na konkretny z nich wyświetli się dany opis. Ikona przekreślonego oka wyłącza widok znaczników. Aby wyłączyć widok opisu, należy kliknąć „Wróć”, znajdujące się w jego prawym dolnym rogu, lub kliknąć w dowolnym miejscu schematu.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDgemptnK0Interaktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

RNvwIiRRBLhIx
Przykładowy wygląd zakładek z ćwiczeniami
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

RfGsgzJrdAzuV
Wygląd przykładowego zadania połącz w pary
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnego rozwiązania w informacji zwrotnej znajduje się wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego uczeń może uzupełnić swoją wiedzę. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.

Rne8qrSL9iKMy
Ikony poziomu trudności
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przykładowe formy ćwiczeń interaktywnych zawartych w e‑materiale zostały zebrane poniżej.

Ćwiczenia oparte na uzupełnianiu tekstu. W pierwszym przykładzie należy puste pola uzupełnić znajdującymi się pod tekstem kafelkami. W tym celu należy kliknąć wybrany kafelek lewym przyciskiem myszy i trzymając go, przeciągnąć do wybranego pustego pola.

Rohw3lUmgl5LY
Widok przykładowego ćwiczenia opartego na wstawianiu kafelków w tekst
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W ćwiczeniach polegających na przyporządkowaniu należy przeciągnąć prostokąt z danym wyrażeniem do prostokąta zbiorczego. W tym celu należy kliknąć na dane wyrażenie lewym przyciskiem myszy i przeciągnąć do wybranego prostokąta.

R1KbcMo0BCWWV
Widok na przykładowe ćwiczenie, które polega na przyporządkowywaniu elementów
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W ćwiczeniach, które polegają na dopasowywaniu tekstów należy kliknąć na dany prostokąt z tekstem, a następnie przeciągnąć go tak, aby znajdował się obok właściwego tekstu.

RcfMrJPiPJmZv
Widok na przykładowe ćwiczenie, które polega na dopasowywaniu tekstu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ćwiczenia typu prawda‑fałsz mają formę tabeli. W pierwszej kolumnie zebrane są opisy lub stwierdzenia. W drugiej i trzeciej kolumnie znajdują się interaktywne pola do wyboru prawdy lub fałszu. Aby wybrać odpowiednie pole, należy je kliknąć lewym przyciskiem myszy.

R15gJQleAu4Cf
Widok na ćwiczenie typu prawda‑fałsz
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W zadaniach polegających na przeciąganiu tekstu na obrazek należy kliknąć lewym przyciskiem myszy na prostokąt z tekstem i przeciągnąć go na określone kółko znajdujące się na obrazku.

RNERgwoKYYuHk
Widok na przykładowe ćwiczenie, które polega na przeciąganiu opisu na obrazek
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Test składa się z pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Aby uruchomić test należy kliknąć przycisk: „Uruchom”.

R1QCrtuTUfEku
Widok okna startowego testu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Następnie pojawi się ekran z kolejnymi pytaniami. Sposób rozwiązania ćwiczeń w teście nie różni się od innych ćwiczeń jednokrotnego i wielokrotnego wyboru w e‑materiale. Każde ćwiczenie ma także wersję audio pytania, którą można odtworzyć w opisanym wcześniej odtwarzaczu.

Aby przejść do kolejnego pytania, najpierw należy sprawdzić poprawność rozwiązania danego ćwiczenia. Dopiero wtedy aktywny będzie przycisk „Dalej”. Za pomocą przycisku „Poprzednie” można wrócić do poprzednich pytań. Nie jest jednak możliwa zmiana odpowiedzi na poprzednie pytania.

Zaznaczanie pojęć kolorem, to ćwiczenie polegające na zaznaczeniu odpowiednich słów kolorem. Aby zaznaczyć wybrane słowa, należy je kliknąć lewym przyciskiem myszy.

R3zdhhTz1PzbG
Widok na przykładowe ćwiczenie, polegające na zaznaczaniu tekstu kolorem
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćD19uC5dwZSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz.

Rv8CTw96TuYXw
Panel do wyszukiwania fraz
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

RHVJaoseAiYX1
Pojęcia ze słownika
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑zasobu oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDi7t4QqAlNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Aby przejść na daną stronę, należy skopiować do paska przeglądarki adres internetowy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.

Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści