Elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny
Słownik pojęć dla e‑materiału
E-materiały do kształcenia zawodowego
Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny
ELE.09 Obsługa i konserwacja urządzeń dźwigowych – technik urządzeń dźwigowych 311940
bg‑green
Interaktywne materiały sprawdzające
INTERAKTYWNE MATERIAŁY SPRAWDZAJĄCE
1
Pokaż ćwiczenia:
1
1. Działanie zabezpieczeń mechanicznych dźwigów
1. Działanie zabezpieczeń mechanicznych dźwigów2DBPHhC2C4
R1JuWL5a9UlsW21
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń, wpisując obok nich P (prawda) lub F (fałsz).. Chwytacze klinowe posiadają element blokujący w kształcie klina.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ogranicznik prędkości powinien spowodować wyłączenie napędu dźwigu poprzez łącznik ogranicznika prędkości, zanim kabina osiągnie prędkość wyzwalania ogranicznika prędkości podczas ruchu do góry lub w dół.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ogranicznik prędkości mierzy prędkość poruszania się kabiny w szybie. Jeśli kabina przekroczy prędkość znamionową o 25 %, ogranicznik prędkości automatycznie uruchamia chwytacze.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Chwytacze umieszczone na przeciwwadze powinny być typu blokującego, jeżeli prędkość nominalna jest większa niż 1 m/s.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Chwytacze poślizgowe inaczej zwane są blokującymi.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Chwytacze progresywne dzielą się na jednokierunkowe i dwukierunkowe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Chwytacze służą do awaryjnego zatrzymania windy w przypadku zerwania lin lub awarii innych systemów bezpieczeństwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dźwigi osobowe nie są wyposażone w chwytacze.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Chwytacze bębnowe posiadają element blokujący w postaci kleszczy rozpieranych klinem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na chwytacze działają następujace masy: P - masa pełnej kabiny,Q - udźwig, (brak symbolu) - masa przewodu zwisowego(brak symbolu) - masa cięgien wyrównawczych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń, wpisując obok nich P (prawda) lub F (fałsz).. Chwytacze klinowe posiadają element blokujący w kształcie klina.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ogranicznik prędkości powinien spowodować wyłączenie napędu dźwigu poprzez łącznik ogranicznika prędkości, zanim kabina osiągnie prędkość wyzwalania ogranicznika prędkości podczas ruchu do góry lub w dół.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ogranicznik prędkości mierzy prędkość poruszania się kabiny w szybie. Jeśli kabina przekroczy prędkość znamionową o 25 %, ogranicznik prędkości automatycznie uruchamia chwytacze.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Chwytacze umieszczone na przeciwwadze powinny być typu blokującego, jeżeli prędkość nominalna jest większa niż 1 m/s.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Chwytacze poślizgowe inaczej zwane są blokującymi.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Chwytacze progresywne dzielą się na jednokierunkowe i dwukierunkowe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Chwytacze służą do awaryjnego zatrzymania windy w przypadku zerwania lin lub awarii innych systemów bezpieczeństwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dźwigi osobowe nie są wyposażone w chwytacze.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Chwytacze bębnowe posiadają element blokujący w postaci kleszczy rozpieranych klinem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na chwytacze działają następujace masy: P - masa pełnej kabiny,Q - udźwig, (brak symbolu) - masa przewodu zwisowego(brak symbolu) - masa cięgien wyrównawczych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
2. Dźwigi
2. Dźwigi1DBPHhC2C4
R1e1qzET7wRvg1
Uzupełnij poniższe zdania tak, aby stanowiły prawidłowe informacje. 1. 1. Silnik, 2. windami, 3. Ogranicznik prędkości, 4. żurawiami, 5. Siłownik, 6. ciągami jest to urządzenie, które przy osiągnięciu prędkości granicznej wyłącza zespół napędowy oraz, jeżeli jest to konieczne, uruchamia chwytacze.
2. Dźwigi, które mogą występować jako urządzenia elektryczne i hydrauliczne, są urządzeniami służącymi do transportu bliskiego, potocznie zwanymi 1. Silnik, 2. windami, 3. Ogranicznik prędkości, 4. żurawiami, 5. Siłownik, 6. ciągami.
Uzupełnij poniższe zdania tak, aby stanowiły prawidłowe informacje. 1. 1. Silnik, 2. windami, 3. Ogranicznik prędkości, 4. żurawiami, 5. Siłownik, 6. ciągami jest to urządzenie, które przy osiągnięciu prędkości granicznej wyłącza zespół napędowy oraz, jeżeli jest to konieczne, uruchamia chwytacze.
2. Dźwigi, które mogą występować jako urządzenia elektryczne i hydrauliczne, są urządzeniami służącymi do transportu bliskiego, potocznie zwanymi 1. Silnik, 2. windami, 3. Ogranicznik prędkości, 4. żurawiami, 5. Siłownik, 6. ciągami.
3. Urządzenia zapewniające bezpieczeństwo windom
3. Urządzenia zapewniające bezpieczeństwo windom3DFqDi4jxo
RuPagnZMAmPAC
Dobierz do obrazków odpowiednie opisy.
Dobierz do obrazków odpowiednie opisy.
RhaXI2CP7H2ra
Uzupełnij luki w tekście. Chwytacz to urządzenie mechaniczne służące do zatrzymania i utrzymania w spoczynku, na prowadnicach, przez dowolny czas, kabiny dźwigu lub jej przeciwwagi w przypadku niekontrolowanego przekroczenia prędkości. Dźwigi wyposaża się najczęściej w układ 1. (blokujące) z tłumieniem, 2. głównych, 3. dodatkowych, 4. dwóch, 5. poślizgowy (progresywny), 6. natychmiastowe, 7. trzech, 8. blokujący chwytaczy – po jednym na prowadnicę. Montuje się je wtedy w dolnej części stalowej ramy dźwigu. Obok ogranicznika prędkości (OP) i obciążenia (OB) chwytacze są jednym z 1. (blokujące) z tłumieniem, 2. głównych, 3. dodatkowych, 4. dwóch, 5. poślizgowy (progresywny), 6. natychmiastowe, 7. trzech, 8. blokujący elementów awaryjnego układu hamulcowego dźwigu. Podział chwytaczy ze względu na charakterystykę ich działania oraz kierunkowość: 1. (blokujące) z tłumieniem, 2. głównych, 3. dodatkowych, 4. dwóch, 5. poślizgowy (progresywny), 6. natychmiastowe, 7. trzech, 8. blokujący, natychmiastowy 1. (blokujące) z tłumieniem, 2. głównych, 3. dodatkowych, 4. dwóch, 5. poślizgowy (progresywny), 6. natychmiastowe, 7. trzech, 8. blokujący: jednokierunkowy. Chwytacze 1. (blokujące) z tłumieniem, 2. głównych, 3. dodatkowych, 4. dwóch, 5. poślizgowy (progresywny), 6. natychmiastowe, 7. trzech, 8. blokujący. Działają na zasadzie natychmiastowego zablokowania. Z tego powodu montuje się je w dźwigach poruszających się z niewielką prędkością – tylko do 0,63 m/s. Chwytacze natychmiastowe 1. (blokujące) z tłumieniem, 2. głównych, 3. dodatkowych, 4. dwóch, 5. poślizgowy (progresywny), 6. natychmiastowe, 7. trzech, 8. blokujący montuje się w wolno poruszających się dźwigach, ale z nieco większą prędkością – do 1 m/s. Takie dźwigi są dodatkowo wyposażone w układ wytłumiający drgania. Jak wszystkie chwytacze natychmiastowe – one także są wyłącznie jednokierunkowe (zatrzymują poruszanie dźwigu tylko w jednym kierunku – do dołu).
Uzupełnij luki w tekście. Chwytacz to urządzenie mechaniczne służące do zatrzymania i utrzymania w spoczynku, na prowadnicach, przez dowolny czas, kabiny dźwigu lub jej przeciwwagi w przypadku niekontrolowanego przekroczenia prędkości. Dźwigi wyposaża się najczęściej w układ 1. (blokujące) z tłumieniem, 2. głównych, 3. dodatkowych, 4. dwóch, 5. poślizgowy (progresywny), 6. natychmiastowe, 7. trzech, 8. blokujący chwytaczy – po jednym na prowadnicę. Montuje się je wtedy w dolnej części stalowej ramy dźwigu. Obok ogranicznika prędkości (OP) i obciążenia (OB) chwytacze są jednym z 1. (blokujące) z tłumieniem, 2. głównych, 3. dodatkowych, 4. dwóch, 5. poślizgowy (progresywny), 6. natychmiastowe, 7. trzech, 8. blokujący elementów awaryjnego układu hamulcowego dźwigu. Podział chwytaczy ze względu na charakterystykę ich działania oraz kierunkowość: 1. (blokujące) z tłumieniem, 2. głównych, 3. dodatkowych, 4. dwóch, 5. poślizgowy (progresywny), 6. natychmiastowe, 7. trzech, 8. blokujący, natychmiastowy 1. (blokujące) z tłumieniem, 2. głównych, 3. dodatkowych, 4. dwóch, 5. poślizgowy (progresywny), 6. natychmiastowe, 7. trzech, 8. blokujący: jednokierunkowy. Chwytacze 1. (blokujące) z tłumieniem, 2. głównych, 3. dodatkowych, 4. dwóch, 5. poślizgowy (progresywny), 6. natychmiastowe, 7. trzech, 8. blokujący. Działają na zasadzie natychmiastowego zablokowania. Z tego powodu montuje się je w dźwigach poruszających się z niewielką prędkością – tylko do 0,63 m/s. Chwytacze natychmiastowe 1. (blokujące) z tłumieniem, 2. głównych, 3. dodatkowych, 4. dwóch, 5. poślizgowy (progresywny), 6. natychmiastowe, 7. trzech, 8. blokujący montuje się w wolno poruszających się dźwigach, ale z nieco większą prędkością – do 1 m/s. Takie dźwigi są dodatkowo wyposażone w układ wytłumiający drgania. Jak wszystkie chwytacze natychmiastowe – one także są wyłącznie jednokierunkowe (zatrzymują poruszanie dźwigu tylko w jednym kierunku – do dołu).
4. Elementy zabezpieczeń dźwigów
4. Elementy zabezpieczeń dźwigów2DFqDi4jxo
Elementy zabezpieczeń dźwigów10570Brawo! Udało ci się zaliczyć test! Twoja wiedza dotycząca elementów zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny jest godna podziwu.Niestety, nie udało ci się zaliczyć testu. Wróć do infografiki „Elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny”, zapoznaj się wnikliwie z materiałem i spróbuj ponownie!
Test
Elementy zabezpieczeń dźwigów
Czy wiesz, w jaki sposób działają elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny? Czy potrafisz wskazać między nimi różnice? Sprawdź swoją wiedzę, rozwiązując test. Powodzenia!
Liczba pytań:
10
Limit czasu:
5 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Elementy zabezpieczeń dźwigów
Pytanie
1/10
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Uzupełnij zdanie tak, aby stanowiło prawidłową informację. Wybierz jedną z poniższych opcji. Element roboczy chwytacza natychmiastowego klinowego, który jest ruchomy i w momencie aktywacji chwytacza zatrzymuje ruch kabiny to Możliwe odpowiedzi: 1. korpus, 2. klin, 3. prowadnica
Wskaż prawidłową odpowiedź. Na poniższej ilustracji został przedstawiony rysunek
Wskaż prawidłową odpowiedź. Na poniższej ilustracji został przedstawiony rysunek
Wskaż prawidłową odpowiedź. Na poniższej ilustracji zostały przedstawione rysunki
Wskaż prawidłową odpowiedź. Na poniższej ilustracji zostały przedstawione rysunki
Wskaż prawidłową odpowiedź. Na poniższej ilustracji zostały przedstawione rysunki
Wskaż prawidłową odpowiedź. Na poniższej ilustracji zostały przedstawione rysunki
Wskaż prawidłową odpowiedź. Elementy służące do awaryjnego zatrzymania windy w przypadku zerwania lin lub awarii innych systemów bezpieczeństwa to Możliwe odpowiedzi: 1. Koła cierne, 2. Zderzaki, 3. Chwytacze
Uzupełnij zdanie tak, aby stanowiło prawidłową informację. Wybierz jedną z poniższych opcji. Chwytacz klinowy i wałkowy (rolkowy) to przykłady chwytaczy Możliwe odpowiedzi: 1. blokującego, 2. ślizgowego, 3. progresywnego
Wskaż prawidłową odpowiedź. Jakie elementy przedstawiają poszczególne numery?
Wskaż prawidłową odpowiedź. Jakie elementy przedstawiają poszczególne numery?
Uzupełnij zdanie tak, aby stanowiło prawidłową informację. Wybierz jedną z poniższych opcji. Chwytacze blokujące klinowe występują w dwóch odmianach: pojedynczej oraz Możliwe odpowiedzi: 1. podwójnej, 2. potrójnej, 3. poczwórnej
Uzupełnij zdanie tak, aby stanowiło prawidłową informację. Wybierz jedną z poniższych opcji. Zarówno na ramie kabiny, jak i na przeciwwadze powinny być stosowane chwytacze blokujące z tłumieniem dla prędkości nieprzekraczającej Możliwe odpowiedzi: 1. 0,5 m/s, 2. 1 m/s, 3. 2 m/s
Uzupełnij zdanie tak, aby stanowiło prawidłową informację. Wybierz jedną z poniższych opcji. Zarówno na ramie kabiny, jak i na przeciwwadze powinny być stosowane chwytacze blokujące bez tłumienia, jeśli prędkość nominalna podczas jazdy w dół nie przekracza Możliwe odpowiedzi: 1. 1 m/s, 2. 0,63 m/s, 3. 0,8 m/s
Uzupełnij zdanie tak, aby stanowiło prawidłową informację. Wybierz jedną z poniższych opcji. Element blokujący w chwytaczu rolkowym ma kształt Możliwe odpowiedzi: 1. walca, 2. klina, 3. kuli
Uzupełnij zdanie tak, aby stanowiło prawidłową informację. Wybierz jedną z poniższych opcji. Możliwość zatrzymania ruchu kabiny w obu kierunkach charakteryzuje chwytacze Możliwe odpowiedzi: 1. natychmiastowe, 2. progresywne, 3. rolkowe
Elementy zabezpieczeń dźwigów10570Brawo! Udało ci się zaliczyć test! Twoja wiedza dotycząca elementów zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny jest godna podziwu.Niestety, nie udało ci się zaliczyć testu. Wróć do infografiki „Elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny”, zapoznaj się wnikliwie z materiałem i spróbuj ponownie!
Test
Elementy zabezpieczeń dźwigów
Czy wiesz, w jaki sposób działają elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny? Czy potrafisz wskazać między nimi różnice? Sprawdź swoją wiedzę, rozwiązując test. Powodzenia!
Liczba pytań:
10
Limit czasu:
5 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Elementy zabezpieczeń dźwigów
Pytanie
1/10
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Uzupełnij zdanie tak, aby stanowiło prawidłową informację. Wybierz jedną z poniższych opcji. Element roboczy chwytacza natychmiastowego klinowego, który jest ruchomy i w momencie aktywacji chwytacza zatrzymuje ruch kabiny to Możliwe odpowiedzi: 1. korpus, 2. klin, 3. prowadnica
Którego chwytacza dotyczy opis? Urządzenie działające na zasadzie hamowania określoną siłą tarcia; opóźnienie wywołane jest przez hamowanie na prowadnicach, w których przedsięwzięte są specjalne środki w celu ograniczenia do dopuszczalnej wielkości sił oddziaływających na kabinę lub przeciwwagę. Droga zatrzymania wynosi 5‑8 cm. Możliwe odpowiedzi: 1. Chwytacz poślizgowy, 2. Chwytacz natychmiastowy, 3. Chwytacz progresywny
Uzupełnij lukę w tekście. Chwytacz 1. klinowy, 2. progresywny urządzenie działające na zasadzie natychmiastowego zablokowania; elementem blokującym jest najczęściej klin (kliny). Elementy robocze chwytacza blokują się pomiędzy prowadnicą a korpusem chwytacza. Droga zatrzymania wynosi 1‑2 cm.
Uzupełnij lukę w tekście. Chwytacz 1. klinowy, 2. progresywny urządzenie działające na zasadzie natychmiastowego zablokowania; elementem blokującym jest najczęściej klin (kliny). Elementy robocze chwytacza blokują się pomiędzy prowadnicą a korpusem chwytacza. Droga zatrzymania wynosi 1‑2 cm.
Wskaż prawidłową odpowiedź. Elementy służące do awaryjnego zatrzymania windy w przypadku zerwania lin lub awarii innych systemów bezpieczeństwa to Możliwe odpowiedzi: 1. Koła cierne, 2. Zderzaki, 3. Chwytacze
Uzupełnij zdanie tak, aby stanowiło prawidłową informację. Wybierz jedną z poniższych opcji. Chwytacz klinowy i wałkowy (rolkowy) to przykłady chwytaczy Możliwe odpowiedzi: 1. blokującego, 2. ślizgowego, 3. progresywnego
Uzupełnij lukę w tekście. Chwytacze 1. poślizgowe, 2. rolkowe (wałkowe) Element blokujący ma kształt walca. Zakres zastosowania ze względu na prędkość nominalną jazdy kabiny (większe lub równe 0,63 m/s). Prędkość wyzwalania urządzeń uruchamiających chwytacze: minimalna większa lub równa 115% v, maksymalna: poniżej 1,0 m/s.
Uzupełnij lukę w tekście. Chwytacze 1. poślizgowe, 2. rolkowe (wałkowe) Element blokujący ma kształt walca. Zakres zastosowania ze względu na prędkość nominalną jazdy kabiny (większe lub równe 0,63 m/s). Prędkość wyzwalania urządzeń uruchamiających chwytacze: minimalna większa lub równa 115% v, maksymalna: poniżej 1,0 m/s.
Uzupełnij zdanie tak, aby stanowiło prawidłową informację. Wybierz jedną z poniższych opcji. Chwytacze blokujące klinowe występują w dwóch odmianach: pojedynczej oraz Możliwe odpowiedzi: 1. podwójnej, 2. potrójnej, 3. poczwórnej
Uzupełnij zdanie tak, aby stanowiło prawidłową informację. Wybierz jedną z poniższych opcji. Zarówno na ramie kabiny, jak i na przeciwwadze powinny być stosowane chwytacze blokujące z tłumieniem dla prędkości nieprzekraczającej Możliwe odpowiedzi: 1. 0,5 m/s, 2. 1 m/s, 3. 2 m/s
Uzupełnij zdanie tak, aby stanowiło prawidłową informację. Wybierz jedną z poniższych opcji. Zarówno na ramie kabiny, jak i na przeciwwadze powinny być stosowane chwytacze blokujące bez tłumienia, jeśli prędkość nominalna podczas jazdy w dół nie przekracza Możliwe odpowiedzi: 1. 1 m/s, 2. 0,63 m/s, 3. 0,8 m/s
Uzupełnij zdanie tak, aby stanowiło prawidłową informację. Wybierz jedną z poniższych opcji. Element blokujący w chwytaczu rolkowym ma kształt Możliwe odpowiedzi: 1. walca, 2. klina, 3. kuli
Uzupełnij zdanie tak, aby stanowiło prawidłową informację. Wybierz jedną z poniższych opcji. Możliwość zatrzymania ruchu kabiny w obu kierunkach charakteryzuje chwytacze Możliwe odpowiedzi: 1. natychmiastowe, 2. progresywne, 3. rolkowe