Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Podstawowe zagadnienia z inżynierii mechanicznej

TWO.05. Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających
– technik budowy jednostek pływających 311942

bg‑blue

Instrukcja użytkowania

s

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

WprowadzenieDso23axpHWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.

RM3ZaeikNy7iO
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzi atlas interaktywny i galeria grafik.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

31
Atlas interaktywny

Atlas interaktywnyDeRzKhaQaAtlas interaktywny prezentuje zasady rysunku technicznego w odniesieniu do elementów poszycia kadłuba jednostki pływającej.

Po lewej stronie atlasu znajduje się panel z menu. Można w nim wybierać elementy, które mają zostać zaznaczone na rysunku technicznym. Poniżej wyboru elementów znajdują się strzałki, które pozwalają na przemieszczanie się po rysunku, oraz przyciski minus i plus, które umożliwiają oddalanie i przybliżanie widoku. Przemieszczać się po rysunku można również za pomocą przeciągania myszką, a przybliżać i oddalać widok za pomocą scrolla myszki.

R9oG2DQ2tFYV2
Przykładowy wygląd atlasu interaktywnego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając na symbole elementów znajdujące się pod atlasem, ukaże się miejsce, w którym dany element się na nim znajduje.

R9FyrP0J2uuFG
Uwidocznienie przykładowego elementu na rysunku technicznym po wyborze z menu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Uwidocznione elementy można kliknąć. Wyświetli się wtedy ich nazwa oraz opis.

R15W1mrZr62Al
Przykładowy widok opisu danego elementu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

U góry w menu znajduje się przycisk „aktywne elementy”. Po kliknięciu na niego uwidocznią się elementy, na które można kliknąć bezpośrednio z rysunku. W ten sposób można dowiedzieć się, jak nazywa się i co oznacza dany element rysunku, bez konieczności szukania jego nazwy w menu.

RNXkD7myApxFM
Przykładowy widok wyświetlonych „aktywnych elementów”
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

32
Galeria grafik

Galeria grafikDd3bqxsFPGaleria grafik przedstawia działanie i zastosowanie dźwignic i urządzeń transportowych jednostek pływających.

Galeria jest podzielona na dwie części. Pierwsza dotyczy dźwignic i przedstawia je jako animacje, a druga zawiera grafiki zawiesi. Pod galeriami znajdują się ćwiczenia. U góry strony mieści się spis treści, który umożliwia bezpośrednie przejście do danego zagadnienia.

RQbd7PvXiNe1Z
Wygląd spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pierwsza galeria umożliwia obejrzenie animacji oraz zapoznanie się z podstawowymi informacjami na temat dźwignic. Każda z nich zamieszczona jest w osobnej zakładce.

R1JZdu7S0V8Pf
R1RmIMrR9Uszc
Przykładowy wygląd ekranu z animacji
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć animację, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

Rew4dzRQPjQvf
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać animację, należy go kliknąć.

R1JqTMKylGNie
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

R1XIfDjJYG002
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

R1OYDIkHnVnCC
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

Rw8ydXZ1Dq7xI
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

R1PlCaw1whLAY
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

Rm2tyDQuB0mvx
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania animacji. Poniżej widnieją dostępne opcje:

R16MF7pDqfUvN
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

R1IkZ5M0VwkZS
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniżej animacji znajduje się galeria zawiesi. Grafiki ułożone są obok siebie. Każda z nich posiada numerowany znacznik. Po kliknięciu na niego wyświetli się okno z opisem, nagraniem audio, które pozwala odsłuchać tekst opisu, oraz grafika.

R18wGNSkg7Gkp
Przykładowy wygląd galerii grafik
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu myszką na znacznik z numerem wyświetli się opis danego elementu.

RdIkPuXWvmQrX
Wyświetlony opis elementu z galerii zdjęć
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Można również kliknąć na daną grafikę. Wyświetli się ona wtedy w trybie pełnoekranowym. W prawym górnym rogu znajdują się przyciski. Lupka umożliwia przybliżanie i oddalanie grafiki. Krzyżyk wyłącza tryb pełnoekranowy.

R7aGd7L7K0Yb0
Tryb pełnoekranowy galerii grafik
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceD1HHo862uInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Odpowiedzi udziela się poprzez zaznaczenie właściwego zdania lub zdań. Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

Materiały sprawdzające mają formę testu. Testy umieszczone są w zakładkach zatytułowanych nazwą multimediów, których dotyczą.

RVEhKpbn0dKzo
Przykładowy wygląd zakładek z ćwiczeniami
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Każdorazowo losowane jest dwadzieścia pięć pytań z puli pięćdziesięciu zadań. Ekran startowy zawiera informację o limicie czasu oraz o ostatnim wyniku. Klikając przycisk „Uruchom” rozpoczyna się test.

Rbb6eF4yjJ7mV
Przykładowy wygląd ekranu testu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na górze ekranu testu widoczny jest numer pytania, pozostały czas i ostatni wynik. Po zaznaczeniu odpowiedzi, trzeba kliknąć przycisk „Sprawdź” – wyświetli się wtedy informacja zwrotna, czy udzielona odpowiedź jest poprawna, czy niepoprawna. Po sprawdzeniu odpowiedzi można kliknąć przycisk „Dalej”, aby przejść do kolejnego zadania.

R1Mgzwexn24f5
Wygląd przykładowego pytania testowego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęć dla e‑materiałuD17Lt0oWCSłownik pojęć dla e‑materiału umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDHphAubwFPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDIKPa4KuLPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDxFZF6kPINetografia i bibliografia zawiera spis pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

10

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści