Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Wykorzystanie technologii i sprzętów ułatwiających życie osobom z niepełnosprawnościami

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201

SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

bg‑azure

Interaktywne materiały sprawdzające

11
1. Sprzęty i urządzenia ułatwiające codzienne życie osobom z niepełnosprawnościami2
RidEAGfnhIvzg2
1. Dopasuj nazwę sprzętu/urządzenia do obrazka.
Rkzx77fjaJdjO2
2. Dopasuj nazwę sprzętu/urządzenia do obrazka.
R1O9oQcrMfIST2
3. Dopasuj nazwę sprzętu/urządzenia do obrazka.
Rslb9hkl8k6te2
1. Dopasuj nazwę urządzenia do jego opisu.
RVM8PybAzZcTD2
2. Przyporządkowanie urządzeń i sprzętów dla osób z niepełnosprawnościami2DhVxHjwSo
RyLCZXhXJLfiA2
Przyporządkuj urządzenia i sprzęty dla wskazanych grup osób z niepełnosprawnościami. osoby niewidome Możliwe odpowiedzi: 1. klawiatura komputerowa do pisania wskaźnikiem trzymanym w ustach, 2. aparat słuchowy, 3. schodołaz, 4. balkonik, 5. wibrujący i migający światłem budzik, 6. okulary lornetowe, 7. krzesło schodowe, 8. świetlny czujnik dymu, 9. telefon wykorzystujący przewodnictwo kostne, 10. pętla indukcyjna, 11. mysz komputerowa obsługiwana głową, 12. urządzenie do rozpoznawania kolorów, 13. orbiTouch, 14. lupa, 15. program odczytujący ekran, 16. program powiększający ekran, 17. smartfon z syntezatorem mowy i programem udźwiękawiającym, 18. zegarek na rękę z alarmem wibracyjnym osoby słabowidzące Możliwe odpowiedzi: 1. klawiatura komputerowa do pisania wskaźnikiem trzymanym w ustach, 2. aparat słuchowy, 3. schodołaz, 4. balkonik, 5. wibrujący i migający światłem budzik, 6. okulary lornetowe, 7. krzesło schodowe, 8. świetlny czujnik dymu, 9. telefon wykorzystujący przewodnictwo kostne, 10. pętla indukcyjna, 11. mysz komputerowa obsługiwana głową, 12. urządzenie do rozpoznawania kolorów, 13. orbiTouch, 14. lupa, 15. program odczytujący ekran, 16. program powiększający ekran, 17. smartfon z syntezatorem mowy i programem udźwiękawiającym, 18. zegarek na rękę z alarmem wibracyjnym osoby niesłyszące Możliwe odpowiedzi: 1. klawiatura komputerowa do pisania wskaźnikiem trzymanym w ustach, 2. aparat słuchowy, 3. schodołaz, 4. balkonik, 5. wibrujący i migający światłem budzik, 6. okulary lornetowe, 7. krzesło schodowe, 8. świetlny czujnik dymu, 9. telefon wykorzystujący przewodnictwo kostne, 10. pętla indukcyjna, 11. mysz komputerowa obsługiwana głową, 12. urządzenie do rozpoznawania kolorów, 13. orbiTouch, 14. lupa, 15. program odczytujący ekran, 16. program powiększający ekran, 17. smartfon z syntezatorem mowy i programem udźwiękawiającym, 18. zegarek na rękę z alarmem wibracyjnym osoby słabosłyszące Możliwe odpowiedzi: 1. klawiatura komputerowa do pisania wskaźnikiem trzymanym w ustach, 2. aparat słuchowy, 3. schodołaz, 4. balkonik, 5. wibrujący i migający światłem budzik, 6. okulary lornetowe, 7. krzesło schodowe, 8. świetlny czujnik dymu, 9. telefon wykorzystujący przewodnictwo kostne, 10. pętla indukcyjna, 11. mysz komputerowa obsługiwana głową, 12. urządzenie do rozpoznawania kolorów, 13. orbiTouch, 14. lupa, 15. program odczytujący ekran, 16. program powiększający ekran, 17. smartfon z syntezatorem mowy i programem udźwiękawiającym, 18. zegarek na rękę z alarmem wibracyjnym osoby z niepełnosprawnością kończyn górnych Możliwe odpowiedzi: 1. klawiatura komputerowa do pisania wskaźnikiem trzymanym w ustach, 2. aparat słuchowy, 3. schodołaz, 4. balkonik, 5. wibrujący i migający światłem budzik, 6. okulary lornetowe, 7. krzesło schodowe, 8. świetlny czujnik dymu, 9. telefon wykorzystujący przewodnictwo kostne, 10. pętla indukcyjna, 11. mysz komputerowa obsługiwana głową, 12. urządzenie do rozpoznawania kolorów, 13. orbiTouch, 14. lupa, 15. program odczytujący ekran, 16. program powiększający ekran, 17. smartfon z syntezatorem mowy i programem udźwiękawiającym, 18. zegarek na rękę z alarmem wibracyjnym osoby z niepełnosprawnością kończyn dolnych Możliwe odpowiedzi: 1. klawiatura komputerowa do pisania wskaźnikiem trzymanym w ustach, 2. aparat słuchowy, 3. schodołaz, 4. balkonik, 5. wibrujący i migający światłem budzik, 6. okulary lornetowe, 7. krzesło schodowe, 8. świetlny czujnik dymu, 9. telefon wykorzystujący przewodnictwo kostne, 10. pętla indukcyjna, 11. mysz komputerowa obsługiwana głową, 12. urządzenie do rozpoznawania kolorów, 13. orbiTouch, 14. lupa, 15. program odczytujący ekran, 16. program powiększający ekran, 17. smartfon z syntezatorem mowy i programem udźwiękawiającym, 18. zegarek na rękę z alarmem wibracyjnym
3. Nazwy wybranych urządzeń i sprzętów wspomagających osoby z niepełnosprawnościami w prowadzeniu niezależnego życia1
R1Rtq6e8jChOU
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Stanowi stabilną podporę wspomagającą osoby ze schorzeniami narządu ruchu podczas chodzenia i ponoszenia się, 2. Specjalistyczna klawiatura zastępująca klawiaturę QWERTY i mysz komputerową, 3. Obrazek, symbol reprezentujący słowo lub pojęcie. Ułatwia komunikację z otoczeniem osobom niemówiącym, 4. Urządzenie do pokonywania schodów dla osób siedzących na wózku inwalidzkim, 5. Synonim uwypuklenia teksu i grafiki, 6. Przyrząd optyczny wyposażony w soczewkę, służy do powiększania obrazu, 7. Urządzenie przydatne w pracy osób słabowidzących. Może być stacjonarne lub przenośne, 8. Znaki graficzne używane np. do komunikacji AAC. Słownik Blissa zawiera ich ok 3000, 9. Służy do unoszenia i transferowania osoby, która nie może samodzielnie przemieszczać się, 10. indukcyjna – system transmitujący wzmocniony sygnał wprost do aparatów słuchowych lub implantów słuchowych.
RtXgw1Hq3606b
4. Zastosowanie wybranych urządzeń wykorzystywanych przez osoby z niepełnosprawnościami1Df13pHR7X
1

1. Przeciągnij wyrażenia w puste luki. Uzupełnij opis urządzenia przedstawionego na grafice.

R1CLwthPHedUr
RSg3lWlrj1oZT1
1. aparat, 2. implant, 3. niewidomych, 4. zewnętrznego, 5. Implant ślimakowy, 6. środkowego, 7. Aparat słuchowy, 8. niesłyszących – urządzenie dla osób 1. aparat, 2. implant, 3. niewidomych, 4. zewnętrznego, 5. Implant ślimakowy, 6. środkowego, 7. Aparat słuchowy, 8. niesłyszących i z głębokim niedosłuchem. Wszczepiony 1. aparat, 2. implant, 3. niewidomych, 4. zewnętrznego, 5. Implant ślimakowy, 6. środkowego, 7. Aparat słuchowy, 8. niesłyszących zastępuje czynności ucha 1. aparat, 2. implant, 3. niewidomych, 4. zewnętrznego, 5. Implant ślimakowy, 6. środkowego, 7. Aparat słuchowy, 8. niesłyszących.

2. Przeciągnij wyrażenia w puste luki. Uzupełnij opis urządzenia przedstawionego na grafice.

Rh1RBEj5FwmM1
R1P1q71B5BK9y1
1. alfabetu Braille’a, 2. Notatnik brajlowski, 3. Monitor brajlowski, 4. ekierką, 5. linijką, 6. pisma Braille’a – umożliwia odczytywanie tekstu wyświetlanego na tradycyjnym monitorze komputera za pomocą 1. alfabetu Braille’a, 2. Notatnik brajlowski, 3. Monitor brajlowski, 4. ekierką, 5. linijką, 6. pisma Braille’a. Bywa nazywany 1. alfabetu Braille’a, 2. Notatnik brajlowski, 3. Monitor brajlowski, 4. ekierką, 5. linijką, 6. pisma Braille’a brajlowską.

3. Przeciągnij wyrażenia w puste luki. Uzupełnij opis urządzenia przedstawionego na grafice.

RwF8DeILufaXl
RLbEjSS5B06a11
1. niewidomym, 2. niesłyszącym, 3. segmentowe, 4. słabosłyszącym, 5. jednoelementowe, 6. słabowidzącym, 7. Podpórki, 8. Białe laski - składane lub 1. niewidomym, 2. niesłyszącym, 3. segmentowe, 4. słabosłyszącym, 5. jednoelementowe, 6. słabowidzącym, 7. Podpórki, 8. Białe laski, służą osobom 1. niewidomym, 2. niesłyszącym, 3. segmentowe, 4. słabosłyszącym, 5. jednoelementowe, 6. słabowidzącym, 7. Podpórki, 8. Białe laski, a także 1. niewidomym, 2. niesłyszącym, 3. segmentowe, 4. słabosłyszącym, 5. jednoelementowe, 6. słabowidzącym, 7. Podpórki, 8. Białe laski do sprawnego i bezpiecznego poruszania się.

4. Przeciągnij wyrażenia w puste luki. Uzupełnij opis urządzenia przedstawionego na grafice.

R1cvRsdoLYeh61
R1cteIf2DuXh71
1. Schodołaz, 2. Transporter, 3. schodach, 4. krześle transportowym, 5. nierównym terenie, 6. wózku inwalidzkim – umożliwia transport osoby na 1. Schodołaz, 2. Transporter, 3. schodach, 4. krześle transportowym, 5. nierównym terenie, 6. wózku inwalidzkim po 1. Schodołaz, 2. Transporter, 3. schodach, 4. krześle transportowym, 5. nierównym terenie, 6. wózku inwalidzkim.

5. Przeciągnij wyrażenia w puste luki. Uzupełnij opis urządzenia przedstawionego na grafice.

RYzu9N8uqw4y5
Rjlsl2Xcy8sRk1
1. podnośnika, 2. mobilność, 3. wydajność, 4. Krzesło schodowe, 5. wózka inwalidzkiego, 6. Podnośnik, 7. schodołaz, 8. krzesło schodowe - przeznaczone jest dla osób, które maja ograniczoną 1. podnośnika, 2. mobilność, 3. wydajność, 4. Krzesło schodowe, 5. wózka inwalidzkiego, 6. Podnośnik, 7. schodołaz, 8. krzesło schodowe, ale mogą przesiąść się na 1. podnośnika, 2. mobilność, 3. wydajność, 4. Krzesło schodowe, 5. wózka inwalidzkiego, 6. Podnośnik, 7. schodołaz, 8. krzesło schodowe np. z 1. podnośnika, 2. mobilność, 3. wydajność, 4. Krzesło schodowe, 5. wózka inwalidzkiego, 6. Podnośnik, 7. schodołaz, 8. krzesło schodowe.
1

Uzupełnij opisy urządzeń ułatwiających życie osobom z niepełnosprawnościami wybranymi wyrażeniami.

R1Xs10wja8FT91
Uzupełnij opisy urządzeń ułatwiających życie osobom z niepełnosprawnościami wybranymi wyrażeniami.
R1JRngEFk0uBv
R11OZdK7rKO9I
R6nuBlwomz3Dd
R1Js1pnssFomd
5. Jak osoby z niepełnosprawnościami wykorzystują niektóre sprzęty i urządzenia w codziennym życiu3DBT1P4ZhJ
Rn7JBdYwsFLzU3
Łączenie par. Oceń, które zdania dotyczące wykorzystania sprzętów i urządzeń przez osoby z niepełnosprawnościami, są prawdziwe, a które fałszywe.. Wszystkie osoby z niepełnosprawnościami korzystają ze specjalistycznego sprzętu lub urządzeń.. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Wiele osób niewidomych korzysta na co dzień z białej laski i urządzeń brajlowskich.. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Niektóre osoby poruszające się z białą laską mogą czytać książki lub gazety.. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Uczniowie niewidomi i słabowidzący nie mogą korzystać ze smartfonów i komputerów.. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Wózki inwalidzkie zawsze muszą być prowadzone i asekurowane przez osobę chodzącą.. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Lupy optyczne umożliwiają oglądanie przedmiotów z bliska, a okulary lornetowe patrzenie w dal.. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Pętla indukcyjna to system transmitujący wzmocniony sygnał wprost do aparatów słuchowych lub implantów słuchowych.. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Specjalistyczne myszy komputerowe mogą być obsługiwane stopą, ramieniem, ustami, głową lub jednym palcem.. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Podnośniki platformowe są przeznaczone do pokonywania schodów i barier architektonicznych o wysokości od kilkunastu do kilkudziesięciu metrów.. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Powiększalniki przenośne to urządzenia powiększające obraz, umożliwiające osobom słabowidzącym czytanie, pisanie oraz oglądanie obiektów z bliska i daleka.. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz