Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak redagujemy zaproszenie?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zasady tworzenia zaproszenia,

  • zna charakterystyczne elementy i zwroty tworzące strukturę zaproszenia,

  • zna strukturę zaproszenia,

  • potrafi wymienić rodzaje zaproszeń ze względu na ich przeznaczenie (zaproszenia z okazji: chrztu, ślubu, urodzin, złotych godów),

  • rozumie przeznaczenie tej formy wypowiedzi.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wskazać i wyodrębnić formy, zwroty oraz odrębne słownictwo charakterystyczne dla formy zaproszenia,

  • potrafi rozpoznać formę zaproszenia i wyjaśnić jego definicję własnymi słowami,

  • potrafi zaplanować i zredagować niezwykłe oraz prawdziwe zaproszenie z wykorzystaniem poznanych zwrotów i wyrażeń,

  • potrafi rozpoznać przeznaczenie danego zaproszenia po obejrzeniu szaty graficznej i po nagłówku,

  • zdobywa umiejętności pracy w zespole.

2. Metoda i forma pracy

Burza mózgów, ćwiczenie, praca z całą klasą, praca w grupach, elementy heurezy.

3. Środki dydaktyczne

Przykładowe zaproszenia przyniesione przez uczniów.

Bloki rysunkowe, flamastry, kredki.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.

  2. Burza mózgów. Prowadzący zajęcia prosi uczniów o podanie luźnych skojarzeń odnośnie: definicji zaproszenia, celu powstawania zaproszeń, ich przeznaczenia, wyglądu kiedyś i dziś.

b) Faza realizacyjna

  1. Wykorzystując uzyskane podczas burzy mózgów informacje, nauczyciel tworzy wspólnie z uczniami poprawną definicję zaproszenia. Następnie zapoznaje uczniów ze strukturą tej formy wypowiedzi. Definicja zostaje zapisana na tablicy.

  2. Prowadzący prosi uczniów o przeczytanie kilku zaproszeń. Następnie uczniowie wyodrębniają z nich charakterystyczne słowa, zwroty i wyrażenia, zwracając uwagę na formę tej wypowiedzi.

  3. Uczniowie zwracają uwagę na to: kto, kogo, kiedy i z jakiej okazji zaprasza. Wymieniają okazje (uroczystości, promocje, zebrania, spotkania, bale). Zastanawiają się nad językiem zaproszeń (oficjalny i nieoficjalny).

  4. Wspólnie z nauczycielem uczniowie zwracają uwagę na strukturę zaproszenia. Uczą się zapisu zaproszenia.

  5. Uczniowie analizują szatę graficzną posiadanych zaproszeń, zastanawiając się nad jej symboliką (czcionka, wykonanie, rysunek, symbol, papier).

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3–4‑osobowe. Zespoły redagują zaproszenie na „wystrzałową”, kosmiczną imprezę. Za pomocą flamastrów i kredek tworzą własną wizję szaty graficznej, stosując wymyśloną symbolikę.

  2. Prezentacja wykonanych zaproszeń na forum klasy.

5. Bibliografia

  1. Bilingham Jo., Redagowanie tekstów, PWN, Warszawa 2006.

  2. Głowiński M., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Zarys teorii literatury, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1975.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Dzień wcześniej uczniowie są proszeni o przyniesienie z domu starych oraz nowych zaproszeń, co pozwoli głębiej zapoznać się z ich treścią i formą oraz przedstawić na lekcji ciekawe przykłady.

R10FQKmeoEQxm

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 93.07 KB w języku polskim
RHrOL32CuaqnX

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.00 KB w języku polskim