Jak poprawnie napisać list?
Autor/autorka
Alicja Drążkowska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa IV
2. Przedmiot
język polski
3. Temat zajęć
Jak poprawnie napisać list?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest zgodny z podstawą programową.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie technologii pozwala na sprawniejsze i szybsze wykonanie zadań oraz uatrakcyjnia zajęcia. Narzędzia TIK aktywizują uczniów i zwiększają ich poziom zaangażowania podczas lekcji.
7. Cel ogólny zajęć
Doskonalenie umiejętności pisania listu.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń tworzy spójną wypowiedź – list. III 2.1.
Uczeń wykorzystuje wiedzę o języku w tworzonej wypowiedzi. II 2. 10.
Uczeń w swojej wypowiedzi używa stylu stosownego do sytuacji komunikacyjnej. II 2. 3.
9. Metody i formy pracy
Metody:
metoda klasy odwróconej - nauczanie wyprzedzające
praca z tekstem,
rozmowa kierowana,
ćwiczenia interaktywne na platformach epodręczniki.pl oraz learningapps.org,
burza mózgów.
indywidualna,
zbiorowa.
10. Środki dydaktyczne
Podręcznik WSiP Jutro pójdę w świat, klasa IV, strony 277 - 278.
Ćwiczenia na platformie epodręczniki.pl
Ćwiczenia na platformie learningapps.org.
11. Wymagania w zakresie technologii
Ze względu na to, że zajęcia prowadzone są zdalnie potrzebny jest komputer/ laptop z dostępem do Internetu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Rozmowa wstępna
Czas trwania: 4 minuty
Opis aktywności:
PRZED LEKCJĄ - w domu (lekcja odwrócona)
Uczniowie mieli za zadanie przeczytac list ze str. 278 (tresć listu powiązana jest z poznanym wcześniej tekstem)
NA LEKCJICzynności organizacyjne.
Rozmowa na temat listu.
Podanie tematu lekcji.
Aktywność 2
Temat: Dlaczego ludzie piszą listy?
Czas trwania: 4 minuty
Opis aktywności:
Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Dlaczego ludzie, mimo wielu inych możliwości komunikowania się, piszą listy?
Aktywność 3
Temat: Elementy listu
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel prosi uczniów, aby ponownie popatrzyli na list z podręcznika i zastanowili się, z jakich elementów składa się. Analiza schematu budowy listu.
Uczniowie zapisują wnioski w punktach.
Aktywność 4
Temat: Piszemy listy
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Wykonanie na platformie learningapps.org ćwiczenia polegającego na określaniu kolejności elementów listu https://learningapps.org/2068787
Wykonanie na platformie epodreczniki.pl ćwiczenia 9 i 10 https://epodreczniki.pl/a/listy-z-podrozy/D7jPWDMRV
Uczniowie na platformie learningapps.org wykonują ćwiczenie polegające na ułożeniu tresci listu według kolejnościhttps://learningapps.org/6916070
Redagowanie listu. Uczniowie (w imieniu koleżanki/kolegi z klasy) piszą list do Felka – bohatera poznanego opowiadania. Po wykonaniu zadania chętni uczniowie odczytają swoje prace.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Z uwagi na to, że lekcja zdalna trwa ok. 30 minut, uczniowie, którzy nie zdążą na lekcji wykonać pracy, będą mogli dokończyć pisać list po lekcji.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna