Jak łączą się wyrazy w zdaniu – czyli o związkach składniowych
Gdybyśmy chcieli narysować układ wyrazów w każdym zdaniu, za każdym razem trzeba by układać je w jakimś porządku hierarchicznym – przypominającym na przykład widownię w teatrze lub na stadionie. W loży honorowej znalazłby się związek główny (podmiot i orzeczenie), a pod nimi, na podrzędnych miejscach, pozostałe części zdania: przydawki, dopełnienia i okoliczniki. Te również zajmowałyby raz miejsca wyższe, raz miejsca niższe.
Ze względów gramatycznych i znaczeniowych wyrazy w zdaniu łączą się w związki składniowe, wśród których jest wyraz nadrzędny (określany) i wyraz podrzędny (określający). Już wiemy, że każda przydawka to wyraz określający rzeczownik (podrzędny wobec niego), a każdy okolicznik i każde dopełnienie – to wyrazy określające czasownik (również podrzędne wobec niego). Tworzą one związki składniowe. W tej części wymienimy rodzaje tych związków oraz opiszemy ich właściwości gramatyczne.
Ustal, jakimi częściami zdania są wyrazy wyróżnione pogrubieniem:
zobaczyć ← morze; trudne → zadanie; mówić ← do kogoś; rozmawiać ← z sąsiadem; czekać ← na autobus; stróże ← prawa; czekać ← spokojnie; wakacyjna → przygoda; talerz ← zupy.
Odmień przez przypadki wyrażenia. Możesz skorzystać z tabeli. Zastanów się, czym różni się ich odmiana.
Przypadek (liczba pojedyncza) | Rzeczownik + przydawka wyrażona przez przymiotnik | Rzeczownik + przydawka wyrażona przez rzeczownik |
---|---|---|
mianownik | wzór: biała > chmura | brat |
dopełniacz | ||
celownik | ||
biernik | ||
narzędnik | ||
miejscownik |
Związki składniowe
Wiemy już, że związki składniowe tworzą najmniejsze połączenia w zdaniu. Wyraz podrzędny podporządkowuje się gramatycznie lub znaczeniowo wyrazowi nadrzędnemu. Wyraz podrzędny uzupełnia znaczenie nadrzędnego, rozwija jego treść i określa (wnosi informacje o właściwościach, okolicznościach itp.). Każdy związek składniowy odznacza się tym, że można go skrócić do wyrazu nadrzędnego, np. To… ciekawa (P) → książka (N) // To… książka – a komunikat pozostanie gramatycznie poprawny, choć uboższy w treść.
Wyróżniamy trzy rodzaje związków:
Związek zgody istnieje na przykład między przydawką wyrażoną przymiotnikiem a rzeczownikiem. Polega on na tym, że rzeczownik narzuca formy gramatyczne przypadka, liczby i rodzaju przymiotnikowi. Jeśli odmieniamy rzeczownik, zmienia się również forma przymiotnika – dwa wyrazy pod względem gramatycznym „się zgadzają”:
M. ciekawa → dyskusja,
D. ciekawej → dyskusji,
C. ciekawej → dyskusji…
Inaczej mówiąc, wyraz podrzędny dostosowuje w związku zgody zawsze swoją formę fleksyjną do wyrazu nadrzędnego i – co najbardziej wyróżniające dla tego połączenia – odmienia się.
Związek rządu powstaje na przykład między przydawką wyrażoną rzeczownikiem a innym rzeczownikiem. Różni się od związku zgody tym, że rzeczownik narzuca przydawce wybór jednej formy fleksyjnej. Podobna sytuacja zachodzi między czasownikiem a dopełnieniem – możemy czasownik odmieniać przez różne kategorie gramatyczne (np. czasy, tryby, osoby), ale dopełnienie będzie nieruchome fleksyjnie, jego forma się nie zmieni. Można metaforycznie powiedzieć, że wyraz nadrzędny „rządzi” zawsze wyrazem podrzędnym:
M. klub ← włóczykijów (jedna forma gramatyczna podrzędnika),
D. klubu ← włóczykijów,
C. klubowi ← włóczykijów,
pisałem, piszę, będę pisał ← wypracowanie (odmienia się czasownik, a dopełnienie pozostaje w formie biernika),
rządził, rządzi, będzie rządził ← firmą (odmienia się czasownik, a dopełnienie pozostaje w formie narzędnika).
Związek przynależności odznacza się tym, że wyraz podrzędny określa nadrzędnik; wnosi informacje, poszerza znaczenie wyrazu określanego, ale nie jest zależny od niego gramatycznie. Związek ten tworzą okoliczniki i nadrzędne wobec nich czasowniki:
wracam ← do domu,
rankiem → się obudziłem.
Więcej informacji na temat związków składniowych przedstawiono na wykresie.
Zadaniowo
Dopisz właściwe pytania do wyrazów podrzędnych, wskaż je znakiem nierówności. Zastanów się, jaką częścią zdania są wyrazy podrzędne.
Wyraz 1. | Strzałka | Wyraz 2. | Pytanie | Część zdania (wyraz podrzędny) |
---|---|---|---|---|
Wzór: pisać | > | wypracowanie | co? | dopełnienie |
rozmawiać | o wyjeździe | |||
złota | korona | |||
przewodnik | miejski | |||
dyskutowano | o polityce | |||
polityka | światowa | |||
rzecznik | opinii | |||
podręcznik | do gramatyki | |||
zeszyt | ćwiczeń | |||
złożyć | dymisję | |||
przejść | szybko | |||
przejść | przez most | |||
pomilczeć | trochę | |||
bardzo | ładny | |||
piąta | płyta | |||
kalendarz | ścienny |
Przyporządkuj związki składniowe do odpowiedniej grupy.
przejść szybko, rzecznik opinii, bardzo ładny, piąta płyta, złożyć dymisję, złota korona, polityka światowa, rozmawiać o wyjeździe, zeszyt ćwiczeń, dyskutowano o polityce, przewodnik miejski, pomilczeć trochę, podręcznik do gramatyki, przejść przez most, kalendarz ścienny
Związek zgody | |
---|---|
Związek rządu | |
Związek przynależności |
Rozpoznaj zależności składniowe między wyrazami. Oznacz je strzałkami od wyrazu podrzędnego do nadrzędnego. Do wyrazu nadrzędnego zawsze dodaj właściwe pytanie lub pytania. Jeśli wyraz nie jest nadrzędny, zamiast pytania wpisz „-”. Określ również rodzaj związku składniowego. Możesz skorzystać ze wzoru.
Wyraz 1. | Pytanie 1. | Strzałka, rodzaj związku (zgoda, rząd, przynależność) | Wyraz 2. | Pytanie 2. | Strzałka, rodzaj związku | Wyraz 3. | Pytanie 3. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Wzór: wracać | skąd? | z wycieczki | jakiej? | zagranicznej | - | ||
ktoś | czytający | książki | |||||
bohater | opowieści | ludowych | |||||
bardzo | dobrze | odpowiadać | |||||
rankiem | czytywać | gazety | |||||
przyglądać się | wystawom | sklepowym | |||||
pracowicie | spędzić | czas |