Podstawowe surowce do wytwarzania mas włóknistych i wytworów papierniczych oraz przykłady mas włóknistych, wytworów i przetworów papierniczych
Półprodukty włókniste, substancje chemiczne do wytwarzania mas włóknistych oraz rodzaje mas włóknistych i dodatków masowych do przygotowania masy papierniczej
E-materiały do kształcenia zawodowego
Materiały i surowce do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych
DRM.06. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych - Technik papiernictwa 311601
bg‑green
Jak powstaje papier?
GRA EDUKACYJNA
11
Instrukcja korzystania z gry edukacyjnej
Instrukcja korzystania z gry edukacyjnej
Gra edukacyjna – „Jak powstaje papier?” wymaga trybu pełnoekranowego. Aby przejść do tego trybu, należy kliknąć przycisk: „Włącz tryb pełnoekranowy”.
RVpAuw6v1G3FN
Grafika przedstawia widok ekranu startowego gry edukacyjnej. Na środku znajduje się ikona trybu pełnoekranowego. Ma ona postać prostokąta symbolizującego ekran gry. Wewnątrz znajdują się strzałki o przeciwnych zwrotach. Poniżej widnieje tekst: „Witaj w grze edukacyjnej Jak powstaje papier? Gra wymaga trybu pełnoekranowego. Aby do niego przejść, kliknij przycisk poniżej.” Pod tekstem znajduje się przycisk „Włącz tryb pełnoekranowy”.
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Po włączeniu trybu pełnoekranowego pojawia się ekran początkowy gry z jej opisem.
RluXnB6XLg40E
Grafika przedstawia ekran główny gry. W centralnej części znajduje się tekst: „Jak powstaje papier?”. Poniżej strzałka skierowana w dół strony z podpisem „przewiń w dół”. W prawym górnym rogu znajdują się dwa przyciski funkcyjne. Pierwszy w formie znaku zapytania w kole to „pomoc”. Służy do przejścia do ekranu pomocy. Drugi przycisk to „zamknij grę”. Umożliwia wyjście z gry.
W dolnej części widać fragment tekstu wprowadzającego do gry.
Po lewej stronie okna znajduje się grafika przedstawiająca Mistrza Fachu. To starszy mężczyzna o siwych włosach i wąsach, z jednym okularem na oku. Ma białą koszulę, zieloną muszkę i czarno‑zieloną kamizelkę. W lewym dolnym rogu ekranu widoczne są dwie miniaturki zdjęć ukazujących maszyny papiernicze.
Widok ekranu gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Aby przejść do gry, należy kliknąć przycisk: „Rozpocznij grę”.
ROFwEoHomHAJS
Grafika przedstawia ekran gry widoczny po przewinięciu w dół. Na czarnym tle znajduje się tekst wprowadzający do gry: „Jak co dzień, w zamyśleniu przechadzasz się po najbliższej okolicy. Nagle orientujesz się, że nogi zaniosły Cię w nieoczekiwane miejsce... Przed sobą widzisz budynek, który lata świetności ma już dawno za sobą. Z bujającego się lekko na wietrze szyldu odczytujesz, że jest to zakład celulozowo‑papierniczy. Uchylając drzwi, wpuszczasz do środka trochę światła, które pada na siedzącą za stołem postać. Mężczyzna zaprasza Cię do środka i opowiada swoją historię. W wyobraźni widzisz papiernię, która kiedyś tętniła życiem. Jego opowieść wzbudza w Tobie podziw, a w myślach zaczynasz nazywać go Mistrzem Fachu. Postanawiasz pomóc mężczyźnie i uratować to miejsce. Zdajesz sobie sprawę, że misja odbudowy papierni będzie wymagała od Ciebie zaangażowania i nabycia nowych umiejętności, jednak cel jaki Ci przyświeca, jest tego warty. Wykonuj zadania, które przybliżą Cię do uratowania zakładu. Powodzenia!”. Poniżej znajduje się przycisk „rozpocznij grę”.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Po kliknięciu przycisku „Rozpocznij grę” na ekranie wyświetli się zadanie, które należy rozwiązać, a następnie nacisnąć przycisk „Zatwierdź odpowiedź”.
R1BQDSgirVNrR
Grafika przedstawia ekran gry z zadaniem. Na środku znajduje się zdjęcie pulpitu sterowniczego w zakładzie papierniczym. Pulpit wyposażony jest w kilka monitorów, za którymi znajduje się okno z widokiem na wnętrze hali zakładu. Pod zdjęciem umieszczono wprowadzenie do gry. W lewym górnym rogu ekranu usytuowano informację o liczbie zdobytych punktów oraz odznak, natomiast w prawym górnym rogu dwa przyciski funkcyjne. Pierwszy w formie znaku zapytania w kole to „pomoc”. Służy do przejścia do ekranu pomocy. Drugi przycisk to „zamknij grę”. Umożliwia wyjście z gry.
Ekran gry z zadaniem
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RLtkF7zPmfWCu
Grafika ilustruje przykładowy wygląd ekranu z poleceniem i wyborem odpowiedzi. Na górze znajduje się tekst polecenia: „Swoją przygodę w papierni rozpoczynasz od poznania procesu produkcyjnego. Mistrz Fachu chce pokazać Ci, jak wygląda praca typowego operatora zakładu celulozowo‑papierniczego. Podchodzicie do pulpitu sterowniczego. Z ciekawością patrzysz na dużą liczbę ekranów wyświetlających schematy produkcyjne z różnymi danymi. Otrzymujesz wytyczne: potrzebna jest niebielona masa siarczanowa na liner. Mistrz Fachu pyta Cię, co dokładnie ma zamówić z placu magazynowania zrębek?”. Poniżej: „Wybierz dokładnie jedną odpowiedź:”. Pod spodem znajdują się trzy okienka ze zdjęciami zrębek. Pod każdym zdjęciem umieszczono kółko z opcją zaznaczenia odpowiedzi, a pod nim opcja odpowiedzi. Na dole usytuowano przycisk „zatwierdź odpowiedź”.
Przykładowy wygląd wyboru odpowiedzi.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
W przypadku poprawnego rozwiązania zadania pojawia się informacja zwrotna. Aby przejść do kolejnego zadania należy kliknąć przycisk „Kontynuuj”.
R1bRPtQqmvPLv
Grafika przedstawia przykładowy widok pozytywnej informacji zwrotnej. Po lewej stronie rysunek ukazujący Mistrza Fachu. To starszy mężczyzna o siwych włosach i wąsach, z jednym okularem na oku. Ma białą koszulę, zieloną muszkę i czarno‑zieloną kamizelkę. Obok grafiki znajduje się informacja: „Świetnie! Operator kontaktuje się z placem magazynowania zrębek, aby dokonać zamówienia.” Poniżej umieszczono przycisk „kontynuuj”.
Feedback pozytywny
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
W przypadku błędnie rozwiązanego zadania pojawia się informacja zwrotna. Aby wrócić do zadania należy kliknąć przycisk „Spróbuj ponownie”.
RDqFgb5qppKng
Grafika przedstawia przykładowy widok negatywnej informacji zwrotnej. Po lewej stronie rysunek ukazujący Mistrza Fachu. To starszy mężczyzna o siwych włosach i wąsach, z jednym okularem na oku. Ma białą koszulę, zieloną muszkę i czarno‑zieloną kamizelkę. Obok grafiki znajduje się informacja: „Niestety, nie. Drewno liściaste nie będzie odpowiednie. Spróbuj ponownie.” Poniżej umieszczono przycisk „spróbuj ponownie”.
Feedback negatywny
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
W górnej części ekranu gry, po lewej stronie znajduje się pasek postępu. Po rozwiązaniu kolejnych zadań można monitorować poziom postępu w grze, liczbę zdobytych punktów oraz odznak. Po prawej stronie, w górnej części ekranu znajdują się interaktywne przyciski. Pomoc pozwala przejść do działu „Pytania i odpowiedzi”. Przycisk „Zamknij grę” pozwala na wyjście z gry.
R1SbJtPb8TOLV
Grafika przedstawia pasek postępu z lewej strony, na którym widać: Postęp dwukropek wartość procentowa; Punkty dwukropek wartość liczbowa; Odznaki dwukropek liczba otrzymanych odznak na liczbę wszystkich możliwych odznak do otrzymania.
Również na grafice z prawej strony znajdują się opcje pomocy czyli ikona będąca znakiem zapytania w okręgu i słowo Pomoc oraz opcja zamknięcia gry czyli ikona będącą okręgiem z pionową kreską nachodzącą na okręg od góry i słowami Zamknij Grę.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Po kliknięciu przycisku „Pomoc”, na ekranie pojawia się okno „Pytania i odpowiedzi”. Opisane zostały tam zagadnienia z zakresu produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych.
R1PvkxdwQp2UC
Grafika ukazuje wygląd okna „Pytania i odpowiedzi”. W centralnej części znajduje się nagłówek z napisem „Pytania i odpowiedzi”, a obok rysunek przedstawiający Mistrza Fachu, czyli starszego mężczyznę o siwych włosach i wąsach z jednym okularem na oku, ubranego w białą koszulę z zieloną muszką, czarną kamizelkę i zielony fartuch. Poniżej znajdują się zakładki z pytaniami i odpowiedziami: „Co to jest smarność?”, „Kim jest operator produkcji?”. Nad grafiką umieszczono strzałką skierowaną w lewo z komunikatem „Wróć do poprzedniej strony”. Na górze zaś znajduje się pasek z informacją o ilości zdobytych punktów i odznak oraz dwoma przyciskami funkcyjnymi po prawej stronie. Pierwszy w formie znaku zapytania w kole to „pomoc”. Służy do przejścia do ekranu pomocy. Drugi przycisk to „zamknij grę”. Umożliwia wyjście z gry.
Przykładowy wygląd okna „Pytania i odpowiedzi”.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
W przypadku korzystania wyłącznie z klawiatury należy użyć poniższych klawiszy:
Tabulator – przechodzenie pomiędzy przyciskami akcji;
Enter – wykonanie akcji (zaznacz, odznacz, przejdź dalej);
Strzałki – przewijanie zawartości okna lewo/prawo i góra dół.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R3Luo2eh422L0
Ćwiczenie 1
Swoją przygodę w papierni rozpoczynasz od poznania procesu produkcyjnego. Mistrz Fachu chce pokazać Ci, jak wygląda praca typowego operatora zakładu celulozowo-papierniczego. Podchodzicie do pulpitu sterowniczego. Z ciekawością patrzysz na dużą liczbę ekranów wyświetlających schematy produkcyjne z różnymi danymi. Otrzymujesz wytyczne: potrzebna jest niebielona masa siarczanowa na liner. Mistrz Fachu pyta Cię, co dokładnie ma zamówić z placu magazynowania zrębek? Możliwe odpowiedzi: 1. Zrębki sosnowe., 2. Zrębki brzozowe., 3. Zrębki bukowe.
RUO0U4GZuyCg6
Ćwiczenie 2
Zrębki zostały zamówione. Zajmiemy się teraz masą siarczanową. Co Twoim zdaniem zostanie użyte do roztwarzania siarczanowego? Możliwe odpowiedzi: 1. Wodorotlenek sodu i siarczek sodu., 2. Wodorosiarczan sodu i dwutlenek siarki.
R1Q1IKbqEpzsb
Ćwiczenie 3
Surowiec i chemikalia – po ustaleniu proporcji – znalazły się w warniku. Wiesz, że proces roztwarzania potrzebuje czasu, dlatego teraz pomagasz Mistrzowi uporządkować dokumentację. Po przerwie stajesz przy zbiorniku z masą po roztwarzaniu, myciu, rozwłóknianiu i sortowaniu. Zastanawiasz się, na co dokładnie zwrócić uwagę, żeby ocenić, czy roztwarzanie się udało. Możliwe odpowiedzi: 1. Na niedowarki., 2. Na zbite grupy włókien., 3. Na kolor masy.
