Instrukcja użytkowania
Spis treści
Informacje ogólneInformacje ogólne
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Informacje ogólne
E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.
Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału ma na górze baner z informacją o nazwie e‑materiału oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Zawiera również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.
- Wprowadzenie
- Przykładowe naprawy elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
Film instruktażowy - tutorial
- Przykładowe konserwacje elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
Film instruktażowy - tutorial
- Zużycie maszyn i urządzeń
Atlas interaktywny
- Odbiór maszyn i urządzeń po naprawie, remoncie
Film instruktażowy - tutorial
- Normy wokół nas
Film edukacyjny
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą trzy filmy instruktażowe (tutoriale), atlas interaktywny oraz film edukacyjny.
Film instruktażowy (tutorial) „Przykładowe naprawy elementów maszyn, urządzeń i narzędzi”
Film instruktażowy (tutorial)Film instruktażowy (tutorial) prezentuje różnego rodzaju naprawy elementów maszyn, urządzeń a także narzędzi.
Ekran filmu wygląda jak na grafice poniżej:
Aby odtworzyć materiał, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.
Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.
Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.
Film instruktażowy (tutorial) „Przykładowe konserwacje elementów maszyn, urządzeń i narzędzi”
Film instruktażowy (tutorial)Film instruktażowy (tutorial) prezentuje różnego typu konserwacje części maszyn, urządzeń oraz narzędzi.
Ekran filmu wygląda jak na grafice poniżej:
Panel obsługi filmu „Przykładowe konserwacje elementów maszyn, urządzeń i narzędzi” jest taki sam jak opisany powyżej panel obsługi filmu „Przykładowe naprawy elementów maszyn, urządzeń i narzędzi”.
Atlas interaktywny „Zużycie maszyn i urządzeń”
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny przedstawia
Atlas interaktywny składa się z dziesięciu punktów głównych, które zebrane zostały w jeden spis treści.
Aby poznać treści punktów, należy klikać w nie. Użytkownik przeniesiony zostanie wówczas do znajdujących się poniżej tego Spisu treści materiałów, odpowiadających tematycznie tytułowi klikniętego punktu.
Żeby powrócić do Spisu treści, należy kliknąć interaktywny tekst znajdujący się pod rozwiniętym materiałem:
Wszystkie teksty atlasu można również poznać, scrollując kółkiem myszy w dół ekranu, bez konieczności klikania w elementy Spisu treści.
W niektórych treściach na grafice znajdują się punkty z liczbami. Kliknięcie w nie daje możliwość otwarcia ukrytych materiałów. Jeśli treść jest rozbudowana, należy ją przewinąć za pomocą lewego, bocznego paska przewijania.
Aby wrócić do pierwotnego wyglądu grafiki, należy kliknąć przycisk Wróć znajdujący się w prawym, dolnym rogu otwartego materiału lub kliknąć w dowolnym miejscu na grafice.
Obok niektórych materiałów użytkownik znajdzie strzałki, które pozwolą przejść do kolejnych treści danego punktu ze Spisu treści poprzez mechanizm tzw. slajdów. Aby przejść dalej, należy kliknąć strzałkę w prawo; aby się cofnąć, należy wybrać strzałkę w lewo.
Te grafiki również zawierają punkty do kliknięcia; ich działanie opisano powyżej.
Film instruktażowy (tutorial) „Odbiór maszyn i urządzeń po naprawie, remoncie”
Film instruktażowy (tutorial)Film instruktażowy (tutorial) przedstawia zasady oraz proces odbioru maszyn i urządzeń po naprawie, remoncie.
Ekran filmu wygląda jak na grafice poniżej:
Panel obsługi filmu „Odbiór maszyn i urządzeń po naprawie, remoncie” jest taki sam jak opisany powyżej panel obsługi filmu „Przykładowe naprawy elementów maszyn, urządzeń i narzędzi”.
Film edukacyjny „Normy wokół nas”
Film edukacyjnyFilm edukacyjny przedstawia temat ogólnie pojętych norm.
Ekran filmu wygląda jak na grafice poniżej:
Panel obsługi filmu „Normy wokół nas” jest taki sam jak opisany powyżej panel obsługi filmu „Przykładowe naprawy elementów maszyn, urządzeń i narzędzi”.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub jej wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi trzeba kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę.
Zarówno na nagłówku, jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.
Słownik pojęć dla e‑materiału
SłownikSłownik posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami.
Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie.
W górnej części słownika znajduje się pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w tym polu. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją.
Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Znajdują się w nim informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik zawiera spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. W przewodniku znajduje się spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia zawiera spis linków i/lub pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D. Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści