Opracowania kartograficzne
BUD.18. Wykonywanie pomiarów sytuacyjnych, wysokościowych i realizacyjnych oraz opracowywanie wyników tych pomiarów - technik geodeta 311104
Instrukcja użytkowania
Informacje ogólne
E‑materiał złożony jest z siedmiu elementów: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Przy użyciu przycisku „Następna strona” znajdującego się na dole, zostaniemy przekierowani do kolejnego materiału. Kliknięcie przycisku „Poprzednia strona” usytuowanego na górze pozwala z kolei na powrót do poprzedniego materiału.
Wprowadzenie
Zawiera informację, dla jakiego zawodu i kwalifikacji przeznaczony jest e‑materiał. Znajduje się tam również spis treści pozwalający na przejście do wybranego materiału po kliknięciu na jego ikonę.

Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą sekwencje filmowe, infografika, animacja w 2D/3D oraz gra edukacyjna.
Sekwencje filmowe oraz animacja 2D/3D
Sekwencje filmoweSekwencje filmowe przedstawiają zadania i czynności zawodowe geodety związane ze sporządzaniem opracowań geodezyjnych i kartograficznych, prezentację rodzajów map, metod sporządzania map analogowych i cyfrowych, danych wyjściowych do opracowania map, kolejności wykonywanych czynności, zastosowanego sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych oraz dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności zawodowych.
Animacja 2D/3DAnimacja 2D/3D umożliwia obserwację różnych odwzorowań kartograficznych na kuli ziemskiej i powstawanie siatki kartograficznej.
Aby odtworzyć sekwencję bądź animację, należy kliknąć w ikonę trójkąta znajdującą się w lewym dolnym rogu ekranu.

Po rozpoczęciu odtwarzania ikona trójkąta zmieni się w dwie pionowe równoległe linie oznaczające pauzę. Po kliknięciu w nie, sekwencja/animacja zatrzyma się.

Na prawo od ikony znajduje się pasek, dzięki któremu można regulować – wyciszyć bądź podgłośnić – dźwięk. Aby to uczynić, należy przeciągnąć niebieski pasek do zadowalającego nas poziomu głośności. Całkowite wyciszenie dźwięku następuje po naciśnięciu ikony głośnika.

Opcję włączenia lub wyłączenia napisów znajdziemy pod prostokątną ikoną z kreskami i kropkami.


Ikona „Auto” umożliwia wybór preferowanej jakości wyświetlanego materiału.

Po kliknięciu w ikonę “1x” rozwinie się panel umożliwiający wybór prędkości odtwarzania sekwencji/animacji.

Ostatnia ikona, znajdująca się po prawej stronie, pozwala na włączenie trybu pełnoekranowego, a także jego późniejsze opuszczenie.

Poniższy przycisk pozwala na uruchomienie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

Po aktywowaniu ścieżki alternatywnej ikona zmieni się na poniższą. Jej kliknięcie pozwala na wyłączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

Infografika
InfografikaInfografika przedstawia ustrukturyzowane informacje na temat etapów powstawania mapy zasadniczej, topograficznej, tematycznej, fotomapy i ortofotomapy oraz porównanie ich pod względem sposobów pozyskania informacji o terenie, rodzaju rzutu zastosowanego do odzwierciedlenia rzeczywistości oraz możliwości wykorzystania tych map. Infografika powinna obejmować wszystkie etapy pracy geodety, począwszy od zbierania danych przestrzennych i opisowych, poprzez ich opracowanie, aż do uzyskania ostatecznego produktu.
Materiał składa się z dwóch plansz, między którymi możemy się przemieszczać poprzez kliknięcie strzałki z boku planszy.
Niektóre plansze są wzbogacone o cyfrowe znaczniki. Kliknięcie znacznika pozwala na wyświetlanie opisów oraz dodatkowych informacji. Można je przeglądać, przesuwając suwak widniejący po prawej stronie, lub za pomocą scrolla myszki. W opisach poszczególnych znaczników znajdują się również ścieżki audio, które uczeń może odsłuchać poprzez kliknięcie na nagranie. Aby wyświetlić na pełnym ekranie bądź przybliżyć grafikę lub zdjęcie zawarte w opisie, należy w nie kliknąć.


Gra edukacyjna
Gra edukacyjnaGra edukacyjna wspiera rozwijanie umiejętności z zakresu rozpoznawania i stosowania znaków kartograficznych oraz generalizacji treści mapy zasadniczej i topograficznej poprzez wykorzystanie zadań logicznych ćwiczących pamięć i spostrzegawczość.
Aby uruchomić grę, należy włączyć tryb pełnoekranowy.

Na górze strony znajduje się panel z dwoma przyciskami. Pierwszy, „Pomoc”, pozwala na wyświetlenie pomocniczych pytań i odpowiedzi. Drugi, „Zamknij grę”, wyłącza tryb pełnoekranowy.

Podczas pierwszego podejścia na dole ekranu startowego - pod opisem sytuacji - znajdziemy przycisk „Rozpocznij nową grę”.

Podczas kolejnych prób na ekranie startowym mamy dwie możliwości: „Kontynuuj grę” lub „Rozpocznij nową grę”.

Po rozpoczęciu gry górny panel rozszerzy się o trzy kolejne elementy: procentowy postęp w grze, liczba zdobytych punktów oraz odznak.

Grę rozpoczynamy poprzez kliknięcie w kafelek z napisem „Rozpocznij”, usytuowany pod misją.

Gra podzielona jest na trzy poziomy trudności. Aby móc zmierzyć się z trudniejszymi zadaniami, konieczne jest zaliczenie niższych poziomów trudności z wynikiem co najmniej 80%. Otwieramy wybrany etap poprzez kliknięcie w kafelek z napisem „Rozpocznij”.

Przez grę przechodzimy, wykonując polecenia wyświetlone na ekranie.
Szczegółowa instrukcja korzystania z gry znajduje się bezpośrednio przy materiale.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające składają się z szeregu zadań pozwalających uczniom na sprawdzenie stanu swojej wiedzy. Każde ćwiczenie zawiera polecenie wraz z wyjaśnieniem, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi. Po prawej stronie każdego polecenia znajduje się ikonka informująca o poziomie trudności zadania: zielona – łatwe, żółta – średnie, czerwona – trudne.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce. Kliknięcie zakładki z wybranym tematem umożliwia jego wyświetlenie.

Po rozwiązaniu zadania należy użyć przycisku „Sprawdź”.

Wyświetli się informacja zwrotna dotycząca poprawności odpowiedzi, a także, w przypadku odpowiedzi niepoprawnej, ze wskazaniem multimedium, które pomoże w uzupełnieniu wiedzy. Poniżej tego przycisku znajduje się kolejny – „Pokaż odpowiedź”, umożliwiający wyświetlenie poprawnego rozwiązania danego zadania.
Po lewej stronie widnieje ikona gumki; po jej kliknięciu możemy wrócić do formy wyjściowej zadania – bez zaznaczonych odpowiedzi.

W interaktywnych materiałach sprawdzających znajdują się też zadania testowe, składające się z pytań jedno- oraz wielokrotnego wyboru. Panel z testem zawiera tytuł, liczbę pytań, czas, jaki uczeń ma na jego rozwiązanie, oraz ostatni wynik, jeśli jest to kolejne podejście. Aby rozpocząć test, należy kliknąć przycisk „Uruchom”.

Po rozpoczęciu testu na górze panelu wyświetla się numer pytania, licznik czasu oraz ostatni uzyskany wynik. Poniżej znajduje się pytanie oraz odpowiedzi do wyboru. Wyświetlenie informacji zwrotnej następuje po kliknięciu przycisku „Sprawdź”. W przypadku błędnej odpowiedzi użytkownik otrzyma wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego może uzupełnić swoją wiedzę. Aby przejść do następnego pytania, należy skorzystać z przycisku „Dalej”.

Słownik pojęć dla e‑mateirału
Słownik pojęćSłownik pojęć pozwala na zapoznanie się z kluczowymi pojęciami dotyczącymi e‑materiału oraz ich definicjami. Prostokątne pole zamieszczone na górze strony umożliwia wyszukiwanie pojęć. Pod każdą definicją znajdują się odnośniki do materiałów multimedialnych, w których użyte zostało dane pojęcie.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera dokładne informacje o celach i efektach kształcenia, które ma zapewnić dany e‑materiał, a także o jego strukturze oraz powiązaniach między elementami. Znajdują się tam również wskazówki, w jaki sposób e‑materiał może zostać wykorzystany w pracy dydaktycznej, a także spis wymagań technicznych.
Na górze strony widnieje spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑materiału jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki, w jaki sposób e‑materiał może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia. Przedstawia również jego strukturę oraz spis wymagań technicznych.
Na górze strony znajduje się spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑materiału jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których powstały materiały przedstawione w e‑materiale.
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiału
W przypadku problemów z wyświetlaniem materiałów należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Problemy z łączem internetowym mogą spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy zawierają one rozbudowane multimedia. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet jest otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (mnogość aplikacji, które działają jednocześnie). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.