RfqTdl0zhR6qW
Ćwiczenie 4
Mistrz Fachu jest zadowolony z postępu prac. Najwyższa pora, aby zająć się powstałym ługiem powarzelnym, tzw. ługiem czarnym i wodą, których użyliście w procesie produkcyjnym. Jak, Twoim zdaniem, należy z nimi postąpić? Możliwe odpowiedzi: 1. Ług czarny trafi do wód obiegowych., 2. Ług czarny trafi do procesu regeneracji, w trakcie którego odzyskamy alkalia., 3. Wody poprocesowe bez oczyszczania powinny trafić do rzeki., 4. Wody poprocesowe należy oczyścić przed zrzuceniem ich z powrotem do rzeki.
RySVkNgUhbflG
Ćwiczenie 5
Zajmiemy się teraz przygotowaniem masy papierniczej. Jak dobrze wiesz, produkujemy liner z masy celulozowej siarczanowej. Masa celulozowa jest już gotowa i zaraz będzie przesłana do zbiorników magazynowych. Jaki, Twoim zdaniem, będzie kolejny krok? Możliwe odpowiedzi: 1. Zagęszczenie i wyrównywanie stężenia., 2. Barwienie., 3. Flotacja.
RpTSanjQfmUX6
Ćwiczenie 6
Masa została zagęszczona, a stężenie wyrównane. Następnym etapem prac jest mielenie. Mistrz Fachu jest ciekawy, czy wiesz, w jakim celu jest ono wykonywane? Możliwe odpowiedzi: 1. W celu zwiększenia fibrylacji włókien., 2. W celu regulacji spęcznienia włókien., 3. W celu regulacji smarności., 4. W celu usunięcia farby drukarskiej.
Rwwd5dGW2j1Hf
Ćwiczenie 7
Do realizacji zadania pozostało Ci już naprawdę niewiele pracy! Mistrz Fachu prosi Cię teraz o zapoznanie się z leżącą na stole tabelą i sprawdzenie, do jakiego stopnia smarności powinniście prowadzić proces mielenia. Rodzaj wytworu: Tektura dachowa, smarność: 13°SR do 16°SR. Papier typu liner, smarność: 22°SR do 30°SR. Papier mapowy, smarność: 50°SR do 60°SR. Papier rysunkowy, smarność: 60°SR do 65°SR. Możliwe odpowiedzi: 1. 13-16, 2. 16-20, 3. 22-30, 4. 30-55, 5. 55-60, 6. 60-65
R1AnqvjPKivZh
Ćwiczenie 8
Masa została wysłana na młyny stożkowe. Ma już odpowiednią smarność, a więc czas na dodatki masowe. Mistrz Fachu podkreśla, że na tym etapie musicie zadbać o zaklejenie papieru w masie i o to, żeby papier miał ładny odcień. Które składniki wybierzesz? Możliwe odpowiedzi: 1. Pigment., 2. Klej żywiczny., 3. Kaolin., 4. Siarczan glinu., 5. Siarczek sodu., 6. Nadtlenek wodoru.
R2bWvzRFLjABL
Ćwiczenie 9
Mistrz Fachu: Świetnie nam idzie! Ustawiłem dozowanie dodatków masowych. Ważne, aby pamiętać o poprawnej kolejności: barwnik, klej, wypełniacz, siarczan glinu. Jak widzisz, masa – wraz ze wszystkimi dodatkami – znajduje się w kadzi maszynowej. Jesteśmy na ostatniej prostej przed wlewem masy do maszyny papierniczej. Co, Twoim zdaniem, powinniśmy zrobić teraz? Możliwe odpowiedzi: 1. Odbarwić i dodać kaolinu., 2. Rozcieńczyć i oczyścić., 3. Wybielić i rozcieńczyć., 4. Oczyścić i zatężyć.
RU4jJ1pXPMmIG
Ćwiczenie 10
A więc musimy teraz rozcieńczyć i oczyścić masę papierniczą. Gdzie wyślemy masę, żeby usunąć zanieczyszczenia? Możliwe odpowiedzi: 1. Na młyn holender., 2. Na sito maszyny papierniczej., 3. Na piaseczniki., 4. Na młyn stożkowy.
Powiązane ćwiczenia:
2. Schemat wytwarzania mas włóknistych i przygotowania masy papierniczej
Wstaw w tekst
2. Schemat wytwarzania mas włóknistych i przygotowania masy papierniczej
RwYDcUMT5J9Kl2
Poniżej znajduje się schemat wytwarzania mas włóknistych i przygotowania masy papierniczej. Niestety brakuje niektórych elementów schematu. Umieść brakujące etapy na właściwych miejscach. 1. 1. Rozdrabnianie surowca na zrębki, 2. Mielenie masy, 3. Oczyszczanie masy papierniczej, 4. Mycie masy, 5. Roztwarzanie, 6. Rozcieńczanie masy papierniczej
2. Transport zrębków do warnika
3. Dozowanie ługu warzelnego
4. 1. Rozdrabnianie surowca na zrębki, 2. Mielenie masy, 3. Oczyszczanie masy papierniczej, 4. Mycie masy, 5. Roztwarzanie, 6. Rozcieńczanie masy papierniczej
5. 1. Rozdrabnianie surowca na zrębki, 2. Mielenie masy, 3. Oczyszczanie masy papierniczej, 4. Mycie masy, 5. Roztwarzanie, 6. Rozcieńczanie masy papierniczej
6. Sortowanie
7. Kontrola jakości masy włóknistej
8. 1. Rozdrabnianie surowca na zrębki, 2. Mielenie masy, 3. Oczyszczanie masy papierniczej, 4. Mycie masy, 5. Roztwarzanie, 6. Rozcieńczanie masy papierniczej
9. Kontrola smarności
10. Dozowanie dodatków masowych
11. 1. Rozdrabnianie surowca na zrębki, 2. Mielenie masy, 3. Oczyszczanie masy papierniczej, 4. Mycie masy, 5. Roztwarzanie, 6. Rozcieńczanie masy papierniczej
12. 1. Rozdrabnianie surowca na zrębki, 2. Mielenie masy, 3. Oczyszczanie masy papierniczej, 4. Mycie masy, 5. Roztwarzanie, 6. Rozcieńczanie masy papierniczej
Poniżej znajduje się schemat wytwarzania mas włóknistych i przygotowania masy papierniczej. Niestety brakuje niektórych elementów schematu. Umieść brakujące etapy na właściwych miejscach. 1. 1. Rozdrabnianie surowca na zrębki, 2. Mielenie masy, 3. Oczyszczanie masy papierniczej, 4. Mycie masy, 5. Roztwarzanie, 6. Rozcieńczanie masy papierniczej
2. Transport zrębków do warnika
3. Dozowanie ługu warzelnego
4. 1. Rozdrabnianie surowca na zrębki, 2. Mielenie masy, 3. Oczyszczanie masy papierniczej, 4. Mycie masy, 5. Roztwarzanie, 6. Rozcieńczanie masy papierniczej
5. 1. Rozdrabnianie surowca na zrębki, 2. Mielenie masy, 3. Oczyszczanie masy papierniczej, 4. Mycie masy, 5. Roztwarzanie, 6. Rozcieńczanie masy papierniczej
6. Sortowanie
7. Kontrola jakości masy włóknistej
8. 1. Rozdrabnianie surowca na zrębki, 2. Mielenie masy, 3. Oczyszczanie masy papierniczej, 4. Mycie masy, 5. Roztwarzanie, 6. Rozcieńczanie masy papierniczej
9. Kontrola smarności
10. Dozowanie dodatków masowych
11. 1. Rozdrabnianie surowca na zrębki, 2. Mielenie masy, 3. Oczyszczanie masy papierniczej, 4. Mycie masy, 5. Roztwarzanie, 6. Rozcieńczanie masy papierniczej
12. 1. Rozdrabnianie surowca na zrębki, 2. Mielenie masy, 3. Oczyszczanie masy papierniczej, 4. Mycie masy, 5. Roztwarzanie, 6. Rozcieńczanie masy papierniczej