Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak i po co notować?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • rozumie znaczenie i role posiadania umiejętności robienia notatek

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zredagować różne rodzaje notatek,

  • rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,

  • potrafi wypowiadać się na dany temat,

  • potrafi pracować w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, dyskusja, wykład.

3. Środki dydaktyczne

Polecenie dla grup

Informacje o rodzajach notatek

Tekst do przerobienia go w formie notatki

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel podaje ogólne informacje o notatkach. Notowanie jest to przelewanie na papier w możliwie skróconej, ale wyraźnej i jasnej formie naszych myśli, wniosków i skojarzeń. W zasadzie powinniśmy notować wszystkie ważniejsze myśli, gdyż mogą one ulec zapomnieniu. W dzisiejszych czasach, gdy każdy z nas ulega zalewowi różnych informacji, a mało ma czasu na ich doraźne analizowanie i przemyślenie, należy je (informacje) notować. Posługiwanie się notatkami przy wszelkiego rodzaju pracy samokształceniowej, czyli wówczas gdy ktoś sam postanawia się kształcić, sam dobiera sobie zakres treści tego kształcenia, metody, pomoce naukowe i podręczniki, bardzo pomaga w ustaleniu sensownego planu treści, które mamy opanować, oraz w ich przyswajaniu. Notowanie zwiększa ponad dwukrotnie poziom zrozumienia usłyszanych informacji. Podobne korzyści osiągamy przez notowanie i posługiwanie się notatkami w trakcie korzystania z książek. Zatem każda nasza praca samokształceniowa powinna być wsparta notatką i notatką zakończona. Notować należy przy studiowaniu podręcznika oraz książek naukowych i popularnonaukowych, notować wykłady i dyskusje, sporządzać krótkie notatki z przeprowadzonych rozmów, a także z przeczytanych utworów literatury pięknej i czasopism, z obejrzanych filmów, widowisk telewizyjnych i przedstawień teatralnych, z audycji radiowych i wycieczek.

  2. Nauczyciel wywiesza na tablicy schemat dotyczący jakie są rodzaje notatek, a uczniowie przepisują go do zeszytu.

  3. Nauczyciel dzieli klasę na grupy, 5 zespołów. Są wśród nich wybierani liderzy, sprawozdawcy, lektorzy, sekretarze. Nauczyciel rozdaje uczniom polecenia dla grup. Po wykonaniu zadań zespoły prezentują swoje wyniki na forum klasy, są one omawiane a wnioski zapisane do zeszytu (załącznik 1).

c) Faza podsumowująca

Uczniowie wypowiadają się na temat, jaki rodzaj notatek stosują najczęściej i co notują.

5. Bibliografia

  1. Iwanowicz M., Jak pisać, Literatura, Warszawa 2006.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Polecenie dla grup

Przeczytajcie podstawowe wiadomości o rodzajach notatek, następnie zróbcie trzy dowolne rodzaje notatek na podstawie tekstu dołączonego w kopercie.

Notatka – streszczenie

Streszczenie to forma wypowiedzi, której celem jest przedstawienie treści utworu. Jest to przekształcenie tekstu, polegające na „zmniejszeniu” objętości utworu, ale przy zachowaniu najważniejszych elementów treści utworu. W przypadku utworów wielowątkowych (np. epopei lub powieści) streszczenie może dotyczyć losów tylko jednego wybranego bohatera.

Notatka – plan

Powszechnie znanym rodzajem notatki jest plan. Ujmuje on treść w punktach, które mogą być sformułowane w postaci tytułów, tez, zdań pytających lub oznajmujących. Plan pozwala na wyodrębnienie poszczególnych elementów treści i na ich wiązanie we wzajemne zależności współrzędne i podrzędne, niekiedy wielostopniowe.

Notatka – drzewko

Jest to najszybszy i najprostszy schemat notowania. Gdy o czymś zapomnimy zawsze można dorysować strzałkę i powiększyć drzewko o nowe elementy. Notatkę ujmujemy w hasła, rysując strzałki o d centrum, czyli hasła głównego.

Notatka – łańcuszek

Podobna do notatki drzewka. Jej treść również zawiera się w hasłach. Ale tu trzeba zachować dokładną kolejność, np.:

Autor lektura gatunek literacki problematyka lektury

Notatka - tabela

Inny typ notatki stanowią schematy i zestawienia tabelaryczne poznanych treści, pojęć, tez i ich wzajemnych stosunków. Tego rodzaju notatki stosuje się rzadko, pomimo że są bardzo użyteczne, zwłaszcza dla tych, którzy mają rozwiniętą pamięć wzrokową i orientację przestrzenną.

[Frame1]

TEKST Z KOPERTY

Aleksander Fredro przyszedł na świat 20 czerwca 1793 roku w Surochowie. Uczył się w domu, gdyż miał duże trudności z nauką, czego powodem były kłopoty z zapamiętywaniem informacji. Fredro należał do Wojsk Księstwa Warszawskiego. Gdy dostał się do niewoli, był więziony w Wilnie. Uciekł jednak do Paryża.

W wieku 12 lat Fredro zaczął pisać. Pierwszą jego próbą literacką był „Strach Nastraszony”. W wolnym czasie pisał. W wojsku od kolegów dowiedział się o niektórych zasadach pisania. Inspiracją do tworzenia były dla Fredry utwory Moliera oraz teatry paryskie.

Aleksander Fredrona wiele utworów, z czego najsławniejszymi zostały: „Damy i huzary”, „Pan Jowialski”, „Śluby panieńskie” oraz „Zemsta”.

Pisarz należał do Galicyjskiego Sejmu Stanowego. Do jego działalności społecznej należało wspieranie instytucji naukowych, teatrów, walka o polski język. Aleksander Fredro jest również autorem projektu budowy kolei.

b) Notatki dla nauczyciela

Przykład schematu

NOTATKA

ŁAŃCUSZEK

PLAN

TABELA

STRESZCZENIE

DRZEWKO

c) Zadanie domowe

Napisz artykuł do gazetki szkolnej, w którym podasz kilka praktycznych rad przy tworzeniu notatki.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R12K5NwWvZjVj

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 102.28 KB w języku polskim
R13kwo04jtbcI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 30.50 KB w języku polskim