E-materiały do kształcenia zawodowego

Planowanie i budowanie parkuru

ROL.01. Jeździectwo i trening koni – jeździec 516408

ROL.01. Jeździectwo i trening koni – technik hodowca koni 314203

bg‑blue

Instrukcja użytkowania

7

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  1. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

  2. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1
bg‑blue

1. Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału ma na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

R1NJZse8MpQKH
Przykład przycisku służącego do powrotu do poprzedniej strony
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

RH863EzcyVQXj
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.

R11ftQA88QQAF
Widok przykładowego przycisku ćwiczeń powiązanych z danym multimedium
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W prawej górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.

RL5vcXMUxOUGC
Widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Odpowiednio od lewej strony: zmniejsz rozmiar czcionki, zwiększ rozmiar czcionki, wyłącz tryb wysokiego kontrastu, włącz czarno‑biały tryb wysokiego kontrastu, włącz żółto‑czarny tryb wysokiego kontrastu, włącz czarno‑żółty tryb wysokiego kontrastu, przełącz tryb dostępności.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

We wprowadzeniuDKGnmjAW0wprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.

R18FLJPPCidVN
Widok fragmentu spisu treści
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

Grafika interaktywna

E‑materiał posiada jedną grafikę interaktywnąD8cFDBHmXgrafikę interaktywną. W przypadku większej liczby grafik dla łatwiejszego nawigowania na początku umieszczony jest spis treści.

Użytkowanie grafik jest takie samo. Każda z grafik składa się z obrazka, na którym umieszczone są znaczniki.

REikNwMi6zesl
Widok ogólny grafiki interaktywnej
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na znacznik z prawej strony grafiki wyświetla się opis.

Rpa3oGSMoZ1qf
Przykładowy widok grafiki interaktywnej
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na grafice. Po kliknięciu na jeden z nich wyświetli się dany opis. Ikona przekreślonego oka wyłącza widok znaczników.

R3tkgkhREUp7V
Ikona ukrywająca widok znaczników
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W oknach otwierających się po kliknięciu danego znacznika znajdują się, poza informacjami tekstowymi, nagrania audio dostępne w odtwarzaczu. Aby odtworzyć nagranie, należy kliknąć ikonę trójkąta. Obok znajduje się informacja o czasie odtworzonego fragmentu, pasek, dzięki któremu można zaznaczyć konkretny moment nagrania do otworzenia, oraz informacja o całkowitej długości nagrania. W prawej części odtwarzacza znajduje się ikona głośnika służąca do wyłączenia/włączenia dźwięku oraz pasek, na którym można ustawić odpowiedni poziom głośności.

R16uKydujYyQy
Panel odtwarzacza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby włączyć nagranie, należy kliknąć przycisk play.

RGETqvWfLNiQe
Ikona włączenia odtwarzacza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby zatrzymać nagranie, należy kliknąć przycisk stop.

R1TEIzNoNrSHl
Ikona zatrzymania odtwarzacza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Informacja o czasie trwania danego nagrania znajduje się w pasku nagrania.

RGKz3jR0e67nd
Pasek pokazujący czas nagrania
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do regulowania głośności odtwarzacza służy specjalny przycisk oznaczony poniższą ikoną:

RD8rTgjNGt8TX
Ikona wyciszenia odtwarzacza oraz pasek głośności odtwarzacza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wycieczka wirtualna

Wycieczka wirtualna Organizacja parkuru w ośrodku sportowymDm1XZpj7xWycieczka wirtualna Organizacja parkuru w ośrodku sportowym pozwala nam „spacerować” po Ośrodku Szkolenia Olimpijskiego, a konkretnie Gminnym Ośrodku Sportu i Rekreacji w Zakrzowie. Dzięki umieszczonej tam panoramie 360 stopni przenosimy się do wirtualnego świata będącego komputerową wersją świata rzeczywistego. Możemy poznawać określoną przestrzeń, w której realizowane są dane czynności i zadania zawodowe.

Wycieczkę wirtualną uruchamiamy, naciskając przycisk play znajdujący się pośrodku ekranu startowego.

R192GBJIiLtzu
Widok ekranu startowego
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1SecOJW4Y5S9
Przycisk służący do uruchomienia wycieczki wirtualnej
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W prawym dolnym rogu ekranu startowego znajduje się ikona (dwie strzałki) umożliwiająca przejście do trybu pełnoekranowego. Z trybu pełnoekranowego można wyjść, klikając w przycisk „X” widoczny w prawym górnym rogu ekranu.

RCrTLSOUt4yZY
Ikona umożliwiająca przejście do widoku pełnoekranowego
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RiMG5qsauUN4U
Przycisk „X” umożliwiający wyjście z trybu pełnoekranowego
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wycieczka wirtualna umożliwia m.in. obserwację określonej przestrzeni i obiektów z zewnątrz oraz przemieszczanie się po obiekcie i dokładne oglądanie poszczególnych elementów poprzez „przybliżanie się” do nich za pomocą kółka myszy. Aby rozglądać się po obiekcie (w tym przypadku po Gminnym Ośrodku Sportu i Rekreacji w Zakrzowie), korzystamy z kursora myszki, przesuwając się w prawo lub w lewo (ewentualnie w górę lub w dół), klikając i przytrzymując lewy przycisk myszy. Znajdujące się na panoramie punkty z literą „i” pozwalają dokładniej zapoznać się z konkretnym miejscem, przedmiotem, czynnością itp. Po kliknięciu w punkt z literą „i” pojawia się informacja tekstowa oraz wybrane miejsce się przybliża.

R1dvBORbvi75U
Widok planszy głównej, od której rozpoczyna się wycieczka wirtualna
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1asdbYWGnPiq
Punkt z literą „i” opisujący konkretny obiekt na panoramie ogólnej
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RSOsDiNjlTy3v
Punkt z literą „i” opisujący konkretny obiekt na panoramie ogólnej
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Użytkownik po naciśnięciu punktu z literą „i” zostaje przekierowany do osobnej planszy z fotografią danego miejsca oraz informacją na jego temat. Aby zamknąć planszę i powrócić do planszy głównej, należy kliknąć znak „X” widoczny w prawym górnym rogu.

R5k2vRH2ilu5S
Przykładowa plansza prezentująca informacje na temat przedstawionego miejsca
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Prezentowany obiekt (panoramę) użytkownik ogląda, klikając na ikonę umożliwiającą obrót w danym miejscu o 360 stopni. Natomiast pojawiający się w wybranych miejscach piktogram stóp pozwala na dalszą wędrówkę – „przejście” do kolejnej panoramy. Przykładem jest poniższa ilustracja pozwalająca użytkownikowi na wirtualne przemieszczanie się między fragmentami toru.

R6lWRtcjQ5HBp
Plansza z piktogramem stóp
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu w piktogram stóp użytkownik zostanie przeniesiony do kolejnej panoramy. Podobnie jak wcześniej znajdują się tu punkty z literą „i” prowadzące do wybranych miejsc, przedmiotów oraz punktów panoramy.

W niektórych wycieczkach wirtualnych u dołu ekranu występuje panel pomagający w obsłudze wycieczki.

R19g18dzhAtSM
Panel sterujący w wycieczce wirtualnej
plus i minus – przybliżanie i oddalanie widoku
okrąg ze strzałek – automatyczne obracanie kamery
trzy kropki – rozwijanie/zamykanie menu dostępnych etapów spaceru
przyciski obok – zmiana sposobu wyświetlania panoramy
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Program ćwiczeniowy do projektowania

Program ćwiczeniowy do projektowania Budowanie parkuruDuMh3BodBProgram ćwiczeniowy do projektowania Budowanie parkuru zawiera polecenie w formie pisemnej, jak również w formie audio. Dla wygody korzystania z programu ćwiczeniowego należy kliknąć ikonę trybu pełnoekranowego znajdującą się w prawym górnym rogu ekranu.

R1Hk5N4JLqGAB
Ikona trybu pełnoekranowego
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniżej górnej belki znajduje się przycisk „Polecenie”, po kliknięciu na niego pojawia się opis kolejnych kroków do wykonania. Aby zamknąć polecenie i wrócić do programu, należy kliknąć krzyżyk w prawym górnym rogu okna z poleceniem.

W menu po lewej stronie znajdują się przyciski umożliwiające dodanie różnych przeszkód podczas budowania parkuru (np. koperta, mur). Użytkownik w dowolnej kolejności może wybrać jedną z nich. Po kliknięciu na któryś z przycisków może ustawić na ekranie głównym przeszkodę w odpowiednim miejscu, dopasowując je do zadania określonego w poleceniu.

Na dolnym pasku ekranu znajdują się ikony umożliwiające zapoznanie się z działaniem programu („Instrukcja”) oraz zapisanie postępów pracy i pobranie pliku („Pobierz listę kroków”). W programie ćwiczeniowym znajduje się również ikona bazy wiedzy. Po najechaniu myszką na ikonę pokazują się podpowiedzi dotyczące funkcjonalności danej ikony.

R1SVj8JkIAoex
Przykładowy widok ikon pracy z programem ćwiczeniowym
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W omawianym dolnym pasku ekranu znajdują się także ikony, które umożliwiają: zapisanie całej swojej pracy („Zapisz efekty pracy”), wykonanie zrzutu ekranu („Zrzut ekranu”) oraz ponowne wykonanie ćwiczenia („Spróbuj ponownie”). Po wykonaniu zadania i kliknięciu przycisku „Sprawdź”, niezależnie od uzyskanego wyniku, pojawi się informacja zwrotna.

W przypadku korzystania wyłącznie z klawiatury należy użyć poniższych klawiszy:

  • Tab – poruszanie się do przodu po elementach,

  • Shift + Tab – poruszanie się do tyłu po elementach,

  • spacja – podnoszenie i upuszczanie elementów,

  • Escape – anulowanie przeciągania,

  • strzałki – przenoszenie elementów do sąsiadujących stref upuszczania.

Szczegółowa instrukcja wyjaśniająca sposób korzystania z programu ćwiczeniowego znajduje się bezpośrednio przy tym materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDIKiNfSWWInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

RLr12Up5iD6zH1
Widok ogólny harmonii z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

R14IrUPsICNFa1
Przykładowe ćwiczenie jednokrotnego wyboru w harmonii
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Rozwiązanie zadania wymaga kliknięcia wybranej opcji, przeciągnięcia odpowiednich elementów lub wpisania odpowiedzi. Polecenie zawsze określa czynność, jaką należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby poprawnie rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki, jego kliknięcie czyści odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie poprawnego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: kolor zielony oznacza zadanie łatwe, żółty – zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony – zadanie trudne.

Rh8nO2PlFTxiJ
Widok ikon obrazujących poziom trudności ćwiczenia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Słownik pojęć dla e‑zasobu

SłownikD9PdZkkgJSłownik ma strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie, oraz do Polskiego Słownika Archiwalnego.

W górnej części słownika znajdują się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć dane pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.

RtSJCxDu2CIYj
Widok górnej części słownika z polem filtrowania haseł słownika
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaD73QNlsLnPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na pięć części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.

Pierwsza część przedstawia cele i efekty kształcenia. Szczegółowo wylicza kwalifikacje, do których rozwijania e‑materiał został przeznaczony. Druga część omawia strukturę e‑materiału, wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta część to wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach i poza zajęciami oraz indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDHtT1A5YoPrzewodnik dla uczącego się składa się z pięciu części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.

Pierwsza część przedstawia cele uczącego się, druga zaś charakteryzuje strukturę e‑materiału i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta zawiera informacje o tym, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Ostatnia część przewodnika to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDmtIkbef3Netografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑blue

2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do internetu. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowalniać ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zaleca się sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).

Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6
bg‑blue

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści