Prowadzenie procesu wzbogacania kopalin stałych
Obsługa maszyn i urządzeń do przeróbki mechanicznej kopalin – Operator maszyn i urządzeń przeróbczych , Technik Przeróbki Kopalin Stałych
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Informacje ogólneInformacje ogólne
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Informacje ogólne
E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
Wprowadzenie
Wprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.
- Wprowadzenie
Zasada działania oraz obsługa maszyn i urządzeń do wzbogacania kopalin stałychFilm edukacyjny
Budowa maszyn i urządzeń wykorzystywanych w procesie wzbogacania kopalin stałych - wzbogacalnik zawiesinowy typu DISA, osadzarka, maszyna flotacyjnaWizualizacja 3D
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą: film edukacyjny oraz wizualizacja 3D.
Film edukacyjny
Film edukacyjny prezentuje zasadę działania oraz obsługę maszyn i urządzeń do wzbogacania kopalin stałych.
Ekran filmu wygląda jak na poniższym zdjęciu:

Aby odtworzyć film lub animację, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film lub animację, należy go kliknąć.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu lub animacji. Poniżej widnieją dostępne opcje:

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

Wizualizacja 3D
Wizualizacja 3D pokazuje budowę maszyn i urządzeń wykorzystywanych w procesie wzbogacania kopalin stałych – wzbogacalnik zawiesinowy typu DISA, osadzarka, maszyna flotacyjna.
Wizualizacja składa się z modeli 3D, które za pomocą myszki można dowolnie obracać i przeglądać, a za pomocą scrolla przybliżać.

W lewym górnym rogu znajduje się ikona przekreślonej kamery. Kliknięcie na nią resetuje ułożenie modelu – wraca on do pozycji wyjściowej.
Ponad oknem wizualizacji znajduje się przycisk „Pokaż modele”, taki jak na poniższym zdjęciu. Umożliwia on otwarcie menu, w którym można wybrać który z modeli chce się obejrzeć.

Na każdym modelu znajdują się pinezki z numerami. Po kliknięciu w nie z prawej strony pokaże się opis tekstowy prezentowanego urządzenia lub jego części składowej. Opisu można także wysłuchać kożystając z odtwarzacza zamieszczonego tuż nad tekstem, klikając przycisk „Play”.

Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa. W przypadku udzielenia nieprawidłowej odpowiedzi użytkownik otrzyma wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego może uzupełnić swoją wiedzę.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

Po rozwiązaniu zadania można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.

Krzyżówka
Jeśli w interaktywnych materiałach sprawdzających występuje krzyżówka, może się zdarzyć, że hasło składa się z więcej niż jednego słowa. W takim wypadku należy wpisać wyrazy w ciągu, bez stosowania spacji.
Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz. Pod każdym pojęciem znajdują się hiperłącza do materiałów mutlimedialnych pozwalających lepiej zrozumieć dane pojęcie.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. W obrębie przewodnika można skorzystać ze spisu treści, a także można przejść do wszystkich składowych e‑materiału.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. W obrębie przewodnika można skorzystać ze spisu treści, a także można przejść do wszystkich składowych e‑materiału.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia zawiera spis linków i/lub pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D. Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści