Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Grażyna Wiśniewska

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa I

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna

3. Temat zajęć

Jak bezpiecznie spędzać czas podczas ferii zimowych?

4. Czas trwania zajęć

60 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, I etap edukacyjny obejmujący klasy I–III szkoły podstawowej – edukacja wczesnoszkolna. Temat bliski dzieciom.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Podczas lekcji została wykorzystana technologia mająca na celu zaznajomienie uczniów i uczennic z nowymi treściami. Jej wykorzystanie ułatwia uczniom i uczennicom przyswajanie nowej wiedzy i umiejętności oraz sprawia, że zajęcia są bardziej atrakcyjne, a uczący się zmotywowani do nauki.

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń/Uczennica zna zasady bezpieczeństwa obwiązujące podczas zabaw na dworze zimą, Uczeń/Uczennica wie i potrafi zaplanować swój wolny czas podczas ferii zimowych,

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. -słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób i wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z zadaniem -porządkuje słuchane wypowiedzi, bierze czynny udział w dyskusji -wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji, zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi -wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów, - wykonuje prace plastyczną w grupach- zabawy zimowe,

  2. -słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób i wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z zadaniem -porządkuje słuchane wypowiedzi, bierze czynny udział w dyskusji -wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji, zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi -wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów, - wykonuje prace plastyczną w grupach- zabawy zimowe,

  3. -słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób i wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z zadaniem -porządkuje słuchane wypowiedzi, bierze czynny udział w dyskusji -wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji, zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi -wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów, - wykonuje prace plastyczną w grupach- zabawy zimowe,

9. Metody i formy pracy

Metoda audiowizualna, gry i zabawy dydaktyczne, prezentacja, praca indywidualna w stałych grupach,

10. Środki dydaktyczne

Aplikacja wordwall, youtube, padlet, e‑podręczniki WSiP,

11. Wymagania w zakresie technologii

Komputer z podlączeniem do internet, tablica interaktywna,

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: DOŚWIADCZENIA- WPROWADZENIE DO TEMATU LEKCJI

    • Czas trwania: 15 min

    • Opis aktywności:

      Nakierowanie uczniów na temat lekcji:  https://www.youtube.com/watch?v=hk1W9z-xkX0, Obejrzenie na tablicy interaktywnej przez uczniów filmu edukacyjnego- EDUKREDKA jako wprowadzenie do tematu lekcji,

       

       Uczniowie i uczennice nazywają różne zabawy zimą, opowiadają o zabawach przedstawionych na filmie, mówią o swoich planach na ferie zimowe,  Nauczyciel/Nauczycielka pyta o temat lekcji. Uczniowie/Uczennice udzielają odpowiedzi. Nauczyciel/Nauczycielka informuje o temacie i celach lekcji.

      Uczniowie i uczennice nazywają różne zabawy zimą, opowiadają o zabawach przedstawionych na filmie, mówią o swoich planach na ferie zimowe,  Nauczyciel/Nauczycielka pyta o temat lekcji. Uczniowie/Uczennice udzielają odpowiedzi. Nauczyciel/Nauczycielka informuje o temacie i celach lekcji. https://www.wsipnet.pl/e-podreczniki/

  • Aktywność 2

    • Temat: REFLEKSJA – wypowiedzi uczniów i uczennic na temat zasad bezpieczeństwa zimą

    • Czas trwania: 15min

    • Opis aktywności:

      Bezpieczne ferie zimowe – film edukacyjny dla dzieci ? | Kamlotki - YouTube
       

      Nauczyciel/nauczycielka wyświetla film na temat bezpiecznych zabaw podczas ferii zimowych i  prosi uczniów i uczennice o wypowiedź na temat ulubionych zabaw zimą oraz znanych im zasad obowiązujących podczas zabawy na dworze zimą.

      Uczniowie i uczennice wypowiadają się na ten temat.

  • Aktywność 3

    • Temat: TEORIA – zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas zabaw na dworze zimą.

    • Czas trwania: 15min

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel/nauczycielka wyświetla film na Youtube na temat zasad bezpieczeństwa zimą  https://www.youtube.com/watch?v=hk1W9z-xkX0. Uczniowie i uczennice udzielają odpowiedzi na pytania po obejrzeniu filmu:

      -       Jakie zabawy były przestawione na filmie?

      -       Co to jest kulig?

      -       Jak powinien wyglądać profesjonalny kulig?

      - W jaki należy się ubrać wychodząc na dwór zimą?

      - Jakie zasady obowiązują podczas jazdy na sankach?

      - Jakie zasady obowiązują podczas jazdy na nartach?

      - Jakie zasady obowiązują podczas jazdy na łyżwach?

      - Jakie zasady obowiązują podczas zabawy śnieżkami?

      - Co zrobić gdy ktoś zgubi się w górach ?

      - Jakie są numery alarmowe ?

  • Aktywność 4

    • Temat: BEZPIECZNE FERIE - Test (wordwall.net) Uczniowie wykonują test na temat bezpieczeństwa podczas ferii zimowych.

    • Czas trwania: 15min

    • Opis aktywności:

      PRAKTYKA - ćwiczenie i zastosowanie nowych umiejętności

      zajęcia plastyczne: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=zabawy+zimowe-+prace+plastyczne+

      Nauczyciel pokazuje na tablicy interaktywnej przykładowe prace plastyczne na temat zabaw zimowych, omawia też prace, dzieci dzielą się na grupy i wykonują w grupach prace plastyczne na temat zabaw zimowych, następnie powstaje wystawa prac plastycznych,

13. Sposób ewaluacji zajęć

Nauczyciel/Nauczycielka pyta, czy uczniom i uczennicom podobały się zajęcia , a także, które zadania sprawiały im radość, a które trudność (technika niedokończonych zdań). Uczniowie i uczennice udzielają odpowiedzi.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna