Jak notować, żeby zapamiętać?
Dopasuj do skrótów ich pełne nazwy.
czasownik, rok, numer, Szanowny Pan/Szanowna Pani/Szanowni Państwo, przed naszą erą, tabela, zobacz, przeciwpożarowe, kilogram, złoty, i tym podobne, nad poziomem morza
itp. | |
zob. | |
czas. | |
tab. | |
nr | |
zł | |
n.p.m. | |
p.n.e. | |
ppoż. | |
Sz. P. | |
r. | |
kg |
Wyjaśnij, po co stosuje się skróty. Swoją odpowiedź zapisz tutaj lub w zeszycie.
Dlaczego w notatkach często stosuje się skróty?
Formy notatek
Obejrzyj swoje zeszyty do języka polskiego, przyrody, matematyki. Znajdź przykład notatek w formie: tabeli, punktów, schematu, wykresu, streszczenia.
Nadaj wybranym notatkom tytuły i zapisz je.
Pracujcie w grupach. Każdy zespół ma za zadanie przedstawić wady i zalety wybranej formy notowania: tabeli, punktów, schematu, wykresu, streszczenia. Podzielcie się swoją wiedzą z innymi grupami.
Jaką formę notowania lubisz najbardziej? Wymień kilka cech dobrych notatek. Możesz to zrobic tutaj lub w zeszycie.
Sporządź w zeszycie notatki we wskazanych formach.
1. Tabela: Części mowy odmienne i nieodmienne
wzór:
Część mowy | Odmiana | Znaki szczególne | Przykłady | |
odmienne | rzeczownik | przypadki, liczby | Odp. na pyt.: kto? co?; nazywa osoby, rośliny, zwierzęta, przedmioty, zjawiska, uczucia, pojęcia | mama, mak, kot, ławka, grad, litość, dobro |
nieodmienne | ||||
2. Mapa myśli: Twórczość wybranego pisarza.
3. Schemat: Części zdania.