E-materiały do kształcenia zawodowego

Naprawa i konserwacja elementów maszyn, urządzeń i narzędzi.

MEC.08. Wykonywanie i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi - Ślusarz 722204, Technik mechanik 311504

bg‑turquoise

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat naprawy i konserwacji maszyn, urządzeń i narzędzi.

1. WprowadzenieD1GsZ1RznWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Ten e‑materiał składa się z pięciu materiałów multimedialnych.

  • Film instruktażowy - tutorial Przykładowe naprawy elementów maszyn, urządzeń i narzędziDTzhmmQ0hFilm instruktażowy - tutorial Przykładowe naprawy elementów maszyn, urządzeń i narzędzi prezentuje procesy zużycia różnych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi oraz stosowanych w tych przypadkach rozwiązań. Należą do nich ustalenie przyczyn niesprawności, demontaż części, wymiana, naprawa i konserwacja sprzętu, dobieranie metod zabezpieczenia antykorozyjnego (np. metalurgia natryskowa, metoda napawania, spawanie gazowe, elektryczne, inne).

  • Film instruktażowy - tutorial Przykładowe konserwacje elementów maszyn, urządzeń i narzędziDpjaz0MNeFilm instruktażowy - tutorial Przykładowe konserwacje elementów maszyn, urządzeń i narzędzi prezentuje przykładowe maszyny i urządzenia przygotowywane do konserwacji, poddawane zabezpieczeniu, ochronie przed korozją, czynności konserwacyjne oraz środki chemiczne i płyny techniczne stosowane w tych procesach.

  • Atlas interaktywny Zużycie maszyn i urządzeńDx6cjkBizAtlas interaktywny Zużycie maszyn i urządzeń zawiera grafiki przedstawiające prawidłowe i zużyte powierzchnie maszyn i urządzeń, takich jak np. łożyska, koła zębate, czy tarcze hamulcowe, oraz informacje na ich temat.

  • Film instruktażowy - tutorial Odbiór maszyn i urządzeń po naprawie, remoncieDfr3wck4qFilm instruktażowy - tutorial Odbiór maszyn i urządzeń po naprawie, remoncie przedstawia proces odbioru naprawionej maszyny, zrealizowany na podstawie prezentowanej i szczegółowo omówionej dokumentacji

  • Film edukacyjny Normy wokół nasDKSNrtdWhFilm edukacyjny Normy wokół nas przedstawia normy techniczne, cele normalizacji krajowej i stosowania norm w mechanice maszyn i urządzeń, procedury oceny zgodności oraz oznaczenia norm międzynarodowych, europejskich i krajowych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDrLSYcm3RInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDZHHb64PCSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaDFiApUlrwPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDSPTARFHBPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDFedENQ6GNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDPYiUKS0XInstrukcja użytkowania, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik mechanik lub ślusarz.

W skład multimediów wchodzą cztery filmy edukacyjneatlas interaktywny. Przybliżają one wiadomości z zakresu naprawy i konserwacji elementów maszyn, urządzeń i narzędzi.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w atlasie interaktywnym i w filmach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Najpierw przejrzyj cały e materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Obejrzyj dostępne filmy oraz atlas interaktywny. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).

  2. Spróbuj opracować mapę mentalną całego e materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, zapoznaj się na początku z filmami oraz atlasem. Na koniec sprawdź się w interaktywnych materiałach sprawdzających.

  3. Zadaj sobie pytanie, dlaczego coś jest w tym, a nie w innym miejscu – dociekaj i szukaj odpowiedzi na te pytania w e‑materiale, a jeśli nie znajdziesz w nim wystarczająco wyczerpujących wiadomości, poszukaj informacji w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć wiele ciekawych informacji i ciekawostek na każdy temat.

  4. Naukę podziel na fragmenty. Po przeczytaniu jednego zagadnienia wyobraź sobie, że jesteś na scenie lub na egzaminie i opowiedz głośno własnymi słowami, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał.

  5. Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zrób sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale... nie zaglądaj wtedy do smartfona ani nie przeszukuj zasobów Internetu. To ma być pauza od bodźców, a nie nowe informacje dla mózgu. Zatem smartfon na bok podczas uczenia się. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę, a czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.

  6. Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy jak wymiana myśli/wiedzy. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.

Co może być ważne?

Skup się na zdobywaniu wiedzy z różnych źródeł.

To, co zobaczysz na filmie, porównaj z informacjami zawartymi w atlasie interaktywnym lub z definicją w słowniku pojęć. Zaczerpnięte i porównane w ten sposób wiadomości pozwolą Ci dogłębnie poznać temat naprawy i konserwacji maszyn i urządzeń oraz odbiorów po naprawie.

Pamiętaj, że od razu nie nauczysz się wszystkiego, a praca z tym e‑materiałem (szczególnie z fragmentami filmów) to działanie polegające na powtórzeniach małych fragmentów wiedzy.

Dobrym ćwiczeniem może być też dopasowanie ćwiczeń z interaktywnych materiałów sprawdzających do konkretnych sekwencji filmowych. Takie wykonane samodzielnie przyporządkowanie pozwoli zdobyć wiedzę bez wielkiego wysiłku.

Ważne jest też sporządzanie notatek. Możesz je tworzyć w tradycyjny sposób lub np. jako sketchnotki. Wizualne notatki łączące słowa i obrazy są świetne dla mózgu, bowiem mózg przetwarza je szybciej i lepiej zapamiętuje niż sam tekst. Przy tradycyjnym zapisie nie kopiuj zdań, ale staraj się zapisywać informacje hasłowo lub tworząc własne zdania.

Przykładowe ścieżki nauki

Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest takie ułożenie ścieżki przyswajania materiału, która pozwoli Ci z nim pracować w sposób odpowiadający Twojemu stylowi uczenia się.

Pomysły do zapamiętywania zagadnień związanych z naprawą, konserwacją i odbiorem po naprawie.

  1. Możesz bazować na kolejnych filmach instruktażowych. Zawarte w nich informacje poprowadzą Cię przez wiedzę dotyczącą tego, jak naprawiać maszyny, jakie są ich rodzaje i kolejne czynności realizowane przy konserwacji oraz jakie dokumenty i pomiary są ważne przy odbiorach. Zacznij od przyswojenia jednego fragmentu filmu, następnie sprawdź, co znajdziesz na ten temat w atlasie lub materiałach sprawdzających.

  2. Atlas interaktywny będzie dla Ciebie wsparciem przy „wiedzy skumulowanej w jednym miejscu” dotyczącej wyglądu elementów nieuszkodzonych i  uszkodzonych maszyn. Ta wiedza podana jest w łatwy i przystępny sposób.

  3. Wsparciem przy próbach zapamiętania informacji mogą być dla Ciebie: interaktywne materiały sprawdzające.

  4. Po przeanalizowaniu kolejnych fragmentów filmu obejrzyj je w całości i sprawdź, jak wiele już pamiętasz.

Ucz się w zgodzie ze sobą.

Zastosuj sposób przyswajania wiedzy, który najbardziej Ci odpowiada. Może to być  sporządzanie notatek, rysowanie map myśli, czy np. sketchnotek. Jeśli najlepiej uczysz się, wymieniając informacje, rozmawiaj z kolegami i koleżankami na temat napraw, konserwacji czy przydatności norm dla konsumenta lub mechanika. Jeśli nie możesz porozmawiać o materiale, rozmawiaj sam ze sobą, wyobrażając sobie, że jesteś na egzaminie. I najważniejsze - nie umiesz - powtórz; umiesz już - sprawdź, czy to wiedza utrwalona po kilku dniach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1ehXPVK09UXa
(Uzupełnij).