Jak redagować zaproszenie?
Jak redagujemy zaproszenie?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zasady tworzenia zaproszenia,
zna charakterystyczne elementy i zwroty tworzące strukturę zaproszenia,
zna strukturę zaproszenia,
potrafi wymienić rodzaje zaproszeń ze względu na ich przeznaczenie (zaproszenia z okazji: chrztu, ślubu, urodzin, złotych godów),
rozumie przeznaczenie tej formy wypowiedzi.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wskazać i wyodrębnić formy, zwroty oraz odrębne słownictwo charakterystyczne dla formy zaproszenia,
potrafi rozpoznać formę zaproszenia i wyjaśnić jego definicję własnymi słowami,
potrafi zaplanować i zredagować niezwykłe oraz prawdziwe zaproszenie z wykorzystaniem poznanych zwrotów i wyrażeń,
potrafi rozpoznać przeznaczenie danego zaproszenia po obejrzeniu szaty graficznej i po nagłówku,
zdobywa umiejętności pracy w zespole.
2. Metoda i forma pracy
Burza mózgów, ćwiczenie, praca z całą klasą, praca w grupach, elementy heurezy.
3. Środki dydaktyczne
Przykładowe zaproszenia przyniesione przez uczniów.
Bloki rysunkowe, flamastry, kredki.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.
Burza mózgów. Prowadzący zajęcia prosi uczniów o podanie luźnych skojarzeń odnośnie: definicji zaproszenia, celu powstawania zaproszeń, ich przeznaczenia, wyglądu kiedyś i dziś.
b) Faza realizacyjna
Wykorzystując uzyskane podczas burzy mózgów informacje, nauczyciel tworzy wspólnie z uczniami poprawną definicję zaproszenia. Następnie zapoznaje uczniów ze strukturą tej formy wypowiedzi. Definicja zostaje zapisana na tablicy.
Prowadzący prosi uczniów o przeczytanie kilku zaproszeń. Następnie uczniowie wyodrębniają z nich charakterystyczne słowa, zwroty i wyrażenia, zwracając uwagę na formę tej wypowiedzi.
Uczniowie zwracają uwagę na to: kto, kogo, kiedy i z jakiej okazji zaprasza. Wymieniają okazje (uroczystości, promocje, zebrania, spotkania, bale). Zastanawiają się nad językiem zaproszeń (oficjalny i nieoficjalny).
Wspólnie z nauczycielem uczniowie zwracają uwagę na strukturę zaproszenia. Uczą się zapisu zaproszenia.
Uczniowie analizują szatę graficzną posiadanych zaproszeń, zastanawiając się nad jej symboliką (czcionka, wykonanie, rysunek, symbol, papier).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3–4‑osobowe. Zespoły redagują zaproszenie na „wystrzałową”, kosmiczną imprezę. Za pomocą flamastrów i kredek tworzą własną wizję szaty graficznej, stosując wymyśloną symbolikę.
Prezentacja wykonanych zaproszeń na forum klasy.
5. Bibliografia
Bilingham Jo., Redagowanie tekstów, PWN, Warszawa 2006.
Głowiński M., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Zarys teorii literatury, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1975.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Dzień wcześniej uczniowie są proszeni o przyniesienie z domu starych oraz nowych zaproszeń, co pozwoli głębiej zapoznać się z ich treścią i formą oraz przedstawić na lekcji ciekawe przykłady.