E-materiały do kształcenia zawodowego

Opracowania kartograficzne

BUD.18. Wykonywanie pomiarów sytuacyjnych, wysokościowych i realizacyjnych oraz opracowywanie wyników tych pomiarów - technik geodeta 311104

bg‑green

Instrukcja użytkowania

Informacje ogólne

E‑materiał złożony jest z siedmiu elementów: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Przy użyciu przycisku „Następna strona” znajdującego się na dole, zostaniemy przekierowani do kolejnego materiału. Kliknięcie przycisku „Poprzednia strona” usytuowanego na górze pozwala z kolei na powrót do poprzedniego materiału.

Wprowadzenie

Zawiera informację, dla jakiego zawodu i kwalifikacji przeznaczony jest e‑materiał. Znajduje się tam również spis treści pozwalający na przejście do wybranego materiału po kliknięciu na jego ikonę.

Rf7BNUojyJ5at
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą sekwencje filmowe, infografika, animacja w 2D/3D oraz gra edukacyjna.

Sekwencje filmowe oraz animacja 2D/3D

Sekwencje filmoweDdzyJEPXpSekwencje filmowe przedstawiają zadania i czynności zawodowe geodety związane ze sporządzaniem opracowań geodezyjnych i kartograficznych, prezentację rodzajów map, metod sporządzania map analogowych i cyfrowych, danych wyjściowych do opracowania map, kolejności wykonywanych czynności, zastosowanego sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych oraz dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności zawodowych.

Animacja 2D/3DD11zLKydTAnimacja 2D/3D umożliwia obserwację różnych odwzorowań kartograficznych na kuli ziemskiej i powstawanie siatki kartograficznej.

Aby odtworzyć sekwencję bądź animację, należy kliknąć w ikonę trójkąta znajdującą się w lewym dolnym rogu ekranu.

R5CbVa8XsHJK2
Ikona włączenia odtwarzania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozpoczęciu odtwarzania ikona trójkąta zmieni się w dwie pionowe równoległe linie oznaczające pauzę. Po kliknięciu w nie, sekwencja/animacja zatrzyma się.

R1EUUCX4kjCLO
Ikona zatrzymania odtwarzania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Na prawo od ikony znajduje się pasek, dzięki któremu można regulować – wyciszyć bądź podgłośnić – dźwięk. Aby to uczynić, należy przeciągnąć niebieski pasek do zadowalającego nas poziomu głośności. Całkowite wyciszenie dźwięku następuje po naciśnięciu ikony głośnika.

RjRjvQNYtJa4b
Pasek zmiany głośności dźwięku 
Źródło: Akademia Biznesu i Finansów Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Opcję włączenia lub wyłączenia napisów znajdziemy pod prostokątną ikoną z kreskami i kropkami.

RmsiivTnnWQ0w
Ikona panelu napisów
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RkAyLCU0LBSJG
Panel włączania i wyłączania napisów
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Ikona „Auto” umożliwia wybór preferowanej jakości wyświetlanego materiału.

R1W7UR0Hv5eDp
Panel zmiany jakości
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po kliknięciu w ikonę “1x” rozwinie się panel umożliwiający wybór prędkości odtwarzania sekwencji/animacji.

RClyINYtGz3oQ
Panel zmiany prędkości odtwarzania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Ostatnia ikona, znajdująca się po prawej stronie, pozwala na włączenie trybu pełnoekranowego, a także jego późniejsze opuszczenie.

R1CxAfXe54r7d
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na uruchomienie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

RKN7o2lJQT4Bk
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki dźwiękowej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po aktywowaniu ścieżki alternatywnej ikona zmieni się na poniższą. Jej kliknięcie pozwala na wyłączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

RsMgoVBtiQcSF
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki dźwiękowej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Infografika

InfografikaDb4nrjFnKInfografika przedstawia ustrukturyzowane informacje na temat etapów powstawania mapy zasadniczej, topograficznej, tematycznej, fotomapy i ortofotomapy oraz porównanie ich pod względem sposobów pozyskania informacji o terenie, rodzaju rzutu zastosowanego do odzwierciedlenia rzeczywistości oraz możliwości wykorzystania tych map. Infografika powinna obejmować wszystkie etapy pracy geodety, począwszy od zbierania danych przestrzennych i opisowych, poprzez ich opracowanie, aż do uzyskania ostatecznego produktu.

Materiał składa się z dwóch plansz, między którymi możemy się przemieszczać poprzez kliknięcie strzałki z boku planszy.

Niektóre plansze są wzbogacone o cyfrowe znaczniki. Kliknięcie znacznika pozwala na wyświetlanie opisów oraz dodatkowych informacji. Można je przeglądać, przesuwając suwak widniejący po prawej stronie, lub za pomocą scrolla myszki. W opisach poszczególnych znaczników znajdują się również ścieżki audio, które uczeń może odsłuchać poprzez kliknięcie na nagranie. Aby wyświetlić na pełnym ekranie bądź przybliżyć grafikę lub zdjęcie zawarte w opisie, należy w nie kliknąć.

R2GSrnKk5ZxtX
Przykładowy wygląd planszy ze znacznikami
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R1WNLmF5ucX0R
Przykładowy wygląd wyświetlania opisów umieszczonych pod znacznikami
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Gra edukacyjna

Gra edukacyjnaDBDUdw8YeGra edukacyjna wspiera rozwijanie umiejętności z zakresu rozpoznawania i stosowania znaków kartograficznych oraz generalizacji treści mapy zasadniczej i topograficznej poprzez wykorzystanie zadań logicznych ćwiczących pamięć i spostrzegawczość.

Aby uruchomić grę, należy włączyć tryb pełnoekranowy.

R1WSoXpEyK9qe
Przykładowy widok z instrukcją uruchomienia trybu pełnoekranowego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Na górze strony znajduje się panel z dwoma przyciskami. Pierwszy, „Pomoc”, pozwala na wyświetlenie pomocniczych pytań i odpowiedzi. Drugi, „Zamknij grę”, wyłącza tryb pełnoekranowy.

R13WG8da8dNFd
Przykładowy wygląd przycisków "Kontynuuj grę" oraz "Rozpocznij nową grę"
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Podczas pierwszego podejścia na dole ekranu startowego - pod opisem sytuacji - znajdziemy przycisk „Rozpocznij nową grę”.

RBBrmcMIn8cO6
Przykładowy wygląd ekranu startowego gry przy pierwszym podejściu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Podczas kolejnych prób na ekranie startowym mamy dwie możliwości: „Kontynuuj grę” lub „Rozpocznij nową grę”.

R1SuX1oIxzP9K
Przykładowy wygląd ekranu startowego w kolejnym podejściu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozpoczęciu gry górny panel rozszerzy się o trzy kolejne elementy: procentowy postęp w grze, liczba zdobytych punktów oraz odznak.

RyHJf3ZpZcQGs
Przykładowy wygląd panelu postępów
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Grę rozpoczynamy poprzez kliknięcie w kafelek z napisem „Rozpocznij”, usytuowany pod misją.

Rgh7bIFfsAupk
Przykładowy widok ekranu wyboru misji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Gra podzielona jest na trzy poziomy trudności. Aby móc zmierzyć się z trudniejszymi zadaniami, konieczne jest zaliczenie niższych poziomów trudności z wynikiem co najmniej 80%. Otwieramy wybrany etap poprzez kliknięcie w kafelek z napisem „Rozpocznij”.

R1LDmee5A29ll
Przykładowy widok ekranu wyboru poziomu trudności
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Przez grę przechodzimy, wykonując polecenia wyświetlone na ekranie.

Szczegółowa instrukcja korzystania z gry znajduje się bezpośrednio przy materiale.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDeNYH8RWsInteraktywne materiały sprawdzające składają się z  szeregu zadań pozwalających uczniom na sprawdzenie stanu swojej wiedzy. Każde ćwiczenie zawiera polecenie wraz z wyjaśnieniem, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi. Po prawej stronie każdego polecenia znajduje się ikonka informująca o poziomie trudności zadania: zielona – łatwe, żółta – średnie, czerwona – trudne.

RCgavfKIyzQ4B
Ikony z oznaczeniem poziomu trudności zadania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce. Kliknięcie zakładki z wybranym tematem umożliwia jego wyświetlenie.

R18bZYybT52uX
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozwiązaniu zadania należy użyć przycisku „Sprawdź”.

R1Xj81LlXRbxb
Ikona sprawdzenia poprawności odpowiedzi
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Wyświetli się informacja zwrotna dotycząca poprawności odpowiedzi, a także, w przypadku odpowiedzi niepoprawnej, ze wskazaniem multimedium, które pomoże w uzupełnieniu wiedzy. Poniżej tego przycisku znajduje się kolejny – „Pokaż odpowiedź”, umożliwiający wyświetlenie poprawnego rozwiązania danego zadania.

Po lewej stronie widnieje ikona gumki; po jej kliknięciu możemy wrócić do formy wyjściowej zadania – bez zaznaczonych odpowiedzi.

R1D20ehClA9rm
Ikona usunięcia wprowadzonych odpowiedzi
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W interaktywnych materiałach sprawdzających znajdują się też zadania testowe, składające się z pytań jedno- oraz wielokrotnego wyboru. Panel z testem zawiera tytuł, liczbę pytań, czas, jaki uczeń ma na jego rozwiązanie, oraz ostatni wynik, jeśli jest to kolejne podejście. Aby rozpocząć test, należy kliknąć przycisk „Uruchom”.

Rd9NJjpvwYM57
Przykładowy wygląd ekranu startowego testu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozpoczęciu testu na górze panelu wyświetla się numer pytania, licznik czasu oraz ostatni uzyskany wynik. Poniżej znajduje się pytanie oraz odpowiedzi do wyboru. Wyświetlenie informacji zwrotnej następuje po kliknięciu przycisku „Sprawdź”. W przypadku błędnej odpowiedzi użytkownik otrzyma wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego może uzupełnić swoją wiedzę. Aby przejść do następnego pytania, należy skorzystać z przycisku „Dalej”.

Rb7qF6ee6LbTo
Przykładowy ekran pytania testowego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć dla e‑mateirału

Słownik pojęćDbCaeKYMOSłownik pojęć pozwala na zapoznanie się z kluczowymi pojęciami dotyczącymi e‑materiału oraz ich definicjami. Prostokątne pole zamieszczone na górze strony umożliwia wyszukiwanie pojęć. Pod każdą definicją znajdują się odnośniki do materiałów multimedialnych, w których użyte zostało dane pojęcie.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDe0CHngtoPrzewodnik dla nauczyciela zawiera dokładne informacje o celach i efektach kształcenia, które ma zapewnić dany e‑materiał, a także o jego strukturze oraz powiązaniach między elementami. Znajdują się tam również wskazówki, w jaki sposób e‑materiał może zostać wykorzystany w pracy dydaktycznej, a także spis wymagań technicznych.

Na górze strony widnieje spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑materiału jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDGJHgmmynPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki, w jaki sposób e‑materiał może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia. Przedstawia również jego strukturę oraz spis wymagań technicznych.

Na górze strony znajduje się spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑materiału jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaD1AVLfaNpNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których powstały materiały przedstawione w e‑materiale.

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiału

W przypadku problemów z wyświetlaniem materiałów należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Problemy z łączem internetowym mogą spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy zawierają one rozbudowane multimedia. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet jest otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (mnogość aplikacji, które działają jednocześnie). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.