Internet – szansa, czy zagrożenie?
Internet – szansa, czy zagrożenie?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
rozumie informacje zawarte w artykułach prasowych
rozumie jakie szanse i zagrożenia wynikają z korzystania z Internetu.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi na podstawie własnych i refleksji i artykułów prasowych wypisać szanse i zagrożenia Internetu
rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,
potrafi wypowiadać się na dany temat,
potrafi pracować w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach, dyskusja, burza mózgów.
3. Środki dydaktyczne
Arkusz szarego papieru
Polecenia dla grup
Artykuły z informacjami o Internecie
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.
b) Faza realizacyjna
Dlaczego powinniśmy pisać Internet wielką literą – pomysły uczniowskie – norma językowa – jest to zjawisko kulturowo‑techniczne na skalę globalną, zmieniające świat i ludzi na taka skalę ,że zasługuje na pisownię wielką literą.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy, 5 zespołów. Są wśród nich wybierani liderzy, sprawozdawcy, lektorzy, sekretarze. Uczniowie w grupach analizują szanse i zagrożenia korzystania z Internetu, wykorzystują jako pomoc dydaktyczną fragmenty artykułów prasowych. Po wykonaniu zadań zespoły prezentują swoje wyniki na forum klasy, są one omawiane a wnioski zapisane do zeszytu (załącznik 1).
Uczniowie w swobodnych wypowiedziach dyskutują nad tematem: „W jaki sposób możemy likwidować zagrożenia?”, ( świadome korzystanie z Internetu, filtry rodzinne zamykające dostęp do stron dla dorosłych, itp.).
c) Faza podsumowująca
Czy Internet stanowi większe zagrożenie niż inne media ( np. telewizja)? – elementy dyskusji.
5. Bibliografia
Andrzejewska A., Nowe technologie informacyjne źródłem zagrożeń dla dzieci i młodzieży, w: Opieka - Wychowanie – Terapia 2003, nr 4, s. 5‑8.
Bednarek J. Media w nauczaniu, Mikom 2002.
Dziewięcki M., Uzależnienie od komputera i Internetu, w: Wychowawca 2003, nr 6, s. 14‑15.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Polecenie dla grup: Na podstawie własnych refleksji oraz informacji zawartych w artykułach prasowych napiszcie jakie szanse i zagrożenia wynikają z korzystania z Internetu? |
Człowiek współczesny stał się niemal synonimem kogoś uzależnionego. W naszych czasach poważnym zagrożeniem jest nie tylko alkoholizm czy narkomania. Problemy wychowawcze bywają związane także z innymi uzależnieniami, często lekceważonymi czy zupełnie niedostrzeganymi przez rodziców i pedagogów. Do tych zjawisk należy uzależnienie od komputera oraz od Internetu. Coraz częściej zdarza się, że już nawet kilkuletnie dzieci spędzają kilka godzin dziennie przed komputerem, a mimo to ich rodzice nie interweniują. Tymczasem wielogodzinne korzystanie z komputera, podobnie jak długotrwałe oglądanie telewizji, przynosi bardzo negatywne konsekwencje. Po pierwsze, powoduje stopniowy zanik więzi rodzinnych i możliwości oddziaływań wychowawczych ze strony rodziców. Po drugie, szkodzi zdrowiu, gdyż z jednej strony oznacza wielogodzinne wystawienie na promieniowanie w zamkniętym pomieszczeniu, a z drugiej strony prowadzi do rezygnacji z ruchu i aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu. Po trzecie, korzystając z komputera bez obecności i kontroli ze strony rodziców młodzi są narażeni na szkodliwe bodźce psychiczne (przemoc, erotyka) zawarte w wielu programach komputerowych. Po czwarte, długotrwałe przesiadywanie przy komputerze powoduje zmęczenie oraz zaniedbywanie obowiązków szkolnych i domowych. Wreszcie prowadzi do popadnięcia w uzależnienie, a w konsekwencji powoduje szkody zdrowotne, utrudnia rozwój intelektualny, osłabia siłę woli i osobowość, a także wrażliwość moralną oraz więzi rodzinne i religijne. |
Komputerowy świat daje poczucie bezpieczeństwa, bo w nim panujemy nad wszystkim - ktoś zrani, coś nie wyjdzie, można to przerwać. A w życiu często tracimy kontrolę nad tym, co nas spotyka. Internet pozwala łatwo się dowartościować - można się kreować, być ideałem, czego nikt z wirtualnych znajomych nie zweryfikuje. To daje krótkotrwałe, ale silne poczucie satysfakcji. Uzależniony internauta czuje, że wreszcie żyje tak, jak zawsze chciał. Tyle że to nie jest naprawdę. |
To ogromna skarbnica wiedzy, może jak niektórzy twierdzą trochę nieuporządkowana ale jeśli umie się szukać to ma się pisanie wszelkich referatow z głowy. Łatwość komunikacji to moim zdaniem największa zaleta internetu. Jeśli chcemy nawiązać kontakt z osobą siedzącą „po drugiej stronie kabla” możemy wybierać spośród ogromnej ilości usług - od poczty elektronicznej, poprzez komunikatory internetowe takie jak Gadu‑Gadu, PSI, Tlen a kończąc na komunikacji głosowej. Warto zwrócić uwagę na fakt, że większość z tych usług w wersji podstawowej oferowana jest za darmo. Rozrywka - chyba każdy słyszał o grach sieciowych, takich jak np. Quake, Unreal czy też mniej rozbudowane Literaki. Większość obecnie powstających gier jest nastawiona bardziej na tryb multiplayer (granie przez sieć) niż na singleplayer (klasyczne granie z komputerowymi przeciwnikami). Rozrywka nie polega jednak tylko na graniu, Internet dostarcza nam wiele innych rozrywek, możemy za jego pośrednictwem słuchać stacji radiowych (także tych, które nie są dostępne w naszym regionie), oglądać telewizję, czatować. Najświeższe wiadomości - ostatnio zauważyłem, że prawie przestałem oglądać wiadomości w telewizji, a jednak wiem co się dzieje na świecie. Wszystko to dzięki wiadomościom pobieranym z kanałów RSS największych serwisów informacyjnych. Kanały RSS mają tę przewagę nad zwyczajnym przeglądaniem informacji, że to nie my dbamy o znalezienie najnowszych wiadomości, a wiadomości same znajdują nas. W praktyce wygląda to tak, że użytkownik instaluje specjalny program a newsy przysyłane są mu zaraz po opublikowaniu w sieci. |
b) Zadanie domowe
„Internet – zagrożenie czy okno na świat?” – napisz artykuł do gazety.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak