E-materiały do kształcenia zawodowego

Prefabrykacja sekcji, montaż bloków i sekcji kadłuba jednostek pływających

TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających – monter kadłubów jednostek pływających 721406, technik budowy jednostek pływających 311942

bg‑blue

Instrukcja użytkowania

s

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

WprowadzenieDbcvvq6zWWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.

RVh6RmytII2m0
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą atlas interaktywny, dwie animacje i gra edukacyjna.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

31
Atlas interaktywny

Na ekranie początkowym atlasuDmOYcnnJGatlasu widoczny jest tytuł, przycisk „rozpocznij”, spis treści oraz przycisk włączania trybu pełnoekranowego.

R1MWIB5IyhIeK
Przykładowy ekran początkowy atlasu interaktywnego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na ekranie początkowym, po przescrollowaniu w dół, można wyświetlić spis treści atlasu. Aby przejść do danego tematu, należy na niego kliknąć. Po prawej stronie tematu znajduje się szare kółko. Po zapoznaniu się z danym zagadnieniem kółko zmieni kolor na niebieski.

R1LaaI3jg0af9
Przykładowy spis treści atlasu interaktywnego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W dolnym prawym rogu znajduje się ikona umożliwiająca wyświetlenie atlasu na pełnym ekranie.

RhnZdJX3iol2m
Ikona wyświetlania atlasu na pełnym ekranie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na przycisk „rozpocznij” wyświetli się pierwsze zagadnienie z atlasu. Do danego zagadnienia można również przejść poprzez kliknięcie na temat ze spisu treści.

Rf62QEcrT6QVz
Przycisk „rozpocznij”
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Z lewej strony atlasu znajduje się panel z tytułem i spisem treści. Można go ukryć, klikając na ikonę trzech poziomych kresek, znajdujących się po prawej stronie lupki. Obok, po prawej widoczna jest treść atlasu. W każdym temacie z atlasu ponad treścią znajduje się odtwarzacz audio. Pozwala on na odsłuchanie treści z danego tematu. Nagrania są więc tożsame z treścią.

R1ZZwRimILBit
Przykładowy ekran atlasu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W górnym prawym rogu lewego panelu atlasu znajduje się ikona lupki. Pozwala ona na wyszukanie treści. Po kliknięciu na lupkę wyświetli się belka, gdzie należy wpisać tekst. Następnie trzeba kliknąć przycisk enter na klawiaturze. Pod belką wyświetlą się rozdziały atlasu, w których znajduje się dane słowo. Pod tytułem rozdziału widnieje informacja, ile razy dany wynik powtarza się w tym rozdziale.

RvSkQmALwyjE7
Przykładowy panel wyszukiwania haseł w atlasie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

32
Animacje

Sekwencje filmoweDmOYcnnJGSekwencje filmowe ukazują proces prefabrykacji sekcji płaskiej. Pierwsza animacjaDHCyguuQJPierwsza animacja przedstawia budowę sekcji przestrzennej, a drugaDv3UVShnydruga montaż bloków.

Ekrany filmów wyglądają jak na zdjęciu poniżej:

RizI3SRvwTLls
Wygląd ekranu odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

Rew4dzRQPjQvf
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

R1JqTMKylGNie
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

R1XIfDjJYG002
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

R1OYDIkHnVnCC
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

Rw8ydXZ1Dq7xI
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

R1PlCaw1whLAY
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

Rm2tyDQuB0mvx
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

R16MF7pDqfUvN
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

R1IkZ5M0VwkZS
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

33

Gra edukacyjna

Gra edukacyjnaDPHz3hGUWGra edukacyjna polega na przejściu quizu dotyczącego budowy i montażu płatów, sekcji i bloków.

Poniższa instrukcja znajduje się również na stronie z multimedium.

Ekran początkowy wygląda następująco:

RaX52EdHTPko8
Ekran początkowy gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Widnieje na nim tytuł gry oraz informacja, aby nacisnąć znajdujący się w dolnej części ekranu przycisk „włącz tryb pełnoekranowy”.

Po włączeniu trybu ekranowego wyświetli się plansza startowa gry edukacyjnej. W górnym prawym rogu znajdują się dwa przyciski. Pierwszy z nich „pomoc” pozwala na wyświetlenie pytań i odpowiedzi, które pomogą w przejściu gry. Drugi „zamknij grę” wychodzi z trybu pełnoekranowego i wyłącza grę. W środkowej części widoczny jest tytuł. Pod nim znajduje się przycisk „przewiń w dół”. Pozwala on na przejście do opisu gry i przycisku „rozpocznij grę”. Można do nich przejść również za pomocą scrolla myszki.

R1YxZIdWQiUVk
Górna część planszy startowej z gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1SfG2rHXi2zE
Dolna część planszy startowej z gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Stan przejścia gry zapisuje się dla danego użytkownika. Oznacza to, że po powtórnym włączeniu gry plansza startowa będzie wyglądać nieco inaczej.

Pod tytułem gry pojawi się nowy przycisk „kontynuuj grę”. Umożliwia on włączenie gry od momentu zakończenia jej przy poprzednim podejściu.

ReB772HayHgqW
Wygląd planszy startowej z gry edukacyjnej po ponownym uruchomieniu gry
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po rozpoczęciu gry wyświetli się ekran z opisem roli, którą przyjmuje się w czasie gry. Pod opisem znajduje się przycisk „rozpocznij”, który przenosi do strony w wyborem poziomu trudności. Od tego momentu w górnym lewym rogu ekranu widoczny będzie procentowy postęp przejścia gry oraz punktacja.

Rqqh0IBcfxCPn
Ekran z gry edukacyjnej z okienkiem opisu roli
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kolejnym ekranem jest wybór poziomu trudności. W grze są dwa etapy. Aby móc przejść do drugiego etapu, należy ukończyć etap pierwszy. W pierwszym etapie odpowiedzi do wyboru będą dwie, a w drugim etapie trzy.

RRxMlNvBy2nvr
Ekran z gry edukacyjnej z wyborem poziomu trudności
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Układ elementów na planszy z pytaniami jest taki sam dla wszystkich pytań z gry. Na środku ekranu znajduje się polecenie, a pod nimi odpowiedzi do wyboru. Należy kliknąć na jedną z nich, a następnie kliknąć przycisk „zatwierdź wybór”. Po udzieleniu odpowiedzi wyświetli się ekran z informacją zwrotną pozytywną lub negatywną w zależności od poprawności zaznaczonej odpowiedzi.

Rri4wkDeGmo6D
Ekran gry edukacyjnej z przykładowym pytaniem
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po ukończeniu etapu wyświetli się ekran z procentowym wynikiem. W zależności od uzyskanego wyniku wyświetli się informacja o nieukończeniu lub ukończeniu etapu.

Pod informacją znajdują się dwa przyciski. Pierwszy z nich pozwala na zapisanie uzyskanego wyniku, a drugi na powtórzenie danego etapu.

RxJm1FOrFSRfX
Przykładowa informacja o niezaliczeniu etapu gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R15Ve2ym59XAs
Przykładowa informacja o zaliczeniu etapu gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po pozytywnym ukończeniu obu etapów wyświetli się plansza końcowa z gratulacjami.

RhoZPYtAxrPZJ
Przykładowa plansza końcowa gry edukacyjnej z gratulacjami
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDRInLy40tInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

Rmmuk8lpT0bU7
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

R9tPL4yQkuL9Y
Wygląd przykładowego zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane.  W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.

R1JBlemflmI6m
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.

RBAaHwPAkmrdk
Widok przykładowego panelu testu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.

RhjZw6WQTLLMQ
Wygląd przykładowego zadania w panelu testowym
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćD1FPONuP2Słownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDtkzpfnWqPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięD1GDasDFAPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDcgApTVnTNetografia i bibliografia zawiera spis pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

10

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści