E-materiały do kształcenia zawodowego

Gry awaryjne reagowania na zakłócenia procesów i operacji wytwórczych w energetyce

ELE.07. Montaż, uruchamianie oraz eksploatacja instalacji i jednostek wytwórczych w systemach energetycznych - Technik energetyk 311307

bg‑yellow

Instrukcja użytkowania

7

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

  3. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Na górze każdej strony e‑materiału widnieje baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

R1FCd6LULzIsm
Przykład przycisku służącego do powrotu do poprzedniej strony
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

R4Jm6mVTYEJdS
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.

R1e3TvNOoJho7
Widok przykładowego przycisku ćwiczeń powiązanych z danym multimedium
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

W prawej górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.

REMWp6VNnmu4j
Widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.

Wszystkie elementy e‑materiału, czyli tekst, opisy alternatywne, przyciski nawigacyjne i funkcyjne, elementy dokumentacji, linki i odnośniki można odczytać za pomocą czytnika ekranu. Funkcjonalność ta działa zarówno w trybie dostępności, jak i w standardowym widoku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

WprowadzenieDKZy37gL1Wprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Zawiera również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.

RxfUJlgk3XP1l
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą: gra edukacyjna, wirtualne laboratorium, galeria zdjęć.

Gra edukacyjna

Awaryjne reagowania na zakłócenia procesów i operacji wytwórczych w energetyceDNmhOMezVAwaryjne reagowania na zakłócenia procesów i operacji wytwórczych w energetyce to gra rozwija umiejętności z zakresu reagowania w trakcie awarii.

RGeyyeWVjurQD
Przykładowy widok panelu opisu gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Uczeń w pierwszej kolejności wybiera jedną z dwóch ról. Poniżej, pod każdą z ról, widoczna jest opcja: Zobacz opis.

R1T9Exhcx4958
Ekran wyboru roli
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Aby zacząć grę należy zaznaczyć wybraną postać, a następnie kliknąć przycisk “Rozpocznij grę”.

Następnie na panelu pojawiają się pojedynczo pytania, na które uczeń odpowiada.
Po zaznaczeniu odpowiedzi, klika przycisk „Zatwierdź odpowiedź”.

R4pAj55sAtNcB
Widok przykładowego pytania gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po każdej udzielonej odpowiedzi, uczeń klika przycisk: Sprawdź, aby otrzymać informację zwrotną.

RYk55cgtjQvM3
Przykładowa informacja zwrotna dla ucznia
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W przypadku źle udzielonej odpowiedzi uczeń może zapisać postępy swojej pracy, używając ikony „Pobierz listę kroków”-plik zapisze się na dysku komputera.

Na koniec uczeń otrzymuje wynik swojej gry – pozytywny bądź negatywny. Może zapisać wynik i przejść do wyboru innego poziomu lub może powtórzyć poziom i poprawić swój wynik.

Na samej górze, od lewej strony znajduje się pasek z opcjami gry. Po lewej stronie widoczny jest tytuł gry, zaś po prawej stronie uczeń może kliknąć w „Bazę wiedzy” dotyczącą gry lub może z niej wyjść poprzez kliknięcie opcji „Zakończ grę”. Ostatnią opcją jest włączenie trybu pełnoekranowego.

RiH6MCsVmViU7
Widok opcji gry oraz jej tytułu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Uczeń ma możliwość skorzystania z Bazy wiedzy, by zapoznać się z dodatkowym materiałem.

Rwh6F8osXmXli
Przykładowy widok na otwarty panel Bazy wiedzy.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Szczegółowa instrukcja obsługi gry znajduje się bezpośrednio przy materiale.

Wirtualne laboratorium

„Pomiar parametrów emisji gazów i czynników chemii procesowej na wybranych układach”D1EZwwFVn„Pomiar parametrów emisji gazów i czynników chemii procesowej na wybranych układach” to materiał pozwalający użytkownikowi na ćwiczenie zadań zawodowych w zakresie reagowania na zakłócenia w przebiegu procesu wytwórczego w energetyce.

R1HNBlnOiawcD
Przykładowy widok okna symulatora
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Pod, pierwszym od góry, przyciskiem kryje się treść na temat przyrządów pomiarowych oraz ich funkcji. Przyrządy są zilustrowane, lektor odczytuje informacje na temat przedstawionych urządzeń.

RaNyhv38eg6UM
Przykładowy widok symulatora
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Pod drugim przyciskiem Elektrownia z turbiną parową oraz kotłem opalanym paliwem stałym i wybrane pomiary kryje się menu wyboru symulacji.

RK7S6wFy8zyqS
Widok menu wyboru symulacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po przejściu do wybranej symulacji uczeń zapoznaje się z poleceniem, dokonuje symulacji i zgodnie z poleceniem uzupełnia wyniki, które może odczytać dzięki przeprowadzonym czynnościom.

RVg1dpkAAjMRG
Widok przykładowego ćwiczenia symulatora
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Pod trzecim przyciskiem, pt. Budowa elektrociepłowni i elektrowni parowo‑gazowej, wyświetlonym na ekranie startowym symulatora znajdują się dwa modele.

R1VzfqAtxQHr1
Widok symulatora po wybraniu rozdziału Budowa elektrociepłowni i elektrowni parowo‑gazowej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod wirtualnym laboratorium znajduje się Baza wiedzy. Wiadomości w bazie usystematyzowane są za pomocą zakładek.

RRhpp1PF6g1lV
Zakładki "Bazy wiedzy" umieszczonej pod materiałem zasadniczym.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Galeria zdjęć

Galeria zdjęć „Następstwa awarii w energetyce”D55zfLj6c„Następstwa awarii w energetyce” przedstawiaja pojedyncze uszkodzone elementy obiektów i urządzeń energetycznych, kompleksowe ilustracje poawaryjne całych elektrowni; ilustracje skutków wypadkowych, np. oparzenia prądem elektrycznym, parą i gorącą wodą; alkaliami i kwasami; ilustracje skutków środowiskowych, skutki środowiskowe wycieków ropopochodnych i wód powyżej 35°C – skutki bezpośrednie dla fauny i eutrofizacyjne wód powierzchniowych; ilustracje skutków biznesowych (m.in. tabele, wykresy), pokazujące wielkości kosztów bezpośrednich – likwidacji skutków awarii i przywrócenia urządzeń do eksploatacji jak i koszty utraconych korzyści – następstwa awarii dla firm energetycznych. Koszty i zakres usuwania degradacji otoczenia, środowiska; koszty wizerunkowe i materialne w odszkodowaniach za utratę życia lub zdrowia pracowników i klientów; skutki społeczne i finansowe niezapewnienia ciepła sieciowego w sezonach zimowych.

Galeria zdjęć składa się z ilustracji, umieszczonych w pięciu katalogach, do których można się przenosić za pomocą spisu treści.

R7TYp4SuHb13X
Widok na spis treści
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R1LIZ5jUEuoem
Przykładowy widok galerii zdjęć
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po kliknięciu na dane zdjęcie grafika zostaje powiększona do trybu prezentacji.

Za pomocą przycisków widocznych poniżej uczeń ma możliwość przewijania zdjęć galerii, drukowania wybranych elementów oraz wyświetlenia informacji na temat oglądanego przyrządu.

RNAaoCyr622dK
Przyciski funkcyjne galerii
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu ikonki z literką i pojawia się panel dolny z informacjami na temat narzędzia.

R1PQHdqLGamrE
Widok na jedno ze zdjęć z galerii z wysuniętym panelem dolnym z informacjami.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Szczegółowa instrukcja obsługi galerii znajduje się bezpośrednio przy materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Obudowa dydaktyczna

W jej skład wchodzą interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDu2mW83wUInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

R13nN29qaVFQE1
Przykładowy wygląd zakładek z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

R1c8Fai5j0C8T1
Widok przykładowego zadania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego, czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średnie, czerwony – trudne.

R16Xn1YnQDT8d1
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.

R1HgbjFAFtv3h
Przykładowy wygląd panelu testu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.

Rhr5mM1ec5G9y
Widok przykładowego zadania w panelu testowym
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćDt7xbJmidSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami, dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Można wpisać w prostokątne pole określoną literę lub ciąg znaków, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.

W górnej części słownika znajduje się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.

R1VZl6kD62UyQ
Widok na górną część słownika z polem filtrowania haseł słownika
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDxDrYbnpsPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które ma zapewnić e‑materiał. Zawiera informacje o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia mają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięD11lvqoDhPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia mają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDTYKIBEzpNetografia i bibliografia zawierają spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były e‑materiały.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).

Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści