Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowa płatowca statku powietrznego

Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych — Technik mechanik lotniczy

bg‑azure

Interaktywne materiały sprawdzające

11
Ćwiczenie 1. - Elementy konstrukcyjne statków powietrznych 12DxmMSnCp8
Elementy konstrukcyjne statków powietrznych 1101570Świetnie przyswoiłeś sobie wiedzę na temat elementów konstrukcyjnych statków powietrznych!Niestety, musisz wrócić do materiałów multimedialnych w atlasie interaktywnym <q>Elementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznych</q> i spróbować ponownie.
Test

Elementy konstrukcyjne statków powietrznych 1

Liczba pytań:
10
Limit czasu:
15 min
Twój ostatni wynik:
-
Elementy konstrukcyjne statków powietrznych 11070Świetnie przyswoiłeś sobie wiedzę na temat elementów konstrukcyjnych statków powietrznych!Niestety, musisz wrócić do materiałów multimedialnych w atlasie interaktywnym <q>Elementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznych</q> i spróbować ponownie.
Test

Elementy konstrukcyjne statków powietrznych 1

Liczba pytań:
10
Limit czasu:
min
Twój ostatni wynik:
-
Ćwiczenie 2. - Kadłub belkowy1DxmMSnCp8
RuE8UFt7qPXIK
Połącz w pary typy konstrukcyjno-wytrzymałościowe kadłubów belkowych z ich opisem dźwigarowe Możliwe odpowiedzi: 1. T, Mg, Ms przenoszone są glównie przez dźwigary. W przenoszeniu Ms bierze udzial pokrycie wzmocnione wręgami oraz nielicznym zestawem elementów wzdhużnych
Ćwiczenie 3. - Elementy mechanizacji1D1Fh00XLw
Rf4Czhis7HIFG
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Nieruchoma lub nastawna część usterzenia samolotu, odpowiadająca za stabilność lotu w poziomie lub pionie, 2. Powierzchnie sterowe samolotu, służące do kontroli jego obrotu względem osi podłużnej, 3. Wychylne fragmenty statecznika poziomego, odpowiadające za obrót samolotu względem osi poprzecznej, czyli jego pochylanie, 4. Wychylna część steru lub lotki znajdująca się na jego krawędzi spływu. Element ustawiany jest w locie pod odpowiednim kątem, wychylany w przeciwnym kierunku niż ster i służy do zrównoważenia samolotu bez konieczności odchylania steru na którym się znajduje, 5. Znajdują się na krawędzi natarcia. Pozwala na lokalną modyfikację strzałki ugięcia profilu, co z kolei wpływa na opóźnienie oderwania przy dużych kątach natarcia. To Kruegera.
Ćwiczenie 4. - Elementy konstrukcyjne skrzydła3DxmMSnCp8

Wykonaj poniższe ćwiczenia.

R1dVr58oFTK4o
Uzupełnij podpisy na ilustracji, przeciągając odpowiednie z podanych pojęć.
Ćwiczenie - elementy konstrukcyjne skrzydła
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1OpBaORKIz92
Dopasuj do podanych opisów odpowiednie elementy skrzydła, uzupełniając luki. Wybierz pojęcia z listy rozwijalnej.
  • Wykonane z kompozytów na bazie polimerów, zazwyczaj z żywic epoksydowych, które są na przykład używane jako izolatory. To 1. podłużnice, 2. poszycie, 3. dźwigar, 4. żeberka.
  • Belka, której zadaniem jest przenoszenie sił obciążających skrzydło w locie. To 1. podłużnice, 2. poszycie, 3. dźwigar, 4. żeberka.
  • Mają formę kształtowników o różnorodnych przekrojach. Są przymocowane od wewnętrznej strony do pokrycia kadłuba lub do skrzydła statku powietrznego. Ich zadaniem jest zwiększenie sztywności kadłuba lub skrzydła. To 1. podłużnice, 2. poszycie, 3. dźwigar, 4. żeberka.
  • Poprzeczny element konstrukcyjny skrzydła, który utrzymuje kształt profilu i przenosi obciążenia, pochodzące od sił aerodynamicznych, na ścianki dźwigara oraz pokrycie. To 1. podłużnice, 2. poszycie, 3. dźwigar, 4. żeberka.
R1A2qUlum8xWX
b) Podpisz elementy przedstawionego dźwigara.
Ćwiczenie - elementy konstrukcyjne skrzydła
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RXWnWYHQvEkJ6
Które z poniższych elementów należą do dźwigara? Możliwe odpowiedzi: 1. Pas górny., 2. Ścianka., 3. Pas dolny., 4. Podłużnica., 5. Żeberko.
R1EZ7koX2f5e5
c) Uzupełnij podpisy na ilustracji.
Ćwiczenie - elementy konstrukcyjne skrzydła
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1BrSkLD06Mz3
Uzupełnij lukę wpisując element skrzydła samolotu, którego dotyczy poniższy tekst. Pojęcie wpisz małymi literami. Powierzchnia sterowa statku powietrznego, która kontroluje jego przechylenia. Zamocowana zazwyczaj zawiasowo na krawędzi spływu skrzydeł, czyli płata, w pobliżu końcówek. Jest to Tu uzupełnij.
Ćwiczenie 5. - Elementy konstrukcyjne statków powietrznych 22DiugjNIzd
Elementy konstrukcyjne statków powietrznych 26970Świetnie przyswoiłeś sobie wiedzę na temat elementów konstrukcyjnych statków powietrznych!Niestety, musisz wrócić do wizualizacji <q>Konstrukcja poszczególnych elementów płatowca statku powietrznego</q> i spróbować ponownie.1
Test

