Gry awaryjne reagowania na zakłócenia procesów i operacji wytwórczych w energetyce
ELE.07. Montaż, uruchamianie oraz eksploatacja instalacji i jednostek wytwórczych w systemach energetycznych - Technik energetyk 311307
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Materiały multimedialne: gra edukacyjna, wirtualne laboratorium, galeria zdjęćMateriały multimedialne: gra edukacyjna, wirtualne laboratorium, galeria zdjęć
Obudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografiaObudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Na górze każdej strony e‑materiału widnieje baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.

W prawej górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.

W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
Wszystkie elementy e‑materiału, czyli tekst, opisy alternatywne, przyciski nawigacyjne i funkcyjne, elementy dokumentacji, linki i odnośniki można odczytać za pomocą czytnika ekranu. Funkcjonalność ta działa zarówno w trybie dostępności, jak i w standardowym widoku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Zawiera również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą: gra edukacyjna, wirtualne laboratorium, galeria zdjęć.
Gra edukacyjna
Awaryjne reagowania na zakłócenia procesów i operacji wytwórczych w energetyceAwaryjne reagowania na zakłócenia procesów i operacji wytwórczych w energetyce to gra rozwija umiejętności z zakresu reagowania w trakcie awarii.

Uczeń w pierwszej kolejności wybiera jedną z dwóch ról. Poniżej, pod każdą z ról, widoczna jest opcja: Zobacz opis.

Aby zacząć grę należy zaznaczyć wybraną postać, a następnie kliknąć przycisk “Rozpocznij grę”.
Następnie na panelu pojawiają się pojedynczo pytania, na które uczeń odpowiada.
Po zaznaczeniu odpowiedzi, klika przycisk „Zatwierdź odpowiedź”.

Po każdej udzielonej odpowiedzi, uczeń klika przycisk: Sprawdź, aby otrzymać informację zwrotną.

W przypadku źle udzielonej odpowiedzi uczeń może zapisać postępy swojej pracy, używając ikony „Pobierz listę kroków”-plik zapisze się na dysku komputera.
Na koniec uczeń otrzymuje wynik swojej gry – pozytywny bądź negatywny. Może zapisać wynik i przejść do wyboru innego poziomu lub może powtórzyć poziom i poprawić swój wynik.
Na samej górze, od lewej strony znajduje się pasek z opcjami gry. Po lewej stronie widoczny jest tytuł gry, zaś po prawej stronie uczeń może kliknąć w „Bazę wiedzy” dotyczącą gry lub może z niej wyjść poprzez kliknięcie opcji „Zakończ grę”. Ostatnią opcją jest włączenie trybu pełnoekranowego.

Uczeń ma możliwość skorzystania z Bazy wiedzy, by zapoznać się z dodatkowym materiałem.

Szczegółowa instrukcja obsługi gry znajduje się bezpośrednio przy materiale.
Wirtualne laboratorium
„Pomiar parametrów emisji gazów i czynników chemii procesowej na wybranych układach”„Pomiar parametrów emisji gazów i czynników chemii procesowej na wybranych układach” to materiał pozwalający użytkownikowi na ćwiczenie zadań zawodowych w zakresie reagowania na zakłócenia w przebiegu procesu wytwórczego w energetyce.

Pod, pierwszym od góry, przyciskiem kryje się treść na temat przyrządów pomiarowych oraz ich funkcji. Przyrządy są zilustrowane, lektor odczytuje informacje na temat przedstawionych urządzeń.

Pod drugim przyciskiem Elektrownia z turbiną parową oraz kotłem opalanym paliwem stałym i wybrane pomiary kryje się menu wyboru symulacji.

Po przejściu do wybranej symulacji uczeń zapoznaje się z poleceniem, dokonuje symulacji i zgodnie z poleceniem uzupełnia wyniki, które może odczytać dzięki przeprowadzonym czynnościom.

Pod trzecim przyciskiem, pt. Budowa elektrociepłowni i elektrowni parowo‑gazowej, wyświetlonym na ekranie startowym symulatora znajdują się dwa modele.

Pod wirtualnym laboratorium znajduje się Baza wiedzy. Wiadomości w bazie usystematyzowane są za pomocą zakładek.

Galeria zdjęć
Galeria zdjęć „Następstwa awarii w energetyce”„Następstwa awarii w energetyce” przedstawiaja pojedyncze uszkodzone elementy obiektów i urządzeń energetycznych, kompleksowe ilustracje poawaryjne całych elektrowni; ilustracje skutków wypadkowych, np. oparzenia prądem elektrycznym, parą i gorącą wodą; alkaliami i kwasami; ilustracje skutków środowiskowych, skutki środowiskowe wycieków ropopochodnych i wód powyżej 35°C – skutki bezpośrednie dla fauny i eutrofizacyjne wód powierzchniowych; ilustracje skutków biznesowych (m.in. tabele, wykresy), pokazujące wielkości kosztów bezpośrednich – likwidacji skutków awarii i przywrócenia urządzeń do eksploatacji jak i koszty utraconych korzyści – następstwa awarii dla firm energetycznych. Koszty i zakres usuwania degradacji otoczenia, środowiska; koszty wizerunkowe i materialne w odszkodowaniach za utratę życia lub zdrowia pracowników i klientów; skutki społeczne i finansowe niezapewnienia ciepła sieciowego w sezonach zimowych.
Galeria zdjęć składa się z ilustracji, umieszczonych w pięciu katalogach, do których można się przenosić za pomocą spisu treści.


Po kliknięciu na dane zdjęcie grafika zostaje powiększona do trybu prezentacji.
Za pomocą przycisków widocznych poniżej uczeń ma możliwość przewijania zdjęć galerii, drukowania wybranych elementów oraz wyświetlenia informacji na temat oglądanego przyrządu.

Po kliknięciu ikonki z literką i pojawia się panel dolny z informacjami na temat narzędzia.

Szczegółowa instrukcja obsługi galerii znajduje się bezpośrednio przy materiale.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Obudowa dydaktyczna
W jej skład wchodzą interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego, czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średnie, czerwony – trudne.

Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.

Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.

Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęćSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami, dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Można wpisać w prostokątne pole określoną literę lub ciąg znaków, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
W górnej części słownika znajduje się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.

Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które ma zapewnić e‑materiał. Zawiera informacje o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia mają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia mają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia zawierają spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były e‑materiały.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści