E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizowanie i kontrolowanie robót konstrukcyjno‑budowlanych stanu surowego

BUD.14. Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysów - Technik budownictwa 311204

bg‑green

Instrukcja użytkowania

Informacje ogólne

E‑materiał złożony jest z siedmiu elementów: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Przy użyciu przycisku „Następna strona” znajdującego się na dole, zostaniemy przekierowani do kolejnego materiału. Kliknięcie przycisku „Poprzednia strona” usytuowanego na górze pozwala z kolei na powrót do poprzedniego materiału.

Wprowadzenie

Zawiera informację, dla jakiego zawodu i kwalifikacji przeznaczony jest e‑materiał. Znajduje się tam również spis treści pozwalający na przejście do wybranego materiału po kliknięciu na jego ikonę.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą: e‑book, film edukacyjny, galeria oraz gra edukacyjna.

E‑book

E‑bookDShWZNEbcE‑book przedstawia elementy budynku stanu surowego.

Po przejściu do tego materiału na ekranie urządzenia pojawi się okładka e‑booka. Aby przejść do jego treści, należy kliknąć w jej dowolne miejsce.

R1W73sT9q3Xni
Przykładowy wygląd okładki e‑booka
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

E‑book posiada spis treści na początku materiału.

Rgm1xL47pbNzv
Przykładowy wygląd spisu treści do e‑booka
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Aby powiększyć zdjęcia znajdujące się w materiale należy na nie kliknąć.

R1cDjei0qa7Sc
Ikona wyjścia z trybu pełnoekranowego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Atlas interaktywny

Atlas interaktywnyDS9uKWjvEAtlas interaktywny przedstawia organizację robót przy wykonaniu fundamentów.

Po atlasie poruszać się można za pomocą spisu treści, który znajduje się po lewej stronie głównej planszy tego materiału multimedialnego.

RPR3hSkrcL1wm
Przykładowy wygląd spisu treści do atlasu interaktywnego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Zdjęcia oraz materiały graficzne zostały umieszczone poniżej opisów w poszczególnych sekcjach atlasu interaktywnego. Kliknięcie grafiki pozwala na jej powiększenie.

RYBKMsM4Sgdhe
Przykładowy wygląd materiałów graficznych
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

GaleriaD18jgtZiUGaleria przedstawia funkcję stropów i podział stropów ze względu na rozwiązania konstrukcyjne.

Materiał składa się z pięciu rozdziałów, między którymi możemy się przemieszczać poprzez kliknięcie wybranego tytułu w spisie treści lub przewinięcie ekranu.

R1NRzvjO9GBsy
Przykładowy wygląd spisu treści do galerii
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Gra edukacyjna

Gra edukacyjnaDJGY8JJaaGra edukacyjna wspiera rozwijanie wiedzy i umiejętności w opracowaniu kosztorysów.

Aby uruchomić grę, należy włączyć tryb pełnoekranowy.

ReqDhYteU3ctZ
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Na górze strony znajduje się panel z dwoma przyciskami. Pierwszy, „Pomoc”, pozwala na wyświetlenie pomocniczych pytań i odpowiedzi. Drugi, „Zamknij grę”, wyłącza tryb pełnoekranowy.

R1HylZI3ZJSec
Przykładowy wygląd przycisków "Pomoc" oraz "Zamknij grę"
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Podczas pierwszego podejścia na dole ekranu startowego - pod opisem sytuacji - znajdziemy przycisk „Rozpocznij nową grę”. Podczas kolejnych prób na ekranie startowym mamy dwie możliwości: „Kontynuuj grę” lub „Rozpocznij nową grę”.

RchxB7ogml2h6
Widok ekranu gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozpoczęciu gry górny panel rozszerzy się o trzy kolejne elementy: procentowy postęp w grze, liczba zdobytych punktów oraz odznak.

RvPMhDJ0vnzT7
Widok paska postępu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Aby rozpocząć grę, należy kliknąć przycisk „Rozpocznij”, znajdujący się pod opisem misji.

W grze występują trzy poziomy trudności. Zadania należy wykonywać po kolei, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Kolejny poziom odblokowuje się dopiero wówczas, gdy poprawnie wykonamy poziom poprzedzający.

Ri1HwIthZdTOa
Ekran z misjami
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RNBojDo7UkYFp
Przykładowe zadanie w grze
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Przez grę przechodzimy, wykonując polecenia wyświetlone na ekranie. Po wybraniu odpowiedzi klikamy przycisk „Zatwierdź odpowiedź”. Jeśli odpowiedź będzie poprawna, wyświetlona zostanie pozytywna informacja zwrotna, w przeciwnym wypadku informacja zwrotna będzie negatywna.

Szczegółowa instrukcja na temat korzystania z gry znajduje się bezpośrednio przy materiale.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDAxD2h6ByInteraktywne materiały sprawdzające składają się z  szeregu zadań pozwalających uczniom na sprawdzenie stanu swojej wiedzy. Każde ćwiczenie zawiera polecenie wraz z wyjaśnieniem, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi. Po prawej stronie każdego polecenia znajduje się ikonka informująca o poziomie trudności zadania: zielona – łatwe, żółta – średnie, czerwona – trudne.

RCgavfKIyzQ4B
Ikony z oznaczeniem poziomu trudności zadania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce. Kliknięcie zakładki z wybranym tematem umożliwia jego wyświetlenie.

RtAMr2n83xVa5
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozwiązaniu zadania należy użyć przycisku „Sprawdź”.

R1Xj81LlXRbxb
Ikona sprawdzenia poprawności odpowiedzi
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Wyświetli się informacja zwrotna dotycząca poprawności odpowiedzi, a także, w przypadku odpowiedzi niepoprawnej, ze wskazaniem multimedium, które pomoże w uzupełnieniu wiedzy. Poniżej tego przycisku znajduje się kolejny – „Pokaż odpowiedź”, umożliwiający wyświetlenie poprawnego rozwiązania danego zadania.

Po lewej stronie widnieje ikona gumki; po jej kliknięciu możemy wrócić do formy wyjściowej zadania – bez zaznaczonych odpowiedzi.

R1D20ehClA9rm
Ikona usunięcia wprowadzonych odpowiedzi
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć dla e‑mateirału

Słownik pojęćDJd5pBgVySłownik pojęć pozwala na zapoznanie się z kluczowymi pojęciami dotyczącymi e‑materiału oraz ich definicjami. Prostokątne pole zamieszczone na górze strony umożliwia wyszukiwanie pojęć. Pod każdą definicją znajdują się odnośniki do materiałów multimedialnych, w których użyte zostało dane pojęcie.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDtcoIc2KWPrzewodnik dla nauczyciela zawiera dokładne informacje o celach i efektach kształcenia, które ma zapewnić dany e‑materiał, a także o jego strukturze oraz powiązaniach między elementami. Znajdują się tam również wskazówki, w jaki sposób e‑materiał może zostać wykorzystany w pracy dydaktycznej, a także spis wymagań technicznych.

Na górze strony widnieje spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑materiału jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDuSwVepRhPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki, w jaki sposób e‑materiał może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia. Przedstawia również jego strukturę oraz spis wymagań technicznych.

Na górze strony znajduje się spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑materiału jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaD180gS5HKNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których powstał e‑materiał.

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiału

W przypadku problemów z wyświetlaniem materiałów należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Problemy z łączem internetowym mogą spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy zawierają one rozbudowane multimedia. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet jest otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (mnogość aplikacji, które działają jednocześnie). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.