Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów ślusarz oraz technik mechanikWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów ślusarz oraz technik mechanik
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie ślusarz i technik mechanik. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:
MEC.08. Wykonywanie i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi wyodrębnionej w zawodach ślusarz 722204 oraz technik mechanik 311504
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEC.08. Wykonywanie i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi:
wykonywanie elementów maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki ręcznej;
wykonywanie elementów maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki maszynowej;
wykonywanie połączeń elementów maszyn, urządzeń i narzędzi;
naprawa i konserwacja elementów maszyn, urządzeń i narzędzi.
Efekty kształcenia
MEC.08.6. Naprawa i konserwacja elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
Uczeń:
1) planuje czynności związane z demontażem elementów maszyn, urządzeń i narzędzi,
2) opisuje procesy zużycia elementów maszyn, urządzeń i narzędzi,
3) ocenia stan techniczny elementów maszyn, urządzeń i narzędzi,
4) dobiera elementy maszyn urządzeń i narzędzi podlegające wymianie,
5) wykonuje czynności naprawcze elementów narzędzi, maszyn, urządzeń i narzędzi,
6) montuje elementy maszyn i urządzeń po naprawie,
7) dobiera metodę zabezpieczenia antykorozyjnego elementów maszyn, urządzeń i narzędzi,
8) ocenia jakość wykonanej naprawy i konserwacji.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W materiale znajdują się następujące e‑materiały:
Film instruktażowy - tutorial
Przykładowe naprawy elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
Film instruktażowy - tutorialPrzykładowe naprawy elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
prezentuje procesy zużycia różnych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi oraz stosowanych w tych przypadkach rozwiązań. Należą do nich ustalenie przyczyn niesprawności, demontaż części, wymiana, naprawa i konserwacja sprzętu, dobieranie metod zabezpieczenia antykorozyjnego (np. metalurgia natryskowa, metoda napawania, spawanie gazowe, elektryczne, inne).Film instruktażowy - tutorial
Przykładowe konserwacje elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
Film instruktażowy - tutorialPrzykładowe konserwacje elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
prezentuje przykładowe maszyny i urządzenia przygotowywane do konserwacji, poddawane zabezpieczeniu, ochronie przed korozją, czynności konserwacyjne oraz środki chemiczne i płyny techniczne stosowane w tych procesach.Atlas interaktywny
Zużycie maszyn i urządzeń
Atlas interaktywnyZużycie maszyn i urządzeń
zawiera grafiki przedstawiające prawidłowe i zużyte powierzchnie maszyn i urządzeń, takich jak np. łożyska, koła zębate, czy tarcze hamulcowe, oraz informacje na ich temat.Film instruktażowy - tutorial
Odbiór maszyn i urządzeń po naprawie, remoncie
Film instruktażowy - tutorialOdbiór maszyn i urządzeń po naprawie, remoncie
przedstawia proces odbioru naprawionej maszyny, zrealizowany na podstawie prezentowanej i szczegółowo omówionej dokumentacji.Film edukacyjny
Normy wokół nas
Film edukacyjnyNormy wokół nas
przedstawia normy techniczne, cele normalizacji krajowej i stosowania norm w mechanice maszyn i urządzeń, procedury oceny zgodności oraz oznaczenia norm międzynarodowych, europejskich i krajowych.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Przykładowe naprawy elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
Film instruktażowy - tutorial
- Przykładowe konserwacje elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
Film instruktażowy - tutorial
- Zużycie maszyn i urządzeń
Atlas interaktywny
- Odbiór maszyn i urządzeń po naprawie, remoncie
Film instruktażowy - tutorial
- Normy wokół nas
Film edukacyjny
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodów ślusarz i technik mechanik
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z naprawą i konserwacją elementów maszyn, urządzeń i narzędzi w pracy ślusarza oraz technika mechanika.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, co ma na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film instruktażowy (tutorial) „Przykładowe naprawy elementów maszyn, urządzeń i narzędzi”
Nauczyciel wprowadza zagadnienie naprawy elementów maszyn, urządzeń i narzędzi.
Łączy uczniów w klasie w 4 grupy (lub ich wielokrotność).
Przydziela wybrane tematy grupom: „Naprawa części maszyn za pomocą metalurgii natryskowej, napawania, spawania, za pomocą powłok nakładanych elektrolitycznie”, „Naprawa korpusów maszyn i urządzeń”, „Naprawa prowadnic maszyn i urządzeń”, „Naprawa wałów, wrzecion, czopów wałów, łożysk ślizgowych”, „Naprawa kół zębatych, zębatek”, „Naprawa połączeń i mechanizmów”, „Naprawa główna maszyn i urządzeń”, „Odbiór maszyny, urządzenia po naprawie oraz „Protokół odbioru sprzętu/urządzenia”.
Uczniowie w grupach uważnie oglądają fragment filmu odpowiadający zagadnieniu, jakie otrzymali od nauczyciela, i notują najważniejsze według nich informacje.
Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na ten temat.
Nauczyciel prosi o dobranie się w czwórki, tak aby w każdej czwórce była osoba, która obejrzała inny film.
Na sygnał nauczyciela uczniowie w nowych grupach referują swoim kolegom, w ciągu minuty, czego się dowiedzieli, oglądając e‑materiał. Nie mogą w tym czasie używać własnych notatek. Zaczyna uczeń, który pierwotnie był w grupie 1, po kolejnym sygnale uczeń z grupy 2, potem uczeń z grupy 3, a na końcu uczeń z grupy 4.
Nauczyciel pilnuje czasu, informując o zmianie osoby prezentującej temat.
Jeśli uczeń prezentujący temat zakończy wypowiedź przed czasem, inni uczniowie w czwórkowej grupie mogą zadawać mu szczegółowe pytania.
Po tym czasie uczniowie wracają do swoich pierwotnych grup. Ich zadaniem będzie ułożenie notatki (grupa 1 układa notatkę do tematu z grupy 2, druga opracowuje temat 3 itd.). Notatki tworzone są na podstawie tego, czego uczniowie z grupy nauczyli się podczas sesji w czwórkach.
Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w kolejne czwórki w taki sposób, by nie powtarzać wcześniejszych składów zespołów.
Zadanie powtarza się. Uczniowie prezentują w nowych grupach swoje tematy, a potem wspólnie tworzą notatkę.
Po tej rundzie grupa 1 układa notatkę dotyczącą tematu, który na samym początku miała grupa 3, grupa 2 temat grupy czwartej itd.
Sytuacje powtarzają się aż do momentu, w którym każda grupa będzie mieć notatki dotyczące każdego z tematów filmu.
Teraz grupy prezentują własne notatki, ale w kolejności odwrotnej (grupa 4, 3, 2 i 1).
Podsumowując działanie, nauczyciel dopytuje o dokładność notatek.
Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.
Film instruktażowy (tutorial) „Przykładowe konserwacje elementów maszyn, urządzeń i narzędzi”
Nauczyciel prosi o połączenie się uczniów w pary.
Uczniowie otrzymują losowe zagadnienia (konserwacja frezarki, konserwacja wiertarki) jako zadania do opracowania na podstawie filmu.
Zadaniem uczniów będzie przeanalizowanie filmu oraz stworzenie instrukcji prezentującej krok po kroku, jak wygląda konserwacja tych maszyn.
Uczniowie w parach układają instrukcję, która zawierać będzie kolejne czynności, wykorzystane narzędzia i dokumentację. Nauczyciel podaje uczniom czas przeznaczony na wykonanie tego zadania.
Na forum klasy uczniowie prezentują swoje instrukcje. Dodatkowo muszą odpowiedzieć na 3 pytania związane z prezentowanym tematem, zadane przez kolegów lub nauczyciela.
Każda grupa, która wykona swoją instrukcję poprawnie, otrzyma 10 punktów. Dodatkowo za każde zadane pytanie, na które uczniowie z grupy odpowiedzą wyczerpująco - grupa otrzyma 2 punkty.
Wygrywa zespół mający największą liczbę punktów.
Atlas multimedialny „Zużycie maszyn i urządzeń”
Nauczyciel drukuje grafiki związane ze zużyciem elementów maszyn i urządzeń z interaktywnego atlasu, tworząc karty do gry po dwie lub więcej sztuk (czop wału, łożysko toczne, łożysko ślizgowe, koła zębate, zębatki, przekładnia cięgnowa, przekładnia zębata, połączenia, tarcze hamulcowe, wały, osie, korpusy).
Tylko jedno z zagadnień wydrukowane jest w nieparzystej liczbie (obraz prezentujący błędy kształtu - tolerancję).
Nauczyciel rozdaje uczniom po 4 lub więcej kart.
Uczniowie siadają w kręgu i grają w „Piotrusia”. Pierwsza wyznaczona osoba losuje od ucznia znajdującego się po jego prawej stronie jedną kartę.
Pokazuje kartę wszystkim uczniom w kręgu i wypowiada jedno prawdziwe zdanie na temat grafiki na tej karcie. Jeśli nauczyciel oceni, że jest to poprawne zdanie i dotyczy obrazka z karty - uczeń zatrzymuje ją. Jeśli uczeń ma parę takich samych pojazdów z taboru - odkłada ją na bok. Teraz uczeń znajdujący się po prawej stronie pierwszego grającego losuje kartę od ucznia znajdującego się z jego drugiej strony.
Sytuacja się powtarza.
Gra toczy się do momentu, kiedy jeden uczeń zostanie z „Piotrusiem” czyli obrazem prezentującym „tolerancję”, który nie ma pary.
Poprawność wypowiadanych zdań zamiast nauczyciela mogą potwierdzać uczniowie.
Każdą poprawną wypowiedź na temat prezentowanej karty uczniowie notują.
Finalnie nauczyciel prosi jednego z uczniów o odczytanie notatek.
Film instruktażowy (tutorial) „Odbiór maszyn i urządzeń po naprawie, remoncie”
Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film instruktażowy.
Zadaniem uczniów jest uważne obejrzenie i zapamiętanie jak największej ilości informacji.
Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się na 2 grupy i przydziela im materiały: grupa 1 - „Sprawdzenie parametrów maszyn i urządzeń po naprawie”, grupa 2 - „Sprawdzenie dokładności geometrycznej maszyn i urządzeń po naprawie”.
Zadaniem grup jest wypisanie w formie notatki cyfrowej lub na flipcharcie najważniejszych informacji z filmu.
W drugiej części zadania grupy mają dopisać do tablic grup przeciwników brakujące informacje.
W kolejnym działaniu, po zamianie tablic, grupa pierwsza dopisuje, jaki wypełnia sią dokument związany ze sprawdzeniem dokładności geometrycznej, a grupa druga - dokumenty związane z odbiorem maszyny.
W każdym z kroków procedury uczniowie mogą korzystać z Internetu.
Nauczyciel za każdym razem prosi o prezentacje efektów pracy zespołu.
Nauczyciel podsumowuje informacje zaprezentowane w trakcie zajęć, oceniając jednocześnie pracę grup.
Film edukacyjny „Normy wokół nas”
Nauczyciel udostępnia uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące norm. Film uczniowie będą mogli również odtwarzać, pracując w grupach, ale nie będą mogli mogli zaglądać do niego podczas gry.
Klasa zostaje podzielona na 4 grupy.
Prowadzący informuje uczniów, że na podstawie informacji uzyskanych z filmu będą tworzyli dla innych uczniów zagadki . Zagadek ma być 5 i mają dotyczyć przydzielonych tematów. Uczniowie będą je zapisywali na arkuszach grupowych.
Pierwsza grupa przygotowuje zagadki związane z normami, celem ich stosowana i korzyściami.
Druga grupa szykuje zgadywanki dotyczące tego, dla kogo są normy, kto nadzoruje ich opracowywanie i popularyzację oraz gdzie się je opracowuje.
Trzecia grupa, korzystając z oznaczenia norm, przygotowuje zgadywanki dotyczące różnych jej symboli.
Grupa czwarta skupia się na „Dyrektywie maszynowej” i innych zagadnieniach dedykowanych mechanikom.
Uczniowie na arkuszach zapisują jedynie temat zagadek oraz ich treść, a rozwiązania zachowują dla siebie, w innym miejscu.
Następnie grupy przekazują swoje arkusze innym grupom.
Grupy najpierw rozwiązują widoczne zagadki.
Następnie, na tym samym arkuszu, dopisują temat i treść swoich zagadek.
Sytuacja się powtarza aż do wpisania zagadek wszystkich grup.
Finalnie na każdym arkuszu po trzeciej zmianie powinno znajdować się po 20 zagadek.
Nauczyciel prosi uczniów o oddanie arkuszy, a sam rozpoczyna grę, w której wybiera losowo zagadkę z arkusza i prosi grupy o poprawne odpowiedzi. Odpowiada grupa, która najszybciej się zgłosi, jednak z każdej grupy może odpowiadać tylko ta osoba, która wcześniej jeszcze nie odpowiadała (chyba, że już nie ma takiej).
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film instruktażowy (tutorial) „Przykładowe naprawy elementów maszyn, urządzeń i narzędzi”
Nauczyciel wprowadza zagadnienie napraw elementów maszyny.
Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie filmu zawierającego przykłady takich napraw.
Uczniowie uważnie oglądają film i samodzielnie notują informacje dotyczące przebiegu jednej wybranej naprawy.
Teraz nauczyciel prosi o wymyślenie historii naprawy i uzupełnienie protokołu odbioru urządzenia, tak jakby ono w rzeczywistości było naprawiane. Może skorzystać z Internetu, żeby pobrać potrzebny dokument.
Nauczyciel prosi o prezentację wybranych notatek i protokołów (po jednym z każdego rodzaju naprawy).
Jeśli opisy są niewłaściwe, nauczyciel udziela komentarza do błędnych wpisów.
Finalnie nagradza samodzielną pracę uczniów odpowiednimi ocenami lub pozytywnymi komentarzami.
Film instruktażowy (tutorial) „Przykładowe konserwacje elementów maszyn, urządzeń i narzędzi”
Nauczyciel przekazuje uczniom dostęp do filmu.
Zadaniem uczniów będzie wybranie jednej maszyny (wiertarki lub frezarki) i przygotowanie na podstawie filmu dokładnej instrukcji konserwacji maszyny.
Uczniowie prezentują instrukcję na forum.
Inni uczniowie komentują instrukcję przeprowadzenia konserwacji - procedury.
Za każde dodatkowe, potrzebne w instrukcji i zaakceptowane przez nauczyciela zdanie, podający je uczeń otrzymuje punkt.
Nauczyciel prosi uczniów o korekty procedur i przekazanie ich kolegom w formie notatki.
Atlas multimedialny „Zużycie maszyn i urządzeń”
Nauczyciel pokazuje uczniom działanie „atlasu interaktywnego”.
Prosi uczniów o samodzielne zapoznanie się z materiałem i odnalezienie w Internecie podobnych zdjęć do grafik zaprezentowanych w tym multimedium.
Uczniowie przeszukują Internet i zapisują linki do obrazków lub filmów zawierających informacje o zużywaniu się elementów maszyn i narzędzi podobnych do przedstawionych w atlasie.
Nauczyciel zbiera wszystkie linki od uczniów i porządkuje je.
Prosi każdego z uczniów o wybranie jednego tematu z atlasu i opisanie rodzajów zużycia i metod ich naprawy w oparciu o materiał dostępny po wejściu w linki podane przez kolegów.
Film instruktażowy (tutorial) „Odbiór maszyn i urządzeń po naprawie, remoncie”
Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film instruktażowy.
Zadaniem uczniów jest uważne obejrzenie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeanalizowali rodzaje prac realizowanych podczas obróbki mechanicznej blach oraz przyjrzeli się używanym w nich urządzeniom, narzędziom i przyrządom; uczniowie powinni również zapoznać się z dokumentacją związaną z zaprezentowanym procesem obróbki.
Zadaniem uczniów będzie zebranie i zapisanie tych informacji w tabeli składającej się z kolumn o podanych nagłówkach: Czynności konieczne przy obróbce mechanicznej blachy, Czynności maszyn i narzędzi, Zasady doboru maszyn i narzędzi, Przyrządy pomiarowe stosowane podczas obróbki danego elementu, Dokumentacja (jeśli jest potrzebna), Wady/błędy, jakie mogą wystąpić podczas tego działania.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie tabel.
Film edukacyjny „Normy wokół nas”
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące norm w pracy mechanika.
Każdy uczeń samodzielnie ma napisać scenariusz rozmowy, jaka mogłaby się odbyć pomiędzy osobą związaną z wdrażaniem norm (np. przedstawicielem PKN) a mechanikiem, który ma wykorzystywać normy, lub konsumentem.
Nauczyciel pozostawia uczniom dowolność w wyborze tematów rozmowy (sugeruje jednak, aby wpleść w rozmowę co najmniej 3 potrzeby związane z zastosowaniem norm lub „trudne” pytania do przedstawiciela PKN).
Uczniowie mogą oglądać film w trakcie pracy nad scenariuszem.
Po zakończonej pracy uczniowie prezentują dialogi. Pozostali uczniowie mają wypisać:
trudne momenty mogące pojawić się podczas rozmowy,
powody sceptycznego nastawienia mechanika do stosowania norm lub
brakujące w dialogu informacje, jakie powinny się w nim znaleźć.
Nauczyciel weryfikuje ewentualne nieścisłości.
Interaktywne materiały sprawdzające
Sposób użycia tych materiałów będzie zależał w dużej mierze od sytuacji i procesu dydaktycznego, w trakcie którego te elementy będą wykorzystywane.
W odpowiednim momencie pracy z różnymi e‑materiałami tego zasobu nauczyciel może przerwać wyznaczone wcześniej zadania i poprosić uczniów o wykonanie wskazanych ćwiczeń z tego multimedium. Takie działanie może pobudzić uczniów, naprowadzić na „właściwe tory” podczas pracy z innymi zadaniami lub wskazać obszary wiedzy jeszcze niepoznane.
Nauczyciel może również poprosić o samodzielne wykonanie testu, co stanowić będzie wprowadzenie do zajęć („sprawdźcie, czego nie wiecie”), lub ich podsumowanie („tego się nauczyliście”).
Interaktywne materiały sprawdzające są dedykowane do odpowiednich materiałów.
Do filmu instruktażowego „Przykładowe naprawy elementów maszyn, urządzeń i narzędzi” dedykowanie są:
Ćwiczenie 1. - Koło zębate - ćwiczenie zawierające pytanie testowe o definicję;
Ćwiczenie 3. - Proces naprawy elementów maszyn – ćwiczenie typu prawda‑fałsz;
Ćwiczenie 4. - Naprawianie korpusów maszyn – ćwiczenie polegające na ułożeniu w odpowiedniej kolejności czynności prowadzących do umieszczenia nakładki na pęknięty korpus;
Ćwiczenie 5. - Procesy naprawy maszyn – ćwiczenie, w którym należy połączyć w pary definicje i metody naprawy maszyn;
Ćwiczenie 8. - Przyczyny usterek elementów maszyn – ćwiczenie sprawdzające wiedzę na temat usterek wału w pytaniu testowym;
Ćwiczenie 11. - Procesy naprawy korpusów maszyn – ćwiczenie polegające na konieczności połączenia w pary sposobów napraw korpusów maszyn z odpowiadającymi im opisami.
Do filmu instruktażowego „Przykładowe konserwacje elementów maszyn, urządzeń i narzędzi” dedykowane są:
Ćwiczenie 6. - Proces smarowania tokarki – ćwiczenie testowe, w którym należy wykazać się znajomością procesu smarowania tokarki;
Ćwiczenie 7. - Naprawa elementów maszyn i urządzeń – ćwiczenie na temat naprawy elementów maszyn i urządzeń polegające na uzupełnieniu luki w zdaniu.
Do atlasu multimedialnego „Zużycie maszyn i urządzeń” dedykowane jest Ćwiczenie 10. - Elementy maszyn – ćwiczenie typu prawda‑fałsz.
Do filmu instruktażowego „Odbiór maszyn i urządzeń po naprawie, remoncie” dedykowane jest Ćwiczenie 2. - Skrót DTR – ćwiczenie testowe, w którym należy rozszyfrować podany skrót.
Ćwiczenie 9. - Krzyżówka zawiera 7 haseł związanych z e‑materiałem i może stanowić podsumowanie nauki lub wzór do wygenerowania innych haseł do krzyżówki przez uczniów.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych, pozwalając na przygotowanie się uczniów do tych zajęć.
Dobrą praktyką może być generowanie pytań do materiału i przekazywanie ich uczniom. Zadaniem uczniów może być w takim przypadku znalezienie odpowiedzi na te pytania lub wskazanie czasu filmu, w którym odpowiedź można znaleźć. Aby ograniczyć powtarzanie odpowiedzi przez uczniów, pytań powinno być wiele.
Inną praktyką może być przekazanie uczniom polecenia, aby na podstawie filmu przygotowali pytania sprawdzające dla innych uczniów.
Takie działanie przygotowuje uczniów do zajęć, pozwala im przyswoić treści oraz buduje bazę pytań dla nauczyciela.
Praca z uczniami z SPE i indywidualizacja pracy z uczniem
Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest zapewnienie uczniom różnych możliwości uczenia się, dopasowanych do potrzeb, zainteresowań i umiejętności. Indywidualizacja pracy z uczniem może być oparta na możliwości pracy z tym samym materiałem, ale przy użyciu różnych przestrzeni edukacyjnych (wykorzystanie obrazu, dźwięku (lektor) lub plansz prezentujących treść).
Główna treść dotycząca napraw i konserwacji oraz odbioru maszyn zawarta jest w filmach. Treści wspierające zawiera atlas interaktywny. Multimedia pozwalają na rozszerzanie wiadomości o informacje znalezione w Internecie.
U wielu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi obserwuje się duży stopień niepewności związany z posiadaną wiedzą i umiejętnościami. Bardzo ważne jest zatem podkreślanie najmniejszych nawet osiągnięć i motywowanie do wysiłku, również w trakcie zajęć lekcyjnych na forum klasy. Ważna jest pomoc w ocenie ich umiejętności i wzmacnianie samooceny. Można to zrealizować poprzez polecenie wykonania ćwiczeń, których wielość i forma nie przytłacza i daje również możliwość zapoznania się z poprawnymi odpowiedziami. Zasadnicze znaczenie ma również przydzielanie zadań do materiałów adekwatnie do poziomu ucznia i innych jego cech.
Przyjęcie takiej reguły pozwoli zwiększyć skuteczność kształcenia uczniów przyswajających wiedzę bez przeszkód oraz uczniów SPE.
W procesie tym konieczny jest kontakt i wymiana interakcji pomiędzy uczniami o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach rozwojowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści