Jak rozmawiać ze zwierzętami? Jak zrozumieć człowieka?
zadanie interaktywne
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DP5ogEOcv
Przyjrzyj się obrazowi Giotta di BondoneGiotta di Bondone pt. „Kazanie do ptaków” i powiedz:
Co widzisz na obrazie?
Kim mogą być namalowane osoby?
Co według ciebie wyrażają gesty postaci z aureolą?
Co może ona mówić do ptaków?
Jak sądzisz, dlaczego malarz nadał taki tytuł swojemu dziełu?

Wstaw w opis obrazu odpowiednie słowa lub wyrażenia.
planie, ciemne, wysokie drzewa, gromady ptaków, Franciszka, ptakami, Tło, drugim, zakonnika, habity, tajemniczość, postacie, błogosławieństwa, aureola, świętego
Obraz „Kazanie do ptaków” przedstawia scenę spotkania świętego ...................................... z ....................................... Na pierwszym ...................................... znajdują się osoby ...................................... i towarzyszącego mu ....................................... Obydwie ...................................... ubrane są w brązowe .......................................
Nad głową Franciszka jaśnieje ....................................... Święty jest zwrócony w kierunku ....................................... Z jego gestów można wyczytać, że udziela ptakom ....................................... Na ...................................... planie wznoszą się ......................................, a na trzecim widnieje ...................................... wzgórze. ...................................... obrazu stanowi szaroniebieskie niebo. Stonowane kolory nadają obrazowi .......................................
Jakie odczucie wzbudza w tobie dzieło Giotta? Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.
Przeczytaj innym swoją notatkę na temat obrazu. Pamiętaj, że każdy ma prawo do własnej oceny.
Wysłuchaj uważnie recytacji wiersza Jana Twardowskiego pt. „Do świętego Franciszka”. Zwróć uwagę na to, kto i do kogo mówi.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Wiersz Jana Twardowskiego czyta Elżbieta Golińska Wiersz Jana Twardowskiego czyta Elżbieta Golińska Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na epodreczniki.pl.
Zastanówcie się i odpowiedzcie na pytania.
O czym mówi wiersz?
Do kogo jest skierowany?
Kto jest osobą mówiącą? Czy mógłby nią być każdy człowiek? Dlaczego?
Jaką formę wypowiedzi przypomina wam ten tekst?
Odpowiedz na pytania tutaj lub w zeszycie.
Jak osoba mówiąca w wierszu zwraca się do św. Franciszka?
O co go pyta?
Co św. Franciszek mógłby odpowiedzieć na to pytanie?
Jak myślisz, dlaczego ten święty jest patronem zoologów i ornitologów?
Przyjrzyj się dokładnie budowie utworu Jana Twardowskiego i powiedz, czym różni się od konstrukcji innych znanych ci wierszy.
Do świętego FranciszkaŚwięty Franciszku patronie zoologów i ornitologów
dlaczego
żubr jęczy
jeleń beczy
lis skomli
wiewiórka pryska
kos gwiżdże
orzeł szczeka
przepiórka pili
drozd wykrzykuje
słonka chrapi
sikora dzwoni
gołąb bębni i grucha
kwiczoł piska
derkacz skrzypi
kawka plegoce
jaskółka piskocze
żuraw struka
drop ksyka
człowiek mówi śpiewa i wyje
tylko motyle mają wielkie oczy
i wciąż tyle przeraźliwego milczenia
które nie odpowiada na pytaniaJan Twardowski, Do świętego Franciszka, [w:] tegoż, Nie przyszedłem pana nawracać. Wiersze 1945–2006, Poznań 2009, s. 103.
Przeczytaj uważnie zdania i wskaż te, które są prawdziwe.
- Wiersz jest rymowany.
- W tekście wiersza nie ma znaków interpunkcyjnych.
- Wiersz nie jest podzielony na strofy.
Podsumuj swoje spostrzeżenia z poprzednich ćwiczeń i utwórz definicje różnych rodzajów wierszy.
znaków, rymów, nie ma
Wiersz bez .............. nazywamy białym.
Wiersz, w którym .............. strof, nazywamy ciągłym.
Wiersz bez .............. interpunkcyjnych nazywamy wolnym.
Przeczytaj wiersz i zaznacz w nim słowa naśladujące dźwięki, np. ksyka, grucha.
Stwórzcie orkiestrę wygrywającą dźwięki zapisane w wierszu. Użyjcie do tego papieru, długopisów, linijek lub innych przedmiotów. Wydawajcie dźwięki ustami, palcami, stopami, dłońmi itp. Zaprezentujcie swoją muzykę pozostałym grupom.
Zastanówcie się, czy człowiek może rozpoznać potrzeby zwierząt po ich zachowaniu lub wydawanych dźwiękach? W rozmowie na ten temat użyjcie odpowiednich przykładów.
Przeczytaj cztery ostatnie wersy wiersza i zaznacz w nich epitety.
człowiek mówi śpiewa wyje
tylko motyle mają wielkie oczy
i wciąż tyle przeraźliwego milczenia
które nie odpowiada na pytanie
Jak rozumiesz przesłanie wiersza? Jakie znaczenie ma milczenie? Dlaczego nazwano je „przeraźliwym”?
Naucz się wiersza Jana Twardowskiego na pamięć i przygotuj się do jego recytacji. Zwróć uwagę na brak znaków interpunkcyjnych. Staraj się odpowiednio intonować.