Planowanie prac związanych z zakładaniem i pielęgnacją żywopłotów
OGR. 03. Planowanie prac związanych z zakładaniem i pielęgnacją żywopłotów – technik architektury krajobrazu 314202
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Materiały multimedialne: wycieczka wirtualna, plansza interaktywna, film edukacyjny, dokumentacja interaktywnaMateriały multimedialne: wycieczka wirtualna, plansza interaktywna, film edukacyjny, dokumentacja interaktywna
Obudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografiaObudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału ma na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.

W prawej górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.

W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wprowadzenie
We wprowadzeniuwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Materiały multimedialne
Wycieczka wirtualna
Wycieczka wirtualnaWycieczka wirtualna pozwala nam „spacerować” po ogrodzie pomiędzy żywopłotami. Dzięki umieszczonej tam panoramie 360° przenosimy się do wirtualnego świata będącego komputerową wersją świata rzeczywistego. Możemy poznawać określoną przestrzeń, w której realizowane są określone czynności i zadania zawodowe.
Na początku materiału znajduje się instrukcja, która przedstawia funkcjonowanie wycieczki.
Wycieczkę uruchamiamy, naciskając przycisk „Play” znajdujący się pośrodku ekranu startowego.


W prawym dolnym rogu ekranu startowego znajduje się ikona (dwie strzałki) umożliwiająca nam przejście do trybu pełnoekranowego. Z trybu pełnoekranowego wyjdziemy, klikając w przycisk „X” znajdujący się w prawym górnym rogu ekranu.


Wirtualna wycieczka umożliwia nam m.in. obserwację określonej przestrzeni i obiektów z zewnątrz oraz przemieszczanie się po obiekcie i dokładne oglądanie poszczególnych elementów poprzez „przybliżanie się” do nich za pomocą kółka myszy. Aby rozglądać się po obiekcie (w tym przypadku po ogrodzie), korzystamy z kursora myszki, przesuwając się w prawo lub w lewo (ewentualnie w górę lub w dół) klikając i przytrzymując lewy przycisk myszy. Znajdujące się na panoramie punkty z literą „i” pozwalają dokładniej zapoznać się z konkretnym miejscem, przedmiotem, czynnością itp. Po kliknięciu w punkt z literą „i” pojawia się informacja tekstowa oraz przybliżenie wybranego miejsca.



Użytkownik po naciśnięciu punktu z literką „i” zostaje przekierowany do osobnej planszy z fotografią danego miejsca oraz informacją na jego temat.

Pod każdym z opisów znajduje się również jego forma audio. Są tutaj przyciski pozwalające na odtworzenie lub zatrzymanie nagrania oraz regulację głośności. Widoczny jest także czas trwania nagrania.

Aby zamknąć planszę i powrócić do planszy głównej, należy kliknąć znak „X” widoczny w prawym górnym rogu.
Prezentowany obiekt (panoramę) użytkownik ogląda, wykorzystując kursor umożliwiający obrót w danym miejscu o 360 stopni. Natomiast pojawiający się w wybranych miejscach piktogram stóp pozwala na dalszą wędrówkę – „przejście” do kolejnej panoramy.

Klikając w piktogram stóp użytkownik zostanie przeniesiony do kolejnej panoramy. Podobnie jak na planszy głównej, także i tu znajdują się punkty z literą „i” prowadzące do wybranych miejsc, przedmiotów oraz punktów panoramy.
W niektórych wycieczkach wirtualnych u dołu ekranu występuje panel pomagający w obsłudze wycieczki.

plus i minus – przybliżanie i oddalanie widoku
okrąg ze strzałek – automatyczne obracanie kamery
przycisk obok – zmiana sposobu wyświetlania panoramy.
Możliwy jest również panel odtwarzacza pliku dźwiękowego występującego w tle wycieczki, którego obsługa jest analogiczna do innych paneli odtwarzających pliki multimedialne.

Dostępny jest również czarny przycisk z trzema kropkami otwierający i zamykający listę miejsc, które użytkownik może odwiedzić w danej wycieczce.

Plansza interaktywna
Plansza interaktywnaPlansza interaktywna składa się z obrazka, na którym umieszczone są znaczniki.

Po kliknięciu na znacznik wyświetla się ilustracja oraz opis danego punktu również w formie audio.

W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na planszy. Poprzez kliknięcie na konkretny z nich wyświetli się dany opis. Ikona przekreślonego oka wyłącza widok znaczników.

Film edukacyjny
Film edukacyjnyFilm edukacyjny przedstawiający zakładanie i pielęgnowanie żywopłotów.
Ekran odtwarzania filmu wygląda następująco:

Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole.

Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie filmu.

Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.

Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.

Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel umożliwiający włączenie lub wyłączenie napisów. Jeśli istnieje taka opcja, to można tu także wybrać napisy w języku angielskim.

Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.

Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.

Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.

Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja interaktywna pozwala zapoznać się ze sposobami poprawnego wypełnienia typowych dokumentów i formularzy, z którymi styka się w pracy architekt krajobrazu. Zawiera podpowiedzi formalno–prawne, ćwiczenia oraz informacje zwrotne. Składa się z trzech sekcji: wzorów dokumentów, dokumentów do wypełnienia oraz do pobrania. Można do nich przechodzić, korzystając ze spisu treści znajdującego się na początku strony.
Aby odczytać podpowiedź, jak wypełnić dane pole lub dodatkowe informacje, należy najechać kursorem na strzałkę.

Po kliknięciu na jedną z zakładek wyświetli się podpowiedź, także w formie audio – opis czynności (albo danych) koniecznej do wpisania w dane miejsce. Okno z podpowiedzią można zamknąć, wybierając znaczek „X” znajdujący się w jego prawym górnym rogu. Na pasku odtwarzacza są przyciski pozwalające na odtworzenie lub zatrzymanie nagrania oraz regulację głośności. Widoczny jest także czas trwania nagrania.

Oprócz dokumentów będących wzorami oraz zawierających wyjaśnienia odnośnie sposobu wypełnienia danego formularza są również dokumenty ćwiczeniowe, pozwalające sprawdzić użytkownikowi wiedzę. Osoba ucząca się może wykonać zadanie związane z danym dokumentem - takie zadanie zaznaczone jest interaktywnym prostokątem z czerwoną ramką:

Po kliknięciu na tę interaktywną ramkę użytkownikowi wyświetla się zadanie do wykonania, związane z tym konkretnym dokumentem. Użytkownik powinien zaznaczyć jedną poprawną odpowiedź i zatwierdzić ją za pomocą przycisku „Sprawdź”:

Jeśli odpowiedź jest poprawna, użytkownik otrzyma taką informację wraz z możliwością ewentualnego przejścia do kolejnych miejsc (ćwiczeń).
Natomiast w przypadku złej odpowiedzi otrzyma taką informację i możliwość jej poprawienia (powrót do ćwiczenia następuje poprzez wybranie przycisku „Spróbuj jeszcze raz”).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

Rozwiązanie zadania wymaga kliknięcia wybranej opcji, przeciągnięcia odpowiednich elementów lub wpisania odpowiedzi. Polecenie zawsze określa czynność, jaką należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki, jego kliknięcie czyści odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie poprawnego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: kolor zielony oznacza zadanie łatwe, żółty – zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony – zadanie trudne.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Słownik pojęć dla e‑zasobu
SłownikSłownik ma strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie, oraz do Polskiego Słownika Archiwalnego.
W górnej części słownika znajduje się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć dane pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na pięć części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia cele i efekty kształcenia. Szczegółowo wylicza kwalifikacje, do których rozwijania e‑materiał został przeznaczony. Druga część omawia strukturę e‑materiału, wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta część to wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach i poza zajęciami oraz indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się składa się z pięciu części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia cele uczącego się, druga zaś charakteryzuje strukturę e‑materiału i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta zawiera informacje o tym, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Ostatnia część przewodnika to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do internetu. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowalniać ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zaleca się sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści