Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Rozpoznawanie potrzeb i problemów osoby podopiecznej w środowisku domowym

SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej - Opiekun osoby starszej 341202

SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych - Opiekunka środowiskowa 341204

bg‑azure

Interaktywne materiały sprawdzające

11
1. Choroby osób podopiecznychDW0Hpwpvf
1Choroby osób podopiecznych15855Brawo! Udało Ci się rozwiązać test. Oznacza to, że posiadasz podstawowe wiadomości na temat patofizjologii, czyli mechanizmów powstawania niektórych chorób oraz objawów najczęściej występujących u osób starszych czyli reumatoidalne zapalenie stawów, choroba Parkinsona, Alzheimera, udar mózgu, zawał serca, odleżyny, choroba wrzodowa żołądka oraz odleżyny.Niestety, nie udało Ci się rozwiązać testu. Wróć do atlasu interaktywnego „Anatomia, fizjologia i patofizjologia człowieka”. Spróbuj jeszcze raz przejść test.
Test

Choroby osób podopiecznych

Sprawdzisz czy potrafisz:

  • nazywać i opisywać budowę i funkcjonowanie tkanek, narządów i układów ciała ludzkiego: układu nerwowego, sercowo‑naczyniowego, oddechowego, kostno- mięśniowego, pokarmowego, moczowo‑płciowego;

  • rozpoznaw zmianać chorobowe zachodzące w narządach i układach;

  • wyjaśniać patomechanizm objawów chorobowych.

Liczba pytań:
5
Limit czasu:
8 min
Twój ostatni wynik:
-
1Choroby osób podopiecznych15855Brawo! Udało Ci się rozwiązać test. Oznacza to, że posiadasz podstawowe wiadomości na temat patofizjologii, czyli mechanizmów powstawania niektórych chorób oraz objawów najczęściej występujących u osób starszych czyli reumatoidalne zapalenie stawów, choroba Parkinsona, Alzheimera, udar mózgu, zawał serca, odleżyny, choroba wrzodowa żołądka oraz odleżyny.Niestety, nie udało Ci się rozwiązać testu. Wróć do atlasu interaktywnego „Anatomia, fizjologia i patofizjologia człowieka”. Spróbuj jeszcze raz przejść test.
Test

Choroby osób podopiecznych

Sprawdzisz czy potrafisz:

  • nazywać i opisywać budowę i funkcjonowanie tkanek, narządów i układów ciała ludzkiego: układu nerwowego, sercowo‑naczyniowego, oddechowego, kostno- mięśniowego, pokarmowego, moczowo‑płciowego;

  • rozpoznaw zmianać chorobowe zachodzące w narządach i układach;

  • wyjaśniać patomechanizm objawów chorobowych.

Liczba pytań:
5
Limit czasu:
8 min
Twój ostatni wynik:
-
2. Podstawy anatomii1DW0Hpwpvf
RgoOLFdxy5aS811
Dopasuj podpis do ilustracji.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rt2Hasmu0f4l011
Dopasuj podpis do ilustracji.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Nmoe2iHs8p7
Przyporządkuj narządy do wskazanych układów anatomicznych. Układ krwionośny Możliwe odpowiedzi: 1. przewód moczowy, 2. włośniczki, 3. mózgowie, 4. rdzeń kręgowy, 5. wędzidełko, 6. przewód żółciowy wspólny, 7. serce, 8. dwunastnica, 9. nerka Układ moczowy Możliwe odpowiedzi: 1. przewód moczowy, 2. włośniczki, 3. mózgowie, 4. rdzeń kręgowy, 5. wędzidełko, 6. przewód żółciowy wspólny, 7. serce, 8. dwunastnica, 9. nerka Układ pokarmowy Możliwe odpowiedzi: 1. przewód moczowy, 2. włośniczki, 3. mózgowie, 4. rdzeń kręgowy, 5. wędzidełko, 6. przewód żółciowy wspólny, 7. serce, 8. dwunastnica, 9. nerka Układ nerwowy Możliwe odpowiedzi: 1. przewód moczowy, 2. włośniczki, 3. mózgowie, 4. rdzeń kręgowy, 5. wędzidełko, 6. przewód żółciowy wspólny, 7. serce, 8. dwunastnica, 9. nerka
3. Organizowanie prac opiekuńczych3DMOWQfthm
R1F45hSpSYO1631
Proszę uzupełnić brakujące wyrazy. Przed wykonaniem każdej czynności opiekun powinien spytać podopiecznego czy 1. zmierzyć, 2. podstawy, 3. zaostrzeń, 4. płynów, 5. łódkę, 6. chodzenia, 7. półwysokiej, 8. wyraża zgodę/się zgadza, 9. upadkom, 10. szczytu, 11. wysokiej, 12. rozrzedzenie, 13. nie należy, 14. PFRON, 15. remisji, 16. asymetria, 17. niedowład.
Oklepywanie pleców należy wykonać dłonią ułożoną w 1. zmierzyć, 2. podstawy, 3. zaostrzeń, 4. płynów, 5. łódkę, 6. chodzenia, 7. półwysokiej, 8. wyraża zgodę/się zgadza, 9. upadkom, 10. szczytu, 11. wysokiej, 12. rozrzedzenie, 13. nie należy, 14. PFRON, 15. remisji, 16. asymetria, 17. niedowład w kierunku od 1. zmierzyć, 2. podstawy, 3. zaostrzeń, 4. płynów, 5. łódkę, 6. chodzenia, 7. półwysokiej, 8. wyraża zgodę/się zgadza, 9. upadkom, 10. szczytu, 11. wysokiej, 12. rozrzedzenie, 13. nie należy, 14. PFRON, 15. remisji, 16. asymetria, 17. niedowład płuc do ich 1. zmierzyć, 2. podstawy, 3. zaostrzeń, 4. płynów, 5. łódkę, 6. chodzenia, 7. półwysokiej, 8. wyraża zgodę/się zgadza, 9. upadkom, 10. szczytu, 11. wysokiej, 12. rozrzedzenie, 13. nie należy, 14. PFRON, 15. remisji, 16. asymetria, 17. niedowład.
W przypadku trudności z odrywaniem się zalegającej w drzewie oskrzelowym wydzieliny ważne jest podawanie osobie podopiecznej dużej ilości 1. zmierzyć, 2. podstawy, 3. zaostrzeń, 4. płynów, 5. łódkę, 6. chodzenia, 7. półwysokiej, 8. wyraża zgodę/się zgadza, 9. upadkom, 10. szczytu, 11. wysokiej, 12. rozrzedzenie, 13. nie należy, 14. PFRON, 15. remisji, 16. asymetria, 17. niedowład, ponieważ ma to wpływ na 1. zmierzyć, 2. podstawy, 3. zaostrzeń, 4. płynów, 5. łódkę, 6. chodzenia, 7. półwysokiej, 8. wyraża zgodę/się zgadza, 9. upadkom, 10. szczytu, 11. wysokiej, 12. rozrzedzenie, 13. nie należy, 14. PFRON, 15. remisji, 16. asymetria, 17. niedowład wydzieliny i ułatwia jej odksztuszanie.
Osobę podopieczną z przewlekłą obturacyjną chorobą płuc opiekun powinien ułożyć w pozycji 1. zmierzyć, 2. podstawy, 3. zaostrzeń, 4. płynów, 5. łódkę, 6. chodzenia, 7. półwysokiej, 8. wyraża zgodę/się zgadza, 9. upadkom, 10. szczytu, 11. wysokiej, 12. rozrzedzenie, 13. nie należy, 14. PFRON, 15. remisji, 16. asymetria, 17. niedowład lub 1. zmierzyć, 2. podstawy, 3. zaostrzeń, 4. płynów, 5. łódkę, 6. chodzenia, 7. półwysokiej, 8. wyraża zgodę/się zgadza, 9. upadkom, 10. szczytu, 11. wysokiej, 12. rozrzedzenie, 13. nie należy, 14. PFRON, 15. remisji, 16. asymetria, 17. niedowład.
W przypadku stwierdzenia u osoby podopiecznej objawów spadku poziomu glukozy we krwi należy jak najszybciej 1. zmierzyć, 2. podstawy, 3. zaostrzeń, 4. płynów, 5. łódkę, 6. chodzenia, 7. półwysokiej, 8. wyraża zgodę/się zgadza, 9. upadkom, 10. szczytu, 11. wysokiej, 12. rozrzedzenie, 13. nie należy, 14. PFRON, 15. remisji, 16. asymetria, 17. niedowład jej poziom glukometrem.
Instytucją, która dofinansowuje likwidację barier architektonicznych dla osób z niepełnosprawnością jest 1. zmierzyć, 2. podstawy, 3. zaostrzeń, 4. płynów, 5. łódkę, 6. chodzenia, 7. półwysokiej, 8. wyraża zgodę/się zgadza, 9. upadkom, 10. szczytu, 11. wysokiej, 12. rozrzedzenie, 13. nie należy, 14. PFRON, 15. remisji, 16. asymetria, 17. niedowład.
Stwardnienie rozsiane to choroba przebiegająca z okresami 1. zmierzyć, 2. podstawy, 3. zaostrzeń, 4. płynów, 5. łódkę, 6. chodzenia, 7. półwysokiej, 8. wyraża zgodę/się zgadza, 9. upadkom, 10. szczytu, 11. wysokiej, 12. rozrzedzenie, 13. nie należy, 14. PFRON, 15. remisji, 16. asymetria, 17. niedowład i 1. zmierzyć, 2. podstawy, 3. zaostrzeń, 4. płynów, 5. łódkę, 6. chodzenia, 7. półwysokiej, 8. wyraża zgodę/się zgadza, 9. upadkom, 10. szczytu, 11. wysokiej, 12. rozrzedzenie, 13. nie należy, 14. PFRON, 15. remisji, 16. asymetria, 17. niedowład.
Osobie podopiecznej z chorobą Parkinsona warto powiedzieć aby podczas 1. zmierzyć, 2. podstawy, 3. zaostrzeń, 4. płynów, 5. łódkę, 6. chodzenia, 7. półwysokiej, 8. wyraża zgodę/się zgadza, 9. upadkom, 10. szczytu, 11. wysokiej, 12. rozrzedzenie, 13. nie należy, 14. PFRON, 15. remisji, 16. asymetria, 17. niedowład zaplatała ręce z tyłu, gdyż taka pozycja może zapobiec 1. zmierzyć, 2. podstawy, 3. zaostrzeń, 4. płynów, 5. łódkę, 6. chodzenia, 7. półwysokiej, 8. wyraża zgodę/się zgadza, 9. upadkom, 10. szczytu, 11. wysokiej, 12. rozrzedzenie, 13. nie należy, 14. PFRON, 15. remisji, 16. asymetria, 17. niedowład.
Osobie podopiecznej z chorobą Alzhaimera i zaburzeniami pamięci 1. zmierzyć, 2. podstawy, 3. zaostrzeń, 4. płynów, 5. łódkę, 6. chodzenia, 7. półwysokiej, 8. wyraża zgodę/się zgadza, 9. upadkom, 10. szczytu, 11. wysokiej, 12. rozrzedzenie, 13. nie należy, 14. PFRON, 15. remisji, 16. asymetria, 17. niedowładtłumaczyć że nie ma racji.
Objawami udaru mózgu są min.1. zmierzyć, 2. podstawy, 3. zaostrzeń, 4. płynów, 5. łódkę, 6. chodzenia, 7. półwysokiej, 8. wyraża zgodę/się zgadza, 9. upadkom, 10. szczytu, 11. wysokiej, 12. rozrzedzenie, 13. nie należy, 14. PFRON, 15. remisji, 16. asymetria, 17. niedowład twarzy oraz 1. zmierzyć, 2. podstawy, 3. zaostrzeń, 4. płynów, 5. łódkę, 6. chodzenia, 7. półwysokiej, 8. wyraża zgodę/się zgadza, 9. upadkom, 10. szczytu, 11. wysokiej, 12. rozrzedzenie, 13. nie należy, 14. PFRON, 15. remisji, 16. asymetria, 17. niedowład połowiczy.
4. Zaspakajanie potrzeb podopiecznego3D11Jy2ept
RTtt5sS3SflEq31
Przyporządkuj rodzaj postępowania/czynności do nazwy zaspokajanej potrzeby. Potrzeba oddychania Możliwe odpowiedzi: 1. Stosowanie diety, podawanie posiłków często w małych ilościach, dbałość o estetykę podczas podawania i spożywania posiłków, prowadzenie rozmowy nt. konieczności stosowania zaleceń dietetycznych, dostarczanie posiłków, planowanie jadłospisu, organizacja wizyty u dietetyka., 2. Przygotowanie pokoju do snu, stosowanie muzyki relaksacyjnej, wyciszającej przed snem, włączenie oświetlenia nocnego., 3. Spacer, gimnastyka, ćwiczenia rehabilitacyjne, pomoc w złożeniu wniosku o dofinansowanie na likwidację barier architektonicznych, gimnastyka bierna, czynna, zmiana pozycji, przesadzanie osoby podopiecznej na wózek inwalidzki., 4. Motywowanie do ćwiczeń usprawniających aparat mowy, nawiązanie kontaktu z grupą wsparcia, z wolontariuszami, pomoc w komunikowaniu się z współmieszkańcami., 5. Wietrzenie pomieszczeń, nawilżanie powietrza, dbałość o właściwą temperaturę powietrza (21°C) w pomieszczeniu, oklepywanie pleców w przypadku trudności z odkrztuszaniem wydzieliny, gimnastyka oddechowa., 6. Pomoc w realizacji czasu wolnego z uwzględnieniem zainteresowań podopiecznej, wypożyczenie książek, mobilizowanie osoby podopiecznej do aktywności i samodzielności., 7. Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, opłacaniu rachunków, zaopatrzenie osoby podopiecznej w środki pomocnicze i sprzęt ortopedyczny, okazanie podopiecznemu zainteresowania, poświęcanie większej ilości czasu., 8. Toaleta całego ciała, kąpiel w wannie lub po prysznicem, dbałość o czystość otoczenia, zmiana bielizny pościelowej i osobistej, pomoc w czynnościach porządkowych, toaleta przeciwodleżynowa, słanie łóżka, stosowanie wkładek absorbcyjnych., 9. Nawiązanie kontaktu z rodziną, okazanie życzliwości i akceptacji osobie podopiecznej. Potrzeba odżywiania Możliwe odpowiedzi: 1. Stosowanie diety, podawanie posiłków często w małych ilościach, dbałość o estetykę podczas podawania i spożywania posiłków, prowadzenie rozmowy nt. konieczności stosowania zaleceń dietetycznych, dostarczanie posiłków, planowanie jadłospisu, organizacja wizyty u dietetyka., 2. Przygotowanie pokoju do snu, stosowanie muzyki relaksacyjnej, wyciszającej przed snem, włączenie oświetlenia nocnego., 3. Spacer, gimnastyka, ćwiczenia rehabilitacyjne, pomoc w złożeniu wniosku o dofinansowanie na likwidację barier architektonicznych, gimnastyka bierna, czynna, zmiana pozycji, przesadzanie osoby podopiecznej na wózek inwalidzki., 4. Motywowanie do ćwiczeń usprawniających aparat mowy, nawiązanie kontaktu z grupą wsparcia, z wolontariuszami, pomoc w komunikowaniu się z współmieszkańcami., 5. Wietrzenie pomieszczeń, nawilżanie powietrza, dbałość o właściwą temperaturę powietrza (21°C) w pomieszczeniu, oklepywanie pleców w przypadku trudności z odkrztuszaniem wydzieliny, gimnastyka oddechowa., 6. Pomoc w realizacji czasu wolnego z uwzględnieniem zainteresowań podopiecznej, wypożyczenie książek, mobilizowanie osoby podopiecznej do aktywności i samodzielności., 7. Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, opłacaniu rachunków, zaopatrzenie osoby podopiecznej w środki pomocnicze i sprzęt ortopedyczny, okazanie podopiecznemu zainteresowania, poświęcanie większej ilości czasu., 8. Toaleta całego ciała, kąpiel w wannie lub po prysznicem, dbałość o czystość otoczenia, zmiana bielizny pościelowej i osobistej, pomoc w czynnościach porządkowych, toaleta przeciwodleżynowa, słanie łóżka, stosowanie wkładek absorbcyjnych., 9. Nawiązanie kontaktu z rodziną, okazanie życzliwości i akceptacji osobie podopiecznej. Potrzeba czystości Możliwe odpowiedzi: 1. Stosowanie diety, podawanie posiłków często w małych ilościach, dbałość o estetykę podczas podawania i spożywania posiłków, prowadzenie rozmowy nt. konieczności stosowania zaleceń dietetycznych, dostarczanie posiłków, planowanie jadłospisu, organizacja wizyty u dietetyka., 2. Przygotowanie pokoju do snu, stosowanie muzyki relaksacyjnej, wyciszającej przed snem, włączenie oświetlenia nocnego., 3. Spacer, gimnastyka, ćwiczenia rehabilitacyjne, pomoc w złożeniu wniosku o dofinansowanie na likwidację barier architektonicznych, gimnastyka bierna, czynna, zmiana pozycji, przesadzanie osoby podopiecznej na wózek inwalidzki., 4. Motywowanie do ćwiczeń usprawniających aparat mowy, nawiązanie kontaktu z grupą wsparcia, z wolontariuszami, pomoc w komunikowaniu się z współmieszkańcami., 5. Wietrzenie pomieszczeń, nawilżanie powietrza, dbałość o właściwą temperaturę powietrza (21°C) w pomieszczeniu, oklepywanie pleców w przypadku trudności z odkrztuszaniem wydzieliny, gimnastyka oddechowa., 6. Pomoc w realizacji czasu wolnego z uwzględnieniem zainteresowań podopiecznej, wypożyczenie książek, mobilizowanie osoby podopiecznej do aktywności i samodzielności., 7. Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, opłacaniu rachunków, zaopatrzenie osoby podopiecznej w środki pomocnicze i sprzęt ortopedyczny, okazanie podopiecznemu zainteresowania, poświęcanie większej ilości czasu., 8. Toaleta całego ciała, kąpiel w wannie lub po prysznicem, dbałość o czystość otoczenia, zmiana bielizny pościelowej i osobistej, pomoc w czynnościach porządkowych, toaleta przeciwodleżynowa, słanie łóżka, stosowanie wkładek absorbcyjnych., 9. Nawiązanie kontaktu z rodziną, okazanie życzliwości i akceptacji osobie podopiecznej. Potrzeba snu i wypoczynku Możliwe odpowiedzi: 1. Stosowanie diety, podawanie posiłków często w małych ilościach, dbałość o estetykę podczas podawania i spożywania posiłków, prowadzenie rozmowy nt. konieczności stosowania zaleceń dietetycznych, dostarczanie posiłków, planowanie jadłospisu, organizacja wizyty u dietetyka., 2. Przygotowanie pokoju do snu, stosowanie muzyki relaksacyjnej, wyciszającej przed snem, włączenie oświetlenia nocnego., 3. Spacer, gimnastyka, ćwiczenia rehabilitacyjne, pomoc w złożeniu wniosku o dofinansowanie na likwidację barier architektonicznych, gimnastyka bierna, czynna, zmiana pozycji, przesadzanie osoby podopiecznej na wózek inwalidzki., 4. Motywowanie do ćwiczeń usprawniających aparat mowy, nawiązanie kontaktu z grupą wsparcia, z wolontariuszami, pomoc w komunikowaniu się z współmieszkańcami., 5. Wietrzenie pomieszczeń, nawilżanie powietrza, dbałość o właściwą temperaturę powietrza (21°C) w pomieszczeniu, oklepywanie pleców w przypadku trudności z odkrztuszaniem wydzieliny, gimnastyka oddechowa., 6. Pomoc w realizacji czasu wolnego z uwzględnieniem zainteresowań podopiecznej, wypożyczenie książek, mobilizowanie osoby podopiecznej do aktywności i samodzielności., 7. Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, opłacaniu rachunków, zaopatrzenie osoby podopiecznej w środki pomocnicze i sprzęt ortopedyczny, okazanie podopiecznemu zainteresowania, poświęcanie większej ilości czasu., 8. Toaleta całego ciała, kąpiel w wannie lub po prysznicem, dbałość o czystość otoczenia, zmiana bielizny pościelowej i osobistej, pomoc w czynnościach porządkowych, toaleta przeciwodleżynowa, słanie łóżka, stosowanie wkładek absorbcyjnych., 9. Nawiązanie kontaktu z rodziną, okazanie życzliwości i akceptacji osobie podopiecznej. Potrzeba ruchu Możliwe odpowiedzi: 1. Stosowanie diety, podawanie posiłków często w małych ilościach, dbałość o estetykę podczas podawania i spożywania posiłków, prowadzenie rozmowy nt. konieczności stosowania zaleceń dietetycznych, dostarczanie posiłków, planowanie jadłospisu, organizacja wizyty u dietetyka., 2. Przygotowanie pokoju do snu, stosowanie muzyki relaksacyjnej, wyciszającej przed snem, włączenie oświetlenia nocnego., 3. Spacer, gimnastyka, ćwiczenia rehabilitacyjne, pomoc w złożeniu wniosku o dofinansowanie na likwidację barier architektonicznych, gimnastyka bierna, czynna, zmiana pozycji, przesadzanie osoby podopiecznej na wózek inwalidzki., 4. Motywowanie do ćwiczeń usprawniających aparat mowy, nawiązanie kontaktu z grupą wsparcia, z wolontariuszami, pomoc w komunikowaniu się z współmieszkańcami., 5. Wietrzenie pomieszczeń, nawilżanie powietrza, dbałość o właściwą temperaturę powietrza (21°C) w pomieszczeniu, oklepywanie pleców w przypadku trudności z odkrztuszaniem wydzieliny, gimnastyka oddechowa., 6. Pomoc w realizacji czasu wolnego z uwzględnieniem zainteresowań podopiecznej, wypożyczenie książek, mobilizowanie osoby podopiecznej do aktywności i samodzielności., 7. Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, opłacaniu rachunków, zaopatrzenie osoby podopiecznej w środki pomocnicze i sprzęt ortopedyczny, okazanie podopiecznemu zainteresowania, poświęcanie większej ilości czasu., 8. Toaleta całego ciała, kąpiel w wannie lub po prysznicem, dbałość o czystość otoczenia, zmiana bielizny pościelowej i osobistej, pomoc w czynnościach porządkowych, toaleta przeciwodleżynowa, słanie łóżka, stosowanie wkładek absorbcyjnych., 9. Nawiązanie kontaktu z rodziną, okazanie życzliwości i akceptacji osobie podopiecznej. Potrzeba bezpieczeństwa Możliwe odpowiedzi: 1. Stosowanie diety, podawanie posiłków często w małych ilościach, dbałość o estetykę podczas podawania i spożywania posiłków, prowadzenie rozmowy nt. konieczności stosowania zaleceń dietetycznych, dostarczanie posiłków, planowanie jadłospisu, organizacja wizyty u dietetyka., 2. Przygotowanie pokoju do snu, stosowanie muzyki relaksacyjnej, wyciszającej przed snem, włączenie oświetlenia nocnego., 3. Spacer, gimnastyka, ćwiczenia rehabilitacyjne, pomoc w złożeniu wniosku o dofinansowanie na likwidację barier architektonicznych, gimnastyka bierna, czynna, zmiana pozycji, przesadzanie osoby podopiecznej na wózek inwalidzki., 4. Motywowanie do ćwiczeń usprawniających aparat mowy, nawiązanie kontaktu z grupą wsparcia, z wolontariuszami, pomoc w komunikowaniu się z współmieszkańcami., 5. Wietrzenie pomieszczeń, nawilżanie powietrza, dbałość o właściwą temperaturę powietrza (21°C) w pomieszczeniu, oklepywanie pleców w przypadku trudności z odkrztuszaniem wydzieliny, gimnastyka oddechowa., 6. Pomoc w realizacji czasu wolnego z uwzględnieniem zainteresowań podopiecznej, wypożyczenie książek, mobilizowanie osoby podopiecznej do aktywności i samodzielności., 7. Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, opłacaniu rachunków, zaopatrzenie osoby podopiecznej w środki pomocnicze i sprzęt ortopedyczny, okazanie podopiecznemu zainteresowania, poświęcanie większej ilości czasu., 8. Toaleta całego ciała, kąpiel w wannie lub po prysznicem, dbałość o czystość otoczenia, zmiana bielizny pościelowej i osobistej, pomoc w czynnościach porządkowych, toaleta przeciwodleżynowa, słanie łóżka, stosowanie wkładek absorbcyjnych., 9. Nawiązanie kontaktu z rodziną, okazanie życzliwości i akceptacji osobie podopiecznej. Potrzeba miłości i przynależności Możliwe odpowiedzi: 1. Stosowanie diety, podawanie posiłków często w małych ilościach, dbałość o estetykę podczas podawania i spożywania posiłków, prowadzenie rozmowy nt. konieczności stosowania zaleceń dietetycznych, dostarczanie posiłków, planowanie jadłospisu, organizacja wizyty u dietetyka., 2. Przygotowanie pokoju do snu, stosowanie muzyki relaksacyjnej, wyciszającej przed snem, włączenie oświetlenia nocnego., 3. Spacer, gimnastyka, ćwiczenia rehabilitacyjne, pomoc w złożeniu wniosku o dofinansowanie na likwidację barier architektonicznych, gimnastyka bierna, czynna, zmiana pozycji, przesadzanie osoby podopiecznej na wózek inwalidzki., 4. Motywowanie do ćwiczeń usprawniających aparat mowy, nawiązanie kontaktu z grupą wsparcia, z wolontariuszami, pomoc w komunikowaniu się z współmieszkańcami., 5. Wietrzenie pomieszczeń, nawilżanie powietrza, dbałość o właściwą temperaturę powietrza (21°C) w pomieszczeniu, oklepywanie pleców w przypadku trudności z odkrztuszaniem wydzieliny, gimnastyka oddechowa., 6. Pomoc w realizacji czasu wolnego z uwzględnieniem zainteresowań podopiecznej, wypożyczenie książek, mobilizowanie osoby podopiecznej do aktywności i samodzielności., 7. Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, opłacaniu rachunków, zaopatrzenie osoby podopiecznej w środki pomocnicze i sprzęt ortopedyczny, okazanie podopiecznemu zainteresowania, poświęcanie większej ilości czasu., 8. Toaleta całego ciała, kąpiel w wannie lub po prysznicem, dbałość o czystość otoczenia, zmiana bielizny pościelowej i osobistej, pomoc w czynnościach porządkowych, toaleta przeciwodleżynowa, słanie łóżka, stosowanie wkładek absorbcyjnych., 9. Nawiązanie kontaktu z rodziną, okazanie życzliwości i akceptacji osobie podopiecznej. Potrzeba samorealizacji Możliwe odpowiedzi: 1. Stosowanie diety, podawanie posiłków często w małych ilościach, dbałość o estetykę podczas podawania i spożywania posiłków, prowadzenie rozmowy nt. konieczności stosowania zaleceń dietetycznych, dostarczanie posiłków, planowanie jadłospisu, organizacja wizyty u dietetyka., 2. Przygotowanie pokoju do snu, stosowanie muzyki relaksacyjnej, wyciszającej przed snem, włączenie oświetlenia nocnego., 3. Spacer, gimnastyka, ćwiczenia rehabilitacyjne, pomoc w złożeniu wniosku o dofinansowanie na likwidację barier architektonicznych, gimnastyka bierna, czynna, zmiana pozycji, przesadzanie osoby podopiecznej na wózek inwalidzki., 4. Motywowanie do ćwiczeń usprawniających aparat mowy, nawiązanie kontaktu z grupą wsparcia, z wolontariuszami, pomoc w komunikowaniu się z współmieszkańcami., 5. Wietrzenie pomieszczeń, nawilżanie powietrza, dbałość o właściwą temperaturę powietrza (21°C) w pomieszczeniu, oklepywanie pleców w przypadku trudności z odkrztuszaniem wydzieliny, gimnastyka oddechowa., 6. Pomoc w realizacji czasu wolnego z uwzględnieniem zainteresowań podopiecznej, wypożyczenie książek, mobilizowanie osoby podopiecznej do aktywności i samodzielności., 7. Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, opłacaniu rachunków, zaopatrzenie osoby podopiecznej w środki pomocnicze i sprzęt ortopedyczny, okazanie podopiecznemu zainteresowania, poświęcanie większej ilości czasu., 8. Toaleta całego ciała, kąpiel w wannie lub po prysznicem, dbałość o czystość otoczenia, zmiana bielizny pościelowej i osobistej, pomoc w czynnościach porządkowych, toaleta przeciwodleżynowa, słanie łóżka, stosowanie wkładek absorbcyjnych., 9. Nawiązanie kontaktu z rodziną, okazanie życzliwości i akceptacji osobie podopiecznej. Potrzeba kontaktów społecznych Możliwe odpowiedzi: 1. Stosowanie diety, podawanie posiłków często w małych ilościach, dbałość o estetykę podczas podawania i spożywania posiłków, prowadzenie rozmowy nt. konieczności stosowania zaleceń dietetycznych, dostarczanie posiłków, planowanie jadłospisu, organizacja wizyty u dietetyka., 2. Przygotowanie pokoju do snu, stosowanie muzyki relaksacyjnej, wyciszającej przed snem, włączenie oświetlenia nocnego., 3. Spacer, gimnastyka, ćwiczenia rehabilitacyjne, pomoc w złożeniu wniosku o dofinansowanie na likwidację barier architektonicznych, gimnastyka bierna, czynna, zmiana pozycji, przesadzanie osoby podopiecznej na wózek inwalidzki., 4. Motywowanie do ćwiczeń usprawniających aparat mowy, nawiązanie kontaktu z grupą wsparcia, z wolontariuszami, pomoc w komunikowaniu się z współmieszkańcami., 5. Wietrzenie pomieszczeń, nawilżanie powietrza, dbałość o właściwą temperaturę powietrza (21°C) w pomieszczeniu, oklepywanie pleców w przypadku trudności z odkrztuszaniem wydzieliny, gimnastyka oddechowa., 6. Pomoc w realizacji czasu wolnego z uwzględnieniem zainteresowań podopiecznej, wypożyczenie książek, mobilizowanie osoby podopiecznej do aktywności i samodzielności., 7. Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, opłacaniu rachunków, zaopatrzenie osoby podopiecznej w środki pomocnicze i sprzęt ortopedyczny, okazanie podopiecznemu zainteresowania, poświęcanie większej ilości czasu., 8. Toaleta całego ciała, kąpiel w wannie lub po prysznicem, dbałość o czystość otoczenia, zmiana bielizny pościelowej i osobistej, pomoc w czynnościach porządkowych, toaleta przeciwodleżynowa, słanie łóżka, stosowanie wkładek absorbcyjnych., 9. Nawiązanie kontaktu z rodziną, okazanie życzliwości i akceptacji osobie podopiecznej.
5. Podstawy anatomii, fizjologii i patofizjologii2
RZq5M4HqIvrDo21
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Wymiana tlen i dwutlenku węgla., 2. Długa wypustka komórki nerwowej., 3. Tętnica główna., 4. Płytki krwi., 5. (Rysunek inhalatora)., 6. Środek absorpcyjny stosowany u osób z III stopniem nietrzymania moczu., 7. (Rysunek glukometru)., 8. Osłabienie siły mięśniowej po jednej stronie ciała., 9. Rana powstała wskutek długotrwałego przebywania w jednej pozycji., 10. Specjalista zajmujący się aktywizacją ruchową osoby podopiecznej., 11. Spis dozwolonych produktów spożywczych., 12. Nazwa skali według której klasyfikuje się odleżyny., 13. Pierwszy odcinek jelita cienkiego., 14. Nazwa potrzeby, której zaspokojenie wpływa na samoocenę., 15. Osoba, która dobrowolnie i nieodpłatnie angażuje się w pracę np. na rzecz osób z niepełnosprawnością., 16. Choroba powstała wskutek zamknięcia tętnicy wieńcowej.
RT4EFYBhibmnA
Wpisz rozwiązanie krzyżówki (Uzupełnij) Jak można opisać człowieka, który jest rozwiązaniem krzyżówki? (Uzupełnij).