Prefabrykacja sekcji, montaż bloków i sekcji kadłuba jednostek pływających
TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających – monter kadłubów jednostek pływających 721406, technik budowy jednostek pływających 311942
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter kadłubów jednostek pływającychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter kadłubów jednostek pływających
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie monter kadłubów jednostek pływających. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających wyodrębnionej w zawodach monter kadłubów jednostek pływających 721406 i technik budowy jednostek pływających 311942.
Podstawa programowa
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających:
wykonywania obróbki blach i profili hutniczych;
prefabrykowania i montowania kadłuba jednostek pływających;
wykonywania operacji transportowych w procesie budowy kadłuba jednostek pływających;
przygotowania kadłuba jednostek pływających oraz urządzeń do wodowania;
wykonywania prac związanych z remontem lub modernizacją kadłuba jednostek pływających.
Efekty kształcenia
TWO.03.2. Podstawy okrętownictwa:
Uczeń:
charakteryzuje maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej;
TWO.03.5. Prefabrykacja sekcji, montaż bloków i sekcji kadłuba jednostek pływających:
Uczeń:
1. odczytuje dokumentację konstrukcyjną, traserską i pomiarową, dotyczące prefabrykacji sekcji i montażu bloków kadłuba jednostek pływających;
2. określa technologię wykonania montażu sekcji oraz bloków;
3. charakteryzuje maszyny, urządzenia, sprzęt i narzędzia niezbędne do wykonania procesu prefabrykacji sekcji i montażu bloków;
4. wykonuje podbudowę do prefabrykacji sekcji i montażu bloków;
6. wykonuje sekcje płatowe, płaskie oraz przestrzenne.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Prefabrykacja sekcji płaskiej”„Prefabrykacja sekcji płaskiej” to atlas interaktywny, który przedstawia proces prefabrykacji sekcji płaskiej. Pierwszy rozdział przybliża sczepianie blach, drugi – spawanie płyt z jednej strony, trzeci – spawanie płyt z drugiej strony, czwarty – trasowanie usztywnień, piąty – spawanie usztywnień I rzędu, szósty – spawanie usztywnień II rzędu. Zasób „Budowa sekcji przestrzennej”„Budowa sekcji przestrzennej” to animacja w grafice 2D i 3D, która przedstawia budowę dna podwójnego. Zasób „Montaż bloków'„Montaż bloków' to również animacja. Przedstawia montaż bloków jednostki okrętowej. Zasób „Płaty, sekcje, bloki – budowa i montaż”„Płaty, sekcje, bloki – budowa i montaż” to gra edukacyjna pozwala sprawdzić wiedzę z zakresu prefabrykacji sekcji, montażu bloków i sekcji kadłuba jednostek pływających.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Wprowadzenie
Prefabrykacja sekcji płaskiejAtlas interaktywny
Budowa sekcji przestrzennejAnimacja w grafice 2D i 3D
Montaż blokówAnimacja w grafice 2D i 3D
Płaty, sekcje, bloki – budowa i montażGra edukacyjna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter kadłubów jednostek pływających
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z prefabrykacją sekcji oraz montażem bloków i sekcji kadłuba jednostek pływających.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Atlas interaktywny „Prefabrykacja sekcji płaskiej”
Nauczyciel dzieli uczniów na sześć zespołów. Każdej z grup zostaje przyporządkowana rozdział atlasu dotyczący jednego z etapów prefabrykacji sekcji płaskiej. Zadaniem uczniów jest graficzne opracowanie danego tematu, np. na plakacie. W czasie przygotowywania plakatu nauczyciel kontroluje uczniów i w razie potrzeby dopowiada, na co zwrócić szczególną uwagę. Po koniec lekcji grupy w odpowiedniej kolejności przedstawiają swoje plakaty. W ten sposób każdy z uczniów posiądzie wiedzę na temat sześciu etapów prefabrykacji sekcji płaskiej.
Innym pomysłem jest metoda stacji. Nauczyciel prezentuje uczniom cały atlas. Uczniowie wykonują notatki. Po prezentacji nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowali się do pracy metodą stacji, czyli przejrzeli swoje notatki. Nauczyciel przygotowuje kilka stacji (w zależności od możliwości przestrzennych). Każda stacja to nazwa etapu prefabrykacji sekcji płaskiej. Uczeń lub grupa (w zależności od liczności zespołu klasowego) ma za zadanie przy danym etapie dopisać jedno słowo‑klucz na małej kartce oraz dorysować jeden symbol wizualny (np. narzędzie). Każdy uczeń powinien przejść każdą stację. Na koniec wszyscy wspólnie tworzą plakat, znajdują się na nim nazwy etapów, a pod nimi przyklejone są karteczki z rysunkami i najważniejszymi pojęciami. Ta metoda łączy pracę indywidualną z pracą grupową.
Animacja „Budowa sekcji przestrzennej”
Nauczyciel fragmentami przedstawia uczniom animację. Po każdym fragmencie zadaniem uczniów jest zamieszczenie najważniejszych informacji z danego punktu na osi czasu. Oś czasu powinna być zamieszczona w widocznym dla wszystkich uczniów miejscu, np. na szarym papierze przymocowanym do tablicy. Taka oś czasu pozwoli na usystematyzowanie etapów budowy sekcji przestrzennej.
Animacja „Montaż bloków”
Nauczyciel przedstawia uczniom animację na temat montażu bloków, a następnie przedstawia stwierdzenia związane z etapami montażu. Każdy uczeń otrzymuje swoje stwierdzenie, są one losowane z puli przygotowanej przez nauczyciela. Uczniowie uczą się w konwencji turniejowej, każdy zapisuje na kartce pytanie do przedstawionego stwierdzenia, a nie odpowiedź. Następnie nauczyciel na forum odczytuje wszystkie pytania, uczniowie wspólnie sprawdzają ich poprawność. Nauczyciel notuje, którzy uczniowie zadali poprawne pytania, i nagradza ich, np. plusem. W razie błędnych odpowiedzi nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe rozwiązanie. Ma to na celu utrwalenie poznanych z animacji informacji o montażu bloków kadłuba.
Gra edukacyjna „Płaty, sekcje, bloki – budowa i montaż”
Uczniowie indywidualnie lub w parach grają w grę. Sprawdza i utrwala ona najważniejsze informacje z budowy i montażu płatów, sekcji i bloków. Uczniowie mogą samodzielnie przejść przez wszystkie etapy. Uczeń lub para uczniów, którzy najszybciej ukończą grę, mogą zostać nagrodzeni plusami. Nauczyciel pomaga uczniom, jeśli zajdzie taka potrzeba, oraz w przypadku błędów tłumaczy, co należy zrobić inaczej. Można też omówić poszczególne trudności jako studia przypadków.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel naprowadza ucznia pytaniami na odpowiedź właściwą.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę domową zapoznanie się z atlasem i animacjami, a następnie na kolejnej lekcji przeprowadza z nimi dyskusję w celu sprawdzenia poziomu przyswojenia wiedzy. Poza tym odbywa się klasowy turniej wiedzy (wykorzystane zostają materiały interaktywne). Nauczyciel może też polecić uczniom zagrać w grę edukacyjną, a następnie na lekcji porównać osiągnięte przez nich wyniki.
Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące dwóch materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.
Praca indywidualna
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treściami zawartymi w e‑materiale.
Po obejrzeniu animacji i zapoznaniu się z atlasem uczeń może sprawdzić swoją wiedzę poprzez rozwiązanie zadań z interaktywnych materiałów sprawdzających oraz zagranie w grę. Każde zadanie, zarówno z materiałów sprawdzających, jak i z gry edukacyjnej, posiada informację zwrotną.
Warto też zaproponować, aby każdy uczeń wypisał w swojej notatce dwa zagadnienia dotyczące każdego rozdziału z atlasu i każdej animacji. Jedno, z którym miał największy problem, i jedno, które go wyjątkowo zainteresowało. Prosimy ucznia, aby do obu tych zagadnień przygotował notatki graficzne (mogą być w zeszycie lub na tablicy online), dzięki temu uczeń zapamięta też te kwestie, które wcześniej wydawały mu się trudne. Warto zachęcać do szukania informacji w internecie.
Praca w grupach
Uczniowie dzieleni są na sześć grup.
Każda z grup ma przydzielony jeden z sześciu rozdziałów atlasu dotyczących prefabrykacji sekcji płaskiej. Zadaniem grupy jest stworzenie prezentacji, która będzie przedstawiona innym uczniom na lekcji. Warto skorzystać tutaj też z metody portfolio do tworzenia prezentacji.
Indywidualizacja pracy z uczniami
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Multimedia zawarte w tym materiale przybliżają tematykę prefabrykacji sekcji oraz montażu bloków i sekcji kadłuba jednostek pływających. Interaktywne materiały sprawdzające i gra edukacyjna dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. W ramach indywidualizacji uczniowie mogą skorzystać z metody dramowej – uczniowie, którzy szybciej opanowali materiał, mogą razem z nauczycielem odegrać krótką scenkę. Uczniowie wcielają się w rolę specjalisty od prefabrykacji i montażu i opowiada o tych procesach, podkreślając najważniejsze jej elementy. W czasie odgrywania dramy uczniowie, którzy mieli kłopoty z opanowaniem materiału, powinni robić notatki. Ich zadaniem byłoby wypisanie rzeczy, których nie rozumieją. Po zakończeniu dramy uczniowie dzielą się swoimi wątpliwościami i dyskutują o odegranych scenkach. Pomoże im to utrwalić wiedzę.
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści