E-materiały do kształcenia zawodowego

Wykonywanie oprzyrządowania odlewniczego

Wykonywanie i naprawa oprzyrządowania odlewniczego - Modelarz odlewniczy , Technik odlewnik

bg‑cyan

Instrukcja użytkowania

4

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑zasobu, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.

Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

powrót do spisu treścipowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

RG1X4aRyIWzCG
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

R1HYEztoRHkpQ
Przykład przycisku służącego nawigowaniu do następnej strony
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wprowadzenie

WprowadzenieDujx2DTEvWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą film instruktażowy - tutorial, wizualizacja modelu w grafice 3D, wycieczka wirtualna oraz e‑book.

Film edukacyjny

Film instruktażowy - tutorialDN51z1gmNFilm instruktażowy - tutorial przedstawia przygotowanie oprzyrządowania odlewniczego z różnych materiałów konstrukcyjnych.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

RgkLIoFZ1zFPg
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

R4L98MPZ9cJe9
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

RK23FvFUz5wQ4
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

RCFy3mFbfa6yS
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

RpJVomtgqUPng
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

RbUA4pfa1XpC0
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

R1U4MC4rqE8SL
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

R1YUU3pmIMPkT
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełno ekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

RcDsh5Wl79fYy
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wizualizacja grafiki w modelu 3D

WizualizacjaD6E083LCAWizualizacja składa się z modeli 3D, które za pomocą myszki można dowolnie obracać i przeglądać, a za pomocą scrolla przybliżać. Wizualizacja zawiera spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Wybór modelu odbywa się poprzez kliknięcie przycisku „Pokaż modele”, który znajduje się nad modelem. W celu odczytania opisu, należy kliknąć w wybrany numer na modelu.

RuDDsgbUGuNeR
Przykładowy wygląd modelu 3D
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W lewym górnym rogu znajduje się ikona przekreślonej kamery. Kliknięcie na nią resetuje ułożenie modelu – wraca on do pozycji wyjściowej.

Rb5ysRkhgt0ev
Ikona kamery
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Każdy z modeli 3D posiada opisy które rozwijają się po kliknięciu na ikonę z wybranym numerem, która znajduje się w miejscu opisywanego przez nią elementu.

RKlF2wGzLjpFH
Ikona numeru
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Pod każdym z modeli znajduje się harmonia, która rozwija się po kliknięciu na nią, umieszczone są w niej modele z podpisami w innych językach: angielskim i niemieckim.

R1Ra5c5QygS1X
Harmonia, w której znajdują się modele z opisami w innych językach
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Dla każdego z modeli w każdej z wersji językowych dodane zostały ścieżki audio opisujące każdy z elementów modelu 3D.

Rp6QDk8IIkyhn
Ilustracja ukazuje wygląd odtwarzacza audio z opisem części modelu 3D
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć ścieżkę dźwiękową, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w lewym rogu:

R1SjanQeisq0c
Przycisk start
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

R2Eu1CTzI51FX
Przycisk stop
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby regulować głośność odtwarzania należy najechać myszką na ikonę głośnika, wtedy ukaże się suwak, który umożliwi nam zmianę głośności.

R7a1VTEcmYQML
Przycisk do regulacji głośności
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przyciskając myszką trzy kropki znajdujące się w prawym rogu odtwarzacza ukażą nam się opcje zmiany szybkości odtwarzania

Rbt0t0utvjyhl
Przycisk z opcjami
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wycieczka interaktywna

WycieczkaDx8uHzoFNWycieczka to film 360, na którym umieszczone są interaktywne znaczniki. Zasób ten umożliwia przemieszczanie się po pomieszczeniach zakładu pracy i odtwarzania filmów związanych z poszczególnymi stanowiskami.

R1bj3RABQ3odt
Ekran startowy wycieczki
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Szczegółowa instrukcja dotycząca funkcjonalności poszczególnych znaczników znajduje się  bezpośrednio przy materiale.

E‑book

Aby wyświetlić e‑bookDo4XeV3Ype‑book, należy kliknąć na jego okładkę. Otworzy się wtedy nowa karta w przeglądarce, gdzie można będzie zapoznać się z jego treścią.

RrGkjdbhU8dKU
Przykładowa okładka E‑booka
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wewnątrz e‑booka znajduje się spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Podpunkt w którym uczeń się aktualnie znajduje, oznaczony jest kolorem czarnym.

Na dole każdej strony znajduje się przycisk „Następna strona” a pod nim tytuł następnego punktu spisu treści, który również przenosi na następną stronę.

RyjW9MTcghzVt
Następna strona
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na kolejnych stronach, na górze e‑booka znajduje się przycisk „Poprzednia strona” a pod nim tytuł poprzedniego punktu spisu treści, który również pozwala na powrót do poprzedniej strony.

R1EN5Ra4FFnV8
Poprzednia strona
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na końcu każdej strony, e‑book zawiera odnośniki do materiałów multimedialnych spójnych tematycznie.

RFScsYhq4EeCE
Odnośniki do materiałów
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

E‑book zawiera słownik pojęć pozwalający na zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑booka. Daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz za pomocą wyszukiwarki pojęć.

RngJwMgRM6X98
Filtr pojęć
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

R1a46m4mRhBOo
Pojęcia ze słownika z odnośnikiem
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceD12Hm3wWWInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

RUslWP2VevCWj1
Przykładowy wygląd zakładek z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

R1a8GynuBRzjD1
Widok przykładowego zadania
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po rozwiązaniu zadania można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę. Zarówno na nagłówku jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.

RAz0NPaTkIalX
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zarówno na nagłówku jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćDeIIS5TEeSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz.

RQ0fpr31EZBSA
Panel do wyszukiwania fraz
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

RUp5nxAUxDdHM
Przykładowe pojęcie w słowniku z linkiem przekierowującym do e‑booka
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDVeGyVc9MPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑zasobu i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięD3SO8N7CbPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDqc5tJfRSNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.

powrót do spisu treścipowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.

Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści