Prefabrykacja sekcji, montaż bloków i sekcji kadłuba jednostek pływających
TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających – monter kadłubów jednostek pływających 721406, technik budowy jednostek pływających 311942
E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.
WprowadzenieDbcvvq6zWWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.
RVh6RmytII2m0
Grafika przedstawia dwa kafelki ze spisu treści. Są umiejscowione obok siebie. Mają prostokątny kształt. Górna część kafelka to szara grafika z symbolem danego multimedium. Dolna część to tytuł i nazwa multimedium. Kafelek po lewej przedstawia otwartą książkę, w której wnętrzu widać globus. Na globus wskazuje strzałka. Podpis tego multimedium brzmi: Prefabrykacja sekcji płaskiej, atlas interaktywny. Kafelek po prawej przedstawia prostą grafikę z monitorem komputera, na którym wyświetlają się sześciany. Obrazek składa się tylko z niebieskich linii. Podpis tego multimedium brzmi: Budowa sekcji przestrzennej, animacja w grafice 2D i 3D.
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Na ekranie początkowym atlasuDmOYcnnJGatlasu widoczny jest tytuł, przycisk „rozpocznij”, spis treści oraz przycisk włączania trybu pełnoekranowego.
R1MWIB5IyhIeK
Grafika przedstawia przykładowy ekran początkowy atlasu interaktywnego. Po lewej stronie widoczny jest tytuł atlasu. Brzmi on „Prefabrykacja sekcji płaskiej”. Pod tytułem znajduje się przycisk rozpocznij, umożliwiający wyświetlenie treści atlasu. Na skraju prawej strony atlasu znajduje się pasek przewijania strony, a pod nim ikona umożliwiająca wyświetlenie atlasu na pełnym ekranie. Jest to ikona w postaci kwadratu z dwoma strzałkami. Jedna skierowana jest w dolny lewy róg kwadratu, a prawa w górny prawy.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Na ekranie początkowym, po przescrollowaniu w dół, można wyświetlić spis treści atlasu. Aby przejść do danego tematu, należy na niego kliknąć. Po prawej stronie tematu znajduje się szare kółko. Po zapoznaniu się z danym zagadnieniem kółko zmieni kolor na niebieski.
R1LaaI3jg0af9
Grafika przedstawia przykładowy spis treści atlasu interaktywnego. Składa się on z zamieszczonych jeden pod drugim tematów rozdziałów atlasu. Z prawej strony każdego tematu znajduje się puste kółko.
Przykładowy spis treści atlasu interaktywnego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W dolnym prawym rogu znajduje się ikona umożliwiająca wyświetlenie atlasu na pełnym ekranie.
RhnZdJX3iol2m
Grafika przedstawia ikonę wyświetlania atlasu na pełnym ekranie. Ma ona kształt kwadratu z dwoma strzałkami w środku. Strzałki prowadzą od środka do rogów kwadratu. Jedna z nich wskazuje dolny lewy róg, a druga górny prawy.
Ikona wyświetlania atlasu na pełnym ekranie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na przycisk „rozpocznij” wyświetli się pierwsze zagadnienie z atlasu. Do danego zagadnienia można również przejść poprzez kliknięcie na temat ze spisu treści.
Rf62QEcrT6QVz
Grafika przedstawia przycisk „rozpocznij”. Jest to biały przycisk z czarnym napisem „rozpocznij”.
Przycisk „rozpocznij”
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Z lewej strony atlasu znajduje się panel z tytułem i spisem treści. Można go ukryć, klikając na ikonę trzech poziomych kresek, znajdujących się po prawej stronie lupki. Obok, po prawej widoczna jest treść atlasu. W każdym temacie z atlasu ponad treścią znajduje się odtwarzacz audio. Pozwala on na odsłuchanie treści z danego tematu. Nagrania są więc tożsame z treścią.
R1ZZwRimILBit
Grafika przedstawia przykładowy ekran atlasu. Z lewej strony znajduje się wąski panel z tytułem atlasu i lupką, umożliwiającą wyszukiwanie treści. Poniżej znajduje się spis treści. Obok po prawej stronie znajduje się szerokie okno z treścią atlasu. Pod tytułem danej strony widoczny jest odtwarzacz audio. Kliknięcie na niego umożliwia odsłuchanie tekstu znajdującego się na danej stronie. W dolnym prawym rogu znajduje się kwadratowa ikona pozwalająca na wyświetlenie atlasu na pełnym ekranie.
Przykładowy ekran atlasu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W górnym prawym rogu lewego panelu atlasu znajduje się ikona lupki. Pozwala ona na wyszukanie treści. Po kliknięciu na lupkę wyświetli się belka, gdzie należy wpisać tekst. Następnie trzeba kliknąć przycisk enter na klawiaturze. Pod belką wyświetlą się rozdziały atlasu, w których znajduje się dane słowo. Pod tytułem rozdziału widnieje informacja, ile razy dany wynik powtarza się w tym rozdziale.
RvSkQmALwyjE7
Grafika przedstawia przykładowy panel wyszukiwania haseł w atlasie. U góry widoczna jest belka, gdzie wpisano hasło „montaż”. Poniżej znajdują się tytuły rozdziałów, w których to hasło się pojawia. Pod każdym tytułem widoczna jest informacja, ile razy dane hasło występuje w rozdziale.
Przykładowy panel wyszukiwania haseł w atlasie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Sekwencje filmoweDmOYcnnJGSekwencje filmowe ukazują proces prefabrykacji sekcji płaskiej. Pierwsza animacjaDHCyguuQJPierwsza animacja przedstawia budowę sekcji przestrzennej, a drugaDv3UVShnydruga montaż bloków.
Ekrany filmów wyglądają jak na zdjęciu poniżej:
RizI3SRvwTLls
Zdjęcie przedstawia wygląd ekranu odtwarzania filmu. Ekran jest czarny. W jego dolnej części znajdują się ikony z różnymi opcjami. W dolnym lewym rogu widać ikonę trójkąta w kółku. Jest to ikona włączania odtwarzania filmu. Kolejna ikona znajduje się dopiero w połowie ekranu dolnego paska. Jest to ikona megafonu. Obok niej widać niebieski pasek, który oznacza poziom głośności. Obok znajduje się ikona człowieka, od którego głowy odchodzą dwie fale. Umożliwia ona włączanie alternatywnej ścieżki dźwiękowej. Dalej znajduje się mały biały prostokąt z czarnymi paskami w jego dolnej części. Pozwala ona na włączenie napisów. Kolejna ikona to napis auto, która umożliwia wybranie jakości filmu. Obok niej widać ikonę jedynki z iksem. Po kliknięciu na nią można wybrać szybkość odtwarzania filmu. Ostatnia ikona to kreski tworzące kwadrat. Kreski te tworzą jedynie krawędzie kwadratu. Jest to opcja włączania trybu pełnoekranowego.
Wygląd ekranu odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:
Rew4dzRQPjQvf
Zdjęcie przedstawia ikonę włączenia odtwarzania filmu. Ikona składa się z trójkąta wpisanego w okrąg. Wierzchołek trójkąta wskazuje w prawo. Oba kształty są białe. Tło zdjęcia jest czarne.
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.
R1JqTMKylGNie
Zdjęcie przedstawia ikonę zatrzymania odtwarzania filmu. Są to dwie pionowe kreski wpisane w okrąg. Ikona ma biały kolor. Tło zdjęcia jest niebieskie.
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.
R1XIfDjJYG002
Zdjęcie przedstawia pasek zmiany głośności dźwięku w filmie. Składa się on z ikony megafonu skierowanego w prawo, od którego odchodzą dwie półokrągłe linie symbolizujące fale dźwiękowe. Po prawej stronie megafonu znajduje się niebieski pasek, który umożliwia zmianę poziomu głośności.
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.
R1OYDIkHnVnCC
Grafika przedstawia ikonkę głowy i górnej części tułowia człowieka. Obok niej widać dwie kreski symbolizujące falę dźwiękową odchodzącą od głowy postaci.
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.
Rw8ydXZ1Dq7xI
Grafika przedstawia ikonkę sylwetki człowieka. Rozkłada ona ramiona szeroko na boki.
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
R1PlCaw1whLAY
Zdjęcie przedstawia ikonę włączania i wyłączania napisów w filmie wraz z rozwiniętymi opcjami. Ikona napisów to biały prostokąt z kropkami i kreskami w jego dolnej części, które mają symbolizować napisy. Ikona napisów jest kliknięta, można to stwierdzić po bardziej białym kolorze niż znajdujące się obok inne ikony, które są szare. Nad ikonami widać szary panel zatytułowany napisy. Pod nim są dwie opcje: napisy oraz wyłączone. Klikniętą opcją są wyłączone. Można to stwierdzić po niebieskim kolorze napisu. Obok ikony napisów widać jeszcze trzy inne ikony. Są to auto, 1x oraz kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
Rm2tyDQuB0mvx
Zdjęcie przedstawia ikonę oraz panel zmiany jakości filmu. Ikona to biały napis auto. Po kliknięciu na nią wyświetla się powyżej panel zatytułowany jakość. Na zdjęciu widać trzy opcje do wyboru: auto, tysiąc osiemdziesiąt pikseli oraz czterysta osiemdziesiąt pikseli. Obok ikony auto widać dwie inne ikony, czyli 1x oraz kwadrat włączania trybu pełnoekranowego.
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:
R16MF7pDqfUvN
Zdjęcie przedstawia ikonę oraz panel zmiany prędkości odtwarzania filmu. Ikona składa się z jedynki i małego iksa. Nad ikoną wyświetlony jest panel zatytułowany prędkość i zawierający różne opcje prędkości do wyboru. Opcje od góry to: po klatce, dwadzieścia pięć setnych, pięć dziesiątych, siedemdziesiąt pięć setnych, normalna, jeden i dwadzieścia pięć setnych, jeden i pięć dziesiątych, jeden i siedemdziesiąt pięć setnych, dwa. Zaznaczoną opcją jest prędkość normalna. Można to stwierdzić po niebieskim kolorze tego napisu. Obok ikony zmiany prędkości widać po lewej stronie ikonę auto, a po prawej kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.
R1IkZ5M0VwkZS
Zdjęcie przedstawia ikonę włączenia trybu pełnoekranowego filmu. Składa się ona z czterech kątów prostych, które tworzą kształt kwadratu. Ikona jest biała, a tło zdjęcia czarne.
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Gra edukacyjnaDPHz3hGUWGra edukacyjna polega na przejściu quizu dotyczącego budowy i montażu płatów, sekcji i bloków.
Poniższa instrukcja znajduje się również na stronie z multimedium.
Ekran początkowy wygląda następująco:
RaX52EdHTPko8
Grafika przedstawia ekran początkowy gry edukacyjnej. Widoczny jest uproszczony obrazek zakładki z przeglądarki internetowej z czterema strzałkami symbolizującymi włączenie trybu ekranowego. Pod obrazkiem widoczny jest tekst: Witaj w grze edukacyjnej Płaty, sekcje bloki - budowa i montaż. Gra wymaga trybu pełnoekranowego. Aby do niego przejść, kliknij przycisk poniżej. Poniżej znajduje się przycisk „włącz tryb pełnoekranowy”.
Ekran początkowy gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Widnieje na nim tytuł gry oraz informacja, aby nacisnąć znajdujący się w dolnej części ekranu przycisk „włącz tryb pełnoekranowy”.
Po włączeniu trybu ekranowego wyświetli się plansza startowa gry edukacyjnej. W górnym prawym rogu znajdują się dwa przyciski. Pierwszy z nich „pomoc” pozwala na wyświetlenie pytań i odpowiedzi, które pomogą w przejściu gry. Drugi „zamknij grę” wychodzi z trybu pełnoekranowego i wyłącza grę. W środkowej części widoczny jest tytuł. Pod nim znajduje się przycisk „przewiń w dół”. Pozwala on na przejście do opisu gry i przycisku „rozpocznij grę”. Można do nich przejść również za pomocą scrolla myszki.
R1YxZIdWQiUVk
Grafika przedstawia górną część planszy startowej z gry edukacyjnej. Na środku ekranu widoczny jest tytuł gry. W górnym prawym rogu dwa przyciski: pomoc i zamknij grę. Pod tytułem znajduje się strzałka podpisana przewiń w dół. Umożliwia ona przewinięcie strony, aby wyświetlić jej dolną część.
Górna część planszy startowej z gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1SfG2rHXi2zE
Grafika przedstawia dolną część planszy startowej z gry edukacyjnej. Znajduje się na niej tekst: Witaj w grze edukacyjnej Płaty, sekcje, bloki - budowa i montaż. Bierzesz udział w quizie dotyczącym zagadnień z prefabrykacji sekcji oraz montażu bloków i sekcji kadłuba jednostek pływających. Przed Tobą dwa etapy gry składające się z dziesięciu pytań. W pierwszym etapie do wyboru masz dwie odpowiedzi, a w drugim trzy. Spróbuj uzyskać jak najwięcej punktów. Powodzenia. Poniżej znajduje się przycisk rozpocznij grę.
Dolna część planszy startowej z gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Stan przejścia gry zapisuje się dla danego użytkownika. Oznacza to, że po powtórnym włączeniu gry plansza startowa będzie wyglądać nieco inaczej.
Pod tytułem gry pojawi się nowy przycisk „kontynuuj grę”. Umożliwia on włączenie gry od momentu zakończenia jej przy poprzednim podejściu.
ReB772HayHgqW
Grafika przedstawia wygląd planszy startowej z gry edukacyjnej po ponownym uruchomieniu gry. Pod tytułem widoczne są dwa przyciski: kontynuuj grę oraz rozpocznij nową grę.
Wygląd planszy startowej z gry edukacyjnej po ponownym uruchomieniu gry
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po rozpoczęciu gry wyświetli się ekran z opisem roli, którą przyjmuje się w czasie gry. Pod opisem znajduje się przycisk „rozpocznij”, który przenosi do strony w wyborem poziomu trudności. Od tego momentu w górnym lewym rogu ekranu widoczny będzie procentowy postęp przejścia gry oraz punktacja.
Rqqh0IBcfxCPn
Grafika przedstawia ekran z gry edukacyjnej z okienkiem opisu roli. W górnym lewym rogu ekranu znajduje się informacja o postępie grze w procentach, o punktacji, liczbie zdobytych odznak. W górnym prawym rogu ekranu znajdują się przyciski pomoc i zamknij grę. W środkowej części ekranu znajduje się prostokąt z opisem roli oraz obrazkiem, który ją przedstawia. Widoczny jest mężczyzna w stroju roboczym i kasku. Opis brzmi: monter kadłubów jednostek pływających. Wciel się w rolę montera i odpowiedz na pytania dotyczące budowy i montażu płatów, sekcji i bloków. Pod opisem znajduje się przycisk rozpocznij. Ponad grafiką postaci znajduje się przycisk wróć do poprzedniej strony.
Ekran z gry edukacyjnej z okienkiem opisu roli
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Kolejnym ekranem jest wybór poziomu trudności. W grze są dwa etapy. Aby móc przejść do drugiego etapu, należy ukończyć etap pierwszy. W pierwszym etapie odpowiedzi do wyboru będą dwie, a w drugim etapie trzy.
RRxMlNvBy2nvr
Grafika przedstawia ekran z gry edukacyjnej z wyborem poziomu trudności. W górnym lewym rogu ekranu znajduje się informacja o postępie grze w procentach, o punktacji, liczbie zdobytych odznak. W górnym prawym rogu ekranu znajdują się przyciski pomoc i zamknij grę. Poniżej znajduje się przycisk wróć do poprzedniej strony. Jeszcze niżej widoczny jest tekst: wybierz poziom trudności. Wciel się w rolę montera i odpowiedz na pytania dotyczące budowy i montażu płatów, sekcji i bloków. Pod tekstem znajdują się dwa prostokąty. Jeden zatytułowany jest etap pierwszy. Tekst do tego etapu: Etap pierwszy zawiera pytania z dwoma odpowiedziami do wyboru. Drugi zatytułowany jest etap drugi. Tekst brzmi: Etap drugi zawiera pytania z trzema odpowiedziami do wyboru. Pod oboma tekstami widoczne są przyciski rozpocznij.
Ekran z gry edukacyjnej z wyborem poziomu trudności
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Układ elementów na planszy z pytaniami jest taki sam dla wszystkich pytań z gry. Na środku ekranu znajduje się polecenie, a pod nimi odpowiedzi do wyboru. Należy kliknąć na jedną z nich, a następnie kliknąć przycisk „zatwierdź wybór”. Po udzieleniu odpowiedzi wyświetli się ekran z informacją zwrotną pozytywną lub negatywną w zależności od poprawności zaznaczonej odpowiedzi.
Rri4wkDeGmo6D
Grafika przedstawia ekran gry edukacyjnej z przykładowym pytaniem testowym. W górnym lewym rogu ekranu znajduje się informacja o postępie grze w procentach, o punktacji, liczbie zdobytych odznak. W górnym prawym rogu ekranu znajdują się przyciski pomoc i zamknij grę. Poniżej znajduje się polecenie oraz odpowiedzi do wyboru. Należy kliknąć na którąś z odpowiedzi, a następnie kliknąć znajdujący się poniżej przycisk „zatwierdź odpowiedź”.
Ekran gry edukacyjnej z przykładowym pytaniem
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po ukończeniu etapu wyświetli się ekran z procentowym wynikiem. W zależności od uzyskanego wyniku wyświetli się informacja o nieukończeniu lub ukończeniu etapu.
Pod informacją znajdują się dwa przyciski. Pierwszy z nich pozwala na zapisanie uzyskanego wyniku, a drugi na powtórzenie danego etapu.
RxJm1FOrFSRfX
Grafika przedstawia przykładową informację o niezaliczeniu etapu gry edukacyjnej. W górnym lewym rogu ekranu znajduje się informacja o postępie grze w procentach, o punktacji, liczbie zdobytych odznak. W górnym prawym rogu ekranu znajdują się przyciski pomoc i zamknij grę. Poniżej widać następujący tekst: Niestety, nie udało Ci się ukończyć etapu pierwszego. Twoje wyniki. Status niezaliczony. Wynik poziomu trzydzieści procent. Obok widoczny jest obrazek przedstawiający smutnego montera kadłubów w kasku. Poniżej znajdują się dwa przyciski zapisz wynik i powtórz poziom. Zapisanie wyniku utrwali rezultat i umożliwi wykonanie kolejnych zadań. Powtórzenie poziomu resetuje wynik uzyskany w ramach aktualnego poziomu i pozwala na poprawę wyniku.
Przykładowa informacja o niezaliczeniu etapu gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R15Ve2ym59XAs
Grafika przedstawia przykładową informację o zaliczeniu etapu gry edukacyjnej. W górnym lewym rogu ekranu znajduje się informacja o postępie grze w procentach, o punktacji, liczbie zdobytych odznak. W górnym prawym rogu ekranu znajdują się przyciski pomoc i zamknij grę. Poniżej widać następujący tekst: Gratulacje! Brawo, udało Ci się ukończyć etap pierwszy. Twoje wyniki. Status zaliczony. Wynik poziomu sto procent. Obok widoczny jest obrazek przedstawiający uśmiechniętego montera kadłubów w kasku. Poniżej znajdują się dwa przyciski zapisz wynik i powtórz poziom. Zapisanie wyniku utrwali rezultat i umożliwi wykonanie kolejnych zadań. Powtórzenie poziomu resetuje wynik uzyskany w ramach aktualnego poziomu i pozwala na poprawę wyniku.
Przykładowa informacja o zaliczeniu etapu gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po pozytywnym ukończeniu obu etapów wyświetli się plansza końcowa z gratulacjami.
RhoZPYtAxrPZJ
Grafika przedstawia przykładową planszę końcową gry edukacyjnej z gratulacjami. W górnym lewym rogu ekranu znajduje się informacja o postępie grze w procentach, o punktacji, liczbie zdobytych odznak. W górnym prawym rogu ekranu znajdują się przyciski pomoc i zamknij grę. Poniżej widać następujący tekst: Gratulacje, udało Ci się ukończyć grę! Posiadasz obszerną wiedzę na temat budowy i montażu płatów, sekcji i bloków. Twoje wyniki. Status: zaliczone. Postęp sto procent. Punkty sto osiemdziesiąt na dwieście. Odznaki zero na zero - gra nie posiada odznak.
Przykładowa plansza końcowa gry edukacyjnej z gratulacjami
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Interaktywne materiały sprawdzająceDRInLy40tInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
Rmmuk8lpT0bU7
Zdjęcie przedstawia przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające. Składają się one z prostokątnych paneli umieszczonych jeden pod drugim. Każdy panel posiada numer oraz tytuł, który nawiązuje do zawartego w nim zadania.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
R9tPL4yQkuL9Y
Zdjęcie przedstawia otwartą zakładkę z przykładowym zadaniem. Pod nazwą zakładki znajduje się polecenie. Pod poleceniem widać treść zadania z odpowiedziami do wyboru. Po prawej stronie polecenia widać żółty sześciokąt. Poniżej zadania, po prawej stronie panelu znajduje się ikona sprawdź. Po jej lewej stronie widać symbol gumki. Poniżej przycisku sprawdź znajduje się napis pokaż odpowiedź.
Wygląd przykładowego zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.
R1JBlemflmI6m
Zdjęcie przedstawia oznaczenia poziomu trudności zadań. Widać trzy sześciokąty umieszczone obok siebie. Pierwszy z lewej jest zielony. Środek zielonej ikonki jest biały z jednym fragmentem zielonym. Fragment jest trójkątny i jego podstawę tworzy jeden bok sześciokąta. Druga ikonka jest żółta. Jej jedna połowa jest biała, a druga żółta. Trzecia ikona jest czerwona. Cały jej środek jest czerwony.
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.
RBAaHwPAkmrdk
Grafika przedstawia przykładowy wygląd panelu testu. Składa się on z tytułu testu, informacji o liczbie pytań, czasie, w którym należy rozwiązać test, oraz o ostatnim uzyskanym wyniku. Poniżej widać przycisk Uruchom.
Widok przykładowego panelu testu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.
RhjZw6WQTLLMQ
Grafika przedstawia przykładowe zadanie testowe. Ponad poleceniem widać numer pytania, czas, który pozostał na wypełnianie testu, oraz ostatni uzyskany wynik. Pod poleceniem znajdują się możliwe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu panelu z zadaniem znajdują się dwa przyciski. Są to Sprawdź oraz Dalej.
Wygląd przykładowego zadania w panelu testowym
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Słownik pojęćD1FPONuP2Słownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
Przewodnik dla nauczycielaDtkzpfnWqPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Przewodnik dla uczącego sięD1GDasDFAPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Netografia i bibliografiaDcgApTVnTNetografia i bibliografia zawiera spis pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.