Elementy konstrukcyjne statków powietrznych 2

Liczba pytań:
6
Limit czasu:
9 min
Twój ostatni wynik:
-
Elementy konstrukcyjne statków powietrznych 261070Świetnie przyswoiłeś sobie wiedzę na temat elementów konstrukcyjnych statków powietrznych!Niestety, musisz wrócić do wizualizacji <q>Konstrukcja poszczególnych elementów płatowca statku powietrznego</q> i spróbować ponownie.1
Test

Elementy konstrukcyjne statków powietrznych 2

Liczba pytań:
6
Limit czasu:
10 min
Twój ostatni wynik:
-
Ćwiczenie 6. - Drgania Shimmy3DxmMSnCp8
RExDpCNSbe5XX
Drgania Shimmy – samowzbudne drgania ustalone, występujące w 1. dużych, 2. przedniej, 3. poziomej, 4. pionowej, 5. tylnej, 6. stałym, 7. skrętnym, 8. małych zawieszeniu pojazdu. Składają się na nie zwykle drgania kół wokół osi 1. dużych, 2. przedniej, 3. poziomej, 4. pionowej, 5. tylnej, 6. stałym, 7. skrętnym, 8. małych i obroty 1. dużych, 2. przedniej, 3. poziomej, 4. pionowej, 5. tylnej, 6. stałym, 7. skrętnym, 8. małych osi z kołami wokół osi podłużnej pojazdu. Shimmy powoduje powstawanie 1. dużych, 2. przedniej, 3. poziomej, 4. pionowej, 5. tylnej, 6. stałym, 7. skrętnym, 8. małych dynamicznych obciążeń w elementach zawieszenia, co może doprowadzić do utraty sterowności pojazdu.
Ćwiczenie 7. - Cechy konstrukcyjne samolotów1Dg0UngX7M
RdP2cB8MdaYK1
Wstaw odpowiedzi w luki. Przeciągnij i upuść odpowiednie pojęcie w danej luce lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. U układzie typu kaczka usterzenie poziome znajduje się 1. koła, 2. trójkąta, 3. często, 4. za, 5. przedniej, 6. rzadko, 7. tylnej, 8. dolnej, 9. górnej, 10. przed płatem nośnym.
W górnopłatach skrzydło znajduje się w 1. koła, 2. trójkąta, 3. często, 4. za, 5. przedniej, 6. rzadko, 7. tylnej, 8. dolnej, 9. górnej, 10. przed części kadłuba.
Układ delta jest 1. koła, 2. trójkąta, 3. często, 4. za, 5. przedniej, 6. rzadko, 7. tylnej, 8. dolnej, 9. górnej, 10. przed spotykanym układem konstrukcyjnym, w którym płat nośny ma kształt 1. koła, 2. trójkąta, 3. często, 4. za, 5. przedniej, 6. rzadko, 7. tylnej, 8. dolnej, 9. górnej, 10. przed.
Usterzenie układu klasycznego znajduje się w 1. koła, 2. trójkąta, 3. często, 4. za, 5. przedniej, 6. rzadko, 7. tylnej, 8. dolnej, 9. górnej, 10. przed części kadłuba.
Ćwiczenie 8. - Budowa kadłuba statku powietrznego1DxmMSnCp8
R1MNXSRg4dTOo
Wskaż te element konstrukcyjny statku powietrznego, o który chodzi. W każdym zdaniu możesz wybrać tylko jedno pojęcie.
R1CmSKwSURmez
Czego dotyczy poniższa definicja?
Główna część statku powietrznego. Służąca do zabudowy jednostek napędowych, wyposażenia mechanicznego i elektronicznego, uzbrojenia oraz pomieszczenia załogi i transportu ładunków. Wytwarza aerodynamiczną siłą nośną. Możliwe odpowiedzi: 1. To płatowiec., 2. To poszycie., 3. To sekcja., 4. To wręga.
Ćwiczenie 9. - Rodzaje statków powietrznych2DxmMSnCp8
R1vohz9KPsEKi
Pogrupuj rodzaje statków powietrznych aerostat Możliwe odpowiedzi: 1. samolot, 2. wiroszybowiec, 3. szybowiec, 4. balon, 5. śmigłowiec, 6. sterowiec aerodyn Możliwe odpowiedzi: 1. samolot, 2. wiroszybowiec, 3. szybowiec, 4. balon, 5. śmigłowiec, 6. sterowiec
Ćwiczenie 10. - Mechanizacja skrzydła2DxmMSnCp8
R1Q3mesFZgDib
Łączenie par. Określ prawdziwość zdań. Zaznacz Prawda albo Fałsz.. Zastosowanie klap powoduje zwiększenie współczynnika siły nośnej i nie ma wpływu (lub nieznacznie zmniejsza) na krytyczny kąt natarcia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zastosowanie klapy Fowlera daje większy wzrost współczynnika siły nośnej niż zastosowanie klapy krokodylowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na krawędzi natarcia można stosować zarówno sloty, jak i klapy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zastosowanie slotów powoduje zwiększenie współczynnika siły nośnej i nie ma wpływu (lub nieznacznie zmniejsza) na kąt natarcia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Klapa Kruegera znajduje się na krawędzi spływu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Klapka Gurney'a wyglądem jest zbliżona do klapy przesuwnej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz