Jak bezpiecznie spędzać czas podczas ferii zimowych?
Autor/autorka
Grażyna Wiśniewska
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
Jak bezpiecznie spędzać czas podczas ferii zimowych?
4. Czas trwania zajęć
60 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, I etap edukacyjny obejmujący klasy I–III szkoły podstawowej – edukacja wczesnoszkolna. Temat bliski dzieciom.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Podczas lekcji została wykorzystana technologia mająca na celu zaznajomienie uczniów i uczennic z nowymi treściami. Jej wykorzystanie ułatwia uczniom i uczennicom przyswajanie nowej wiedzy i umiejętności oraz sprawia, że zajęcia są bardziej atrakcyjne, a uczący się zmotywowani do nauki.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń/Uczennica zna zasady bezpieczeństwa obwiązujące podczas zabaw na dworze zimą, Uczeń/Uczennica wie i potrafi zaplanować swój wolny czas podczas ferii zimowych,
8. Cele szczegółowe zajęć
-słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób i wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z zadaniem -porządkuje słuchane wypowiedzi, bierze czynny udział w dyskusji -wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji, zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi -wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów, - wykonuje prace plastyczną w grupach- zabawy zimowe,
-słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób i wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z zadaniem -porządkuje słuchane wypowiedzi, bierze czynny udział w dyskusji -wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji, zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi -wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów, - wykonuje prace plastyczną w grupach- zabawy zimowe,
-słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób i wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z zadaniem -porządkuje słuchane wypowiedzi, bierze czynny udział w dyskusji -wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji, zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi -wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów, - wykonuje prace plastyczną w grupach- zabawy zimowe,
9. Metody i formy pracy
Metoda audiowizualna, gry i zabawy dydaktyczne, prezentacja, praca indywidualna w stałych grupach,
10. Środki dydaktyczne
Aplikacja wordwall, youtube, padlet, e‑podręczniki WSiP,
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer z podlączeniem do internet, tablica interaktywna,
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: DOŚWIADCZENIA- WPROWADZENIE DO TEMATU LEKCJI
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Nakierowanie uczniów na temat lekcji: https://www.youtube.com/watch?v=hk1W9z-xkX0, Obejrzenie na tablicy interaktywnej przez uczniów filmu edukacyjnego- EDUKREDKA jako wprowadzenie do tematu lekcji,
Uczniowie i uczennice nazywają różne zabawy zimą, opowiadają o zabawach przedstawionych na filmie, mówią o swoich planach na ferie zimowe, Nauczyciel/Nauczycielka pyta o temat lekcji. Uczniowie/Uczennice udzielają odpowiedzi. Nauczyciel/Nauczycielka informuje o temacie i celach lekcji.
Uczniowie i uczennice nazywają różne zabawy zimą, opowiadają o zabawach przedstawionych na filmie, mówią o swoich planach na ferie zimowe, Nauczyciel/Nauczycielka pyta o temat lekcji. Uczniowie/Uczennice udzielają odpowiedzi. Nauczyciel/Nauczycielka informuje o temacie i celach lekcji. https://www.wsipnet.pl/e-podreczniki/
Aktywność 2
Temat: REFLEKSJA – wypowiedzi uczniów i uczennic na temat zasad bezpieczeństwa zimą
Czas trwania: 15min
Opis aktywności:
Bezpieczne ferie zimowe – film edukacyjny dla dzieci ? | Kamlotki - YouTube
Nauczyciel/nauczycielka wyświetla film na temat bezpiecznych zabaw podczas ferii zimowych i prosi uczniów i uczennice o wypowiedź na temat ulubionych zabaw zimą oraz znanych im zasad obowiązujących podczas zabawy na dworze zimą.
Uczniowie i uczennice wypowiadają się na ten temat.
Aktywność 3
Temat: TEORIA – zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas zabaw na dworze zimą.
Czas trwania: 15min
Opis aktywności:
Nauczyciel/nauczycielka wyświetla film na Youtube na temat zasad bezpieczeństwa zimą https://www.youtube.com/watch?v=hk1W9z-xkX0. Uczniowie i uczennice udzielają odpowiedzi na pytania po obejrzeniu filmu:
- Jakie zabawy były przestawione na filmie?
- Co to jest kulig?
- Jak powinien wyglądać profesjonalny kulig?
- W jaki należy się ubrać wychodząc na dwór zimą?
- Jakie zasady obowiązują podczas jazdy na sankach?
- Jakie zasady obowiązują podczas jazdy na nartach?
- Jakie zasady obowiązują podczas jazdy na łyżwach?
- Jakie zasady obowiązują podczas zabawy śnieżkami?
- Co zrobić gdy ktoś zgubi się w górach ?
- Jakie są numery alarmowe ?
Aktywność 4
Temat: BEZPIECZNE FERIE - Test (wordwall.net) Uczniowie wykonują test na temat bezpieczeństwa podczas ferii zimowych.
Czas trwania: 15min
Opis aktywności:
PRAKTYKA - ćwiczenie i zastosowanie nowych umiejętności
zajęcia plastyczne: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=zabawy+zimowe-+prace+plastyczne+
Nauczyciel pokazuje na tablicy interaktywnej przykładowe prace plastyczne na temat zabaw zimowych, omawia też prace, dzieci dzielą się na grupy i wykonują w grupach prace plastyczne na temat zabaw zimowych, następnie powstaje wystawa prac plastycznych,
13. Sposób ewaluacji zajęć
Nauczyciel/Nauczycielka pyta, czy uczniom i uczennicom podobały się zajęcia , a także, które zadania sprawiały im radość, a które trudność (technika niedokończonych zdań). Uczniowie i uczennice udzielają odpowiedzi.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna