Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Alicja Drążkowska

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa IV

2. Przedmiot

język polski

3. Temat zajęć

Jak poprawnie napisać list?

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat jest zgodny z podstawą programową.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowanie technologii pozwala na sprawniejsze i szybsze wykonanie zadań oraz uatrakcyjnia zajęcia. Narzędzia TIK aktywizują uczniów i zwiększają ich poziom zaangażowania podczas lekcji.

7. Cel ogólny zajęć

Doskonalenie umiejętności pisania listu.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń tworzy spójną wypowiedź – list. III 2.1.

  2. Uczeń wykorzystuje wiedzę o języku w tworzonej wypowiedzi. II 2. 10.

  3. Uczeń w swojej wypowiedzi używa stylu stosownego do sytuacji komunikacyjnej. II 2. 3.

9. Metody i formy pracy

Metody:

  • metoda klasy odwróconej - nauczanie wyprzedzające

  • praca z tekstem,

  • rozmowa kierowana,

  • ćwiczenia interaktywne na platformach epodręczniki.pl oraz learningapps.org,

  • burza mózgów.

  • indywidualna,

  • zbiorowa.

10. Środki dydaktyczne

  • Podręcznik WSiP Jutro pójdę w świat, klasa IV, strony 277 - 278.

  • Ćwiczenia na platformie epodręczniki.pl

  • Ćwiczenia na platformie learningapps.org.

11. Wymagania w zakresie technologii

Ze względu na to, że  zajęcia prowadzone są zdalnie potrzebny jest komputer/ laptop z dostępem do Internetu.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Rozmowa wstępna

    • Czas trwania: 4 minuty

    • Opis aktywności:

      PRZED LEKCJĄ - w domu (lekcja odwrócona)
      Uczniowie mieli za zadanie przeczytac list ze str. 278 (tresć listu powiązana jest z poznanym wcześniej tekstem)
      NA LEKCJI

      • Czynności organizacyjne.

      •  Rozmowa na temat listu.

      • Podanie tematu lekcji.

  • Aktywność 2

    • Temat: Dlaczego ludzie piszą listy?

    • Czas trwania: 4 minuty

    • Opis aktywności:

      Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Dlaczego ludzie, mimo wielu inych możliwości komunikowania się, piszą listy?

  • Aktywność 3

    • Temat: Elementy listu

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel prosi uczniów, aby ponownie popatrzyli na list z podręcznika i zastanowili się, z jakich elementów składa się. Analiza schematu budowy listu.
      Uczniowie zapisują wnioski w punktach.

  • Aktywność 4

    • Temat: Piszemy listy

    • Czas trwania: 20 minut

    • Opis aktywności:

      Wykonanie na platformie learningapps.org ćwiczenia polegającego na określaniu kolejności elementów listu https://learningapps.org/2068787
      Wykonanie na platformie epodreczniki.pl ćwiczenia 9 i 10  https://epodreczniki.pl/a/listy-z-podrozy/D7jPWDMRV
      Uczniowie na platformie learningapps.org wykonują ćwiczenie polegające na ułożeniu tresci listu według kolejności

      https://learningapps.org/6916070

      Redagowanie listu. Uczniowie (w imieniu koleżanki/kolegi z klasy)  piszą list do Felka – bohatera poznanego opowiadania. Po wykonaniu zadania chętni uczniowie odczytają swoje prace.

      14. Licencja

      CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

      15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

      Z uwagi na to, że lekcja zdalna trwa ok. 30 minut, uczniowie, którzy nie zdążą na lekcji wykonać pracy, będą mogli dokończyć pisać list po lekcji.

      16. Materiały pomocnicze

      17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

      Tak

      18. Forma prowadzenia zajęć

      zdalna